Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
E. D.
10/10/2024

Klacht tegen aankoop namaak

Beste Ik kreeg een boete wegens aankoop van namaak van Adidas schoenen. Ik heb echter nooit namaak (of authentieke) schoenen van Adidas gekocht. Ook heb ik nooit iets besteld die ik niet heb ontvangen wegens tegenhouding bij de douane. Ook heb ik hierover gemaild naar het e-mail adres litigation@abac-baan.be. Hierop kreeg ik in mijn ogen een eerder vaag antwoord. Daarna heb ik nog 2 mails gestuurd, waar ik tot op heden geen antwoord op kreeg. Mijn laatste mail was deze: Ref.: CUS-240532-BE Beste, Inzake het dossier met hoger vermelde referentie kan ik U meedelen dat ik op geen enkel ogenblik schoenen van het merk ‘Adidas’ heb besteld, noch enige namaak, noch origineel. Hoe mijn gegevens op betrokken pakket zijn terecht gekomen kan ik momenteel niet verklaren. Daar heb ik enkel het raden naar. Volgens mij zijn er hiervoor slechts drie mogelijke verklaringen: 1. Bij de douane werd een vergissing gemaakt en werden daar mijn gegevens verwisseld waardoor ik per abuis wordt aanzien als de ontvanger van het pakket. Daarom vraag ik om dit nogmaals na te zien en te verifiëren of daar niets verkeerd gelopen is binnen de administratie. 2. De afzender heeft per vergissing mijn gegevens op een pakket aangebracht waardoor een pakket verkeerdelijk naar mij werd toegezonden. Ik heb in die periode wel 1 kledingstuk en 1 paar schoenen besteld via de website/app ‘HACOO’. Ik heb deze artikelen betaald en heb ze ook allebei ontvangen. Hiervan vindt U de orderbevestiging en het betalingsbewijs in bijlage. Verder heb ik geen goederen besteld en er zijn ook geen pakketten dewelke ik niet ontvangen heb. De afzender van het pakket waarvan sprake in huidig dossier is mij ook totaal onbekend. Hierom vraag ik om na te gaan bij de afzender wie de bestelling van betrokken pakket plaatste. 3. Een derde en laatste mogelijkheid is dat mijn account werd gehackt en dat onbekenden deze bestelling frauduleus hebben geplaatst. Dit acht ik echter onwaarschijnlijk gezien ik nooit enige onregelmatigheid heb ondervonden. Mocht uit onderzoek blijken dat dit toch is gebeurd, zal ik niet nalaten om gerechtelijke stappen te ondernemen lastens deze onbekende(n) Gezien er uit hoofde van mijn persoon geen enkele inbreuk, hetzij opzettelijk of onopzettelijk, werd gepleegd ben ik dan ook niet bereid om de voorgestelde som van 300 euro te betalen. Verder wens ik mijn volledige medewerking te verlenen aan dit onderzoek en desgewenst zal ik U mijn volledig rekeningoverzicht bezorgen zodat U zelf kunt vaststellen dat nooit enige betaling heeft plaatsgevonden voor dit betrokken pakket. Gezien de omstandigheden zal ik ook mijn raadsman op de hoogte stellen van huidig dossier zodat deze mij kan bijstaan in het verloop van dit onderzoek en bij eventuele verdere rechtsplegingen. Met vriendelijke groeten, DERYCKE Esmee ik zou graag hebben dat er nagegaan wordt hoe het in elkaar zit want zoals ook in mijn laatste mail stond weet ik niet waarover dit gaat. Ook heb ik inlichting gevraagd bij de politie en ze zeiden dat ik de boete niet moet betalen en via test-aankoop een klacht moet indienen, vandaar dat ik het op deze manier probeer. Met vriendelijke groeten Esmee Derycke

Opgelost
N. S.
17/04/2024

Boete namaak

Mijn zoon van 16jaar bestelde via Pandabuy 2paar schoenen van het merk Nike, en een ander paar van Puma, deze heeft hij aangekocht voor 150 euro.Na het hebben betaald van de extra invoerkosten, kregen wij helaas na een aantal weken bericht van ABAC-BAAN dat de schoenen van Puma namaak waren en dat deze vernietigd worden.Er hangt een kost van 300 euro aan vast om dat het om namaak gekochte goederen gaat.Had mijn zoon geweten dat dit nep schoenen waren had hij de aankoop in de eerste plaats al zeker niet gedaan! Dit is de eerste keer dat we via die app een bestelling plaatsten.Bij deze vindt ik het het dan ook onterecht dat ik een conventionele boete van 300euro moet betalen, graag vraag ik u om de forfaitaire boete niet te hoeven betalen.De andere schoenen hoef ik uiteraard ook niet, want die zullen ook namaak zijn, die zijn gelijktijdig besteld geweest.De app biedt zelfs nog steeds de schoenen aan.

Opgelost
H. K.
30/03/2024

Boeten voor aankoop van namaakgoederen

Beste,Via deze weg, dien ik bezwaar in tegen het door u gevorderde bedrag van € 300 naar aanleiding van een pakje waaruit na verificatie bij de douane blijkt dat het niet authentiek is.Ik wil benadrukken dat ik ter goeder trouw gehandeld heb zoals vermeld op het Europees centrum voor de consument, namelijk:1. De bestelpagina bevatte geen vermelding van enig merk, op de schoenen staat de naam Adidas niet vermeld. Ik ben op de bestelpagina gekomen, nadat ik een zoekopdracht heb gedaan via een afbeelding met zwarte schoenen waarnaar ik op zoek was.2. De prijs was niet onredelijk laag aangezien ik ongeveer €160 inclusief verzending betaald heb.3. Ik kocht als privé persoon en niet met het doel om te verkopen, het doel van dit kleding was ze zelf te dragen.Daarom vind ik uw forfaitair bedrag van € 300 ter compensatie van een deel van de opgelopen en nog op te lopen kosten en ter gedeeltelijke compensatie van de schade die door de rechthouders werd geleden in het betrokken dossier onterecht. Artikel 23 van EU nr.608/2013 is alleen van toepassing bij inbreuken te kwader trouw en naar mijn mening hier niet van toepassing. Ikzelf heb ook schade geleden ter waarde van €50 ongeveer (douanekosten).Ik verstuur u deze klacht rechtstreeks via test aankoop. Tot op heden zal ik het bedrag dan ook niet betalen.Ik hoop op uw begrip hierbij.Mag ik u verzoeken dat u schriftelijk bevestigd dat dit dossier afgesloten wordt zonder enige vorm van schadevergoeding of betaling.Met vriendelijke groeten

Opgelost
V. D.
4/03/2024

Boete 300euro

Beste, Mijn man had gezegd dat hij een paar nieuwe sneakers wilde. Dus keek ik online en zag mooie toffe sneakers van adidas prijs van 70 euro naar 48 euro. Heel geloofwaardig omdat je in de winkel 59 a 65 euro betaald. Dus beslis ik om 2 paar schoenen te kopen dan was mijn man een tijdje goed. Ja achter een gehele tijd kwamen de sneakers niet hoe. Dus dacht ik al verdorie ze hebben mij bedrogen ik ben mijn centen kwijt. Nu 4maanden later krijg ik een brief dat ik 300 euro moet betalen omdat ze bij de douane een verdacht pakje vonden met een paar nep schoenen van adidas. Ik vind dit niet kunnen omdat ik niet kon weten dat deze schoenen nep waren doordat de prijs geloofwaardig was. Ik ben zelf ook gedupeerd en aangeslagen wat er hier gebeurt is,want ik dacht dat ik niets verkeerd gedaan had . En ik ben eerlijk ik heb 2 paar gekocht en er staat in de brief dat het 300 euro is per artikel die nep is. Dus bij andere woorden gaat er nog een brief aankomen . Mensen aub ik was mij daar niet van bewust. En zal geen aankopen meer doen via het internet . Mvg De Schryver vanessa

Opgelost
S. B.
2/11/2023

Schuldvordering aankoop kaarthouder

Beste,Ik schrijf u met betrekking tot een recente factuur die ik heb ontvangen, waarover ik mijn zorgen wil uiten. Het betreft factuurnummer CUS-234318-BE voor een bedrag van 200 euro, met betrekking tot de aankoop van een kaarthouder.Ik was van plan om dit item als een kerstcadeau te kopen. Op de website leek de kaarthouder mooi, praktisch en redelijk qua prijs 23 euro 77, wat uiteindelijk mij heeft overtuigd om deze te bestellen. Helaas was ik me er niet van bewust dat het om een namaak goed ging.Het was nooit mijn bedoeling om namaakproducten te kopen, ik voel me daarom ook bedrogen door deze situatie. Ik verwachtte dat ik een kwaliteitsproduct zou ontvangen dat geschikt zou zijn als cadeau. Het feit dat het om namaak gaat, heeft mijn vertrouwen in online bestellen geschaad.Ik verzoek u daarom om deze factuur te herzien en het bedrag kwijt te schelden.Ik kijk uit naar uw spoedige reactie en een constructieve afhandeling van deze kwestie.Met vriendelijke groeten

Opgelost
R. B.
25/09/2023

Boete ABAC-BAAN namaakgoederen

Geachte, Vorige week woensdag 20/09/2023 heeft mijn zoon een brief ontvangen van ABAC-BAAN waarbij er een bedrag van 200euro gevorderd wordt nav van gerechtelijke- en stockage-/vernietigingskosten. Via dit schrijven willen we bezwaar indienen tegen het gevorderd bedrag van 200 euro. De aankoop van het t-shirt werd te goeder trouw gedaan via het platform dhgate.com. Alle communicatie verliep via het online platform van dhgate alsook werd de betaling uitgevoerd met een betrouwbaar betalingsmiddel VISA. Op de website of de aankoopbevestiging werd er nergens een merk noch logo van het merk vermeld zoals u kan zien op de onderstaande link 22 23 Flamengo DIEGO PEDRO Mens Soccer Jerseys 2023 Special Edition E.RIBEIRO DE ARRASCAETA Home Away 3rd Champion Edition Football Shirts Short Sleeve Uniforms From Sportjersey8, $24.74 | DHgate.Com. Wij gingen er steeds vanuit dat de aankoop te goeder trouw werd gedaan.Daarnaast werd het t-shirt aangekocht voor persoonlijk gebruik en nooit met de intentie van dit door te verkopen aan derden. Artikel 23 van EU nr.608/2013 waar u beroep op doet, is alleen van toepassing bij inbreuken te kwader trouwWij zijn van mening, op basis van het bovenstaande, dat wij steeds te goeder trouw hebben gehandeld. Bij deze dienen wij dienen bezwaar in tegen het door u gevorderde bedrag van € 200 n.a.v. van gerechtelijke- en stockage-/vernietigingskosten. We hopen op een eerlijke rechtvaardige afhandeling van deze klacht.Indien nodig zijn wij steeds bereid additionele informatie aan te leveren.Wij kijken uit naar een spoedig antwoord.Met vriendelijke groeten

Opgelost
N. M.
6/09/2023

Forfaitaire compensatie n.a.v. namaak

Geachte, Woensdag 06/09/2023 heb ik een brief gekregen van ABAC-BAAN. Ik heb deze in detail doorgenomen, alsook de wetgeving (artikel 23 verordening nr. 608/2013) waar in de brief naar verwezen wordt. In punt 2 van Artikel 29 Kosten van bovenstaande verordening staat het volgende te lezen: Dit artikel laat het recht van de houder van het besluit om compensatie te vorderen van de inbreukmaker of andere personen overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, onverlet. Ik treed dit artikel vanzelfsprekend bij dat uw organisatie het recht heeft om een compensatie te vorderen van de inbreukmaker, zijnde de producent en/of verhandelaar van deze namaakproducten. Echter vernam ik via informatie van het Europees Centrum voor de Consument België dat ik deze inbreuk kan betwisten omdat ik niet bewust de intentie had namaakgoederen aan te kopen.Het shirt werd gekocht via het handelsplatform dhgate.com. Alle communicatie liep ook via deze website. Ik heb dit goed ter goeder trouw gekocht (zie ook verder in deze mail), vertrouwende dat de website betrouwbaar was. De betaling kon ook via VISA gebeuren, wat mij tevens betrouwbaar leek, maar blijkbaar is dit dus niet het geval. Bij deze dien ik bezwaar in tegen het door u gevorderde bedrag van € 200 n.a.v. van gerechtelijke- en stockage-/vernietigingskosten. Ik handelde ter goeder trouw bij het plaatsen en betalen van de bestelling. Aangezien ik te goeder trouw handelde, is het forfaitair bedrag van € 200, ter compensatie van een deel van de opgelopen en nog op te lopen kosten en de gedeeltelijke compensatie van de schade die door de rechthouders werd geleden in het betrokken dossier, onterecht. De website dhgate.com waar werd gekocht is legaal en hanteert verschillende betrouwbare betalingsmiddelen zoals, Visa, Mastercard. De website oogt m.i. professioneel met een bijbehorende snelle klantenservice via de website, en talloze positieve reviews op het internet. Bovenaan mijn webrowser werd mij bovendien duidelijk gemaakt dat de verbinding veilig isBovendien vermeldde zowel de advertentie als de aankoopbevestiging geen merk. Bewijs hiervan vindt u via volgende link waar het goed te koop werd aangeboden: https://www.dhgate.com/product/22-23-24-g-jesus-soccer-jerseys-gunners-thomas/840142233.html . De advertentie maakt hier duidelijk melding van een replicaproduct zonder aanduiding van enig merk. Bovendien was er geen logo zichtbaar. Hierdoor was ik mij zeker niet bewust van enige belangenvermenging met gekende merken. Ten slotte bestelde ik het shirt als privépersoon voor eigen gebruik en niet met de intentie om het door te verkopen. Artikel 23 van EU nr.608/2013 waar u beroep op doet, is alleen van toepassing bij inbreuken ter kwader trouw (!) Hierbij dus de toelichting waarom het door u gevorderde bedrag niet op mij verhaald kan worden. Ik ben ervan overtuigd dat, gezien bovenstaande, hieruit kan besloten worden dat ik steeds ter goeder trouw heb gehandeld. Ik verzoek u dan ook vriendelijk om een grondig onderzoek naar mijn zaak in te stellen en om zo spoedig mogelijk te reageren op mijn klacht en mij op de hoogte te houden van de voortgang van het onderzoek. Indien nodig ben ik bereid om aanvullende informatie of documenten te verstrekken om mijn zaak te ondersteunen. Ik hoop op een eerlijke en rechtvaardige afhandeling van mijn klacht. Tenslotte ben ik zelf benadeelde hier, daar de door mij aangekochte goederen betaald zijn en nooit zijn aangekomen. Huidig schrijven gebeurd onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis. Ik kijk uit naar uw spoedige reactie. Hoogachtend.

Opgelost
B. C.
5/09/2023

300€ boete

Geachte, Met dit schrijven dien ik bezwaar in tegen de 300€ boete dat jullie mee geven voor het vernietigen van namaak goederen.Deze goederen heb ik zelf nooit besteld heb dit ook niet betaald.Waarschijnlijk heeft iemand mijn naam gebruikt voor deze bestelling, ik heb hiervan aangifte gedaan bij de politie zoals je kan zien in de bijlage. Het door gevorderde bedrag zal niet betaald worden.We hopen op jou begrip en vragen het dossier te sluiten en hiervan schriftlijk bevestigd te worden via mail. 

Afgesloten
D. D.
20/07/2023

onterechte boete voor mijn zoon

geachte, mijn zoontje v 15 jaar oud had laatst wat spullen besteld. hij had mij dit verteld en heeft het me toen laten zien. het zag er in orde uit leek niets verdachts te zijn. hij besteld wekelijks van bol.com, aliexpress, en andere kleding sites etc. ik ontving laatst een brief en schrok. ik moest 550 euro betalen aan ABAC-BAAN. ik vind dit zeer onterecht omdat hij nog heel jong is en nauwelijks weet hoe de echte wereld is. ik vind deze boete ook onterecht want het leek me een zeer provisionele site. 550 euro gaat er dik over omwille van een paar spullen die gebaseerd zijn op kleine onduidelijke fotos. 1. onderzoek naar de factuurzouden jullie mij kunnen vertellen als deze zaak wel echt bestaat/terecht is, ook zou ik graag willen weten als ik het wel echt moet betalen2. grondig onerzoek zouden jullie gelieve zeer grondig onderzoek kunnen doen en eventueel de factuur kunnen kwijtschelden. ik vind dit zeer onduidelijk de factuur. de spullen die ik had besteld leken ook zeker niet op namaakgoederen. zouden jullie me kunnen laten weten als de factuur terecht is of dit gewoon oplichting is. als deze zaak klopt vind ik het zeer raar dat ik zo'n grote boete moet onvangen dus vraag ik gelieve dit zo goed mogelijk te kunnen behandelen. nogmaals mijn zoontje vond de kledij gewoon leuk en mooi en was het niet de intentie om namaakgoederen te kopen. ik vind het raar dat een boete van 550 euro op zijn naam toekomt en als we dat niet zouden betalen een rechtzaak zal vormen. hopelijk snel v jullie te horen met een positief antwoord!met vriendelijke groeten, ilse swennen

Opgelost
F. V.
10/07/2023

Onterecht betalen

Geachte heer/mevrouw, Ik schrijf u naar aanleiding van een vermeende boete die ik heb ontvangen voor de aankoop van namaak merkproducten. Ik ben van mening dat deze boete onterecht is en wil graag mijn klacht hierover kenbaar maken. Hierbij verstrek ik u alle relevante details met betrekking tot mijn zaak: 1. Beschrijving van de situatie:Ik heb online een aankoop gedaan van enkele items, gebaseerd op afbeeldingen die erbij stonden. Er was op geen enkele wijze een verwijzing naar namaakitems. Bovendien stond er ook niks bij vermeld hierover of was er een logo zichtbaar. Alles leek perfect normaal. Ik kocht al vaker online van Amazon, Bol.com en Shein en heb dit nog nooit meegemaakt. 2. Geldigheid van de boete:Ik wil graag verifiëren of de boete die ik heb ontvangen afkomstig is van een legitieme bron. Kunt u mij alstublieft informeren over de bevoegdheid van de instantie die deze boete heeft opgelegd? Ik wil zeker zijn dat het om een officiële instantie gaat die gemachtigd is om boetes uit te schrijven voor de aankoop van namaakproducten. En verder ook waarom ze mij aanschrijven hierover. 3. Verzoek om onderzoek:Ik verzoek u vriendelijk om een grondig onderzoek naar mijn zaak in te stellen. Ik ben ervan overtuigd dat ik te goeder trouw heb gehandeld. Het is belangrijk om de juistheid van de boete te verifiëren en mijn onschuld vast te stellen. Ik verzoek u om zo spoedig mogelijk te reageren op mijn klacht en mij op de hoogte te houden van de voortgang van het onderzoek. Indien nodig ben ik bereid om aanvullende informatie of documenten te verstrekken om mijn zaak te ondersteunen. Ik hoop op een eerlijke en rechtvaardige afhandeling van mijn klacht. Ik vertrouw erop dat u mijn situatie serieus zult nemen en de nodige stappen zult ondernemen om deze kwestie op te lossen.Tenslotte ben ik zelf benadeelde hier, daar de door mij aangekochte goederen betaald zijn en nooit zijn aangekomen. Huidig schrijven gebeurd onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis Ik kijk uit naar uw spoedige reactie. Met vriendelijke groet,Ferris Vandeweyer

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform