Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Sport en lichaamsbeweging

26 september 2007
sport-en-lichaamsbeweging

26 september 2007

De voornaamste beweegreden om aan sport te doen? Regelmatig bewegen is natuurlijk goed voor de gezondheid, de conditie en de levenskwaliteit in het algemeen. Daarnaast speelt lichaamsbeweging ook een rol bij de preventie van sommige aandoeningen en de strijd tegen overtollige kilo’s. Welke sport of energievergende activiteit beoefent u het best? Hoe vaak, hoe lang en hoe intensief moet u bewegen om uw conditie te onderhouden?

Soorten lichaamsbeweging

Er bestaan twee soorten van lichaamsbeweging:
  • Bij aërobe lichaamsbeweging worden verschillende spiergroepen doorlopend belast, is de inspanning matig en kunt u de oefeningen lang volhouden. Voorbeelden zijn zwemmen, fietsen, wandelen of joggen.
  • Anaërobe lichaamsbeweging kunt u niet lang volhouden. De oefeningen vereisen intensieve inspanningen waarbij veel energie verbruikt wordt. Voorbeelden zijn een tijdrit op de fiets of 200 meter sprinten. 

Uit studies blijkt dat aërobe lichaamsbeweging het best bij onze moderne levensstijl past en de meeste kans op voortzetting biedt.

Voldoende beweging

Volgens specialisten moet één bewegingssessie minstens 30 minuten duren vooraleer er weldoende effecten zijn voor de gezondheid. Deze 30 minuten mogen eventueel gespreid worden over de hele dag.
Voor gunstige effecten op de conditie en de gezondheid, zijn drie oefensessies per week een minimum.
Samengevat: 3 maal per week op 3 verschillende dagen 30 minuten bewegen met matige intensiteit is de minimumdosis voor een goede gezondheid en conditie.

Heilzame effecten

Uit tal van studies blijkt dat sportbeoefening een positieve invloed heeft op de gezondheid. Enkele onweerlegbare voordelen van lichaamsbeweging zijn:

  • preventie van hart- en vaataandoeningen;
  • preventie van zwaarlijvigheid;
  • preventie van psychische problemen zoals depressie en angst;
  • preventie van bepaalde vormen van kanker;
  • preventie van diabetes;
  • preventie van artritis en artrose;
  • versteviging van het skelet en de spiermassa;
  • betere resultaten van een afslankdieet;
  • vermindering van stress en verbetering van het zelfbeeld.

Beweging en voeding

De voedingspiramide, het symbool van een evenwichtig en afwisselend voedingspatroon, werd een aantal jaren geleden uitgebreid met een onderdeel “lichaamsbeweging”, omdat behalve voeding ook beweging belangrijk is voor een goede gezondheid. Sindsdien spreekt men van een actieve voedingspiramide of –driehoek. Het staat vast dat een vrij lichte maar wel regelmatige sportbeoefening het effect van een vermageringsdieet verbetert. Het gewichtsverlies ten gevolge van een dieet is deels te wijten aan het “smelten” van de magere weefsels, meer bepaald de spieren. Door te bewegen, behoudt u uw spiermassa, maar verliest u vet in de plaats.

Dokterstoezicht

Slechts in een klein aantal gevallen is een matige sportbeoefening niet aangewezen, zoals bij hartafwijkingen of –insufficiëntie, een recent infarct, longembolie, tromboflebitis (bloedproppen in een ontstoken ader) en ongecontroleerde hartritmestoornissen. Dokterstoezicht is aanbevolen voor mensen met hart- en vaatproblemen, diabetes, hoge bloeddruk, astma, osteoporose, artritis, anorexia nervosa, kanker, zenuwspieraandoeningen ... Ook bij zwangerschap, overgewicht, op gevorderde leeftijd of na een periode van inactiviteit is een bezoek aan de arts aanbevolen. Misschien raadt hij u bepaalde tests aan.

Verstandig sporten: tips

  • Bouw uw lichaamsbeweging langzaam op, begin niet met te ambitieuze doelstellingen.
  • Sport niet als u ziek bent.
  • Bouw ook traag op tijdens elke sessie. Onopgewarmd grote krachtinspanningen doen, kan letsels veroorzaken.
  • Het omgekeerde geldt eveneens. Indien u moet stoppen met sporten, doe dat dan niet van de ene op de andere dag, maar bouw geleidelijk af.

Afdrukken Versturen via e-mail