Dossier

Al wat je moet weten over onlineaankopen

02 februari 2021
Kopen via het internet: tips

Waar moet je op letten als je iets online koopt of gekocht hebt? Wat zegt de wet, en wat zijn je rechten? Hierbij een overzicht van een aantal belangrijke zaken die je hoort te weten.

Opgelet voor valse webshops

De laatste tijd wordt het internet geplaagd door valse webwinkels. Zij bootsen bekende winkels na en/of bieden producten aan tegen overdreven lage prijzen. Na hooguit enkele weken verdwijnen ze met de noorderzon én het geld van hun klanten. Eens je iets hebt aangekocht op een valse webwinkel is het natuurlijk te laat. Wees dus kritisch voordat je overgaat tot aankoop en neem je voorzorgen.
  • Is het product een pak goedkoper dan op andere webshops? Een té lage prijs is nóóit normaal. Wie denkt een goedkope slag te slaan, kan bedrogen uitkomen.
  • Nepwebwinkels verschijnen voor een paar dagen, hooguit een paar weken en verdwijnen dan weer. Impulsieve aankopen zijn per definitie nooit verstandig. Waarom je aankoop geen weekje uitstellen als het kan? Sla bij voorkeur minstens het weekend over.  
  • Kijk eens na hoe oud de domeinnaam is van de winkel. Dat kun je doen op https://who.is. Als de domeinnaam nog geen week oud is, dan mag er gerust een belletje rinkelen en is extra voorzichtigheid geboden.  
  • Staat er een adres en telefoonnummer op de site? Echte webwinkels zijn te contacteren. Probeer eens contact te krijgen en stel bijvoorbeeld een vraag over het product. 
  • Op welk rekeningnummer moet je betalen? Google dat nummer eens. Als er al klachten over de webshop zijn, zou dat rekeningnummer meermaals in de resultaten kunnen opduiken. 
  • Welke betaalservices worden aangeboden? Zo geeft Western Union bijvoorbeeld geen bescherming voor de koper. PayPal geeft dit wel in de meeste gevallen. Mocht je toch bedrogen uitgekomen zijn, dan kun je via PayPal of uw Visakaart-provider altijd een procedure starten om te proberen uw geld te recupereren.
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

2 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/05/2021

Heb zoals iedereen een brief van Bpost gekregen. Maar sta versteld van de inhoud waarin staat "Ook U kocht onlangs verschillende keren iets in een webshop buiten de EU". Dit klopt want ik heb verschillende zaken in Amerika, Schotland en China gekocht. Maar welk recht heeft Bpost om bij te houden waar in mijn aankopen doe? Zij moeten enkel zorgen dat het correct geleverd wordt en dat kunnen ze in 9 van de 10 gevallen zelfs niet. Men zou Bpost beter eens volledig doorlichten en daar een grondige GDPR analyse doen en de levertermijnen nakijken, want je betaald er wel voor.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/05/2021

Vallen de Engelse websites voortaan ook onder deze regels ?