Antwoord van expert

Verkopers die proberen de wettelijke garantie te beperken? Da’s illegaal!

26 september 2023
wettelijke garantie

26 september 2023
Samsung, Medion, De Matrassenkoning, Coolblue ... Sommige verkopers proberen de wettelijke garantie van 2 jaar te beperken, maar dat is verboden! Hier zijn een paar concrete voorbeelden van onterecht beperkte garantie waarvoor je een klacht kunt indienen tegen de verkoper, zodat die verplicht wordt om de garantie toe te passen!
Glass.Mapper.Sc.Fields.Image
Danielle Drykoningen
Juridisch expert
Leg beperkingen van de wettelijke garantie gerust naast je neer. Als een verkoper beweert dat je geen recht hebt op garantie terwijl je daar wettelijk gezien wel recht op hebt, hoef je dat niet te pikken. Dat geldt ook wanneer oneerlijke bepalingen worden opgelegd in de algemene verkoopvoorwaarden.

Beperking van de wettelijke garantie op een product door de verkoper

Algemene voorwaarden en wettelijke garantie

Koop je als consument bij een professionele verkoper, dan heb je altijd recht op de wettelijke garantie, ook als dat niet expliciet vermeld staat in het contract of de algemene verkoopvoorwaarden.

DE WETTELIJKE GARANTIE DOEN GELDEN

Onwettige clausules in de algemene voorwaarden om de garantie te beperken

In de praktijk bevatten heel wat algemene voorwaarden onwettige clausules die de wettelijke garantie proberen te beperken, maar die bepalingen zijn illegaal.

Grote merken zoals Medion, De Matrassenkoning, Samsung en Smartphoto vermelden zulke beperkingen op hun websites. Als consument is het niet altijd gemakkelijk om te weten wat mag en wat niet. Wij helpen je om het kluwen te ontwarren.

Terug naar boven

Voorbeelden van verkopers die de garantie proberen te beperken

Hier zijn een aantal voorbeelden van verkopers die verboden clausules in hun algemene verkoopvoorwaarden hebben opgenomen. Deze clausules hebben dus geen enkele waarde. Controleer ze als er problemen zouden opduiken!

Bij iBOOD geldt de garantie enkel als dat bij het product vermeld staat: dat is onwettig!

Je hebt als consument altijd recht op garantie als je bij een professionele verkoper koopt, ook als dat niet in het contract of in algemene voorwaarden vermeld staat of als daar wordt beweerd dat je er geen recht op zou hebben. 

Geen garantie verlenen als dat niet bij het product vermeld staat, zoals iBOOD doet op zijn website, is dus niet wettelijk. 

Bij Medion is de aankoopfactuur vereist: dat is onwettig!

onwettige garantiebeperking bij Medion

Bij Plasmavisie is de garantie op een bepaald product maar beperkt geldig: dat is onwettig!

De garantietermijn voor nieuwe producten is wettelijk vastgelegd op twee jaar. Daar kan niet van afgeweken worden, behalve bij problemen als gevolg van normale slijtage bij normaal gebruik. De garantie zomaar beperken op een product, zoals Plasmavisie in zijn algemene voorwaarden doet voor afstandsbedieningen, mag niet.

Bij Coolblue geldt een wettelijke garantie van minder dan 1 jaar op tweedehandsproducten: dat is onwettig!

onwettige garantiebeperking bij Coolblue

De wettelijke garantie is niet van toepassing op bepaalde Medion-producten: dat is onwettig!

Sommige leveranciers, zoals Medion, geven aan dat de garantie niet geldt voor producten zoals bv. batterijen. Dat mag niet: het is niet toegestaan om op bepaalde producten geen garantie te verstrekken.

Voor batterijen of andere verbruiksartikelen wordt de garantie wel vaker weggelaten of beperkt. De wettelijke garantie geldt echter voor alle producten. De verkoper kan zich enkel aan zijn garantieverplichtingen onttrekken als het probleem een gevolg is van normale slijtage.

Bij De Matrassenkoning krijg je geen garantie als je een product terugstuurt zonder de originele verpakking: dat is onwettig!

onwettige garantiebeperking bij De Matrassenkoning

Bij Smartphoto moet je binnen de 6 maanden na de aankoop kunnen aantonen dat het product defect is: dat is onwettig!

Vroeger gold enkel tijdens de eerste 6 maanden na aankoop een vermoeden ten gunste van de consument dat een gebrek reeds bij de aankoop aanwezig was. Na 6 maanden kon de verkoper van de consument eisen dat hij bewees dat het gebrek al bestond op het moment van de aankoop. Voor aankopen vanaf juni 2022 is de wet gewijzigd. Nu geldt gedurende de volledige garantietermijn van 2 jaar een vermoeden dat het gebrek van bij aankoop aanwezig was. Het is aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.

Smartphoto schendt deze regel door algemeen te stellen dat ze na 6 maanden kunnen vragen om te bewijzen dat het defect al bestond op het moment van aankoop.

Bij Dolce Gusto wordt de garantie niet overgedragen wanneer een product wordt doorverkocht: dat is onwettig!

Een product heeft een garantie van 2 jaar, zelfs als het tijdens deze periode wordt doorverkocht. Als het product tijdens de garantieperiode wordt doorverkocht, kan de nieuwe koper ook aanspraak maken op de garantie bij de oorspronkelijke verkoper, op voorwaarde dat hij een bewijs kan voorleggen van de oorspronkelijke aankoop.

Bij Dolce Gusto is er sprake van “niet-overdraagbare garantie”. Dat is onwettig.

Terug naar boven

Wat kun je doen wanneer de wettelijke garantie onterecht wordt beperkt?

1. Neem binnen de 2 maanden contact op met de verkoper

Als je een probleem hebt met een product dat je hebt gekocht, heb je 2 maanden de tijd om dit te melden.
Laat je niet afschrikken door een clausule waarin staat dat je de verkoper “onmiddellijk” moet informeren - de wet geeft je daarvoor immers 2 maanden de tijd. In de praktijk moet je natuurlijk zo snel mogelijk contact opnemen met de verkoper.

Als er zich een probleem voordoet tijdens de garantieperiode, moet de verkoper in eerste instantie aanbieden om het product te herstellen of te vervangen. De consument mag zelf een van de twee opties kiezen, maar wel binnen redelijke grenzen.

Samsung behoudt zich in zijn algemene voorwaarden bijvoorbeeld het recht voor om te kiezen tussen de herstelling en vervanging van het product. Deze clausule hoef je NIET te aanvaarden.

2. Schakel het Meldpunt in

Als je niet tot een vergelijk kunt komen met de verkoper, bestaan er een aantal opties die niet al te veel moeite kosten.

Je kunt contact opnemen met het Meldpunt: als je jouw probleem meldt, komt het terecht bij een controleorgaan dat bij een groot aantal klachten maatregelen kan nemen tegen het bedrijf in kwestie.

Je kunt ook om bemiddeling vragen. In dat geval wordt je zaak doorgestuurd naar de Consumentenombudsdienst. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met deze dienst.

Als je probleem echt niet kan worden opgelost, kun je overwegen om gerechtelijke stappen te ondernemen.

Neem contact op met Testaankoop als je een probleem ondervindt met de wettelijke garantie

Wij helpen je graag om je rechten als consument te beschermen, dus aarzel niet om contact met ons op te nemen als je een probleem ondervindt met betrekking tot de beperking van de wettelijke garantie.

Voor advies kun je van maandag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (vrijdag tot 16 uur) bellen naar 02 542 34 34. Je kunt ook een klacht indienen via onze klachtenmodule.

BEL ONZE JURIDISCHE EXPERTS

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou

Ontvang onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte!

Registreer je