Oplichting via Vinted: wees voorzichtig

"Ik verkocht 5 bloempotten via Vinted en bij aankomst waren er volgens de koper 2 kapot. De koper kreeg het volledige betaalde bedrag terugbetaald, ik kreeg 0 euro, dus ook niets voor de 3 potten die niet beschadigd waren."
"Ik kocht 4 stuks kinderkledij maar ontving een pakketje met 1 damesjurk. Als antwoord op mijn klacht zegt Vinted dat ik het pakket moet terugsturen en dat ik daarna mijn geld zal terugkrijgen. Maar de terugzendkosten niet?”
“Ik kocht parfum via Vinted maar bij ontvangst bleek het namaak te zijn. Ik krijg mijn geld niet terug omdat ik dit een dag te laat heb gemeld.”
We ontvangen veel verhalen van mensen met slechte ervaringen op het Vinted-platform. Lees hier meer over Vinted en ons advies over hoe je deze problemen kunt vermijden.
Wat is Vinted en waarom is het populair?
Vinted is een applicatie om online tweedehands artikelen te kopen of te verkopen. Het is populair bij veel consumenten. Ze kunnen bijvoorbeeld kleding verkopen die ze zelf niet meer dragen om ze een tweede leven te geven. Tegelijkertijd kunnen ze hun ecologische impact verminderen door zelf tweedehands te kopen.
Daarnaast is de app vooral populair vanwege de ruime keuze aan kleding en het gebruiksgemak. Artikelen plaatsen is eenvoudig, de verzending is via de applicatie georganiseerd en ook de betaling verloopt via Vinted.
“Kopersbescherming” op Vinted
Het succes van Vinted is enorm, onder andere omdat het geen app is andere: het onderscheidt zich door zijn “kopersbescherming”. Dat houdt in dat er op Vinted een systeem is waarbij de koper die iets via het platform koopt, beschermd wordt in geval van een probleem.
Maar deze bescherming is niet gratis. De koper moet een forfaitair bedrag van € 0,70 plus 5 % van de prijs (excl. leveringskosten) betalen. Daarnaast beschermt dit systeem alleen de koper en is de verkoper soms het slachtoffer, bijvoorbeeld in het geval van een koper met slechte bedoelingen.
Terug naar bovenOplichting op Vinted: een groeiende bedreiging voor consumenten
Waar je op moet letten om oplichting te voorkomen
Ondanks de “kopersbescherming”, die alleen de koper beschermt, zijn er steeds meer oplichtingspraktijken op Vinted.
Het gebruik van het platform heeft in principe geen hoog risico, maar helaas lukt het mensen met slechte bedoelingen soms toch om een consument buiten het platform te lokken, bijvoorbeeld via e-mail of WhatsApp. In dit geval moet je altijd heel voorzichtig zijn met wat ze je vragen te doen.
Wees in ieder geval op je hoede als ze je meer dan de vraagprijs aanbieden, terwijl je een betalingslink krijgt. Die dient zogenaamd om te verifiëren dat je betrouwbaar bent.
Weet wel dat je niet meer kunt terugkomen op je aankoop. De wettelijke bedenktijd van 14 dagen geldt alleen bij een online aankoop bij een professionele verkoper, en dus niet tussen particulieren.
Oplichting op Vinted: verkeerde product ontvangen
Er is een terugkerende vorm van oplichting gespot op Vinted en verspreid via TikTok. Bij deze vorm van oplichting koopt de gebruiker een product en wanneer hij het pakket ontvangt, beweert de ontvanger dat hij een volledig ander product heeft ontvangen dan hij heeft besteld.
De verkoper heeft bijvoorbeeld een trui via de post verzonden, maar de koper beweert bv. een schaakspel te hebben ontvangen. De koper/oplichter stuurt dan een frauduleuze foto van een geopend pakket als bewijs en de verkoper krijgt zijn geld niet, in tegenstelling tot de oplichter die een terugbetaling van Vinted krijgt.
Tips om oplichting op Vinted te vermijden
- Analyseer de Vinted-advertentie zorgvuldig en spoor verdachte elementen op. Bekijk bijvoorbeeld het profiel van de persoon met wie je wil handelen. Degene die geen informatie bevatten (foto's, beschrijving, opgeslagen artikelen) en geen beoordelingen hebben, zijn zeer verdacht.
- Maak als verkoper foto's van de zendingen, zowel van de doos, het label als het product erin.
- Volg als koper het pakket goed op. Houd in de gaten wanneer Vinted laat weten dat het pakket is geleverd. Want ook als je niets hebt ontvangen, wordt de bestelling twee dagen na de geregistreerde bezorgdatum automatisch als afgehandeld beschouwd en krijgt de verkopen zijn geld. En als je je gedurende deze twee dagen niet hebt gemeld, kun je als koper geen terugbetaling meer krijgen via Vinted.
- Gebruik veilige betaalmethoden op Vinted. Vermijd buitenlandse cheques of betalen via Western Union.
- Vraag zeker extra informatie of andere foto's om een beter idee te krijgen van je aankoop.
Wat te doen in geval van oplichting op Vinted?
Meld oplichting op Vinted aan Testaankoop
Ben je ook het slachtoffer geworden van oplichting op Vinted of op een ander online tweedehandsverkoopplatform? Neem contact op met de experts van onze Adviesdienst op 02 542 34 34 (elke werkdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.00 uur tot 17.00 uur en vrijdag 16.00 uur). Je kunt ook een klacht indienen via onze klachtenbox.
Andere mogelijke oplossingen in geval van oplichting op Vinted
Ben je slachtoffer van oplichting op Vinted? Meld het probleem dan altijd zo snel mogelijk aan Vinted. Je kunt het probleem ook melden bij de FOD Economie via ConsumerConnect, waar je advies krijgt. Je kunt ook aangifte doen bij de politie over deze oplichting.
Terug naar bovenHeb je nog andere vragen over Vinted of tweedehands online verkopen?
Heb je nog andere vragen? Lees zeker ons online dossier “Hoe veilig tweedehands kopen en verkopen: tips en tricks om fraude te voorkomen”. Je leert meer over de regels voor de aan- of verkoop van tweedehands spullen en extra advies hierover.
alles over veilig tweedehands kopen en verkopen
Dit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.