Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
Creditnota
Beste,Ik was klant bij jullie (essent.be) tot en met juli 2021. De reden hiervoor was dat essent geen energie meer levert in België. Ik werd dus automatisch klant bij Luminus volgens hetzelfde betalingsplan. Dus ben ik klant bij Luminus sinds augustus 2021 tot heden. Alle betalingen lopen ook zoals behoren.Nu kreeg ik op 19/03/2022 (afgelopen vrijdag) een e-mail met een factuur van Essent. Dit zou gaan om een creditnota over de periode van 03/2021 t.e.m. 07/2021 met het bedrag van 286,56 euro die ik dien te betalen.Wij vinden het dus heel vreemd dat wij pas 1 jaar later een creditnota ontvangen van een energieleverancier waar wij aldus geen klant meer van zijn. Hiernaast is dit een vrij onlogisch bedrag omdat wij in de geschiedenis bij essent nooit dergelijke facturen gekregen hebben. Ik heb gebeld naar essent maar werd automatisch doorverbonden met Luminus zelf (daar dat essent belgië niet meer bestaande is). Zij vertellen mij dat zij niks kunnen zien hiervan bij hen (omdat zij luminus zijn en dus niet essent). Maar ik kan dus ook geen contact krijgen met iemand uit Essent.Ik heb dan met Fluvius gebeld omdat mijn vraag door de eigen energieleverancier niet kan beantwoord worden en ik dus niet geholpen ben. Bij Fluvius konden zij mij ook niet helpen en dien ik contact te nemen met essent en Luminus, wat dus ook niet mogelijk is daar dat ik beide pistes geprobeerd heb en dit niet hielp.Vandaar dien ik dus een klacht in met de hoop een antwoord te vinden op deze situatie. Groeten,Clarysse Victor
Facuratie kost restwaarde TADO bij opzeg
Beste,Ik werd begin juni'20 door Essent telefonisch gecontacteerd om te blijven door mij een Tado (slimme thermostaat) aan te bieden voor 1 euro aangezien ik betere tarieven kreeg bij de concurrentie. Ik ben hierop ingestemd.Ondertussen krijg ik begin januari een beter voorstel met betere energietarieven van een concurrent en heb de overstap aangevraagd. Ik heb de opzegging naar Essent gestuurd en heb nadien geen enkel schriftelijk contact gehad tot 3/2 (2 dagen na de officiële overstap en na 3 weken geen contact) .Op 3 februari krijg ik dus een factuur in de bus met een restwaarde van 192,89 €.... voor de Tado want blijkbaar is dus de 1 euro deal gebonden aan een 3 jaren contact waar ik bij vertrek voor het einde van deze 3 jaren, ik de restwaarde moet betalen. (een heel misleidende commerciële aanpak nu blijkt) Het zou in het contract staan en wat blijkt er staat inderdaad ergens dat het 3 jaren is met restwaarde in de kleine letters.Tussen mijn opzegging en de einddatum was in totaal 3 weken zonder enig schriftelijk contact/waarschuwing van eventuele kosten. Had ik geweten dat deze kost effectief het gevolg was dan had ik mijn opzegging herzien, maar aangezien Essent nergens met mij heeft gecommuniceerd over de kost en gevolgen, ben ik nu overgestapt en zit ik dus met deze factuur.Dit is toch onaanvaardbaar inzake communicatie met de klant en is ook jullie plicht om mij hierover in te lichten via mail of briefwisseling.Daarom eis ik om de factuur te schrappen op basis van geen enkele melding naar mij toe van gevolgen van overstap waardoor ik geen kans meer heb gehad tot herroeping van mijn overstap.Ik heb al verschillende mails ondertussen met Essent gestuurd en hier wordt enkel met contractmodaliteiten gedreigd en dat ik moet betalen, terwijl hier duidelijke geen enkele melding is geweest en hier een minimale meldingsplicht is naar de consument voor einde van het contract om de kans tot herziening te bewaren met deze factuur tot gevolg.Essent blijft bij haar standpunt dat ik moet betalen en neemt geen enkele schuld wat betreft meldingsplicht.Als klant moet je dus blijkbaar al je contract bij Essent in detail kennen en zelf de informatie verzamelen en sta je als klant alleen.Hoogachtend,Johan
Openstaand energie contract op oud adres (+ 3jaar)
Beste, Ik heb op 16/09/2020 een telefonisch contact gehad met een energie (gas en electriciteit) verkoper, zogenaamd betere condities door Coronatijden en een slimme thermostaat aan slechts 1 euro, i.p.v. 249 euro. Dit laatste had me uiteindelijk overhaalt om dan toch van energie leverancier te veranderen.Echter kreeg ik de dag er na al een mail van jullie (ESSENT) dat er 400 euro als waarborg van mijn rekening zou afgehaald worden.Daar die verkoper van een dag eerder, niet gesproken had over het betalen van een waarborg van 400 euro, besloot ik om jullie (Essent) op te bellen.Na wat zoekwerk kreeg ik te horen van een call medewerker dat er nog een openstaand contract bij jullie open stond van maar liefst 4104.22 euro.Iets later bleek dit openstaande contract nog van een oud adres te zijn, waar ik sinds november 2017 niet meer woon en dus al meer dan 3 jaar zou moeten afgesloten zijn.Ik heb hier nooit eerder een aangetekend schrijven van gekregen en de huurder die normaal mijn post zou moeten gekregen hebben, heeft deze naar alle waarschijnlijkheid bewust met het oud papier weggegooid. Ook van verhuurder heb ik nooit eerder iets gehoord of vernomen.De lijst van betaalde en onbetaalde facturen (39 onbetaalde) die ik heb opgevraagd en van jullie heb gekregen, starten uiteraard van het begin van mijn contract, maar het begin van de onbetaalde facturen is ver na mijn vertrek van de woning. Het document van het doorgeven van de meterstanden bij beeindiging contract heb ik jullie per post opgestuurd. Dit document werd in het bijzijn van mijn verhuurder ingevuld. Wat er uiteindelijk fout is gegaan weet ik niet, maar ik heb niets meer van jullie gehoord en de dame en verhuurder wisten dat ik schuin tegenover het oude adres ben gaan wonen, dus als zij iets zouden gekregen hebben. Wisten zij perfect waar ik woonde, ook verhuurder heeft niets gekregen. Na meerdere keren met jullie (ESSENT) telefonisch contact te hebben gehad, vertelden zelfs jullie medewerkers dat dit normaal niet kan.Dat normaal eerst een herinnering wordt toegestuurd, dan een aanmaning en dat ik na drie maanden zelfs geen klant meer ben en een incasso bureau het dossier overneemt om het dan op die manier de achterstallen te vorderen.Deze werkwijze bevestigden ook mijn vorige leverancier (Lampiris) en mijn huidige leverancier (MEGA)Ook vertelde een medewerker dat er van ESSENT uit tot 3x toe, de vraag werd gesteld aan FLUVIUS om het leveren van electriciteit op mijn oude adres te beeindigen (uiteraard door de onbetaalde facturen) Maar dat dit door FLUVIUS tot 3x toe werd geweigerd.Dit zou enkel door een bepaalde overeenkomst kunnen gebeuren, bijvoorbeeld door een betalingsovereenkomst of andere.Mijn vraag met wie, want ook hiervan heb ik geen weet.Ik weet alleen dat er een medewerkster dit persoonlijk zou opvolgen en mij later zou contacteren. Tot ik op oudejaarsdag weer een telefonisch contact kreeg van Jullie (ESSENT) met de melding van een openstaand saldo van ineens maar 3000 euro. (Ik dacht de rekening word weer aan mij gepresenteerd, maar nu zonder de aanmanings- en andere kosten)Ook aan deze dame had ik gezegd dat er een onderzoek bij jullie (ESSENT) lopende was en dat dit over een contract van meer dan 3 jaar geleden en op een ander adres was. Ook deze dame zou me later terug contacteren, maar tot heden niets meer gehoord van niemand.Tot ik plots een mail kreeg van contentia@eos-contentia.be die het dossier hebben overgenomen.Toen ik hierna terug naar jullie (ESSENT) medewerker belde, hoorde ik ook daar dat het dossier is doorgegeven aan derden. Dus van de eerdere medewerkers die mij persoonlijk zouden opvolgen en contacteren. Niets meer gehoord.PS: ik heb van alle telefonische contacten met jullie medewerkers ook opnames gemaakt. Die indien nodig zullen gebruikt worden in verder onderzoek.
prosumententarief en afrekening
EssentUw afrekening [Case: 1547180]Fluvius heeft mij meermaals bevestigd dat Fluvius aan Essent reeds op 14 mei 2019 heeft meegedeeld dat het prosumententarief voor 8kVA moet aangerekend worden.Ook heb ik zelf naar u mijn zonnepanelen aangemeld.U loopt tegen de limieten van mijn geduld op.Ik wens dat u deze week mij de juiste afrekeningen maakt startend 14 mei 2019 en afrekening van een vol jaarZoals u weet was de tellerstand op 6/06/2019Dag: 13.234Nacht: 19.791Ik deel u mee dat de meterstand op 30/06/2020Dag: 13.297Nacht: 19.791Het is diefstal dat u de afrekening maakt op 28/10/2019en daarbij de productie van de zomer op nul zet.de dagteller op 28/10/2019 stond op 10.100 kWhU fraudeert dus 3.134 kWh. dank voor uw begrip en medewerkingUitkijkend naar een spoedige, juiste en eerlijke afrekening.Vriendelijke groetenBert Van LangendonckProvinciebaan 126 -3110 Rotselaar - Belgium+32475293194
Essent deur aan deur
En paar weken geleden is er deur aan deur Essent medewerker aan mijn deur gekomen. Ik heb gezegd dat ik geen intresse heb omdat ik bij Eneco ben voor mijn elektriciteit. Vandaag 29/01/2020 heb ik een brief gekregen dat mijn contract bij enenco word stop gezet omdat ik een ander bedrijf gekozen heb. Ik heb naar Flufius gebeld daar blijkt dat ik vanaf 17 februari 2020 bij Essent ben. Ik heb nooit getekt bij essent en heb hen duidelijk gezegd dat ik geen intresse heb. de totaal van de deur aan deur was 2 minuten. dit is de 3de keer dat dit gebeurd bij de deur aan deur verkopers. Ik zou graag willen weten of hier iets aan gedaan kan wordendank bij voorbaat met vriendelike groeten
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten