Dossier

Onwettige beperkingen van de wettelijke garantie

05 oktober 2023
garantie

05 oktober 2023
Sommige verkopers proberen de wettelijke garantie van 2 jaar te beperken, maar dat is verboden! Ontdek concrete voorbeelden van onterechte beperktingen van de garantie waarvoor je een klacht kunt indienen tegen de verkoper, zodat die verplicht wordt om de garantie toe te passen!

De algemene verkoopvoorwaarden en de wettelijke garantie

Koop je als consument bij een professionele verkoper, dan heb je altijd recht op de wettelijke garantie, ook als dat niet expliciet vermeld staat in het contract of de algemene verkoopvoorwaarden.

In de praktijk bevatten heel wat algemene voorwaarden onwettige clausules die de wettelijke garantie proberen te beperken, maar die bepalingen zijn illegaal. Heel wat grote merken vermelden zulke beperkingen op hun websites. Als consument is het niet altijd gemakkelijk om te weten wat mag en wat niet.

Voorbeelden van onwettige beperkingen van de wettelijke garantie

Verplichte registratie van de garantie: onwettig!

Op sommige websites van bedrijven staat dat de garantie alleen geldt als deze binnen 30 dagen na aankoop is geregistreerd. Dat is niet legaal. In feite mogen er geen extra voorwaarden worden gesteld om aanspraak te maken op de garantie.

Beperkte garantietermijn: onwettig!

De garantietermijn voor nieuwe producten is wettelijk vastgelegd op twee jaar. Daar kan niet van afgeweken worden. Een verkoper mag de garantie op een product niet beperken omdat zijn leverancier of de fabrikant minder garantie zou geven.

Het is de verkoper die garantie moet verlenen op het product, niet de leverancier of de fabrikant

Garantie van minder dan 1 jaar op tweedehandsproducten: onwettig!

De minimumgarantie op tweedehandsproducten bedraagt altijd 1 jaar, op voorwaarde dat de verkoper dat heeft gemeld bij de aankoop. Is dat niet het geval, dan blijft de garantietermijn van 2 jaar van toepassing. In geen geval heb je minder dan 1 jaar garantie.

Geen garantie voor bepaalde producten: onwettig!

Sommige leveranciers geven aan dat de garantie niet geldt voor producten zoals bv. batterijen. Dat mag niet: het is niet toegestaan om op bepaalde producten geen garantie te verstrekken.

Geen garantie als je een product niet in de originele verpakking terugstuurt: onwettig!

Sommige verkopers zetten in hun verkoopvoorwaarden dat je een product in zijn originele verpakking moet aanbieden om recht te hebben op garantie. Dat is in strijd met de wet. Ook als je een artikel terugstuurt in een andere verpakking, blijft de garantie gelden.

Wat kun je doen wanneer de wettelijke garantie onterecht wordt beperkt?

1. Neem binnen de 2 maanden contact op met de verkoper

Als je een probleem hebt met een product dat je hebt gekocht, heb je 2 maanden de tijd om dit te melden.
Laat je niet afschrikken door een clausule waarin staat dat je de verkoper “onmiddellijk” moet informeren - de wet geeft je daarvoor immers 2 maanden de tijd. In de praktijk moet je natuurlijk zo snel mogelijk contact opnemen met de verkoper.

Als er zich een probleem voordoet tijdens de garantieperiode, moet de verkoper in eerste instantie aanbieden om het product te herstellen of te vervangen. De consument mag zelf een van de twee opties kiezen, maar wel binnen redelijke grenzen.

2. Schakel het Meldpunt in

Als je niet tot een vergelijk kunt komen met de verkoper, bestaan er een aantal opties die niet al te veel moeite kosten.

Je kunt contact opnemen met het Meldpunt: als je jouw probleem meldt, komt het terecht bij een controleorgaan dat bij een groot aantal klachten maatregelen kan nemen tegen het bedrijf in kwestie.

Je kunt ook om bemiddeling vragen. In dat geval wordt je zaak doorgestuurd naar de Consumentenombudsdienst. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met deze dienst.
Als je probleem echt niet kan worden opgelost, kun je overwegen om gerechtelijke stappen te ondernemen.

3. Neem contact op met Testaankoop

Hulp nodig? Je kunt van maandag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (vrijdag tot 16 uur) bellen naar 02 542 34 34. Je kunt ook een klacht indienen via onze klachtenmodule.