Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
L. C.
5/06/2025

Gmail+ adres is niet mogelijk

Geachte mevrouw/heer, In mei 2025 heb ik een poging gedaan om mijn email adres bij Belfius aan te passen volgens het gmail+ systeem. Dit maakt het mogelijk om achter mijn normale email naam een "+bank.belfius" meer specifieke benaming te zetten. Dit maakt het mij mogelijk om een echte mail vs een spam mail van jullie bank te onderscheiden. Jullie helpdesk was kort en krachtig: niet mogelijk. Dit terwijl de meeste andere banken (kbc, argenta, keytrade,..) deze standaard" wel toelaten/volgen. Zou het mogelijk zijn deze eenvoudige gmail+ standaard in uw systeem te implementeren? Met vriendelijke groeten,

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
C. H.
16/04/2025

app-normale woonverzekering

Beste, Na vele emails naar Belfius claims inzake mijn waterschade in de kelder is mijn dossier van 22 juni 2023 nog steeds open. Ik heb een app-normale woonverzekering die nog extra's bevat en betaal dan ook meer dan voor een gewone verzekering.Ook aan mijn recente aangifte begin januari 2025 ivm het omvallen van een boom bij de buren werd er nooit enig duideijk gevolg gegeven. Ik heb mijn verzekering opgezegd vanaf mei (einddatum contract) maar heb nog steeds geen definitief antwoord op de lopende dossiers. Na een telefoontje naar jullie , werd er mij geadviseerd een aangetekende brief te sturen welke ik op 18 maart heb gestuurd alsook een email dezelfde dag naar Belfius claims en de persoon die zich ermee bezig houdt in het kantoor maar na een maand nog steeds geen antwoord. Uiteraard weten ze dat ik deze verzekering vanaf volgende maand heb opgezegd maar hun verplichtingen komen ze niet na.Dank bij voorbaat om me bij te staan om dit af te ronden. Ik heb de aangetekende brief alsook mijn email bijgevoegd. Indien jullie meer stukken nodig hebben, laat maar weten. Mvg Carine Hanssens

Afgesloten
F. D.
19/11/2024

AFSLUITEN VAN REKENING

Mevrouw,Mijnheer Mijn moeder is 89 jaar,komt haar huis niet meer uit en is niet meer mobiel. Onlangs wilde ik (de zoon) een rekening afsluiten bij Belfius. Ik had mijn identiteitskaart,de identiteitskaart van mijn moeder en een geschreven, ondertekende volmacht waarin zij mij de toestemming gaf de rekening af te sluiten. Dit werd mij geweigerd, of mijn moeder moet zelf komen (praktisch niet haalbaar),of zij moet itsme hebben( zij heeft geen computer,noch smartphone),of zij moet een zorgvolmacht opstellen (€ 400 - € 600). Een zorgvolmacht om een rekenig af te sluiten ????Echt schandalig,weigeren om te weigeren.Dienstverlening onbestaande. Ik ben daar niet mee akkoord en wens dit aan te kaarten. Er zijn ongetwijfeld nog mensen in dit geval. Mvg Frank De Beul

Afgesloten
J. V.
10/10/2024

Bank Gehackt en ze kunnen hier niks aan doen.

Ongeautoriseerde transacties en verlies van €20.000 Geachte heer/mevrouw Hierbij is na aanleiding van de ongeoorloofde toegang tot mijn Belfius-rekening en de daaropvolgende diefstal van mijn spaargeld, ten bedrage van bijna €20.000. Hierbij heb ik op 5/9/24 aangifte gedaan van deze fraude bij de fraudedienst van Belfius deze hebben allebij zicht terug getrokken. Desondanks heb ik als antwoord gekregen dat ik mijn rekening onvoldoende beveiligd zou hebben en dat ik mijn geld niet terugkrijg. Ik ben het fundamenteel oneens met deze conclusie. Het is mij onbegrijpelijk dat Belfius geen verantwoordelijkheid neemt voor deze ernstige inbreuk op mijn financiële veiligheid. Ik wil graag de volgende punten benadrukken: * Ongeautoriseerde transacties: Er zijn zonder mijn toestemming grote bedragen overgemaakt van mijn spaarrekening naar mijn zichtrekening en vervolgens gebruikt om bitcoins aan te kopen en deze verzenden naar bitcoin adressen omdat deze ontraceerbaar is. De veiligheidscode van de bank of andere codes is heel makkelijk te hacken met een otp bot, * Onveilig systeem: Het feit dat ik na één transactie boven de €500 verplicht ben om de kaartlezer te gebruiken en daarna niet meer naar dezelfde gedomilceerde rekening of applicatie,dit vindt ik persoonlijk niet veilig, Het is dan ook tegenstrijdig dat er geen soortgelijke beveiliging bestaat voor online overschrijvingen. * Verlies van levensbesparing: Het gaat hier om mijn levensbesparing, waar ik jarenlang hard voor heb gewerkt dag en nacht in mijn voltijdse vaste job + mijn flexi job in de horeca 4 dagen per week. Het verlies hiervan heeft ernstige financiële gevolgen voor mij en ook psychologisch gebroken. Ik verzoek u om deze zaak te onderzoeken en alle mogelijke stappen te ondernemen om mijn geld terug te vorderen. Zoals de banken zeggen dat de rekening altijd goed verzekerd is tegen diefstal of iets anders maar niks ook niet verzekerd.

Opgelost
R. T.
7/10/2024

-6.5€ NIET UITGEVOERDE ORDER

Geachte Ik wend mij tot Test Aankoop met het verzoek een onderzoek in te stellen naar onterechte bankkosten die ik heb ondervonden bij Belfius Bank. Op [datum] heeft mijn rekening een klein negatief saldo bereikt van €-0,40. Tot mijn verbazing heeft Belfius driemaal een bedrag van €6,50 in rekening gebracht, wat in totaal neerkomt op bijna €20 voor deze geringe overschrijding. Dit bedrag staat niet in verhouding tot het negatief saldo en ik vermoed dat dit onwettig is, aangezien dergelijke kosten volgens mijn begrip van de regelgeving niet in overeenstemming zijn met wat wettelijk toegestaan is. Ik heb reeds geprobeerd contact op te nemen met Belfius, maar zonder resultaat. Aangezien ik van mening ben dat deze kosten buiten proportie zijn en onterecht zijn afgeschreven, verzoek ik Test Aankoop om een onderzoek in te stellen naar deze praktijken en mij te ondersteunen in het terugvorderen van deze bedragen. Ik zie uw reactie en verdere stappen met belangstelling tegemoet. Met vriendelijke groet, Rustam

Opgelost
Y. B.
29/09/2024

Kredietkaart €500 afbetalen onmogelijk

Op achttienjarige leeftijd bij het openen van een rekening een visa kaart van €500 aangesmeerd, nu 32 jaar al jaren op de zwarte lijst hierdoor… Ik wordt van pier naar pol gestuurd bij pogingen om dit af te betalen Graag zo snel mogelijk hulp aub

Opgelost
B. D.
10/09/2024

Opzeggen van rekening lukt niet

Ik wil mijn beats rekening kosteloos opzeggen maar dit lukt niet van op afstand. Ik moet mij verplaatsen naar een Belfius kantoor. De eerste afspraak is pas binnen een maand in de voormiddag maar kan mij dan niet vrijmaken. Mijn vraag om de opzeggingspapieren op te sturen wordt geweigerd. Enkel via een kantoor blijkt mogelijk. Kortom lijkt het nu makkelijker een lege rekening te behouden dan deze met een omslachtige procedure op te zeggen. De reden dat ik deze beatsrekening wil opzeggen is dan ook omdat ze veelal niet toegankelijk is online, omdat er teveel technische storingen opduiken. Om bijvoorbeeld de rekening te koppelen aan itsme, word ik ook reeds op afspraak uitgenodigd om dit te realiseren. Ongezien!

Opgelost
D. V.
6/08/2024

slachtoffer fraude

“Op 11/09/2023 om 22:11 uur kreeg ik een sms van mijn bank Belfius dat de limieten van mijn Mastercard werden aangepast. Ik heb toen gekeken op mijn bankapp en ik zag dat er vier verrichtingen gebeurd waren op mijn zichtrekening met nummer BE94 xxxx xxxx 5614 die ik niet heb gedaan. Deze zichtrekening is gelinkt aan mijn bankkaart 6703 xxxx xxxx 3001 van Belfius. Ik zag dat er drie aankopen gedaan werden bij Top Up BV, namelijk één van 53,99 euro en twee van 104,99 euro. Ik zag ook dat er 430 euro van mijn spaarrekening naar mijn zichtrekening werd overgeschreven. Ik heb toen gekeken naar het betaaloverzicht van mijn Mastercard met kaartnummer 5440 xxxx xxxx 2780 van Belfius ook gelinkt aan het rekeningnummer BE94 xxxx xxxx 5614. Ik zag dat er zes aankopen gereserveerd waren die ikzelf niet heb gedaan. Ik bezorg u het overzicht. In het totaal heb ik op mijn zichtrekening een nadeel van 263,97 euro en op mijn Mastercard een nadeel van 4718,52 euro dat voorlopig gereserveerd is. Mijn bank kan deze aankopen niet meer tegenhouden. Ik moet wachten tot het volledig gereserveerd bedrag van mijn rekening is vooraleer ik mij kan beroepen op Worldline. Ik weet niet hoe deze aankopen zijn kunnen gebeuren. Ik ben in juni 2023 het slachtoffer geweest van een poging tot oplichting en mijn bankkaarten werden vernieuwd. Ik ben zeer voorzichtig wanneer ik online aankopen doe: ik check bijvoorbeeld dat de website waarop ik een aankoop doe beveiligd is met ‘https’. Ik heb geen verdachte e-mails, berichten of oproepen gekregen. Ik bezorg u nog de rekeninguittreksels. Belfius liet mij weten dat de sms die ik ontvangen heb wel degelijk van hen is en dus geen phishingbericht is.” In uw verklaring en in het betwistingsformulier is er nergens sprake dat u via één of ander kanaal (telefonisch, sms, mail, WhatsApp) zou zijn benaderd door een derde waarbij eventueel vertrouwelijke informatie zou zijn doorgegeven. We kunnen deze analyse derhalve enkel uitvoeren op basis van technische elementen waarover we beschikken. U betwist 4 online aankopen met debetkaart 6703 xxxx xxxx 5100 , 3 online aankopen met debetkaart 6703 xxxx xxxx 5300 op 11 september 2023 tussen 19.17 uur en 19.46 uur en 7 online aankopen met uw kredietkaart 5440 xxxx xxxx 2780 op 11 september 2023 tussen 13.02 uur en 22.18 uur. Uw kaarten en Belfius Mobile werd geblokkeerd op 11 september 2023 om 22.31 uur. Uit de analyse van de betwiste verrichtingen blijken die te zijn uitgevoerd via de Belfius Mobile app. Na onderzoek stellen we vast dat de Belfius Mobile app op 31 augustus 2023 om 9.57 uur op een extra toestel werd geïnstalleerd. De Belfius Mobile app kan enkel op een toestel worden geïnstalleerd en geactiveerd door gebruik te maken van : een originele debetkaart, de strikt geheime en persoonlijke pincode van de debetkaart en het doorgeven/invoeren van meerdere beveiligingscodes. Tijdens de installatie van de Belfius Mobile app op 31 augustus 2023 op een ander toestel werden 3 sms’en verstuurd naar het gsm-nummer 0499 81 29 75, geregistreerd in de bestanden van Belfius als uw nummer sedert 3 augustus 2015. Deze sms’en bevatten volgende tekst : Sms 1: Belfius-info. U installeerde zonet de Belfius app! Was u dat niet? Blokkeer meteen uw kaart(en) via Card Stop op 078 170 170 en bel Belfius Fraude: 02 222 46 00. Sms 2: Belfius-info. U installeerde zonet de Belfius app. Uw beveiligingscode is xxxx. Deze code om uw app te activeren is 10 min. geldig. Deel ze niet met anderen! Sms 3: Belfius-info. Beste klant, op 31/08/2023 om 09:57 activeerde u Belfius Mobile op een Apple iPhone SE iPhone van U. Hierdoor zijn een aantal functies 3 dagen niet beschikbaar. Meer info vindt u in de berichten van uw app. Installeerde u dit niet zelf? Bel Belfius Fraude op 02 222 46 00 (24/7). Gratis sms. Via de eerste sms wordt u in kennis gesteld dat de Mobile app geïnstalleerd werd. Er wordt een duidelijke instructie gegeven voor het geval u deze installatie niet zelf uitvoerde, namelijk contact opnemen met Card Stop en Belfius Bank. Door deze actie kan u een eventuele fraude tegenhouden, vermits de Mobile app op dat ogenblik nog niet geactiveerd is. De Mobile app wordt maar geactiveerd door het invoeren van de persoonlijke cijfercode die u via de tweede sms verzonden werd. Zonder invoer van deze code kan de Mobile app niet geactiveerd en dus ook niet gebruikt worden. (foto's iphone kunnen niet bijgevoegd worden)

Opgelost
S. L.
27/07/2024

Rekening stopzetten

Ik heb jaren geleden een rekening geopend bij Belfius maar heb deze rekening ook al jaren niet meer gebruikt. Enkele maanden geleden kreeg ik een nieuwe bankkaart opgestuurd omdat de vorige niet meer geldig was. Ik heb de bankkaart nooit geactiveerd aangezien ik de rekening niet gebruik. Ik blijf berichten en herinneringen krijgen om de kaart te activeren dus ik wil de rekening gewoon stopzetten en ik wil geschrapt worden als klant. Het is al heel vervelend dat je dat niet gewoon online kan doen. Dus nam ik de telefoon en heb de klantendienst gebeld. Maar zelfs telefonisch kunnen ze mij niet helpen. Ze willen absoluut dat ik een kantoor binnenga... zodat ze mij kunnen overtuigen om toch te blijven, wat absoluut niet gaat gebeuren. Ik wil de rekening gewoon stopzetten zonder daarvoor ergens te moeten langsgaan. Het maakt me niet uit dat dat tegenwoordig "zelfs zonder afspraak" kan. Ik wil hier niet nog meer tijd aan besteden dan ik nu al gedaan heb.

Opgelost
J. H.
21/07/2024

Belfius houdt mijn geld achter

Beste Ik schrijf 26 augustus 2023. Het is een prachtige dag, ik zie hem nog steeds voor mij, en ook trouwens later in het verhaal zag ik hem nog steeds zo voor mij. Ik ben in Duitsland, in het plaatsje Giessen, niet zo ver van Frankfurt. Ik bevind me op een pitoresk weitje zeg, Kloster Schiffenberg, een wei zeg maar gelinkt aan restaurant Kloster Schiffenberg. Vandaag vindt hier het evenement Giessen Kultursommer plaats. Een van mijn favoriete bands, Powerwolf, komt hier vandaag spelen en zij brengen als support acts mee: Kissin' Dynamite en Warkings. Kortom, de dag is prachtig. Ik heb wel amper geld bij me, maar dat was ook niet bepaald nodig. Alles was op voorhand betaald, ik had thuis goed gegeten en gedronken en had net voldoende geld mee om nog verder wat te eten en iets kleins te drinken. Ik ben zoinzo geen grote bierdrinker ofzoiets, ik drink liever tussendoor rap een colaatje als ik echt dorst heb. Ik was ook stilletjes aan naar de blute kant aan het gaan maar dat was ok, volgend loon was toch pas volgende week dus alles was voorzien Wanneer ik zie dat Powerwolf prachtige t-shirts verkoopt en me bedenk dat ik misschien toch onderweg nog wat geld ga nodig hebben (voor een hotel, want ik bedenk me dat ik misschien toch liever overnacht in een hotel), vraag ik aan mijn goede vriend Kurt of ik van hem wat geld mag lenen. 150 euro. Geen enkel probleem, hij stort dit vanaf België direct. Niet lang daarna, 10 minuten ofzo, vraag ik hem dat opnieuw. Opnieuw geen probleem. Ik leen dus 300 euro. Ik geef al het geld ineens uit, aan t-shirts en ik geloof dat ik een hotel boekte op de festival site en dergelijke. Kortom, mijn saldo op mijn rekening is terug nul. En ja ik weet hoe reserveringen werken. En het geld was er wel degelijk af, ik heb plekke gekeken op mijn app. Ik heb zelfs letterlijk geprobeerd om geld van m'n rekening nog te halen want er stond een bankautomaat. En het ging niet. DUS HET GELD IS WEL DEGELIJK VAN MIJN REKENING GEGAAN! Ik shrijf nu ergens begin september. Belfius beweerd dat er op 26 augustus een IT storing was en dat ze op 13 september het geld als nog van de rekening zullen halen. Ik mis dit bericht echter, dus ik ben verrast als ik op 13 september opeens meer dan 200 euro in de min sta. Maar Belfius had dit wel degelijk laten weten begin september, dus wat dat betreft is het ok. ALLEEN: zoals ik al zei, het geld is er bij mij op 26 augustus WEL afgegaan. Ik citeer uit volgende alinea: "DUS HET GELD IS WEL DEGELIJK VAN MIJN REKENING GEGAAN!". Ahja, want ik heb letterlijk geprobeerd nadien aan de bankautomaat op het festival geprobeerd om geld af te halen na mijn aankopen, en dat ging NIET. Dus ik weiger uiteraard van te betalen. Het geld is immers al eens van mijn rekening gegaan. De incasso moeit zich na een tijdje, ik weiger nog steeds te betalen. Ik ben immers in mijn recht. Mijn rekening bij Belfius laat ik opzeggen, ik heb immers nog een rekening bij Argenta waarmee alles prima gaat. En bovendien, met zo'n bedriegers als Belfius wil ik niet langer samenwerken, ik wil geen klant zijn bij deze bank. Ik ga nu wat meer naar het heden. Ik denk rond eind maart ofzoiets. Of eind april 2024 ofzo. Mijn vader schrijft perongeluk 900 euro over naar mijn Belfius rekening. Hij wou die eigenlijk storten op onze gemeenschappelijke ING rekening. Uiteraard houdt Belfius het geld waarop zij denken recht te hebben voor zichzelf, de rest (rond de 600 euro) wordt terug gestort. En het is die rest waarover ik u schrijf. Ik EIS dit geld terug. Ik heb ook dit kenbaar gemaakt bij Belfius, maar zij weigeren van het terug te betalen. En zij sturen mij vervalste afschriften door waaruit zou blijken dat het geld op die bewuste 26 augustus niet van m'n rekening werd gehaald maar pas op 13 september. Op mijn app stonden die afschriften trouwens lange tijd op 26 augustus en toen opeens veranderde alles naar 13 september dus die bandieten van Belfius hebben zich knoeien met mijn afschriften! Ik wil graag gewoon dat geld terug, en voor de rest wil ik niks meer te maken hebben met Belfius Alvast bedankt voor uw interventie

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform