Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
F. V.
7/05/2025

Non-conformiteit, onrechtmatige reviewverwijdering en eis tot herstel

Met dit schrijven wens ik formeel en juridisch onderbouwd bezwaar aan te tekenen tegen uw beslissing inzake aankoopnummer 93949718, omschreven als zijnde vervaardigd uit natuursteen (serpentijn). Na ontvangst bleek echter dat het object in werkelijkheid bestaat uit synthetische hars, wat duidelijk blijkt uit het gewicht, textuur, glans en een brandtest (natuursteen brandt niet, hars wel). Daarmee is sprake van een objectieve non-conformiteit, die onder het Belgische en Europese consumentenrecht valt. 1. Schending van de conformiteitsverplichting (Art. VI.44 WER) Volgens artikel VI.44 van het Wetboek van Economisch Recht (WER) dient een goed dat geleverd wordt, te overeenstemmen met de beschrijving, de eigenschappen te bezitten die een consument redelijkerwijs mag verwachten, en geschikt te zijn voor het gebruikelijke doel. Dit is hier duidelijk niet het geval. De discrepantie tussen de vermelde “natuursteen” en de geleverde synthetische hars maakt het object non-conform aan de overeenkomst. 2. Bewijslast bij non-conformiteit binnen twee jaar (Art. VI.47 WER) Volgens artikel VI.47 WER wordt elke non-conformiteit die binnen twee jaar na levering aan het licht komt, vermoed aanwezig te zijn bij levering, tenzij het tegendeel bewezen wordt. U stelt zonder technische analyse dat het object conform zou zijn, op basis van een niet-transparant intern oordeel van een “expert”. Zonder verifieerbare tegenexpertise of methodologische onderbouwing is dit bewijs juridisch onvoldoende. 3. Verwijdering van review – Misleidende praktijk De verwijdering van mijn review, waarin ik enkel feitelijke, onderbouwde informatie over de non-conformiteit gaf, is in strijd met het recht op vrije meningsuiting én met het verbod op misleidende handelspraktijken (art. VI.93-94 WER). Uw beslissing om negatieve maar eerlijke feedback te verwijderen, zonder inhoudelijke weerlegging, verstoort het consumentenvertrouwen en draagt bij aan een misleidend beeld van de betrouwbaarheid van de verkoper op uw platform. 4. Medeverantwoordelijkheid van het platform – actieve rol Catawiki Hoewel Catawiki zich juridisch als tussenpersoon positioneert, neemt het platform een actieve rol op in het cureren, selecteren, presenteren en promoten van objecten. Volgens het HvJ EU (C-324/09 – L’Oréal vs eBay) impliceert deze actieve betrokkenheid mede-aansprakelijkheid bij foutieve of misleidende aanbiedingen. Het verwijderen van mijn review en het niet serieus behandelen van mijn klacht tonen aan dat Catawiki meer doet dan louter bemiddelen. 5. Tekortschietende klachtenafhandeling & compensatievoorstel De geboden compensatie – een voucher van 10 euro – is totaal ontoereikend en denigrerend tegenover de ernst van de situatie. Dit getuigt van minachting voor consumentenrechten en structurele onwil om verantwoordelijkheid te nemen. Bovendien werd mijn klacht zonder enige motivering afgewezen, enkel op basis van een interne expert, zonder vermelding van: * diens identiteit en kwalificaties; * toegepaste analysemethodes; * resultaten of tegenbewijs; * mogelijkheid tot wederhoor. Mijn eerdere verzoeken om verduidelijking bleven onbeantwoord of werden afgewezen met gestandaardiseerde antwoorden die niet tegemoetkomen aan mijn recht op informatie en duidelijkheid. Mijn eisen, nogmaals expliciet: * Volledige terugbetaling van het aankoopbedrag, inclusief verzendkosten, op grond van artikel VI.45 WER. * Onmiddellijke herplaatsing van mijn verwijderde review, conform het recht op vrije meningsuiting en in het belang van transparantie voor andere consumenten. * Een volledig onderbouwde motivering van de beslissing tot afwijzing van mijn klacht, met vermelding van: - naam en expertise van de beoordelende persoon; - gebruikte analysemethode; - resultaten van die analyse. Indien deze punten niet binnen 7 kalenderdagen worden ingewilligd, behoud ik mij het recht voor om: Een klacht in te dienen bij de FOD Economie en/of het Europees Centrum voor de Consument; De situatie openbaar te maken via onafhankelijke reviewsites en sociale media; Juridische stappen te ondernemen op basis van Belgisch en Europees consumentenrecht. Besluit Uw weigering om deze klacht naar behoren te behandelen en het ontransparant verwijderen van mijn review ondermijnen niet alleen het vertrouwen in uw platform, maar tasten ook het fundamentele recht op eerlijke behandeling aan. Ik verzoek u nogmaals met klem om deze situatie recht te zetten, niet alleen in mijn belang, maar ook in het belang van toekomstige kopers op uw platform. Ik zie een spoedige, inhoudelijk verantwoorde reactie tegemoet. Met beleefde groet

Afgesloten
C. J.
31/10/2024

Céline tas - counterfeit

Ik heb een vermeende Céline-handtas gekocht via Catawiki, maar de kwaliteit bleek al snel aanzienlijk ondermaats en het materiaal is duidelijk geen authentiek leer, maar eerder veredeld karton. Een kwaliteitsmerk als Céline zou een tas van dergelijke lage kwaliteit nooit op de markt brengen. Ik heb de kwestie herhaaldelijk gemeld bij Catawiki, waarbij ik hen foto's stuurde die de counterfeit aard van het artikel duidelijk illustreren. In eerste instantie antwoordde Catawiki dat mijn melding te laat kwam omdat deze buiten hun termijn van drie dagen na ontvangst viel. Toen ik hen echter wees op hun eigen voorwaarden, die aangeven dat klanten een jaar hebben om niet-conforme artikelen te melden, bleef men bij hun standpunt dat de tas authentiek zou zijn. Dit oordeel is gebaseerd op de foto's van de verkoper, zonder dat zij zelf het artikel hebben onderzocht, waardoor een objectieve beoordeling van de kwaliteit onmogelijk is. Catawiki weigert dus de eigen algemene voorwaarden te volgen. Ik heb in het verleden al vergelijkbare problemen gehad op Catawiki: ik ontving eerder een counterfeit tas en heb ook verschillende namaakproducten op hun platform gespot en spontaan gemeld. Hun kwaliteitscontrole blijkt in de praktijk allesbehalve betrouwbaar. Ik verwacht een volledige terugbetaling, aangezien ik een counterfeit artikel heb ontvangen en Catawiki weigert in te grijpen.

Opgelost
S. V.
3/05/2024

Annuleren geveild object

Beste , laatst won ik op veilingsite Catawiki een object voor 60 euro. Dit object is echter veel meer waard dan dat. Na betaling kreeg ik een mail dat de verkoop geannuleerd werd omdat de verkoper het object niet wil versturen. Ik heb dit object eerlijk gewonnen voor 60 euro , maar eigenlijk heeft het een waarde van 300 euro. Catawiki zegt me mijn geld terug te geven . Maar 60 euro is niet de waarde van mijn object. Ze zeggen ook de verkoper te zullen beboeten , maar strijken deze boete zelf op . Als ik een object gewonnen heb op een veiling , is dit toch mijn object en zou ik toch in principe de prijs mogen bepalen van mijn object. Ik wou u dan ook vragen of dit zomaar kan , want op deze wijze kan zo n veilingsite eender wat object annuleren om welke reden dan ook. Mvg Svensven.van.nauw@hotmail.com

Opgelost
J. D.
29/01/2024

Dubbel aanrekenen van BTW op ingevoerde goederen

Dear,when purchasing via Catawiki a Kitchen knife set from the US, I was charged € 76,- for the knife set + €59,80 for shipping + € 28,52 for taxes (21%) + € 9,84 buyer's protection. As customs was not properly informed about the fact that taxes were already paid by me to Catawiki, Belgian customs demanded me to pay an additional 33.45 euros for covering the import taxes (on top of the custom costs), which I already paid to Catawiki when purchasing the order (VAT of 28,52 euros).Since 22 dec 2023, I've contacted Catawiki several times via mail and also spoke to a person at customers service in order to explain this and to have this corrected. So far there has not been any reply (specific to my question), neither have I seen any attempt by Catawiki to correct this.So in total, I paid a total cost of €225,11 when the object I purchased only costed €76 : that is the trifold.Ik heb u alle informatie bezorgd aan Catawiki, maar ik krijg verder geen antwoord meer op mijn vragen. Gelieve het bedrag onmiddellijk terug te betalen of me op de hoogte te houden van het verder verloop van mijn klacht.Bedankt

Afgesloten
W. S.
2/01/2024

geen terugbetaling van te hoge verzendkosten

Beste, Ik heb 2 videospellen gekocht bij de verkoper Wruszka Zebuszka op de site van catawiki op dezelfde dag. (orders 34359027 + 34359025). De verkoper heeft 2 maal 30 euro (dus in totaal 60 euro) aangerekend om dit te versturen. Volgens het reglement van catawiki zijn wij als koper eerst verplicht om te betalen en daarna de teveel betaalde verzendkosten terug te vorderen van de verkoper. Wij hebben dit geprobeerd, maar de verkoper wil de teveel betaalde verzendkosten van zeker minimum 40 euro niet terug storten en lachte ons uit. Wij hebben dan klacht ingediend bij catawiki, maar ook zij doen niets. De verkoper heeft nooit een bewijs willen leveren van zijn effectieve verzendkosten, maar 60 euro voor 2 kleine pakketjes kan niet. Wij hebben het gesprek met de verkoper en catawiki opgeslagen in een PDF, als ook foto's van de pakketjes. Ik kan dit hier niet opladen, maar wij kunnen u dit bezorgen. De verkopers halen op deze manier niet belastbare winsten en dit is dus strafbaar. Dit is iets die heel veel gebeurd bij catawiki en wij willen dit dus aanklagen en graag toch minimum 40 euro terug krijgen.

Afgesloten
C. C.
2/07/2020

Verkopers account onterecht geblokkeerd

Beste,enkele maanden terug heb ik een verkopers account aangemaakt op Catawiki, een online veiling platform waar je allerhande kunt aanbieden waar bij het einde van de veilingduur het aangeboden product aan de hoogste bieder verkocht wordt. Wanneer je product verkocht werd en de koper betaalde aan Catawiki de veilingprijs waar Catawiki aan de verkoper 15,1% incl. btw op inhoud, dan moet je als verkoper binnen de 3 werkdagen je goederen verzenden naar de koper. Omdat ik als hobby verschillende soorten vintage lampen restaureer, polijst etc. en ik ruimte te kort heb om ze zelf allemaal te houden wilde ik ze op Catawiki aanbieden. En dat verliep inderdaad goed. De lampen werden meestal verkocht ik stuurde ze binnen de 3 dagen naar de eindklant en kreeg alleen maar goede beoordelingen. Nu kreeg ik plots een mailtje waarbij men mijn account onmiddellijk stop zet omdat hun 'systeem' gedetecteerd zou hebben dat ik eender een account zou hebben gehad dat ze geblokkeerd hadden omwille van weet ik veel wat. Ik kan geen kavels meer aanbieden en de betalingen van de kavels die op de laatste veilingen verkocht werden zijn nog steeds niet uitbetaald. Ik had nooit eerder een account en begrijp hier helemaal niets van. Vooral het lijntje 'dit is MOGELIJK een account dat u heeft aangemaakt stoot me enorm tegen de borst. Dus op basis van vermoedens en mogelijkheden sluiten ze mij uit voor verkoop en betalen ze mijn kavels niet uit??? Dit is de mail die ze mij stuurden:Beste Cynthia, U ontvangt dit bericht omdat uw account is geblokkeerd.We hebben uw account geblokkeerd omdat we van mening zijn dat uw account identiek is aan een eerder geblokkeerd account.Dit is mogelijk een account dat in uw naam of namens u is gemaakt.Ons systeem heeft de verbinding met uw huidige account en het eerder geblokkeerde account gemarkeerd. Als zodanig hebben we genoeg bewijs om het account te blokkeren.Omdat u onze vorige waarschuwing om geen zaken te doen op Catawiki heeft genegeerd en u vrijwillig en bedrieglijk besloot een nieuw account aan te maken, kunnen we u niet verder ondersteunen. Dit is in overeenstemming met onze Gebruiksvoorwaarden, Artikel 5: uw Catawiki-account, in het bijzonder de punten 4, 5 en 6.Wat gebeurt er nu?U mag niet langer op Catawiki verkopen. Kavels met de status ‘Goedgekeurd’, ‘In behandeling’ of ‘(Opnieuw) aangeboden’ worden door onze experts verwijderd. In het geval dat er kavels zijn die moeten worden verzonden, vragen wij u deze onmiddellijk te verzenden en een geldige track & trace toe te voegen. Als er nog steeds geschillen zijn, vragen wij u deze zo snel mogelijk op te lossen. Kavels die zijn geveild maar nog niet zijn betaald, kunnen nog steeds worden verzonden na ontvangst van de betaling van de koper. Voor uw succesvolle verkopen die momenteel niet worden betwist, ontvangt u uw betaling te zijner tijd.Houd er rekening mee dat als gevolg van de bovengenoemde schending, onze beslissing over deze kwestie definitief is en niet kan worden betwist. Omdat uw account nu is gemarkeerd, zal verder contact met onze Klantenservice niet leiden tot een herziening van onze beslissing. Bovendien worden alle nieuwe accounts die u aanmaakt onmiddellijk verwijderd en worden uitstaande betalingen op de nieuwe accounts niet overgemaakt.Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd en danken u voor uw begrip. Met vriendelijke groet,Catawiki

Afgesloten
R. D.
20/03/2020

valse info veilingsite catawiki

Beste,op 12/01 had ik het winnende bod op de online veiling van barkrukken van maarten van severen.op 13/01 betaal ik 327 euro aan jullie en op 14/01 betaal ik 195 euro verzendingskostenop 23/01 werden deze geleverdna de levering hebben wij onmiddellijk contact opgenomen met jullie omdat de afmetingen van de krukken niet de afmetingen waren die de verkoper online had gezet.op 3/02 kreeg ik van jullie de bevestiging dat de verkoper inderdaad het kavel fout had omschreven. En dat ik het recht had om het kavel te retourneren. en mijn geld terug te krijgen.Doordat de verkoper weigert een ophaling te organiseren beslissen jullie op 13/03 mijn geld toch door te storten naar de malafide verkoper.dit omdat ik niet nogmaals 195 euro verzendingskosten wil betalen.We hebben steeds ter goeder trouw gehandeld maar worden eerst opgelicht door de verkoper en nadien bedrogen door jullie veilingsite.dit is geen manier van werken. ondanks dat ik over heel de lijn gelijk krijg van jullie betalen jullie toch niet mijn geld terug.

Opgelost
R. S.
16/10/2019

problemen met verkoop op veiling

BesteIk verkoop sinds enkele maanden objecten via de veilingmaatschappij catawiki.Hier kunnen handelaars of particulieren objecten te koop aanbieden,veelal vanaf 1euro waarop kopers dan kunnen bieden tot de veilingtijd verstreken is.Na de koop betalen de bieders dan aan catawiki die op zijn beurt de verkopers betalen als het object opgehaald of verzonden is.Zo verkocht ik onlangs een mannequin etalagepop van het merk Hans Boodt.De koper was een spanjaard en nadat ik melding kreeg van catawiki dat het betaald was,had ik alles keurig verpakt in stevig verpakkingsmateriaal en doos.Nadat de mannequin na enkele dagen aangekomen was bij de koper,krijg ik een scheldtirade van de spanjaard over me heen dat hij niet tevreden is met de aankoop,de mannequin had teveel schade en krassen.Nochtans was dit de mannequin die bij de advertentie stond,vermeld met een 15tal foto's erbij en melding van kleine schade.Hij beticht mij ervan dat het niet dezelfde mannequin was als op de foto.Nochtans was dit dezelfde mannequin in zeer goede staat.De koper dient klacht in en zegt dat de verpakking intact was maar dat de mannequin veel schade heeft en dat het een jong object was.Een jong object was het inderdaad,dit stond duidelijk bij de advertentie gemeld.Ik zie de koper op zijn facebookpagina bij een reeks oude vintage mannequin modellen staan.Mijn versie van de feiten is dat hij moedwillig schade heeft aangebracht om een terug betaling te bekomen.Ondanks het grof taalgebruik van meneer probeer ik met hem tot een oplossing te komen.Omdat er niet op een respectvolle manier te praten is met de koper contacteerd hij catawiki en stuurt hij foto's van beschadigde onderdelen van de mannequin.De koop wordt onmiddellijk geanuleerd door catawiki (110euro+35euroverzendkosten).De communicatie verloopt intussen alleen met catawiki, ik leg mijn situatie uit en zeg dat als de koper niet tevreden is ondanks alles hij het object mag terugsturen naar mij.Met als voorwaarde dat de koper de retour verzendkosten betaald (35euro), en de koper krijgt dan zijn 145euro van de koop terugbetaald.Catawiki begrijpt dit en stelt dit aan de koper voor, deze weigert alle samenwerking en gaat niet akkoord voor de mannequin op hem zijn kosten terug te zenden.Catawiki stelt hem dan voor een voucher van 35euro, zodat hij het gratis kan terugsturen.Weeral gaat de koper niet akkoord.Nu krijg ik bericht van catawiki dat de koper niet akkoord gaat en dat ik zelf de retourkosten moet betalen aan de koper wil ik de mannequin terugzien of wat er van overblijft...Omdat de koper nergens mee akkoord gaat moet ik nu maar zelf oplossen, de kosten van de veiling 145euro ben ik al kwijt, en nu zou ik ook nog eens 35euro moeten betalen zodat de koper kan terugzenden. Betaal ik niet ,dan ben ik mijn geld en mijn mannequin kwijt.Nu krijg ik volgend bericht van catawiki:Wij willen u vriendelijk verzoeken om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de koper voor zijn bankgegevens zodat u de kosten van de retourzending kunt overmaken, maar niet later dan vrijdag 18 oktober. Houd er rekening met het volgende indien u de verzendkosten niet wilt betalen, dan gaan wij ervan uit dat de koper het kavel mag houden en zullen wij direct overgaan tot annulering en terugbetaling van de koper.Kan dit allemaal zomaar?Omdat de koper nergens mee akkoord gaat moet ik maar opdraaien voor de kosten...In hun reactie zegt catawiki ook dat het object schade heeft opgelopen door transport en dat ik hier verantwoordelijk voor ben.Nochtans zegt de koper dat de verpakking intact en gesloten is aangekomen.Graag u reactieRik SimonsKabienstraat 60c3680 OpoeterenKlacht catawiki: 14295757

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform