Nieuws

Wij verzetten ons tegen de onrechtmatige bedingen van AliExpress

17 mei 2019
AliExpress

17 mei 2019
Het onlineplatform AliExpress mag dan al Chinees van oorsprong zijn, het richt zich heel direct ook tot de Europese en Belgische consument. Maar het houdt zich niet aan de wettelijke spelregels. Wij hebben de FOD Economie gevraagd om op te treden en hebben minister van Consumentenzaken Peeters verwittigd.

AliExpress behoort tot de Chinese groep Alibaba. Het is een onlineplatform waar diverse verkopers hun producten aanbieden. Doordat de teksten op de website niet alleen in het Engels beschikbaar zijn maar ook in het Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Pools, Portugees en Spaans, kan AliExpress 330 miljoen consumenten binnen de EU bereiken. Maar wie binnen de EU verkoopt, is verplicht om de Europese spelregels na te leven. En daar wringt het schoentje: de algemene voorwaarden bevatten diverse onrechtmatige bedingen. Wij hebben Alibaba daarop gewezen en hebben de zaak aangekaart bij de overheid.

AliExpress leeft Europese regels niet na

De algemene voorwaarden zijn moeilijk te vinden en staan ook nog eens erg verspreid. Lang niet alle voorwaarden zijn bovendien in alle talen te vinden, meestal alleen in het Engels. Dat is in strijd met de Europese wetgeving, die stelt dat de consument recht heeft op begrijpelijke algemene voorwaarden.

Wanneer er een geschil is gerezen tussen een verkoper en een consument en ze er in der minne niet uit geraken, moet de zaak worden voorgelegd aan een arbitrage-instantie in Hong Kong! Dat is niet alleen compleet onrealistisch, het is bovendien in strijd met de Europese wetgeving.

Verder stelt AliExpress dat het de terugbetaling garandeert wanneer een product duidelijk niet overeenkomt met wat was beschreven of niet is aangekomen. Maar het Europese herroepingsrecht is absoluut: de consument mag het product binnen 14 dagen terugsturen zonder dat hij daar een reden voor moet opgeven.

Tot slot is er nergens een duidelijke verwijzing naar de wettelijke waarborg van twee jaar die voor alle Europese consumenten geldt.

Dat laten wij niet passeren!

Wij hebben, mede in naam van onze zusterorganisaties in Italië, Portugal en Spanje, het initiatief genomen om Alibaba aan te schrijven, met de vraag om zich naar de Europese regelgeving te schikken. We hebben zelfs onze hulp aangeboden.  

Daarnaast hebben we bij de overheid aangeklopt. We hebben de FOD Economie gevraagd om op te treden en hebben minister van Consumentenzaken Peeters verwittigd. 

Kies een goede webshop

Vóór je beslist waar je koopt, kun je in onze Koopwijzer Webshops bekijken hoe een webshop het ervan afbrengt en te weten komen of aan je verwachtingen wordt voldaan. We hebben meer dan 100 webshops uit verschillende domeinen beoordeeld. We analyseerden daarvoor diverse “technische” aspecten over de winkel en de werking ervan en hielden ook rekening met de tevredenheid van de gebruikers.

NAAR ONZE KOOPWIJZER WEBSHOPS

Community