Meest recente klachten

S. E.
9/07/2025

Disproportionele schadevergoeding van 30% zonder uitvoering

Geachte, Ik wens klacht in te dienen tegen DSM Keukens wegens het eisen van een verbrekingsvergoeding van 30% op een bestelling die nooit werd uitgevoerd en waarvoor geen enkel voorschot werd betaald. De overeenkomst is tot stand gekomen onder omstandigheden die juridisch problematisch zijn (medische situatie, geen duidelijke toelichting van het schadebeding, etc.). Tot op heden is er: • geen keuken in productie genomen, • geen levering of werk uitgevoerd, • geen voorschot betaald. Desondanks werd mij een forfaitaire schadevergoeding van meer dan €13.000 opgelegd, wat ik als disproportioneel en onwettig beschouw. DSM heeft intussen een advocaat ingeschakeld die hiermee blijft aandringen. Ik heb zelf een voorstel tot minnelijke regeling gedaan van €950, wat ik redelijk acht in verhouding tot de mogelijke administratieve kosten, maar hierop werd nog geen aanvaardend antwoord gegeven. Ik wens graag dat Test-Aankoop optreedt om mij hierin bij te staan, en DSM ertoe aanzet een realistische regeling te aanvaarden in overeenstemming met de consumentenwetgeving. Met dank bij voorbaat voor jullie ondersteuning. Met vriendelijke groet,

Afgesloten
F. D.
13/06/2025

LEVERING & INSTALLATIE PROBLEEM

Geachte mevrouw/heer, Op 26/05 begon u aan de installatie van de KEUKEN die wij bestelden. Al gauw die dag bleek dat er heel veel niet in orde was, zowel qua levering als qua plaatsing. * De kast onder het kookvuur paste niet. * Specifieke afwerkingslatten ontbraken volledig. * Een schuifdeur werd doorboord en beschadigd tijdens de installatie. * Een spatwand ontbrak. Op 3/06 werd het ceramiek WERKBLAD geleverd en geïnstalleerd. Dit bleek het verkeerde product / blad te zijn. Wij hebben onmiddellijk DSM proberen te bereiken, maar geen gehoor die dag. Met als gevolg dat alles in een losse staat werd achtergelaten. Geen wasbak aansluiting, etc.. Na aandringen werd een meeting belegd met DSM DROGENBOS op 6/06. DSM zou dinsdag erop met een actieplan komen zodat alles nog op tijd voor onze verhuis op 21/06 in orde zou komen. Helaas blijkt nu dat dit niet het geval is. De ontbrekende keuken elementen kunnen pas in half august worden geleverd en geïnstalleerd. Het Nieuwe werkblad wordt helaas ook pas na de verhuis geïnstalleerd. Er werd ook na een gat in onze nieuwe MORETX keukenvloer ontdekt. Waarschijnlijk door een harde slag, maar vooral heel spijtig en onaangenaam dat dit niet gemeld is. Dit heeft geleid tot heel wat ongemakken en stress want momenteel is een deel van de keuken onbruikbaar, en wij kunnen onze verhuis van 21/06 niet uitstellen. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen begin volgende week een reactie Met vriendelijke groeten, dossier nr : DSM08BIS24D2576 LOFT VLAAMSE STEENWEG

Opgelost
M. J.
17/10/2024

Bedrieglijke en Agressieve Verkoop

Beste, Wij willen uw aandacht vragen voor ernstige klachten die wij hebben over DSM Keukens in Genk. Onze ervaring met hen was helaas een voorbeeld van misleidende en agressieve verkooppraktijken waarbij wij onder druk zijn gezet om een keukencontract te ondertekenen op basis van valse beloften. Het lijkt erop dat de misleiding in de toonzaal van DSM te Genk opzettelijk wordt georkestreerd, aangezien onze ervaring sterk overeenkomt met de negatieve beoordelingen van andere klanten op Google Reviews. Bij ons eerste bezoek aan de toonzaal begon de verkoper met het maken van een grondplan op papier, op basis waarvan hij een prijs berekende. Hij startte met de cataloguswaarde en gaf ons vervolgens een reeks kortingen. De offerte was slechts opgeschreven met een stift op een simpel stuk A3 papier zonder details over de afwerking omdat dit volgens de verkoper in orde ging komen. Toen we aangaven meer tijd nodig te hebben en niet direct wilden tekenen, reageerde de verkoper zichtbaar geïrriteerd. De verkoper verliet toen even zijn bureau en kwam terug met een zogenaamde ‘commerciële geste’, een extra korting, maar onder de voorwaarde dat we onmiddellijk zouden tekenen. Net zoals bij andere klanten werd er ook bij ons hun verkooptruc toegepast waarbij de regiomanager “toevallig” aanwezig was om deze korting te bevestigen. Het voorstel om elders te gaan vergelijken viel helemaal niet in goede aarde. Hij benadrukte dat deze korting zou vervallen zodra we de showroom zouden verlaten. Onder deze aanzienlijke druk voelden wij ons uiteindelijk gedwongen om te tekenen op basis van een simpele schets van het grondplan, zonder dat we een 3D-ontwerp konden zien omdat we vertrouwen hadden in het imago dat DSM Keukens uitstraalt. Pas een week later ontvingen we de 3D-tekeningen, die totaal niet aansloten bij de eerdere beloftes van de verkoper. In plaats van het beloofde maatwerk, werd duidelijk dat er standaardmodules werden gebruikt. Dit werd zichtbaar in het 3D-ontwerp, waar bv. de kasten werden afgewerkt met extreem grote plinten boven en onder. Dit staat haaks op wat ons aanvankelijk werd verkocht en voelt als een bewuste misleiding om ons het grondplan te laten tekenen waar dit niet zichtbaar op was. Tijdens de verdere besprekingen over de keuken kwamen we erachter dat elke aanpassing die we wilden doorvoeren om dit recht te zetten extra kosten met zich meebracht. Daarnaast werd ons, toen we overwogen om het project stop te zetten, meegedeeld dat we een verbrekingsvergoeding van 30% op het totaalbedrag van 25.000 euro zouden moeten betalen. Dit bedrag was ons budgetplafond en een dergelijke clausule was voor ons absoluut onaanvaardbaar. Naast deze misleidende verkooppraktijken, verliep de communicatie met DSM Keukens uiterst chaotisch. We hebben tot nu toe te maken gehad met maar liefst acht verschillende medewerkers, waardoor essentiële informatie telkens verloren ging of verkeerd werd doorgegeven. Hierdoor werden onze meest zorgwekkende klachten nooit op de juiste manier behandeld. De installatie van de keuken zelf verliep allesbehalve vlekkeloos. De dag van de installatie zelf ontdekten we tal van problemen, waaronder beschadigingen, verkeerde materialen en esthetische tekortkomingen door slecht geïnformeerde medewerkers bij DSM, die allemaal leidden tot veel stress en frustraties binnen ons gezin, vooral omdat we ook nog recentelijk verhuisd zijn met een pasgeboren zoon. Deze situatie heeft een enorme tol geëist op ons dagelijks leven en welzijn. Wij eisen nu dat DSM Keukens dringend passende oplossingen biedt, zoals het verplaatsen van de vaatwasser op een correcte manier, het deftig afwerken van de fineerkasten en het herstellen van de beschadigingen zodat deze uitputtende kwestie eindelijk afgesloten kan worden. In de bijlage vindt u 3 documenten: de A3 schets die we onder druk moesten ondertekenen om in aanmerking te komen voor de kortingen, evenals de brief van hun advocaat en ons antwoord daarop. Met vriendelijke groet

Opgelost
K. V.
16/08/2024

Vergoeding aan DSM

Op de batibouw beurs hebben wij DSM keukens bezocht en werd er een offerte voor ons gemaakt. De keuken zou ons grofweg €21.000 kosten en omdat we nog geen tekenening van de architect hadden wouden we in eerste instantie nog niets tekenen maar er werd ons verzekerd dat we nog alles zouden kunnen aanpassen en kiezen. Na de tekening van de architect zijn we naar DSM gegaan voor de tekening van de keuken. Volgens verkoper Bart de Pover zouden wij in het middelste segment zitten qua kwaliteit en eenmaal in de winkel zeggen ze dat we in het goedkoopste segment zitten. Alles wat mijn architect heeft getekend zoals bv greeploze lades zitten niet in het goedkoopste segment en kunnen wij dus niet kiezen terwijl er werd gezegd dat we alles zouden kunnen kiezen. We werden een beetje lastig en toen kwam de manager en die zei dat ze de keuken van de architect zouden tekenen en dat we dan gingen zien aan hoeveel we zouden komen. De nieuwe tekening was inneens €34.000 wat we niet kunnen betalen. We kunnen ook niet meer onder de offerte onderuit en moeten €6000 boete betalen terwijl we nu ergens een keuken hebben moeten kopen en er geen budget meer over is voor die boete te betalen. We zijn belogen geweest over kwaliteit alsook over de aanpassingen die we niet konden doen. Graag willen wij hiervoor zo snel mogelijk een oplossing.

Opgelost
R. W.
17/06/2024

Oplevering - conflict

Beste Poging tot oplevering is er nog steeds niet. Na bellen met de klantendienst (intern waren ze bezig), na 4maand nog geen nieuws. Ondertussen andere gebreken opgemerkt. Hoelang het nog gaat duren weet ik niet, maar m'n geduld is op. Enkel spijtig dat je eerst alles moet betalen, maar achteraf niet de zogenaamde droomkeuken hebt. Qua verkoper en opmeter ben ik enorm tevreden. De uitvoering is een ander verhaal. Zelf in een afwerkingsbedrijf gewerkt en nog steeds actief in de bouw. Dus gekende problematieken op organisatorisch vlak. Geen enkel probleem mee, mits goeie communicatie. Op de dag van vandaag is het project nog steeds niet opgeleverd. Zolang dit niet gebeurd, is er geen sprake van start van garantie. Er is geen communicatie van DSM uit, wat me enkel frustreert. Met vriendelijke groeten Wannes

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform