Nieuws

Banken laks met maatregelen tegen phishing

13 juli 2021

In het kader van de strijd tegen phishing hebben wij contact opgenomen met verschillende Belgische banken om na te gaan welke maatregelen zij hebben genomen om de consument te beschermen. Helaas lijken de banken niet geneigd ons concrete antwoorden te geven. 

Volgens onze laatste enquête die in juni werd uitgevoerd bij 1303 Belgische consumenten, verklaarde 80% van de ondervraagden dat zij sinds begin 2021 in aanraking zijn geweest met phishing. Door de coronacrisis is het elektronisch winkelen geëxplodeerd, wat webwinkels een ideale speelplaats maakte voor cybercriminelen.

We wilden weten welke acties de banken van plan waren te ondernemen om phishing tegen te gaan. Ontdek in onze laatste video wie reageerden op onze verzoeken:

 

 

Volgens Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, werden vorig jaar 67.000 frauduleuze phishing-transacties geregistreerd voor een totaalbedrag van 34 miljoen euro. Meer dan 60 % van de respondenten die werd gephisht, blokkeerde de afzender. 37 % nam contact op met de bevoegde autoriteiten. 18,3% deed echter niets met de phishingpoging. Dit valt te wijten aan het feit dat zij het nutteloos vinden (31%) of niet weten waar zij terecht kunnen (28%). De organisaties die het doelwit zijn, en met name de banken, hebben echter een rol te spelen in de strijd tegen phishing door hun klanten vooraf beter te informeren. 

Raadpleeg ons dossier over phishing voor meer informatie over deze frauduleuze methoden en hoe u zich ertegen kunt beschermen:

Naar ons dossier Phishing

 

Wat zijn de oplossingen voor deze plaag? 

De banksector is geen uitzondering wat betreft phishingaanvallen. Wel wilden wij weten welke praktijken zij hebben ingevoerd om phishing te voorkomen en de belangen van de consumenten te beschermen. Helaas hebben de banken niet voldoende informatie verstrekt. Zij wensen immers geen cijfers te delen over het aantal klanten dat door deze vorm van criminaliteit wordt getroffen, noch wensen zij transparanter te communiceren. Geen van de banken heeft onze vragenlijst beantwoord. De meesten van hen gaven er de voorkeur aan om ons door te verwijzen naar Febelfin. Jammer genoeg was Febelfin niet opener over de cijfers en de maatregelen die de sector heeft genomen om de plaag van phishing tegen te gaan.

Ondanks de verschillende vormen van phishing, bevestigde Febelfin ons dat het de goede richting voor de consument op gaat, met name dankzij de "samenwerking" tussen banken. Zo bestaan er technische oplossingen, zoals de IBAN-check, hoewel dit vooral in Nederland gebeurt. In Belgie lijken ze echter niet te willen investeren in deze richting. Volgens Febelfin zou deze oplossing "veel investeringen voor betrekkelijk weinig resultaat" vergen. Dit is duidelijk niet onze mening...

 

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren
Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies