Dossier

Roken: tijd om ermee te stoppen!

30 mei 2017
roken-tijd-om-ermee-te-stoppen

30 mei 2017

Veel rokers proberen tevergeefs te stoppen met roken.  Hoe langer en hoe meer u rookt, hoe moeilijker het is. Maar te laat is het nooit.  Zo hebt u 15 jaar nadat u gestopt bent nog evenveel kans op een hartziekte als een niet-roker. De hoogste tijd dus om van uw verslaving af te raken!

Voordelen van stoppen met roken

  • na 20 minuten: uw bloeddruk, polsslag en bloedsomloop in handen en voeten verbeteren;
  • na 8 uur: de zuurstofvoorziening in uw bloed normaliseert;
  • na 24 uur: uw longen beginnen slijm en teer te verwijderen;
  • na 48 uur: uw reuk en smaak verbeteren;
  • na 72 uur: uw lichamelijke verslaving is verdwenen, u ademt beter en bent minder vlug buiten adem;
  • na 2 tot 12 weken: uw algemene bloedsomloop verbetert;
  • na 3 tot 9 maanden: hoesten en fluitende ademhaling verminderen, de psychologische verslaving is al sterk afgenomen;
  • na 2 jaar: u hebt evenveel kans op een hartinfarct als een niet-roker;
  • na 5 jaar: uw risico op een beroerte is met de helft verminderd, alsook uw kans op kanker van mond, slokdarm en blaas;
  • na 10 jaar: uw risico op longkanker is met de helft gedaald, u hebt evenveel kans op een beroerte als een niet-roker;
  • na 15 jaar: uw risico op een hartziekte is gelijk aan dat van een niet-roker.

Methoden om tabak af te zweren

Er bestaan diverse manieren om te stoppen, al is hun doeltreffendheid lang niet altijd bewezen:

  • Cold turkey: onmiddellijk stoppen.
  • Geleidelijk afbouwen.
  • Vijfdagenplan: vooraf bepalen op welke datum u zult stoppen.
  • Vrij verkrijgbare medicatie: nicotinevervangers (pleisters, kauwgom, tabletten ...) kunnen de behoefte aan nicotine stapsgewijs afbouwen en ontwenningsverschijnselen doen afnemen.
  • Voorschriftplichtige medicatie: Zyban (bupropion) en Champix (varenicline) verminderen de ontwenningsverschijnselen en zo ook de behoefte om te roken. Over Champix laaien de discussies evenwel hoog op omdat het medicijn het risico op zelfdodingsgedachten, persoonlijkheidsstoornissen en depressies kan verhogen.
  • Cognitieve gedragstherapie: een gedragstherapeut stelt samen met de roker een plan op om het roken af te leren en begeleidt hem bij dat proces.
  • Hypnose: zou kunnen helpen om de motivatie te versterken (niet bewezen).
  • Acupunctuur: naalden of elektrische prikkels, vooral op de oorschelp, moeten de ontwenningsverschijnselen tegengaan en zo de rookzin verminderen (niet bewezen).
  • Zelfhulpboeken: de bedoeling is de roker inzichten te geven waarin hij zich herkent en waardoor hij zich gesteund voelt in zijn overtuiging om te stoppen (niet bewezen).

Waar kunt u hulp krijgen?

  • Uw (huis)arts kan u eventueel medicatie (nicotinevervangers, Zyban) voorschrijven.
  • Centrum voor Rookstopbegeleiding, verbonden aan een ziekenhuis.
  • Groepssessies: op www.cancer.be, de website van de Stichting tegen Kanker, vindt u een lijst met rookstopcursussen per provincie. De Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en tuberculosebestrijding (VRGT), uw ziekenfonds en/of sommige centra voor rookstopbegeleiding organiseren cursussen om te stoppen met roken met de steun van een groep, onder deskundige begeleiding.
  • De Tabak Stop Lijn op het gratis nummer 0800 111 00: professionals beantwoorden uw vragen over roken, gewenning en hulp bij het stoppen.
  • Begeleiding van een rookstopconsulent/tabakoloog: te vinden via de Tabak Stop Lijn.

Afdrukken Versturen via e-mail