“Op 11/09/2023 om 22:11 uur kreeg ik een sms van mijn bank Belfius dat de limieten van mijn Mastercard werden aangepast. Ik heb toen gekeken op mijn bankapp en ik zag dat er vier verrichtingen gebeurd waren op mijn zichtrekening met nummer BE94 xxxx xxxx 5614 die ik niet heb gedaan. Deze zichtrekening is gelinkt aan mijn bankkaart 6703 xxxx xxxx 3001 van Belfius. Ik zag dat er drie aankopen gedaan werden bij Top Up BV, namelijk één van 53,99 euro en twee van 104,99 euro. Ik zag ook dat er 430 euro van mijn spaarrekening naar mijn zichtrekening werd overgeschreven.
Ik heb toen gekeken naar het betaaloverzicht van mijn Mastercard met kaartnummer 5440 xxxx xxxx 2780 van Belfius ook gelinkt aan het rekeningnummer BE94 xxxx xxxx 5614. Ik zag dat er zes aankopen gereserveerd waren die ikzelf niet heb gedaan. Ik bezorg u het overzicht.
In het totaal heb ik op mijn zichtrekening een nadeel van 263,97 euro en op mijn Mastercard een nadeel van 4718,52 euro dat voorlopig gereserveerd is. Mijn bank kan deze aankopen niet meer tegenhouden. Ik moet wachten tot het volledig gereserveerd bedrag van mijn rekening is vooraleer ik mij kan beroepen op Worldline.
Ik weet niet hoe deze aankopen zijn kunnen gebeuren. Ik ben in juni 2023 het slachtoffer geweest van een poging tot oplichting en mijn bankkaarten werden vernieuwd. Ik ben zeer voorzichtig wanneer ik online aankopen doe: ik check bijvoorbeeld dat de website waarop ik een aankoop doe beveiligd is met ‘https’. Ik heb geen verdachte e-mails, berichten of oproepen gekregen.
Ik bezorg u nog de rekeninguittreksels.
Belfius liet mij weten dat de sms die ik ontvangen heb wel degelijk van hen is en dus geen phishingbericht is.”
In uw verklaring en in het betwistingsformulier is er nergens sprake dat u via één of ander kanaal (telefonisch, sms, mail, WhatsApp) zou zijn benaderd door een derde waarbij eventueel vertrouwelijke informatie zou zijn doorgegeven.
We kunnen deze analyse derhalve enkel uitvoeren op basis van technische elementen waarover we beschikken.
U betwist 4 online aankopen met debetkaart 6703 xxxx xxxx 5100 , 3 online aankopen met debetkaart 6703 xxxx xxxx 5300 op 11 september 2023 tussen 19.17 uur en 19.46 uur en 7 online aankopen met uw kredietkaart 5440 xxxx xxxx 2780 op 11 september 2023 tussen 13.02 uur en 22.18 uur.
Uw kaarten en Belfius Mobile werd geblokkeerd op 11 september 2023 om 22.31 uur.
Uit de analyse van de betwiste verrichtingen blijken die te zijn uitgevoerd via de Belfius Mobile app.
Na onderzoek stellen we vast dat de Belfius Mobile app op 31 augustus 2023 om 9.57 uur op een extra toestel werd geïnstalleerd.
De Belfius Mobile app kan enkel op een toestel worden geïnstalleerd en geactiveerd door gebruik te maken van :
een originele debetkaart,
de strikt geheime en persoonlijke pincode van de debetkaart en
het doorgeven/invoeren van meerdere beveiligingscodes.
Tijdens de installatie van de Belfius Mobile app op 31 augustus 2023 op een ander toestel werden 3 sms’en verstuurd naar het gsm-nummer 0499 81 29 75, geregistreerd in de bestanden van Belfius als uw nummer sedert 3 augustus 2015. Deze sms’en bevatten volgende tekst :
Sms 1: Belfius-info. U installeerde zonet de Belfius app! Was u dat niet? Blokkeer meteen uw kaart(en) via Card Stop op 078 170 170 en bel Belfius Fraude: 02 222 46 00.
Sms 2: Belfius-info. U installeerde zonet de Belfius app. Uw beveiligingscode is xxxx. Deze code om uw app te activeren is 10 min. geldig. Deel ze niet met anderen!
Sms 3: Belfius-info. Beste klant, op 31/08/2023 om 09:57 activeerde u Belfius Mobile op een Apple iPhone SE iPhone van U. Hierdoor zijn een aantal functies 3 dagen niet beschikbaar. Meer info vindt u in de berichten van uw app. Installeerde u dit niet zelf? Bel Belfius Fraude op 02 222 46 00 (24/7). Gratis sms.
Via de eerste sms wordt u in kennis gesteld dat de Mobile app geïnstalleerd werd. Er wordt een duidelijke instructie gegeven voor het geval u deze installatie niet zelf uitvoerde, namelijk contact opnemen met Card Stop en Belfius Bank. Door deze actie kan u een eventuele fraude tegenhouden, vermits de Mobile app op dat ogenblik nog niet geactiveerd is. De Mobile app wordt maar geactiveerd door het invoeren van de persoonlijke cijfercode die u via de tweede sms verzonden werd. Zonder invoer van deze code kan de Mobile app niet geactiveerd en dus ook niet gebruikt worden.
(foto's iphone kunnen niet bijgevoegd worden)