Dossier

De garantie voor digitale producten en diensten

05 oktober 2023
garantie

05 oktober 2023
Bij de aankoop van een digitaal product bij een professionele verkoper geniet je sinds juni 2022 een vergelijkbare wettelijke garantie als na de aankoop van materiële consumptiegoederen.

Sinds de wetswijziging van begin 2022 zijn er nu duidelijke regels voor de bescherming van de consument na de aankoop van een digitaal product of een digitale dienstverlening bij een professionele verkoper. Vanaf juni 2022 gelden in dat geval vergelijkbare garantieregels als na de aankoop van materiële consumptiegoederen.

Het gaat om de aankoop van:

  • een digitale inhoud, zoals een e-book, een film- of muziekbestand, een videogame …, ongeacht of die op een materiële gegevensdrager (dvd, cd, USB-stick …) werd geleverd of niet;
  • een digitale dienst, zoals een streamingdienst voor films of muziek, een cloudopslagdienst …

Ook in dat geval geldt dus gedurende twee jaar de wettelijke bescherming van de garantie. Met enkele belangrijke nuances.

De bescherming houdt ten eerste in dat een 'slim' toestel minimaal moet blijven functioneren op het niveau als ten tijde van de aankoop. Het is daarom aan de verkoper om de consument indien nodig gedurende een redelijke periode software- en beveiligingsupdates te bezorgen. 

Daarnaast heb je bij een probleem het recht om:

  • de digitale inhoud of dienst conform te laten maken aan het aanbod bij aankoop
  • een evenredige prijsvermindering te vragen of de aankoop te laten ontbinden.

Maar anders dan na de aankoop van materiële goederen moet er bij digitale producten een onderscheid worden gemaakt al naar gelang het ogenblik waarop het probleem zich voordoet:

  • Tijdens het eerste jaar na de levering mag je ervan uitgaan dat de verkoper aansprakelijk is, zonder dat je iets moet bewijzen.
  • Tijdens het tweede jaar na de levering mag de verkoper jou vragen om te bewijzen dat het product reeds bij de levering niet beantwoordde aan het aanbod.

Wat valt er onder de wettelijke garantie van een digitaal product?

Vraag je je af in welke gevallen je een beroep kunt doen op de wettelijke garantie voor digitale producten of diensten? Enkele voorbeelden van gevallen waarin de wettelijke garantie van toepassing is:

Ik heb online een videospel gekocht, maar het is van slechte kwaliteit

Problemen met online videogames vallen onder de wettelijke garantie. In dit geval is de digitale inhoud - i.c. het videospel - niet conform de proefversie of preview die door de verkoper is geleverd. De wettelijke garantie geldt daarom voor twee jaar. Wat moet je doen? Je kunt contact opnemen met de verkoper om het probleem te laten verhelpen en een oplossing te vinden, bijvoorbeeld door het defecte spel te vervangen door een versie die wel voldoet.

Ik heb een smartwatch gekocht, maar mijn instellingen worden niet opgeslagen

Als de toepassingen voor dit horloge na korte tijd niet meer werken, kun je een beroep doen op de garantie. Het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om de consument te voorzien van software- en beveiligingsupdates voor een periode van twee jaar, of langer als het contract dat bepaalt. Als het probleem blijft bestaan, heb je het recht om een nieuw horloge te krijgen in overeenstemming met het oorspronkelijke aanbod, om een evenredige vermindering van de prijs te vragen of om de aankoop te annuleren.

Mijn Netflix-cadeaukaart werkt niet: het systeem crasht en ik kan mijn series niet bekijken

Als het probleem ligt bij je Netflix-account of je verbinding, dan is de garantie niet van toepassing. Maar je kunt wel contact opnemen met Netflix om het probleem op te lossen, want tijdens je abonnementsperiode moet Netflix je een streamingservice bieden die aan de regels voldoet. In dit geval, zodat je de serie kunt kijken waar je op hebt gewacht.

Je smartphone werkt niet meer omdat je de aanbevolen updates niet hebt uitgevoerd

Als je de nodige updates voor je smartphone niet hebt uitgevoerd en deze werden meegedeeld door de verkoper, kan het zijn dat de wettelijke garantie niet van toepassing is. Als de smartphone daarentegen niet meer functioneert om andere redenen dan het niet uitvoeren van de updates, kan de garantie worden toegepast binnen twee jaar na aankoop van de smartphone.