Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Garantieprobleem
In februari 2025 viel een van onze twee batterijmodules uit. Earth heeft een poging ondernomen die batterijmodule opnieuw op te starten, wat niet gelukt is, waarop de technieker er niets beter op vond dan de module uit te schakelen, maar het te doen lijken alsof ze hersteld was. Toen we dat meldden, werd ons een ‘snelle’ vervolgafspraak beloofd, maar ondertussen zijn we meer dan een halfjaar verder zonder een oplossing. Earth claimt leveringsproblemen bij de leverancier (Pylontech) van de batterijmodule in kwestie, maar biedt ons geen alternatief of terugbetaling aan. Earth is er wel in geslaagd zwaardere batterijmodules aan te kopen bij de leverancier. Ongeveer eenmaal per maand vraag ik een update, meestal krijg ik geen antwoord, soms een vaag. Via telefoon krijg ik telkens de belofte dat ik onmiddellijk teruggebeld zal worden door iemand van de klantendienst, wat nooit gebeurt.
Dringende klacht – defecte batterij zonnepanelen
Beste, In februari 2022 heb ik bij uw bedrijf Earth zonnepanelen met een batterij aangeschaft. Echter, na een jaar merkte ik dat de batterij niet functioneerde. Na twee interventies van uw technici werd vastgesteld dat er effectief een probleem is met de batterij. Ondanks meerdere pogingen om contact op te nemen, heb ik tot op heden geen bevredigende reactie of oplossing ontvangen. Ik verzoek u met aandrang om dit probleem binnen een redelijke termijn (maximaal 14 dagen na ontvangst van deze e-mail) op te lossen door de batterij te herstellen of te vervangen. Indien dit niet gebeurt, zal ik genoodzaakt zijn verdere stappen te ondernemen, inclusief een juridische procedure op basis van het Belgisch consumentenrecht en de wettelijke garantie op elektronische producten. Ik hoop echter dat het niet zover hoeft te komen en dat u uw verantwoordelijkheid als verkoper en installateur opneemt. Gelieve mij uiterlijk op [09/04/2025 + 14 dagen] een concreet voorstel te bezorgen. Bij gebrek aan een oplossing zal ik mij wenden tot de Economische Inspectie en zo nodig verdere juridische stappen ondernemen om mijn rechten af te dwingen. Ik verwacht uw spoedige reactie.
Garantieprobleem
In februari dook er op onze batterij (2*2,4 kW) van Pylontech een communicatiefout op. We hebben dat onmiddellijk bij Earth gemeld en na een drietal weken is er een technieker langsgekomen om de batterij te herstellen. Hoewel de batterij onder garantie was, gebeurde dat tegen betaling (ongeveer 200 euro, voor verplaatsing en 1 uur werk). Bij de herstelling liet de technieker weten dat de batterij 'perfect' werkte, maar dat hij wel de hoofdmodule had moeten omwisselen, omdat de initiële hoofdmodule foutmeldingen bleef geven. De leds die de laadstatus van de batterij aangeven, werkten ook nog steeds niet, maar toen ik de technieker daarover een vraag stelde, reageerde die met: "Ik maak je hier niets wijs, de installatie werkt perfect." De dag nadien kon ik vaststellen dat de batterij maar op halve kracht werkte: de module die foutmeldingen gaf, werkte niet meer, ook al had de technieker beweerd dat alles perfect werkte. Door de manier van reageren en het feit dat de hoofdmodules zijn geswitcht, vermoed ik dat de technieker heel goed wist dat een van de modules niet meer werkte, maar heeft hij geprobeerd dat te verhullen. Ik heb het bedrijf hierover opnieuw gecontacteerd en ze lieten initieel weten snel een nieuwe interventie in te zullen plannen, maar ik heb sindsdien niets meer vernomen. Bij telefonisch contact hoor ik dat de mensen van de klantendienst allemaal met verlof zijn (ondertussen al drie weken). Wij willen simpelweg een vlotte herstelling, zonder gedoe, en op een eerlijke manier. Na eerdere ervaringen met Earth (het voormalige Izen) had ik wel verwacht dat er wat 'ruis op de lijn' zou zitten, maar het wordt toch tijd dat dit bedrijf op een volwassen en eerlijke manier begint te werken.
Negeren van vraag sinds augustus 2023
Op 9 juli liet ik weten dat mijn wifi aangepast werd en hierdoor was de verbinding verbroken met de datalogger van de zonnepanelen.Meermaals heb ik de vraag gesteld om langs te komen en dit op te lossen. Ze hadden mij een handleiding gestuurd maar dit lukte niet. Tot op vandaag is dit nog steeds niet in orde. Mijn zonnepanelen werden gekocht via een leasingformule met alle nodige service inbegrepen. Ik verwacht dan ook de nodige acties van hen zodat ik via de app mijn verbruik kan volgen. Dit duurt nu al bijna 1 jaar en op mails antwoorden ze gewoon helemaal niet. Ongehoord!
Zonnepanelen werken niet naar behoren en het probleem wordt niet opgelost
Zonnepannelen vallen vaak uit en app werkt niet. Al 5 x een technieker langs geweest en de problemen raken niet opgelost. Paar keer technieker na 5 minuten terug buiten met de mededeling dat hij het probleem niet kan oplossen. Na ontelbare mails en telefoons geen oplossing en nu reageert men totaal niet meer. Ik kan niet zien wat ik opwek via de app. Connectieprobleem en zonnepanelen wekken niet op wat zou moeten of vallen uit. Mijn laatste boze mail dateert van 30 augustus. Geen reactie meer. Herhaaldelijk gezegd en vermeld dat ik een klacht bij testaankoop zou indienen als het probleem wat al van maart aansleept niet opgelost wordt. Men stuurt ook geregeld techniekers op niet afgesproken momenten ed. hele waslijst. Telefonisch amper bereikbaar. Men gaat zogezegd altijd terugbellen en dit gebeurd nooit. Via testaankoop klacht ingediend, dan heeft men onmiddellijk met mij gebeld om het op te lossen en dit was het dan. Sleep weeral meer dan een maand aan en kan de klachtendienst niet meer bereiken, geen antwoord mee op mail en dus opnieuw geen oplossing. Als er nu geen oplossing komt schakel ik de advocaten van testaankoop in.
7 maand na belofte werking zonnepanelen
Beste,Mijn afspraak voor het aansluiten van de zonnepanelen is meermaals verplaatst, de eerste afspraak was gemaakt op 19 Mei dit is uiteindelijk twee dagen op voorhand verzet geweest wegens het nemen van een brugdag van de technieker. De 2de afspraak die vast stond voor 26 Mei is wegens een ongeluk van de technieker de dag zelf nog verplaatst geweest naar 23 juni, deze is afgezegd wegens het op controle gaan van de technieker.Nu komt deze morgen 30 juni alles aansluiten. Ik heb hier in het verleden 2 dagen verlof voor genomen en heb dus geen genot kunnen hebben van mijn zonne-energie die normaal al in orde moest zijn 19 Mei.Ik heb hiervoor al meermaals gebeld naar de klantendienst en verschillende werknemers van deze klantendienst hadden mij verzekerd dat ze een mail naar de verantwoordelijken hadden gestuurd en mij zouden terugbellen, wat niet is gebeurt. Nu heb ik 29 juni voor de zoveelste keer terug gebeld naar de klantendienst en de vrouw aan de lijn melde me dat ik zelf een mail moest sturen naar de klachtendienst. (Dit konden ze me niet zeggen enkele weken ervoor?).Uiteindelijk hadden we maandag 25 september opnieuw een afspraak met de technieker. Deze is weer verplaatst geweest wegens problemen in de planning. Dan komt er na weer een volgende afspraak een technieker op 9 oktober. Deze is exact 5 min. binnen geweest en zei ik weet wat het probleem is en ga even naar Earth bellen. De technieker had het materiaal niet mee en ze moesten een nieuwe datum afspreken om dit in orde te brengen. De technieker verzekerde mij dat Earth dezelfde dag mij nog zouden terugbellen voor een nieuwe afspraak. we zijn ondertussen 13 oktober.Nu is mijn vraag wanneer dit nu eindelijk in orde komt en of ik recht heb op een compensatie wegens het meermaals verplaatsen van mijn afspraak, meerdere verlofdagen die wij genomen hebben voor niets en aan het lijntje gehouden worden door de telefonisten.
Problemen technische installatie zonnepanelen en sma app
Zonnepannelen vallen vaak uit en app werkt niet. Al 5 x een technieker langs geweest en de problemen raken niet opgelost. Paar keer technieker na 5 minuten terug buiten met de mededeling dat hij het probleem niet kan oplossen. Na ontelbare mails en telefoons geen oplossing en nu reageert men totaal niet meer. Ik kan niet zien wat ik opwek via de app. Connectieprobleem en zonnepanelen wekken niet op wat zou moeten of vallen uit. Mijn laatste boze mail dateert van 30 augustus. Geen reactie meer. Herhaaldelijk gezegd en vermeld dat ik een klacht bij testaankoop zou indienen als het probleem wat al van maart aansleept niet opgelost wordt. Men stuurt ook geregeld techniekers op niet afgesproken momenten ed. hele waslijst. Telefonisch amper bereikbaar. Men gaat zogezegd altijd terugbellen en dit gebeurd nooit.
Installatie zonnepanelen werkt niet
Beste, Ik deed op 13juni 2023 een eerste melding van een technische storing van mijn zonnepanelen (werkt compleet niet).Er werd me een technische interventie aangevraagd bij uw installateur.Na verschillende mails en telefoontjes heb ik nog steeds GEEN nieuws ivm met een technische interventie.Het is in juni hoogzomer geweest en ik heb dus 0% opbrengst kunnen genereren.Graag een snelle interventie zodat dit probleem kan worden opgelost.
Earth weigert plaatsing beloofde omvormer
Beste TestaankoopIk heb een probleem met de firma Earth, leverancier en plaatser van zonnepanelen.16 augustus vorig jaar kreeg ik van hen een voorstel voor de levering en plaatsing van 9 zonnepanelen en een omvormer. Van de omvormer werd daarin gesteld dat het A-merk zou zijn met een vermogen van 3kVA. 19 augustus schreef ik daarover onder andere : “Ik dacht ook begrepen te hebben dat de omvormer van Huawei batterij ready was. Dat zou ik ook graag terugvinden in de offerte.”De offerte aanpassen was blijkbaar te veel gevraagd maar de mail die ik kreeg op 22 augustus stelde me gerust :”Alle omvormers die we vandaag aanbieden zijn batterij voorbereid.” Na het ondertekenen van de offerte en de betaling van het gevraagde voorschot werden na een aantal strubbelingen met de eerste onderaannemer een paar weken geleden de panelen en een omvormer geplaatst. Maar deze omvormer bleek dat hij niet het afgesproken vermogen had en ook niet batterij ready was. Inmiddels hebben ze deze vervangen door een andere die wel voldoende vermogen heeft, maar die ook niet batterij compatibel en je kan je afvragen of het wel een A-merk is. Tot nu toe reageert de afdeling planning van het bedrijf met de stelling dat er op de bestelbon geen sprake is van een batterij ready omvormer. Op mijn verwijzingen naar de belofte daarvoor in de mail van 22 augustus wordt zelfs niet gereageerd. Het standpunt van de afdeling planning van Earth is dat zij alleen een hybride omvormer plaatsen als er een batterij besteld wordt en dat er op de bestelbon ook geen hybride omvormer staat. Waarop ik contact opneemt met de afdeling verkoop die me bevestigt dat zonder enige twijfel Earth moet en zal leveren wat Earth beloofd heeft. De man belooft ook dit door te spelen naar een superieur die zal zorgen dat alles in orde komt. Wie deze superieur is, weet ik niet. Wel krijg ik voor de derde keer een aanmaning van Credit Control afdeling 90 % te betalen aangezien de installatie conform de bestelbon geplaatst werd. Op de belofte van de verkoper dat alle omvormers batterij ready zijn, wordt ook nu weer niet ingegaan. Dit is al de derde aanmaning en daarbij blijft ook de planning een firma op me afsturen om een afspraak vast te leggen voor de keuring van de installatie. Ik voel dit aan als georganiseerde druk om mij deze vervelende situatie te laten aanvaarden.Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor uw advies. Vriendelijke groeten,K. Sengers
Compensatie voor niet werkende omvormer
Beste,wij hebben sinds 2018 zonnepanelen via het bedrijf Earth.Op 8 augustus 2022 bleek onze omvormer te zijn uitgevallen. Wijzelf hebben dit pas gemerkt op 20 augustus, aangezien wij net op reis waren vertrokken. Daar ligt reeds het eerste probleem bij de installatie in 2018 werd ons verzekerd dat zowel de firma als wijzelf een alarmsignaal zouden ontvangen bij storing op de omvormer. Dit bleek niet het geval, aangezien het bedrijf ons nooit heeft gecontacteerd. Ook kregen wij geen melding te zien in de app dat onze omvormer niet meer werkte. Uiteindelijk hebben wij dit zelf opgemerkt door onze teller goed in de gaten te houden.De dag dat we opmerkten dat onze omvormer niet meer werkte (20/08) contacteerde ik het bedrijf, er was toen echter niemand te bereiken.Op 22 augustus probeerde ik hen opnieuw telefonisch te contacteren. Ik kreeg toen de boodschap dat ik alles op mail diende te zetten naar hen. Diezelfde dag heb ik dat nog gedaan.Enkele dagen nadien, op 26 augustus, had ik nog steeds geen reactie gekregen van de firma. Uiteindelijk nam ik opnieuw telefonisch contact op. Er werd mij gezegd dat er op 7 september iemand zou langskomen tussen 10u en 12u. Ik had toen reeds aangegeven dat dit een te lange periode was tussen ons telefoontje en de dag van afspraak, maar er werd mij gezegd dat er geen andere optie was dan 7 september.Ik nam speciaal een dag verlof op 7 september, maar ik heb die dag niemand gezien.Ik heb 2 telefoonnummers van de firma. Ik belde 9x naar het ene nummer en 3x naar het andere nummer. Er was die dag echter niemand te bereiken.De dag nadien (08/09) probeerde ik hen in de voormiddag opnieuw te contacteren. Uiteindelijk kreeg ik iemand aan de lijn die me zei dat ze niet kon terugvinden dat ik de dag voordien was ingeboekt in hun planning. Maar ze verzekerde mij dat ik in de loop van de dag een telefoontje van hun kant mocht ontvangen voor verdere afspraken.Omdat ik om 15u45 nog steeds geen telefoontje had ontvangen (en ik weet dat de firma na 16u niet meer bereikbaar is), contacteerde ik hen uiteindelijk zelf. De persoon die ik toen aan de lijn had vertelde me dat er een dringende interventie was tussengekomen de dag voordien (de dag waarop ze normaal zouden langskomen), waardoor ze uiteindelijk niet meer bij ons zijn geraakt. Zeer vreemd dat ze mij daar dan niet van op de hoogte hebben gebracht. Nog vreemder is dat dit een andere uitleg is dan de uitleg die ik 's ochtends kreeg rond het feit dat ik niet ingeboekt stond in hun planning.Uiteindelijk werd een afspraak gemaakt voor 9 september. Er kwam iemand langs die de omvormer heeft meegenomen. De boodschap was dat wij gingen teruggebeld worden om het verdere verloop te bespreken, wat opnieuw niet gebeurde. Nogmaals diende ik zelf contact op te nemen. Dit gebeurde op 14 september. Ik kreeg toen de boodschap dat de technieker ziek was, ik moest mijn vraag op mail zetten, en ik zou opgebeld worden. Uiteraard werd ik niet opgebeld en diende ik dit opnieuw zelf te doen. Op 16 september kreeg ik de boodschap dat er nog geen oplossing was betreffende mijn omvormer. Ook mijn vraag naar een tijdelijke omvormer werd negatief bevonden. Ik uitte mijn ongenoegen over het feit dat dit geen manier van werken was.Uiteindelijk kreeg ik op 18 september een mailtje met de boodschap dat de technische dienst mij zou opbellen om toch te bekijken of ik een tijdelijke omvormer kon krijgen.Echter op 21 september had ik nog niets gehoord, en nam ik uiteindelijk zelf terug contact. Ik kreeg toen de boodschap dat een tijdelijke omvormer niet voor onmiddellijk zou zijn, gezien er geen in voorraad waren. Hoe het ondertussen met mijn eigen omvormer was gesteld kon men mij niet vertellen.Op 5 oktober had ik nog steeds niets gehoord, waarna ik de firma contacteerde. Ik kreeg de boodschap dat zij contact zouden opnemen met de firma van de omvormer. Dit bleken ze uiteindelijk ook te hebben gedaan, want dezelfde dag kreeg ik een mailtje dat er een omvormer in garantie werd aangevraagd.Verder hoorde ik niets meer.Op 18 oktober nam ik contact met de vraag naar een stand van zaken. Geen reactie.Op 25 oktober nam ik opnieuw telefonisch contact, zij waren opnieuw niet bereikbaar. Ik stuurde een mailtje om mijn ongenoegen te uiten over hun gebrekkige klantenservice en stelde toen de vraag naar een compensatie voor het verlies van zonne-uren dat we reeds geleden hadden sinds augustus 2022. Tevens gaf ik aan dat ik test-aankoop zou inlichten indien ik niet snel reactie zou krijgen.Ik kreeg toen de dag zelf nog de boodschap dat ze in hun eigen magazijn zouden kijken voor een tijdelijke omvormer. Op 26 oktober had ik nog niemand van de planning gehoord, waarna ik hen opnieuw zelf contacteerde. Opnieuw waren ze telefonisch niet bereikbaar. Opnieuw stuurde ik een mailtje om mijn ongenoegen te uiten, een compensatie te vragen en hun gebrekkige klantenservice aan te kaarten. Ik dreigde nogmaals met contactname test-aankoop, waarna ik kort nadien een telefoontje kreeg met de melding dat er de dag zelf nog een omvormer zou geplaatst worden.Uiteindelijk hebben wij van 8 augustus tot 26 oktober zonder werkende omvormer gezeten. Dit betekent bijna 3 maanden geen rendement van ons zonnepanelen.Sindsdien stuurde ik reeds talloze mailtjes met de vraag naar een financiële compensatie voor het verlies dat wij geleden hebben. Ik krijg geen reactie meer van de firma Earth.Ik ben dan ook zeer mistevreden over hun klantenservice en dienst naverkoop. Ik vraag hen om een schadevergoeding en ik krijg geen reactie meer.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten