Andere vormen van bescherming naast de wettelijke garantie

Je kunt nog op andere manieren dan via de wettelijke garantie beschermd zijn als er iets mis blijkt te zijn met je aankoop.
De fabrieksgarantie
Er zijn fabrikanten die gratis een commerciële garantie aanbieden. In dat geval heb je dus een extra actiemogelijkheid als er zich een probleem voordoet met je aankoop.
Bij de aankoop van een nieuwe auto wordt vaak een bijkomende constructeurswaarborg geboden, waarbij het merk zelf een langere garantietermijn geeft, voor alle gebreken of alleen voor specifieke problemen zoals de uitlaat of roestproblemen.
De fabrieksgarantie komt nooit in de plaats van de wettelijke garantie, het is altijd een aanvulling erop. Als je een defect hebt aan een aankoop die nog onder de wettelijke garantie valt, mag de verkoper van de winkel waar je de aankoop deed, je dus niet zomaar naar de fabrikant doorverwijzen voor een oplossing.
De betalende commerciële garantie
Als je vindt dat de wettelijke garantie en de fabrieksgarantie niet volstaan, kun je overwegen om in te gaan op het voorstel voor een extra betalende commerciële garantie die sommige verkopers aanbieden.
Kijk goed na dat die garantie méér bescherming biedt dan de wettelijke garantie, anders betaal je voor niets.
Voor gsm’s en smartphones biedt die bijkomende garantie tegen betaling sowieso vaak erg weinig meerwaarde omdat die toestellen in de praktijk vaak niet langer meegaan dan twee jaar, de termijn van de wettelijke garantie.
Enkele mogelijke voordelen van zo'n betalende commerciële garantie:
- De garantie loopt langer dan de twee jaar waar je wettelijk gezien recht op hebt.
- Je krijgt gedurende de herstelling een vervangproduct ter beschikking.
- Je moet nooit bewijzen dat het defect al bestond toen het goed werd geleverd.
- Alle kosten die gepaard gaan met een herstelling of vervanging, worden altijd door de winkel of de fabrikant betaald, ook al is de termijn van de wettelijke garantie verstreken.
- Als het goed onherstelbaar is, kun je kiezen tussen een waardebon en de terugbetaling van de prijs in cash.
Een herstelabonnement tegen betaling
Er zijn winkelketens die tegen betaling een abonnement aanbieden om herstellingen aan grote elektrotoestellen gedurende een aantal jaar gratis te laten uitvoeren.
Maar de kans is heel klein dat je daar voordeel uit zult halen.
- Het abonnement is niet bepaald goedkoop. En je kunt de eerste twee jaar sowieso gebruik maken van de wettelijke garantie, zonder dat je daar een cent voor moet uittrekken.
- Het is niet zeker dat het toestel na enkele jaren nog zal kunnen worden hersteld of dat de nodige wisselstukken nog altijd beschikbaar zullen zijn.
- Het abonnement geldt soms slechts in beperkte mate voor toestellen die je in een andere winkel hebt gekocht, of niet per se ook voor merken en types van toestellen die nu nog niet bestaan.
- Wanneer een waardebon wordt aangeboden als het toestel niet kan worden hersteld, moet je beseffen dat je met handen en voeten gebonden bent aan de winkelketen.
Wettelijke bescherming bij verborgen gebreken
Als je op geen enkele van voorgaande mogelijkheden kunt terugvallen, is er mogelijk een andere wettelijke regeling die bescherming kan bieden, maar uitsluitend wanneer het om een ernstig gebrek gaat. Daarmee wordt bedoeld iets waardoor het aangekochte goed ongeschikt was voor het gebruik waarvoor het bedoeld was of waardoor het gebruik zodanig verminderde dat je het goed nooit zou hebben gekocht, of hooguit tegen een lagere prijs, als je het gebrek had gekend.
Juristen spreken over de regels inzake de verborgen gebreken (omdat het gaat om gebreken die niet zichtbaar waren op het moment van de levering). Ze gelden zowel tegenover professionele als tegenover particuliere verkopers.
Je moet:
- de klacht “binnen een korte termijn” formuleren;
- kunnen bewijzen dat het gebrek reeds aanwezig was op het moment van de aankoop, zonder dat je het op dat ogenblik kon zien of vaststellen. Na twee jaar is dat geen lachertje.
Er zijn dan twee oplossingen mogelijk:
- ofwel geef jij het goed terug en krijg je je geld volledig terug,
- ofwel houd je het goed maar krijg je een gedeeltelijke terugbetaling.
Een gratis herstelling of een vervanging behoren in dat geval dus niet tot de wettelijke mogelijkheden.
Wettelijke bescherming na een onlineaankoop
Wanneer je een aankoop hebt gedaan bij een webshop van binnen de EU en het product niet naar behoren blijkt te werken of om een andere reden niet aan de verwachtingen voldoet, kun je in bepaalde gevallen vragen om de wettelijke garantie toe te passen en het product bijvoorbeeld te vervangen. Maar er is nog een andere mogelijkheid, die je soms beter zal uitkomen.
Als je het product nog niet meer dan 14 dagen geleden hebt ontvangen, kun je je beroepen op het wettelijke herroepingsrecht. Daarmee laat je weten dat je je hebt bedacht en dat je het gekochte goed uiteindelijk toch niet wilt. Je moet het goed dan terugsturen en de verkoper moet jou terugbetalen.
Het is belangrijk om niet willekeurig te kiezen welk recht je laat gelden want de voorwaarden en de gevolgen verschillen sterk. Soms laat je beter de garantie spelen, soms is het herroepingsrecht een betere oplossing.
Stel dat je online een blauwe trui hebt gekocht, maar bij de levering vaststelt dat het een andere tint blauw is dan op de website. Dan zou je gebruik kunnen maken van de wettelijke garantie om een trui in de juiste kleur te krijgen of om je geld terug te eisen. Maar het is niet zeker dat dat zal lukken. Dat is immers een gebrek waarover de verkoper wel eens moeilijk zou kunnen doen, hij kan het afdoen als een subtiel kleurverschil. Met het herroepingsrecht daarentegen is er geen ruimte voor discussie, je mag om gelijk welke reden terugkomen op je aankoop. Zeker als de verkoper zelf instaat voor de terugzendkosten, wat lang niet altijd het geval is, is herroepen binnen 14 dagen na de levering in dat voorbeeld de beste oplossing.
In de tabel hieronder zie je de verschillen tussen het recht op de wettelijke garantie en het herroepingsrecht bij een onlineaankoop.
DE RECHTEN WAAROP JE JE NA EEN ONLINEAANKOOP KUNT BEROEPEN
DE WETTELIJKE GARANTIE |
HET HERROEPINGSRECHT |
Dit recht heb je alleen bij de aankoop van een goed. |
Dit recht heb je zowel bij de aankoop van een goed als van een dienst. Bepaalde aankopen zijn echter sowieso uitgesloten van het herroepingsrecht zoals gepersonaliseerde producten zoals fotoboeken en gegraveerde voorwerpen, software, toegangstickets, passagierstickets, hotelreserveringen … |
Er moet iets mis zijn met het product, een zogenoemd conformiteitsprobleem, bijvoorbeeld een defect of een goed dat niet voldoet aan de productomschrijving of dat niet de kwaliteit heeft die je ervan zou mogen verwachten. |
Er hoeft geen specifieke reden te zijn om alsnog van de aankoop af te zien. |
Je moet het probleem zo snel mogelijk melden aan de verkoper, hooguit twee maanden nadat je het hebt vastgesteld. VOOR EEN AANKOOP VAN VOOR 1/6/2022 Als het probleem zich voordoet binnen de eerste zes maanden, gaat men ervan uit dat er sprake is van een fabrieksfout, zonder dat jij dat moet bewijzen, tenzij de handelaar bijvoorbeeld kan aantonen dat jij het goed verkeerd hebt gebruikt en het probleem er dus niet was op het ogenblik van de aankoop. Tijdens de resterende 18 maanden moet jij, op vraag van de verkoper, bewijzen dat het defect te wijten is aan een fabrieksfout, wat in de praktijk heel moeilijk is en vaak tot discussies zonder einde leidt. VOOR EEN AANKOOP VANAF 1/6/2022 Je mag er gedurende de hele periode van twee jaar van uitgaan dat er sprake is van een fabrieksfout, zonder dat jij dat moet bewijzen, tenzij de handelaar bijvoorbeeld kan aantonen dat jij het goed verkeerd hebt gebruikt en het probleem er dus niet was op het ogenblik van de aankoop. |
Je moet je recht laten gelden binnen 14 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag na die waarop je het goed fysiek in bezit hebt genomen. Als de handelaar je bij het sluiten van de overeenkomst niet correct heeft geïnformeerd over het herroepingsrecht, wordt de termijn van 14 dagen met 12 maanden verlengd. Je moet de goederen terugsturen binnen 14 dagen nadat je hebt laten weten je je hebt bedacht. |
De handelaar moet het goed vervangen of herstellen. Je kunt je geld dus niet zomaar terugeisen. Dat kun je pas als vervanging of herstelling redelijkerwijs niet mogelijk is, dat voor jou een te grote overlast zou inhouden of de kosten voor de verkoper daardoor onevenredig zouden zijn in vergelijking met andere remedies. De verkoper mag in geen geval kosten in rekening brengen. |
Je hebt in principe recht op de terugbetaling van de volledige aankoopsom plus de eventuele leveringskosten. De verkoper moet je binnen 14 dagen na de herroeping terugbetalen, maar hij mag wachten tot hij de goederen heeft ontvangen of van jou een bewijs heeft gekregen dat je de goederen hebt teruggestuurd. |
Exclusief voor leden
Deze inhoud is exclusief gereserveerd voor onze leden.