Dossier

Garantie: weet je wat je kunt eisen?

24 november 2020
garantie

Na 1,5 jaar heeft mijn gsm de geest gegeven. Volgens de verkoper bedraagt de fabrieksgarantie slechts één jaar. Wat nu?

Inleiding

De wettelijke garantieperiode bedraagt twee jaar vanaf de levering. De eerste zes maanden hoef je enkel het defect aan te tonen. Nadien moet je kunnen aantonen dat het gebrek bestond bij de aankoop, wat zonder expertise bijna onmogelijk is.

Als je een roerend goed koopt (een elektrisch toestel, een salon, een auto…), dan heb je altijd recht op de wettelijk garantie van twee jaar. Vaak krijg je ook het recht op garantie van de fabrikant, de "commerciële garantie" of "fabrieksgarantie".

Daarnaast heb je vaak nog de mogelijkheid om een bijkomende commerciële garantie te kopen bij de winkel waar je de aankoop deed.

Maar wat is precies het verschil tussen deze vormen van garantie? En hoe goed ben je telkens beschermd? je leest er alles over in de verschillende rubrieken van dit dossier. 

Heb je vragen?

Heb je advies nodig in verband met garantie? Je kunt onze experts daar vrijblijvend over bellen op 02 542 34 34.

BEL 02 542 34 34

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies