Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Geen eindafrekening
Op 1 juli liep ons vast jaarcontract af met Total Energies. We kregen reeds de vraag om te verlengen (met een simulatie van ons verbruik en nieuw voorschot) en gingen hierop in. Aangezien we iets langer dan een half jaar een digitale meter hebben, werd ons gegarandeerd dat Total Energies de gegevens automatisch zou aflezen via Fluvius en ons nieuwe voorstellen zouden doen voor voorschotfacturen. Helaas bleek dit al vanaf het begin niet te werken, maar dachten we dat dit was omdat er een probleem was met de app. Nu liep dus ons contract af en dachten we snel onze factuur te krijgen en het nieuwe voorschot te betalen. Helaas zijn we nu drie maand verder en hebben we nog steeds geen factuur. Ook is er door een "fout", waar wij volgens hen slachtoffer van zijn geworden, nog geen enkel voorschot betaald kunnen worden. Het gaat dus momenteel al over 450 euro dat we niet hebben betaald aan voorschotten, plus ons afrekening van het voorbije jaar waarvan we niet weten of we moeten bijbetalen of we geld terugkrijgen. Na herhaaldelijk met hen te communiceren via de chat (waarbij we niet veel wijzer werden) en na twee telefoontjes met de maatschappij, kregen we eindelijk informatie. Het zou gaan om een fout in het gesimuleerde verbruik en het feitelijke verbruik dat doorkwam van de meter. Hierdoor loopt het nu al die maanden vast en kan het volgens hen ook nog enkele maanden duren. Omdat ons nooit werd gewaarschuwd, tot een week geleden, dat we in een keer alle "gemiste" voorschotten moeten betalen wanneer het probleem is opgelost samen met de eindafrekening, zitten we toch wel met wat financiële stress. We moeten maar van hen of akkoord gaan over een paar maand met een afbetalingsplan of het geld nu maar elke maand opzij zetten zonder te weten wat het nieuwe voorschot is of eindafrekening. Als compensatie voor deze problemen werd ons een spreidingsplan aangeboden. We vinden het echt wel niet kunnen dat wij de financiële dupe zijn van het geklungel van Total Energies en Fluvius. We weten totaal niet wat er op ons staat te wachten en kunnen tot die tijd ook niet overschakelen op een andere leverancier. We zitten echt vast en vragen dan ook bijstand in deze. Alvast bedankt! Xander De Vos
Tussenkomst herstelling
Geachte mevrouw/heer, Op 29/11/2024 hebben wij één palet pellets aangekocht bij brandstoffen Demyttenaere uit Sint-Eloois-Winkel. Wij stelden echter vast dat de pellets niet allemaal voldeden aan de juiste maximale lengte. Er waren pellets aanwezig van meer dan 6 cm. Dit heeft geleid tot schade aan onze pelletketel waardoor onze installateur een interventie heeft moeten uitvoeren ter herstelling. Wij weten via onze installateur dat dit op dat ogenblik een gekend probleem was bij de pellets van TotalEnergies. TotalEnergies zou de volledige kost van de interventie op zich nemen. Wij hebben zowel het bedrijf als de Leverancier van de pellets gecontacteerd, maar worden tot op heden nog niet gecompenseerd. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 1 september 2025 het bedrag van de interventie op de rekening gestort te krijgen. Met vriendelijke groeten, Jonas Beernaert Bijlage: - Kopie factuur - Ander nuttig element voor het bedrijf in het kader van uw klacht
Facturatie op basis van foutief verbruik
Geachte mevrouw/heer, Ik was klant bij uw onderneming voor de afname van elektriciteit. Op 24/6/25 ben ik overgeschakeld naar een andere leverancier. Ik heb van u de eindafrekening gekregen op 28/7/25 voor een bedrag van 137,55 EUR. Deze afrekening slaat op de periode 15/4/25 tot 24/6/25. Ik betwist echter deze factuur omdat de berekening gebeurd is op basis van een door u verhoogd verbruik. Sinds 15/4/25 hebben wij een digitale meter en die geeft voor de betreffende periode een verbruik weer van 118,4 + 271,3 kWh (de werkelijke afname). Ik zie geen reden om aan de juistheid van deze cijfers te twijfelen. De gegevens op Mijn Fluvius bevestigen dit. In de begeleidende brief wordt op een nogal onduidelijke manier uitgelegd dat u ons verbruik 'op een ander manier hebt verdeeld', en er wordt zelfs geïnsinueerd dat de meterstand zou gemanipuleerd zijn, wat ik zeer beledigend vind. Het verbruik wordt dan verhoogd naar het zogenaamde RLP-profiel, een standaard verbruikersprofiel. Naar mijn mening is dit standaard profiel geenszins van toepassing op onze situatie, gezien we een zeer performante batterij zonnepanelen hebben die ruimschoots ons eigen verbruik produceren (zeker in de voorbije maanden april, mei en juni) en we ook zoveel mogelijk zelf verbruiken als de zon schijnt (auto opladen, wassen, stofzuigen, e.d.). De alternatieve berekening die u in deze factuur hebt toegepast, geeft dan ook een zeer overschat gebruik. Ik zie trouwens geen reden waarom de digitale teller zou 'liegen'. Bovendien was er op 21/4/25 al een afrekening gebeurt voor de periode voorafgaand aan de installatie van de digitale teller (17/10/25 tot 15/4/25). Ik ga er dan ook van uit dat de teller op 15/4/25 start op 0 kWh en niet op de door u vermelde 999359 kWh. Mag ik u verzoeken om de eindfactuur op basis van die elementen spoedig en uiterlijk binnen de 10 dagen te willen corrigeren? Ondertussen ga ik vanzelfsprekend geen betaling uitvoeren. Met vriendelijke groet, Luc Bonnarens
Eindfactuur
Beste, Ik wacht al 9 maanden op mijn eindafrekening, ik heb al enorm vaak gechat of gebeld. Ik krijg niet eens de reden mee waarom ik mijn afrekening niet krijg. De ombudsdienst van energie hoort ook niets meer terug van jullie. Ik heb enkele chat uittreksel toegevoegd waarin total energies zegt dat ze me geen info mogen geven. Wel hebben ze me in januari beloofd dat ik de afrekening binnen de 14 dagen zou krijgen, niets gekregen. Wanneer ik na de termijn terug contact opneem zeggen ze dat het probleem bij fluvius ligt. Ik ben en mail naar fluvius, fluvius zegt dat langs hun kant alles in orde is en ze sturen nogmaals de gegevens naar Total energies door. En na 9 maanden van uitstellen en smoesjes verzinnen zegt Total energies nu gewoon dat ze me geen info meer mogen geven omdat ik een klacht heb ingediend voor dit dossier. IK heb alles correct doorgegeven bij mijn verhuis, het energieovername document ingevuld en door mij en koper getekend. Straffer nog, de eigenaar die na mij in het pand woont heeft het intussen ook verlaten en heeft WEL zijn eindafrekening gekregen van total energies, voor mij dus. IK wacht dus reeds van November 2024 of mijn eindafrekening na verhuis en Total Energies weigert me deze op te maken, alsook weigert me een reden hiervoor te geven.
fraude
Beste Ik ondergetekende Ethel Verschueren schrijf dit met toestemming van mijn moeder Martine Muyshondt. Een persoon van in het appartementsgebouw van mijn moeder heeft een energiecontract afgesloten op mijn moeder haar naam en Total Energies heeft dit geaccepteerd zonder enig nazicht van de gegevens. Nu zijn wij al maanden bezig met deze zaak. Elke klantenmedewerker van Total Energies zegt dat we de factuur van 217 euro NIET moeten betalen tot het onderzoek is afgerond. Tot nu toe nog altijd geen bevestiging over het onderzoek gekregen. Tot ik vandaag een mail ontvangen heb van een gerechtsdeurwaarder Alain Bordet. Ik heb vanmorgend contact gehad met een klantenmedewerker van Total Energies, Hendrick. Deze man zei me dat het onderzoek blijkbaar is afgerond en dat Total Energies dik in de fout is door fraude te laten plegen, en dat ik jullie en de ombudsman moest contacteren omdat er blijkbaar bij jullie al verschillende klachten zijn over Alain Bordet.. Wij willen ook verder gaan met de diensten van het gerecht. Met vriendelijke groeten
Openstaand Saldo voor afgesloten diensten
Beste, sedert Maart 2021 ben ik verhuist uit mijn woning, en is er een huurster ingekomen op 1/4/2021. op 30/03/2021 maak ik alle documenten in orde en zeg ik mijn contract op bij Total energies. de huurster vraagt een nieuw contract aan ook bij Total energies. wanneer ik deze info doorgeef, krijg ik een mail " u heeft uw verhuis succesvol doorgegeven" na een jaar ontvang ik plots een factuur van 600+€ dat ik moet betalen, wanneer ik bel naar Total energies, geven zij het antwoord dat mijn afsluiting niet is doorgekomen en dat dit moet worden stopgezet. ik toon aan met alle documentatie dat dit reeds wel gebeurde. intussen na 7klachten, meerdere dossiers aangemeld bij total energies, sturen ze nu een deurwaarder op mijn dak voor 2586€ !!!! voor een woning, die al reeds sinds 2021 verhuurt is en waar er dus ook maandelijks bedragen werden betaald door de huidige huurster. Total energies is MAFFIA. ik wil dan ook dat dit bedrag wordt kwijtgescholden.
Onterechte aanmaningskosten
Beste, Reeds verschillende keren belde ik met de opmerking dat mij aanmaningskosten worden aangerekend (laatst 30 euro extra) zonder dat ik de oorspronkelijke factuur had ontvangen. Ik heb enkele jaren geleden gevraagd om mij papieren facturen te sturen, en die krijg ik soms wel, soms niet. Ik weet niet of het aan de post ligt. Ook mails krijg ik soms wel, soms niet. Plots is er daar dan een "ingebrekestelling" of aanmaningskosten. In het laatste geval bleek ik wél de factuur van juni 2025 betaald te hebben, maar niet die van mei 2025. Daar had ik echter eerder niets van ontvangen. Ik vind niet dat het aan mij is om voortdurend in het oog te houden of ik wel of niet een factuur heb ontvangen voor die maand. Ik heb vroeger, toen we nog elke maand een papieren factuur kregen, nooit een betalingsprobleem gehad, en ik heb dat nu ook niet. Ik wens elke maand correct te betalen. Maar de mevrouw die ik gisteren dinsdag 1 juli aan de lijn had (donderdag 26-6 belde ik ook al, die mevrouw zou mij terugbellen maar deed dat niet) zei me dat ik alles moest betalen en dat de klachtendienst mij zou terugbellen in verband met een mogelijke compensatie. Tot hiertoe hoorde ik daar niets van. Ik heb alles betaald maar vraag nu een terugbetaling van die 30 euro aanmaningskosten, en in de toekomst een sluitende manier om mijn facturen te ontvangen. Zoniet verander ik van leverancier. Mvg, Matthea De Ryck
Aanmaningskosten
Beste, Wij krijgen meermaals herinneringen ter betaling van aanmaningskosten die wij moeten betalen naar aanleiding van een fout die gemaakt is langs jullie kant. Ik heb al meermaals een klacht ingediend via jullie website en meermaals telefonisch contact gehad om deze klacht te behandelen. Nooit geven jullie gehoor aan onze klacht maar wel extra kosten blijven aanrekenen. Graag zien wij de aanmaningskosten verdwijnen aangezien jullie bij aangaan van het contract belofte hebben gedaan van een maandelijkse facturatie (afrekening). Plots kon dit niet meer en gingen jullie voorschotten facturen zonder overleg met ons. Toen wij dit zagen hebben we onmiddellijk een reactie gegeven dat we hier niet mee akkoord waren. Na maanden wachten kwam hier eindelijk reactie van jullie kant maar ondertussen hadden we al beslist om geen klant meer te zijn van jullie producten wegens de slechte communicatie en valse beloftes. Na veel telefoons kregen we uiteindelijk een afrekening van ons verbruik bij jullie. Nu blijven jullie nog steeds aanmaningskosten sturen voor deze facturen terwijl deze al lang betaald zijn. Deze facturen zijn ook direct betaald na ontvangst van factuur bij ons. Graag willen we dus dat jullie deze aanmaningskosten laten vallen aangezien de fout en beloftes bij jullie lagen en niet bij ons. Met vriendelijke groeten, Yuri Demilde
Maandelijkse afrekening
Facturatie
Onterechte factuur als gevolg van een fout in jullie webapplicatie
Betreft: Betwisting van factuurnummer 032133169R van 30/03/2023 Geachte mevrouw/heer, Op 30 maart 2023 ontving ik van u de hierboven vermelde factuur ter hoogte van €561,76. Dit moet echter een vergissing zijn, aangezien ik sinds mei 2022 geen klant meer ben bij TotalEnergies. Mijn eerdere klantnummer was E211932061, verbonden aan het adres Schotelveldstraat 35, 3012 Wilsele, waarvan de eindafrekening reeds volledig werd voldaan (zie bijlage). Situatieschets: Het probleem heeft te maken met mijn verhuizing op 1 mei 2022 van Schotelveldstraat 35, 3012 Wilsele naar De Croyplein 6, 3020 Winksele. Mijn intentie was om TotalEnergies als energieleverancier te behouden. Daarom probeerde ik via de website mijn adreswijziging digitaal door te geven. Dit proces omvatte het afsluiten van mijn rekening op het oude adres en het aanmaken van een nieuwe account voor het nieuwe adres. Hoewel het afsluiten succesvol was, leidde de registratie van een nieuwe account steeds tot een foutmelding op de website. Hierdoor had ik geen andere keuze dan de energieleverancier van de vorige huurder over te nemen, Engie, met wie ik vervolgens alle daaropvolgende betalingen voor energie heb verricht. Onterechte facturatie: Mijn rekening bij TotalEnergies is volledig vereffend (zie dashboard screenshot), en TotalEnergies heeft geen verdere aanspraak op betalingen. Sinds 1 mei 2022 heb ik geen energie meer verbruikt via TotalEnergies. In september of oktober 2022 ontving ik echter een factuur waarin twee voorschotfacturen werden aangerekend voor het oude adres, vergezeld door een onverklaarbare "annulering van de afrekening" ter hoogte van €80,80. Bovendien zijn de voorschotfacturen beide voor de maand september 2022. Deze situatie wijst op een administratieve fout: De facturatie betreft een adres waar ik niet meer woon. Ik heb geen energie afgenomen van TotalEnergies sinds mei 2022. Er heeft nooit een eindafrekening plaatsgevonden omdat er geen verbruik meer was. De voorschotfacturen lijken te zijn gegenereerd op basis van een onjuiste nieuwe account, gecreëerd door een mislukte adresoverzetting via de website. Aanmaningen en overdracht aan Intrum Ik heb destijds bezwaar ingediend bij TotalEnergies, maar hier nooit een reactie op ontvangen. Later werd het dossier zonder verdere communicatie overgedragen aan Intrum, aan wie ik opnieuw mijn bezwaar, inclusief bewijsstukken, heb voorgelegd. Ook hier bleef een reactie uit. Nu wordt er zelfs gedreigd met een deurwaarder, die de onterechte voorschotten wil innen, aangevuld met extra kosten. Dit is volstrekt onaanvaardbaar. Verzoek tot intrekking van de betalingsvordering: Gezien de bovengenoemde feiten verzoek ik u dringend om: De onterechte betalingsvordering in te trekken. De inningsopdracht bij Intrum te annuleren. Een formele bevestiging te sturen dat account E222101821 ongeldig is en dat er geen verdere kosten verschuldigd zijn. Het defect in uw webapplicatie heeft geleid tot deze fout, en als voormalig klant ben ik op geen enkele wijze aansprakelijk voor de bijkomende kosten die hieruit voortvloeien. Ik verwacht spoedig uw schriftelijke bevestiging en een definitieve afhandeling van deze kwestie. Met vriendelijke groet, Bjorn Dieu
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten