Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
T. S.
12/09/2025

bankswitching

Beste, ik ben op 21/08/2025 bij mijn nieuwe bank ARGENTA geweest om een overstap te maken van BNP Paribas fortis naar Argenta . Alle documenten werden opgesteld en de verantwoordelijke had tegen ons gezegd dat de overstap van de rekeningen ging gebeuren vanaf 05/09/2025 . Op 5/09/2025 heeft Fortis mijn rekeningen geblokkeerd zodat ik dat weekend geen geld meer had, ik had een klein bedrag wel overgeschreven van fortis naar argenta zodat ik wat geld had . Ik heb dan maandag naar Fortis Diest gebeld (013/61 33 40)en daar vertelde ze me dat ze ermee bezig waren en dat het een week kon duren en ze zegde mij ook dat ik eerst bij hun moest geweest zijn om de rekeningen te stoppen en over te zetten, maar argenta had mijn verteld dat dit allemaal automatisch ging gaan, behalve dat fortis het kon uitstellen . Dan heb ik daarna naar argenta gebeld en die gingen het hoofdkantoor van argenta verwittigen om te kijken waar dat het geld zich bevond . Dinsdag is er dan mijn spaarrekening erop gekomen maar mijn zichtrekening niet . Woensdag heb ik dan terug gebeld naar easy banking centre van fortis (02 433 40 92) en daar heb ik dan gevraagd wanneer mijn zichtrekening overgezet werd en die had mij gezegd dat ze ermee bezig waren . Ik had nog een vraag over een effecte rekening maar daar moet ik een afspraak voor maken bij de fortis bank van Diest . Ik ben dan woensdag namiddag naar de fortis bank van diest geweest en daar heb ik dan de vraag gesteld waarom dat mijn zichtrekening nog niet was overgeschreven en die persoon vertelde mij dat er nog een document moest ondertekend worden door mij en mijn vrouw . en als dat in orde was werd mijn zichtrekening overgeschreven en die persoon had mij gezegd dat het donderdag ging overgeschreven worden . Nu zijn we vrijdag en het geld is nog steeds niet overgeschreven, ik heb deze morgen gebeld naar fortis Diest en ik stelde mijn vraag en de persoon aan de lijn gooide de telefoon dicht . Ik heb ook naar argenta gebeld en daar mijn uitleg gedaan en zij gingen nog kijken wat ze kunnen doen . Mijn vraag aan jullie is wat kan ik nog doen ?

In behandeling
P. A.
27/08/2025

Opzettelijk achterhouden van informatie

BNP Paribas deelt de nieuwe intresten van haar Hello Bank nooit spontaan mee. Niet in de app, niet via email. Ze meldt enkel 'ter info' de bestaande rentes bij elk uittreksel i.v.m. interestuitkeringen. Je moet dus actief gaan zoeken om te weten wat je huidige rente is, daarmee weet je dan nog niet wanneer die veranderd is. Daarmee houdt BNP Paribas opzettelijk haar renteverlagingen zo geheim mogelijk ten einde haar klanten maximaal te misleiden. Mensen denken uiteraard dat geen mededeling = geen verandering. Bijzonder klantonvriendelijke bank (met uiteraard ook een van de laagste intrestvoeten).

Afgesloten
R. H.
1/08/2025

Uitbetaling levensverzekering

Geachte mevrouw/heer, Juni 2025, kwam de levensverzekering ten einde contract 003-8572877-51 . Op 2 juli had ik een afspraak bij de bank voor de nodige formaliteiten te doen teneinde de uitbetaling te hebben. Ik stel echter vast dat na een maand niets werd uitbetaald op mijn rekening. Na een mail aan AG voor meer uitleg waar en wanneer dit geld zou gestort worden kreeg ik de volgende dag telefoon van BNP Paribas om mij terug aan te melden voor de nodige administratieve formulieren en kopies van de bankkaart en ID-kaart. Dit heeft geleid tot schade. Een maand dat ik dit geld niet kan beleggen of geen rente van krijgen. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen een compensatie voor de geleden schade. Met vriendelijke groeten, Bijlage: - Ander nuttig element voor het bedrijf in het kader van uw klacht

Opgelost
P. D.
7/07/2025

Gedwongen gebruik ITSME

Geachte mevrouw/heer, Op vandaag 7 juli 2025 wou mijn 78 jarige vader via online bankieren (web) een overschrijving uitvoeren en tegelijk de begunstigde bewaren maar helaas moesten wij vaststellen dat jullie nog steeds de klanten dwingen om itsme te gebruiken terwijl deze app bij wet niet verplicht is. Het is nog steeds de klant die de keuze heeft of hij al dan niet een itsme account wilt aanmaken of niet. Bij deze 78 jarige klant is het echter zo dat hij geen ITSME account wilt en het zelfs volkomen verkeerd vind dat hij geen begunstigde kan toevoegen zonder deze fameuze app en dit terwijl hij wel kan aanmelden bij het online bankieren met z'n bankkaart en het bijhorende bakje gekregen van de bank (zie bijlage). Gezien het hebben van een itsme account niet wettelijk verplicht is en er niet zo lang geleden ook al bij het gebruik van een instant overschrijving een gedwongen itsme werd gevraagd verzoek ik u onverwijld en binnen een redelijk termijn actie/reactie van BNP Paribas Fortis. Met vriendelijke groeten,

Opgelost
B. C.
7/07/2025

erfafhandeling

Onze moeder overleed op 3/1/2025. Zij was jaren trouwe en heel goede klant van BNP Paribas (ASLK,FORTIS) Voor de erfafhandeling vraagt de bank € 150 (in vgl met Argenta en KBC € 50) De afhandeling gebeurde door een zeer vriendelijke dame van 26 jaar maar zonder ervaring;haar coach zouden we bij het eerste contact ontmoeten maar nooit gezien. De akte van erfopvolging werd reeds op 12 maart getekend maar de afhandeling bij de bank pas op 16 juni. Volgens haar was er een oversterfte in de winter en had ze daardoor veel werk. 2 rekeningen (grafsteen en pidpa) werden te laat betaald waardoor wij ze van ons eigen rekeningen betaalde met als gevolg dubbele betaling. Ze gaf aan om contact op te nemen met eigenaar van de rekeningen. In de emotionele periode waar je als erfgename veel werk hebt, is dit niet fijn en hadden we voor haar werk toch betaald. Voor de gunstigste periode van de effectenrekeningen door te geven op erfbelasting vraagt deze bank € 100 per rekening,dat zou 400 euro gekost hebben, dus deed ik een gok op de erfbelasting met als gevolg dat we een verzuimboete van 4000 euro aan ons been hebben We hebben van de cash gelden nog niets ontvangen omdat ze ons, onwetend in deze materie, liet tekenen dat de bank tijd had tot 1 augustus om ze uit te betalen.

Opgelost
L. C.
5/06/2025

Gmail+ adres is niet mogelijk

Geachte mevrouw/heer, In mei 2025 heb ik een poging gedaan om mijn email adres bij BNP aan te passen volgens het gmail+ systeem. Dit maakt het mogelijk om achter mijn normale email naam een "+bank.bnp" meer specifieke benaming te zetten. Dit maakt het mij mogelijk om een echte mail vs een spam mail van jullie bank te onderscheiden. Jullie helpdesk was kort en krachtig: niet mogelijk. Dit terwijl de meeste andere banken (kbc, argenta, keytrade,..) deze standaard" wel toelaten/volgen. Zou het mogelijk zijn deze eenvoudige gmail+ standaard in uw systeem te implementeren? Met vriendelijke groeten,

Afgesloten
D. R.
27/05/2025

Geen overzicht op spaar- en zichtrekening van vzw

Zes maand lang geen overzicht op spaar- en zichtrekening van VZW bij BNP Paribas Fortis. Stemming van jaarrekening al drie maal uitgesteld op algemene vergadering. Huishuur van eigen rekening betaald omdat doorlopende opdracht afliep en niet verlengd kan worden. Emailverkeer dat totaal onoverzichtelijk is tussen verschillende diensten en kantoren. Mvg Dirk Ruythooren

Opgelost
T. D.
26/05/2025

schuldsaldo verzekering eenzijdig geannuleerd

Beste, ikzelf D'haene Tony samen met echtgenote D'haese Claudine hebben een woonlening lopen met schuldsaldo-verzekering . mijn echtgenote is overleden op 18/05.2025 blijkt nu dat de schuldsaldo-verzekering geannuleerd is voor D'haese Claudine. daar er ergens eind 2023 één betaling van deze niet zou zijn uitgevoerd. de aanmaning is steeds naar verkeerd adres (oude adres) gestuurd ? namelijk bosstraat onkerzele. mijn echtgenote zelf heeft nooit enige rekening gehad bij fortis , enkel de schuldsaldoverzekering voor de woonlening die eigenlijk initieel mijn eigen lening was en steeds aangepast van zodra Claudine erbij kwam door huwelijk. een 3tal maand hiervoor bel ik nog naar de bank en daar vertelden ze me dat er een 50% - 50% verdeling was voor deze verzekering - GEEN sprake van opzegging /annulatie . nu hebben ze nooit dit aan mij of Claudine gemeld tot nu ... mvg Tony

In behandeling
Y. S.
15/04/2025

kaartproblemen

Ik vraag met aandrang dat uw diensten klantvriendelijker EN meer oplossingsgericht zijn om de betaalproblemen met zowel de debetkaart als de VISA-kaart van mijn dochter op te lossen. Dankzij de uitmuntende dienstverlening kan zij, na een zoveelste peperduur (gesprek van ruim 20 minuten à rato van 3,00 EURO/minuut) telefonisch onderhoud vanuit Korea kan zij niet meer in haar levensonderhoud voorzien om dat haar beide kaarten niet langer aanvaard worden (wat in het begin van haar verblijf feilloos verliep) Bovendien werd haar meegedeeld dat 'Brussel' een onderzoek voerde. Naar wat? Op die vraag kreeg zij geen antwoord. U begrijpt toch dat zij niet zomaar even van Korea naar Brussel kan komen? Zij verblijft in Korea tot eind mei. De inschakeling van de Belgische Ambassade (of Consulaat) heeft jammer genoeg ook tot niets geleid. Hoe komt het dat geen van beide bankkaarten plots niet meer werken? Waarom krijgt zij géén duidelijk antwoord op haar vragen? Bij gebrek aan de zogenaamde volmacht zal ik evenmin tekst en uitleg krijgen, daarom dat ik deze stap onderneem in de hoop dat zij snel geholpen zal worden. Met aandrang verzoek ik u om deze situatie dringend te regelen en mijn dochter in staat te stellen om in de dagelijkse noden te kunnen voorzien. Ik reken op een snel en passend gevolg aan mijn (en haar) verzoek

Opgelost
A. D.
7/04/2025

Blokering rekening

Beste, Op 4/4/2025 werd mijn rekening geblokkeerd omwille van het vermoeden van fraude. Ik heb contact gehad met het lokaal kantoor te Waasmunster en kreeg Nathalie aan de lijn. Zij vermelde dat er een vermoeden van fraude was langs de kant van Fortis. Ze heeft me een paar vragen gesteld. Hierdoor heb ik duidelijk kunnen maken dat de betaling die ik wilde uitvoeren van 5000€ naar mijn eigen bitcoin rekening was. Dat dit vrijwillig was. Dat ik geen hulp gekregen heb van een belegger adviseur. Het geld dat ik heb overgemaakt naar mijn eigen bitcoin rekening dient om te beleggen. Ze ging een mail sturen naar de fraude dienst. Na 2 uur was mijn rekening nog steeds niet gedeblokkeerd en heb ik nogmaals gebeld. Nathalie ging bellen naar het fraudecentrum. Via voicemail melde ze dat ze het centrum niet meer kon bereiken (het was toen 16.00!). Ik heb dan naar het easy banking centre gebeld. Ook daar meldde ze me dat ze me niet konden helpen en dat ik tot maandag moest wachten. Maandagochtend (10.00) heb ik terug naar het lokaal kantoor van Fortis te Waasmunster gebeld om te melden dat mijn rekening nog steeds niet was gedeblokkeerd. Ze ging opnieuw telefonisch contact opnemen met het fraudecentrum. Nu 2 uur later heb ik nog steeds niet vernomen en is mijn rekening nog steeds geblokkeerd. Ik had toch graag aangekaart dat dit echt niet kan. Met vriendelijke groeten, Astrid De Vries

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform