Dossier

Kopen via het internet: tips

28 juni 2019
Kopen via het internet: tips

28 juni 2019

Waar moet je op letten als je iets online koopt of gekocht hebt? Wat zegt de wet, en wat zijn je rechten? Hierbij een overzicht van een aantal belangrijke zaken die je hoort te weten.

Herrroepingsrecht en niet-conforme levering

Wanneer het product niet overeenstemt met de beschrijving op de website, heb je als consument het recht om het product terug te sturen. In dat geval spreken we van een niet-conforme levering. De kosten voor de terugzending zijn dan ten laste van de verkoper, en ook de originele leveringskosten moeten worden terugbetaald. 

Wanneer de aankoop wel conform is, maar niet past, de kleur of het materiaal je niet bevalt, of dat je simpelweg spijt hebt van de aankoop, wanneer je via het internet winkelt, heb je 14 dagen de tijd om zich te bedenken en het product terug te sturen. Een reden hoef je daarvoor niet te geven. Dat noemt men het herroepingsrecht. In het geval van een herroeping zijn de kosten van de terugzending voor rekening van de koper, behalve wanneer de verkoper bereid is om deze op zich te nemen of wanneer hij vergeten is om je er over te informeren dat die kosten door je gedragen moeten worden. Je kunt echter wel de originele leveringskosten terugbetaald krijgen. Sinds 13 juni 2014 is de herroepingstermijn in heel de Europese Unie uitgebreid naar 14 kalenderdagen, Wanneer de verkoper zijn klanten niet duidelijk heeft geïnformeerd over dit herroepingsrecht, wordt de termijn zelfs verlengd tot één jaar. Bovendien is de verkoper is verplicht om je op de website een formulier ter beschikking te stellen om aan de aankoop te verzaken. 

Er zijn echter uitzonderingen op de toepassing van die wettelijke bedenktijd. We beperken ons hier tot enkele courante voorbeelden van aankopen waar je meteen aan vastzit: 

  • de reservering van logies (bv. boeking van het hotelkamer), een etentje in een restaurant, een vrijetijdsbesteding (bv. een optreden) of vervoer (bv. huurauto, vliegticket, treinticket);
  • een dvd, cd, cd-rom, videocassette of software waarvan je de verzegeling hebt verbroken;
  • diensten die met je instemming vóór het einde van de bedenktijd volledig zijn uitgevoerd (bv. muziek die je online hebt gekocht en meteen hebt gedownload) en waarbij je uitdrukkelijk hebt erkend dat het herroepingsrecht niet van toepassing was;
  • producten die op je maat of volgens je specifieke wensen zijn vervaardigd (bv. een T-shirt met een foto van je zoontje). Besef dus goed dat wanneer je bv. online een hotelkamer boekt of een vliegticket, een huurauto of een ticket voor een concert, de verkoper wettelijk niet verplicht is om je geld terug te betalen als je de boeking annuleert. De enige verplichting die de wet oplegt, is dat de verkoper in zijn algemene voorwaarden uitdrukkelijk moet opnemen in welke gevallen je niet meer aan de aankoop zult kunnen verzaken.

Wanneer de uitvoering van een dienst op je uitdrukkelijk verzoek nog tijdens de wettelijke bedenktijd werd aangevat (maar de dienst dus nog niet volledig is uitgevoerd), bestaat daarentegen wel de mogelijkheid om de aankoop alsnog tijdens de bedenktijd te herroepen. Maar dan moet je de dienstverlener ten dele betalen, meer bepaald een bedrag evenredig met het gebruik dat je reeds van de dienst hebt gemaakt tot het ogenblik waarop je de dienstverlener ervan op de hoogte brengt dat je je herroepingsrecht uitoefent. Zo kun je bv. een einde maken aan een abonnement voor de levering van gas of elektriciteit, of aan je inschrijving op een datingsite.