Dossier

Wat kun je "onder garantie" eisen?

05 oktober 2023
garantie

05 oktober 2023
Je vergist je als je denkt dat je op grond van de wettelijke garantie zomaar je geld kunt terugvragen. Dat is niet wat je in de meeste gevallen van de verkoper zult kunnen eisen.

Je geld terugvragen is sowieso niet de eerste optie van de wettelijke garantieregel.

Normaliter kun je de verkoper alleen vragen om het gekochte goed:

  • ofwel gratis te herstellen
  • ofwel te vervangen

Wat de verkoper ook beweert, jij bent het die mag kiezen welke van de twee opties je voorkeur wegdraagt. Met één grote beperking evenwel: je keuze moet mogelijk én redelijk zijn. Voor een losgekomen rubber van je wasmachine zul je dus geen nieuwe wasmachine kunnen eisen, dat is perfect te herstellen.

De kosten die worden gemaakt bij de herstelling of de vervanging, zijn voor de handelaar. Dus stel dat je de waarborg inroept voor je defecte vaatwasmachine. Ze kan worden hersteld, maar moet daarvoor worden gedemonteerd. Dan mag men jou niets aanrekenen voor de verplaatsing, de verzendingskosten, het demonteren en het opnieuw monteren.

Mocht je ten gevolge van het gebrek of defect schade hebben geleden, zal de verkoper je daarvoor moeten vergoeden. Stel dat je diepvriezer kapot is gegaan: dan kun je een vergoeding vragen voor alle bedorven voedingswaren (waarvan je het bewijs kunt leveren).

De garantie geldt tot slot ook voor alle toebehoren. Mocht je dus in de algemene voorwaarden van je smartphone lezen dat de wettelijke garantie niet geldt voor de batterij, dan mag je ervan uitgaan dat die bepaling van nul en generlei waarde is. Een verkoper kan je rechten op de wettelijke garantie nooit uithollen met zijn algemene voorwaarden, door bepaalde onderdelen uit te sluiten van de garantie of door de garantietermijn voor bepaalde onderdelen te beperken. 

Wanneer kun je onder de garantie je geld terugeisen? 

De terugbetaling is wettelijk gezien alleen een alternatief als de herstelling of vervanging niet mogelijk is of te lang zou duren, of wanneer dat voor de verkoper onevenredige kosten met zich zou meebrengen in vergelijking met andere remedies.

In dat geval kun je een prijsverlaging eisen of gebruik maken van je recht op ontbinding van het koopcontract. Dat laatste betekent dat jij het product moet teruggeven en dat de verkoper de betaalde prijs moet terugbetalen. Dat zal echter niet altijd de volledige aankoopsom zijn, de verkoper mag er eventueel rekening mee houden dat je het goed een zekere tijd hebt kunnen gebruiken en daar een deel voor aftrekken. Maar ook daar speelt de redelijkheid. Voor een klein probleem zul je niet zomaar kunnen eisen dat de verkoper je terugbetaalt.

Die terugbetaling kun je in die veronderstelling dus uitzonderlijk eisen. Het betekent ook dat mocht de verkoper een waardebon aanbieden omdat hij het product niet kan herstellen en evenmin nog kan vervangen, je niet verplicht bent om die te aanvaarden. 

Wordt de garantietermijn na een herstelling verlengd?

Neen, het is niet zo dat na de herstelling, wanneer je als het ware over een nieuw toestel beschikt, een nieuwe termijn van twee jaar begint te lopen.

Dezelfde redenering geldt voor het nieuwe toestel dat je bij een vervanging onder garantie hebt gekregen en voor de wisselstukken die de verkoper heeft geplaatst.

De oorspronkelijke termijn van twee jaar wordt wel opgeschort tijdens de periode nodig voor de herstelling: die termijn wordt tijdelijk stopgezet en begint na de herstelling opnieuw te lopen. Zo geniet je de garantie voor een volledige periode van twee jaar dat je het toestel in gebruik hebt.