Meest recente klachten

G. V.
5/12/2021

Zware tariefverhoging voor klant met vast contract

Geachte,In november 2020 ben ik via de groepsaankoop iChoosr een 1-jarig TOP-contract met vaste prijzen aangegaan voor elektriciteit en gas bij Lampiris. Dit contract ging in op 01/02/2021. Momenteel betaal ik maandelijks een voorschotfactuur van 144,33€. Bij de vorige eindafrekeningen (bij andere leverancier) bleek mijn voorschot evenredig te zijn met de eindafrekening.Nu heb ik via mail op 16/11/21 van Lampiris een voorstel ontvangen “omdat mijn contract vervalt” mbt de berekening van de nieuwe prijzen:€ 144.33 - Jouw huidig TOP-contract - Vaste prijs – € 313.05, gedurende 12 maand - Jouw toekomstig TOP-contract - Geschatte vaste prijs*€ 305.13, maandelijks te herzien - Jouw TIP-contract - Geschatte variabele prijs**Hierbij werd vermeld: Blijf je toch liever bij je vast contract? Dat kan natuurlijk ook. Klik dan hier voor 2021-11-18. Als je graag overschakelt naar het variabel contract, hoef je niets te doen. Je omschakeling gebeurt automatisch. Mijn vragen: 1. Is dit de normale gang van zaken, om de klant hoogstens 2 dagen de tijd te geven al dan niet in te gaan op een tariefvoorstel dat beduidend slechter is 2. Kan u als huidige leverancier (Lampiris) zomaar een zware verhoging van de tarieven toepassen bij “een eenjarig contract dat automatisch verlengd wordt”. (en dat werd vastgesteld met vaste prijs). Op welke regelgeving is dit gebaseerd?3. In brief bij laatste factuur (Inkomend 03/12/2021) maakt u melding van “mijn TIP product (variabel)”, terwijl alles in mijn contract en andere communicatie wijst op TOP product (vast). Kunt u dit verklaren en verifiëren?4. Kan u, in het licht van voorgaande vragen (en uw desbetreffende antwoorden) een beter tarief-voorstel formuleren voor het komende jaar of jaren? (zowel met vast als met variabel tarief)PS: ik kan u alle betrokken documenten en mails overmaken, indien gewenst.MVG,Guy Verhelst

Afgesloten
C. L.
2/11/2020

Nooit facturen gekregen en nu deurwaarder

Beste,Een gans jaar kreeg ik geen rekening van lampiris, achteraf gezien blijkbaar via mail, daar ik op een markt een info blad invulde ivm lampiris was ik niet op de hoogte dat ik ook klant was. Nu ineens is de rekening opgelopen naar bijna 6000 euro via een deurwaarder!Na een jaar toch ineens een rekening in de bus, en toen ik belde voor info kreeg ik te horen dat ik 1000 euro ineens moest betalen wat voor mij niet mogelijk was! Nog een jaar verder ineens een rekening van 4000 euro, nooit geen aanvraag voor een budgetmeter, nooit geen bericht van afsluiting en nu ineens deurwaarder! Kan dit allemaal zomaar?

Opgelost
J. G.
8/03/2020

Problemen met het beloofde contract theorie versus praktijk

Mail aan Lampiris:Betreft: klantnr E191712382 Goossens Tom klantnr E191669291 Goossens JefVorige zomer ontvingen wij bezoek van Lotte Laureys tel. 0497113491 ref. agent pco0105 Lampiris , werknemer bij PRO-CONSULT waarvan ook David 0499818754 deel uitmaakt, i.v.m. keuze energieleverancier Lampiris. Zij verkondigde dat een familielid van haar werkte bij Lampiris. Zij betaalde bij Lampiris gemiddeld 500€ minder voor aardgas en elektriciteit dan bij eender andere energieleverancier. Voor een energiecontract enkel elektriciteit voordeel van 100 à 150 € jaarlijks. In oktober ontvingen we haar bij ons thuis en maakten we een contract voor onszelf en onze zoon, normaal gezien voor 3 jaar. FIELD2019TOP is de benaming van de contracten. Lotte deed een simulatie aan de hand van ons verbruik en kwam tot de volgende conclusies: - voor Goossens Tom 80€ maandelijks voorschot met een 0 saldo als jaarafrekening. - voor Goossens Jef 55€ maandelijks voorschot met een 0 saldo als jaarafrekening.Deze bedragen werden 2x bevestigd via telefonisch onderhoud met David van Pro-consult.Het volgende is de realiteit:- voor Goossens Tom maandelijks voorschotfactuur 113,78€ + extra voor gas van 01.12.19 tot 18.02.20, 70,35€. Tom heeft in totaal reeds 411,69€ aan Lampiris betaald! Voor een periode van 3 en een halve maand. Een duurder contract dan zijn vorige bij Eneco - voor Goossens Jef maandelijks voorschotfactuur 67,08€ een duurder contract dan het vorige bij Essent.Op de facturen van Lampiris voor Goossens Tom, staat vermeld Uw korting is opgenomen in dit bedrag (FIELD)???Op de facturen van Lampiris voor Goossens Jef staat vermeld Uw korting is opgenomen in dit bedrag (FIELDDIGITAL)???Normaal gezien wijzigen wij jaarlijks van energieleverancier via Mijnenergie.be en doen we telkens een voordeel. Wij toetsten deze prijzen aan de prijzen via Test Aankoop en die kwamen telkens overeen.Nu stelden we ons vertrouwen in Pro Consult en zijn we dus werkelijk bedrogen! Want zo blijkt via meerdere telefonische gesprekken met medewerkers van Lampiris, Maarten op tel nr 011494948 en vooral Sofie op tel nr 024864861 dat onze kortingen in de voorbije voorschotfacturen reeds verrekend werden! Hierop hebben wij besloten met onmiddellijke ingang onze contracten te annuleren. Wij hebben de huidige contracten van Lampiris gecheckt op mijnenergie.be en moeten tot onze grote spijt vaststellen dat deze véél voordeliger zijn dan de contracten via Lotte Laureys en David van Pro-Consult, energieadviseur te 2830 Willebroek, Glooistraat 25/1, tel 032840410 www.pro-consult.be. Professioneel advies op maat???Wij hebben dit voorgelegd aan Lampiris en vroegen een tegemoetkoming en nieuwe contracten. Zij wilden geen tegemoetkoming geven maar wel nieuwe contracten vanaf 1 april voor 1 jaar:-voor Goossens Tom totaal jaarlijks bedrag van 1.106,52€-voor Goossens Jef totaal jaarlijks bedrag van 682,44€.Indien Lampiris, via Sofie, met de betaalde bedragen rekening hield, gingen we akkoord met de nieuwe contracten maar dat was onmogelijk!Wij konden wel alsnog deze contracten annuleren. Dit hebben we dan ook gedaan. We hebben ons bij een nieuwe leverancier ingeschreven en nu wel via mijnenergie.be aan een nog voordeliger tarief vanaf 01.04.2020.Wij voelden ons verplicht dit te melden omdat wij zwaar ontgoocheld zijn in deze manier van consumentenbedrog.GroetenGoossen-Goosssens Jef en Lieve

Afgesloten
J. G.
9/02/2019

probleem met afrekeningsfactuur(januari2019)

Ik heb mijn exclusieve nachttarief laten verwijderen omdat 1.duurder was dan het gewone nachttarief 2.ik niet kon profiteren van de terugdraaiende meter.Ik heb met mijn zonnepanelen het verbruik tijdens de winter kunnen compenseren met mijn opbrengst tijdens de zomer.IDe excl.nachttarief is onlangs weggenomen en ik dacht dat hiervan een afrekening zou krijgen. Men heeft echter een afsluitingsfactuur gemaakt voor al mijn tellers waardoor ik het verbruik van de wintermaanden moet betalen(dag/nacht).Hierdoor is ook mijn voorschotfactuur drastisch verhoogd (mooi gepresenteerd in een leuk videotje)Ik heb Lampiris daarvoor nog niet gecontacteerd.Normaal zou ik het verbruik in de wintermaanden kunnen compenseren door mijn opbrengst in de zomer. Mijn zonnepanelen hebben rond de 4000Kwh opgebracht waarvan ik ongeveer 3000Kwh gebruikt heb.Ik heb bij mijn vorige afrekeneing teruggetrokken en werd mijn voorschottenfactuur ook verlaagd. Nu zou die hoger worden als in de tijd toen ik nog geen zonepanelen had.

Opgelost
K. C.
9/02/2019

malafide klantenwerving

Een medewerker van Ecofix Solutions, door stad Diest gestuurd bood zich deze morgen bij me aan. Hij wou controlen of ik mijn jaarlijkse korting van 50 euro op mijn energiefactuur ontving. Toen bleek dat ik die korting niet kreeg, vroeg hij me een formulier te tekenen zodat hij voor mij de gunstigste energieleverancier kon opzoeken. Na zijn vertrek kreeg ik een mail van Lampiris waaruit bleek dat ik vanaf 1 april bij hen was ingeschreven.

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform