Nieuws

Je bent nu beter beschermd bij AliExpress

19 februari 2021
AliExpress

Het onlineplatform AliExpress mag dan al Chinees van oorsprong zijn, het richt zich heel direct ook tot de Europese en Belgische consument. Maar tot voor kort hield het zich niet aan de wettelijke spelregels. Daar is nu verandering in gekomen. Wij hebben mee aan de kar geduwd.

Wij stelden in het verleden vast dat AliExpress de Europese regels niet naleefde. 

We vroegen de FOD Economie om de Chinese internetreus te interpelleren.

Daarnaast namen we samen met diverse andere consumentenorganisaties het initiatief om samen te zitten met vertegenwoordigers van AliExpress om de probleempunten te bespreken. 

Uiteindelijk is het dankzij de hulp van de Nederlandse overheid en de Europese Commissie tot een positief concreet resultaat gekomen.

Chinees met een Europees tintje

AliExpress behoort tot de Chinese groep Alibaba. Maar het is een onlineplatform waar diverse verkopers hun producten aanbieden, ook binnen de EU. De teksten op de website zijn niet alleen in het Engels beschikbaar maar ook in het Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Pools, Portugees en Spaans. En wie binnen de EU verkoopt, is verplicht om de Europese spelregels na te leven. Daar wrong tot voor kort het schoentje: moeilijk toegankelijke algemene voorwaarden, verwijzing naar een arbitragetribunaal in Hongkong in geval van een geschil, geen enkele vermelding van de wettelijke garantie, een herroepingsrecht dat niet in overeenstemming was met de Europese regelgeving, enz. 

Grote verbetering

De Nederlandse overheid en de Europese Commissie hebben het dossier naar zich toe getrokken, en dat heeft tot zeer concrete resultaten geleid.

Alles is nog niet perfect, maar AliExpress heeft zijn website alvast aangepast waardoor je als consument nu al beter beschermd bent dan vroeger. Je wordt nu correct geïnformeerd over:

  • het herroepingsrecht gedurende 14 dagen;
  • de wettelijke garantie. 

Daarnaast heeft het platform zich ertoe verbonden om:

  • aan te geven of de koper extra kosten, zoals douanerechten, zal moeten dragen; 
  • de verkoper duidelijk te identificeren en aan te geven of de ranking van de verkoper verband houdt met het feit dat die heeft betaald om bovenaan in de ranking te verschijnen;
  • te vermelden tot wie de consument zich moet wenden in geval van een klacht, en dat moet een instantie zijn in het land van de consument, en dus niet langer in Hong Kong.

Wij helpen je een goede webshop kiezen

Vóór je beslist waar je koopt, kun je in onze Koopwijzer Webshops bekijken hoe een webshop het ervan afbrengt en te weten komen of aan je verwachtingen wordt voldaan. We hebben meer dan 100 webshops uit verschillende domeinen beoordeeld. We analyseerden daarvoor diverse “technische” aspecten over de winkel en de werking ervan en hielden ook rekening met de tevredenheid van de gebruikers.

NAAR ONZE KOOPWIJZER WEBSHOPS

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies