Als je aankoop nog onder garantie is …

Wat doe je als je na een aankoop meent aanspraak te kunnen maken op de garantie maar de verkoper moeilijk doet? Tonen dat je weet wat je rechten zijn. Het is vaak een kwestie van je niet te snel te laten afschepen.
Je kocht een elektrisch toestel, een salon, een auto of een ander materieel consumptiegoed bij een professionele verkoper. Maar vrij snel blijkt dat er iets aan kapot is of dat het zelfs compleet de geest heeft gegeven. Als het probleem zich de eerste twee jaar voordoet, kun je aandringen op een tussenkomst "onder garantie". Ongeacht of je in de winkel zelf of online kocht.
Het betreft een garantie die wettelijk is vastgelegd.
In dit dossier kom je alles te weten over garantie:
De duur van de wettelijke garantie
Wat je onder de wettelijke garantie kunt eisen
Garantie bij aankoop van digitale producten of diensten
Bijkomende bescherming naast de wettelijke garantie
Beperkingen van de wettelijke garantie door de verkoper
Problemen om de garantie te doen gelden?
De duur van de wettelijke garantie
De wettelijke garantie bedraagt twee jaar en begint te lopen vanaf het ogenblik dat je de winkel buiten stapt met het product onder je arm of vanaf het ogenblik waarop het je wordt geleverd. In de praktijk doen verkopers jammer genoeg dikwijls moeilijk.
Alleen moeten we in de praktijk tot nog toe altijd enig voorbehoud maken bij die periode van twee jaar. Verder kun je lezen waarom je de garantie voorlopig alleen nog tijdens de eerste zes maanden het makkelijkst zult kunnen inroepen. Voor aankopen vanaf 1/6/2022 daarentegen zul je de wettelijke bescherming op grond van nieuwe regels gedurende de volledige periode van twee jaar kunnen inroepen. Daardoor zullen we echt kunnen spreken van twee jaar garantie, wat een aanzienlijke verbetering is van de bescherming van de consument.
Wat je onder de wettelijke garantie kunt eisen
Denk vooral niet dat je zomaar je geld zult kunnen terugeisen als je je op de wettelijke garantie beroept. In dit dossier verneem je welke rechten je kunt laten gelden om de toepassing te eisen van de wettelijke garantie.
De wettelijke garantie tijdens de solden, bij een tweedehandsaankoop, koppelverkoop of aankoop in het buitenland
Geregeld krijgen wij vragen van consumenten over garantieregels in specifieke omstandigheden:
Geldt de wettelijke garantie ook tijdens de koopjes?
Kun je je op de wettelijke garantie beroepen als je iets tweedehands hebt gekocht?
Wat als je een aankoop in het buitenland hebt gedaan?
Garantie bij aankoop van digitale producten of diensten
De wettelijke garantie geldt in de eerste plaats na de aankoop van materiële producten bij een professional. Of zoals het in de wet staat: roerende lichamelijke zaken.
Ook levende dieren worden als roerende goederen beschouwd. In principe kun je de wettelijke garantie dus ook inroepen als er iets mis is met het huisdier dat je bij een professionele verkoper kocht. In de toekomst zal er normaliter een specifieke regeling komen voor de verkoop van dieren.
Sedert de wetswijziging van 2022 bestaat nu meer duidelijkheid over de bescherming na de aankoop van een digitaal product of een digitale dienstverlening. Vanaf juni 2022 gelden in dat geval vergelijkbare garantieregels als na de aankoop van materiële consumptiegoederen.
Bijkomende bescherming naast de wettelijke garantie
- Fabrieksgarantie: sommige fabrikanten bieden een gratis "fabrieksgarantie".
- Betalende commerciële garantie: als je vindt dat de wettelijke garantie en de fabrieksgarantie niet volstaan, kun je overwegen om in te gaan op het voorstel voor een extra betalende commerciële garantie die sommige verkopers aanbieden.
- Herstelabonnement tegen betaling: er zijn winkelketens die tegen betaling een abonnement aanbieden om herstellingen aan grote elektrotoestellen gedurende een aantal jaar gratis te laten uitvoeren.
- Als je op geen enkele van voorgaande mogelijkheden kunt terugvallen, kun je je mogelijk beroepen op de wettelijke bescherming bij verborgen gebreken of - na een onlineaankoop - op het wettelijke herroepingsrecht.
Beperkingen van de wettelijke garantie door de verkoper
Sommige verkopers proberen de wettelijke garantie van 2 jaar te beperken, maar dat is verboden! Hier zijn een paar concrete voorbeelden van onterecht beperkte garantie waarvoor je een klacht kunt indienen tegen de verkoper, zodat die verplicht wordt om de garantie toe te passen!
Problemen om de garantie te doen gelden?
Geef het niet te snel op als het je niet lukt om je rechten te laten gelden.
- Dreig met een klacht bij het Meldpunt van de Economische Inspectie en doe het desnoods effectief.
- Dien publiekelijk een klacht in tegen de verkoper via onze onlineklachtenbox.
- Bel naar de experts van onze Adviesdienst. Dat kan elke werkdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (16 uur op vrijdag) op het nummer 02 542 34 34.
Bel een expert van de adviesdienst op 02 542 34 34
- Signaleer het als het een toestel betreft waarvan je vindt dat het te snel stuk is gegaan. Wij hebben daarvoor speciaal het onlinemeldpunt 'Te rap kapot' opgericht. Door de informatie van duizenden defecte toestellen samen te brengen kunnen we eventuele patronen herkennen en actie ondernemen tegen de vroegtijdige veroudering van toestellen.