Dossier

Kopen via het internet: tips

28 juni 2019
Kopen via het internet: tips

28 juni 2019

Waar moet je op letten als je iets online koopt of gekocht hebt? Wat zegt de wet, en wat zijn je rechten? Hierbij een overzicht van een aantal belangrijke zaken die je hoort te weten.

Tips na de aankoop

  • Stel je fraude vast met je kredietkaart, laat je kaart dan onmiddellijk blokkeren (de meeste banken hebben een overeenkomst met CardStop 070 344 344) en neem eveneens meteen contact op met de uitgever van je kredietkaart (in de meeste gevallen je bank) of Atos.
  • Print na je aankoop de bestelbon af en bewaar de bevestigingsmails van je aankoop. Als je die niet ontvangt, neem dan contact op met de verkoper om er zeker van te zijn dat de bestelling correct wordt afgehandeld.
  • Ga bij de ontvangst van het product na of het niet beschadigd is en of het overeenstemt met je bestelling. Anders is de verkoper verplicht om het te vervangen of je het betaalde bedrag terug te storten. Probeer de staat van het product te achterhalen voor je het ontvangstbewijs ondertekent.
  • Als er een probleem opduikt bij het gebruik van het product, gelden dezelfde waarborgregels als bij een klassieke aankoop. Sinds 2003 geldt voor producten die in Europa werden gekocht, een waarborgperiode van twee jaar. 
  • Gebeurt de levering niet binnen 30 dagen of binnen de afgesproken termijn, vraag dan aan de verkoper om de levering toch binnen een redelijke termijn uit te voeren. Je bent niet verplicht om deze bijkomende leveringstijd te gunnen wanneer de leveringstermijn voor je essentieel was (bv. een trouwjurk die niet op tijd wordt geleverd…) of wanneer je de verkoper hierover geïnformeerd hebt. Mocht dat niet helpen, dan kun je je aankoop annuleren en je geld terugeisen. Als daar geen enkele reactie op komt, heb je nog een troef in handen voor het geval je met een kaart van Visa, MasterCard of American Express hebt betaald: aan die kaarten is immers een verzekering gekoppeld waardoor je je geld terugkrijgt indien het gekochte product niet wordt geleverd en je het probleem zelf vruchteloos hebt proberen te regelen (ze stellen daar alle drie een document voor ter beschikking op hun website).
  • Als je hebt gekocht op een website die een mix is van een eigen webshop en een platform en het om een externe verkoper ging, is in principe alleen die bewuste verkoper aansprakelijk, en niet de platformbeheerder. Maar als het fout loopt, kun je altijd op twee paarden wedden en beide aanspreken. Sommige platforms aanvaarden om als tussenpersoon op te treden tussen de verkoper en de consument.
  • In geval van problemen met een aankoop via internet kun je een klacht indienen bij ons, het Europees Centrum voor de Consument en/of het meldpunt van de FOD Economie.

NAAR ONZE KLACHTENBOX