Dossier

Waarom food influencers gevaarlijk zijn voor (jonge) volgers

28 november 2024
food influencers gevaarlijk en ongezond

28 november 2024

Op Instagram en TikTok geven food influencers niet-wetenschappelijk en mogelijk gevaarlijk voedingsadvies, vaak ingegeven door commerciële belangen. Verkeerde voedingsinformatie kan echter ongezonde gewoonten inspireren en onrealistische schoonheidsidealen creëren.

Via sociale media blijven we in contact met onze vrienden en familie, maar we gebruiken ze ook voor informatie, entertainment en inspiratie. Helaas kunnen ze ook een bron van verwarring en manipulatie zijn, vooral als het gaat om gezondheid en voeding.

Terug naar boven

De gevaren van food influencers

Influencers veranderen het eetgedrag  

Sociale media zoals Instagram en TikTok zijn het favoriete platform geworden voor heel wat food influencers die voedingsadvies geven, zonder daarvoor gekwalificeerd te zijn.

Zulke influencers, die soms meer invloed hebben dan experts, veranderen het eetgedrag en de gezondheidskeuzes van hun volgers, vooral onder jongeren. Ze verspreiden bepaalde "regels" rond gzeond eten, hoewel ze geen enkele opleiding hebben op dit gebied.

De impact van zulke influencers wordt versterkt door de nauwe band die hun volgers voelen, omdat ze hen zien als "vrienden" die persoonlijk advies delen. Soms delen influencers recepten, soms combineren ze sport met voeding enz.

Uit een onderzoek uit 2020 blijkt dat influencers een impact van 35 % kunnen hebben op het veranderen en aanpassen van iemands levensstijl, en 25 % op het namaken van gedeelde recepten.

Factoren die het lichaamsbeeld en beslissingen over voeding beïnvloeden 

Uit een meta-analyse van 30 onderzoeken naar de betrokkenheid bij of blootstelling aan afbeeldingen op sociale media kwamen vijf sleutelfactoren naar voren die de perceptie van het lichaamsbeeld en beslissingen over voeding beïnvloeden:  

  1. Sociale media nodigen uit tot vergelijking en concurrentie 
  2. Door jezelf te vergelijken met anderen op sociale media, worden zorgen over het eigen lichaam vaak versterkt
  3. Adolescenten evalueren zichzelf vaak en passen hun uiterlijk op sociale media aan om te voldoen aan de heersende schoonheidsidealen
  4. Adolescenten beseffen dat sociale media hun perceptie van het eigen lichaam en hun voedselkeuze beïnvloeden
  5. Het is belangrijk om goedkeuring van anderen te krijgen op sociale media

Sociale media verergeren angstgevoelens en eetstoornissen 

De fysieke idealen op (sociale) media zijn des te problematischer voor adolescenten die een sterke druk voelen om zich te conformeren. Meisjes proberen vaak hun gewicht onder controle te houden, terwijl jongens richting een gespierd ideaal worden geduwd.

Door content te verspreiden over restrictieve diëten en onrealistische schoonheidsidealen, vergroten sociale media angst en depressie en kunnen ze leiden tot eetstoornissen.

Verkeerde informatie en een toxische eetcultuur op platforms als Instagram en TikTok leiden tot schadelijke gewoonten en beïnvloeden de geestelijke gezondheid van jongeren.

influencers op sociale media en jonge vrouwen

Terug naar boven

Welke info verspreiden food influencers op Instagram en TikTok?

Influencers die verkeerd advies geven

Op sociale media circuleren veel onjuiste voedingsadviezen en valse overtuigingen, waarvan sommige schadelijk kunnen zijn voor de fysieke en mentale gezondheid van gebruikers.

Sommige van de diëten die worden gepromoot, zijn onevenwichtig of te restrictief. Andere aanbevelingen van influencers, bijvoorbeeld voor voedingssupplementen, zijn dan weer compleet nutteloos.

Tijdens onze analyse hebben we verschillende problematische tips en/of aanbevelingen opgemerkt van influencers op Instagram en TikTok.

Voorbeelden van slecht advies van influencers

Promotie van ongezonde merken of producten

Influencer-marketing betekent dat influencers bepaalde merken of producten promoten in ruil voor een betaling of andere voordelen, in een poging de perceptie van de consument te beïnvloeden.

Een influencer kan reclame maken voor producten of diensten van een merk (in ruil voor een vergoeding, producten of diensten), of voor eigen producten (zelfpromotie). Dit type marketing is sinds 2019 geëxplodeerd op platforms als TikTok en Instagram.

Influencers worden meestal gemotiveerd door financiële belangen, waardoor ze, vooral op het gebied van gezondheid en welzijn, soms onveilige of niet-werkzame producten promoten.

Doordat gesponsorde partnerships onduidelijk of helemaal niet worden aangeduid, riskeren consumenten onnodige dure producten of potentieel schadelijke dieetplannen te kopen.

Denk maar aan bepaalde voedingssupplementen. die in het beste geval nutteloos en in het slechtste geval gevaarlijk zijn, omdat ze bijvoorbeeld ongereguleerde of verboden stoffen bevatten die ernstige bijwerkingen kunnen veroorzaken (bv. leverschade, nierschade).

In ons onderzoek op Instagram en Tik Tok zagen we een aantal slechte adviezen van influencers die misbruik maken van hun bekendheid om producten te verkopen en met bepaalde merken samen te werken.

Slechte voorbeelden van influencer-marketing

Terug naar boven

Hoe fake news herkennen en je gezondheid beschermen?

Om fake news tegen te gaan en de gezondheid van de consument te beschermen tegen influencer-marketing op sociale media, is het belangrijk dat er harder wordt ingezet op regelgeving, transparantie en verantwoordingsplicht voor influencers en merken.  

Consumenten informeren over de risico's van sociale media voor de gezondheid  

Het is ook cruciaal dat consument worden voorgelicht, waarschuwingssystemen worden geïmplementeerd en professionals worden geraadpleegd. Veel diëtisten gebruiken inmiddels sociale media om voedingsadvies te geven. Een positieve ontwikkeling, aangezien het toch een zeker tegenwicht vormt heel wat ongefundeerde of foutieve informatie op deze platforms.

Maar hoewel de aanwezigheid van diëtisten op platforms als Instagram en TikTok helpt om betrouwbare informatie te verspreiden, kunnen ook zij hun objectiviteit op het spel door commerciële partnerships aan te gaan. Kortom, er is vooral meer transparantie nodig.

Wij steunen het wetsvoorstel rond de promotie van producten en diensten 

Als consumentenorganisatie steunen wij het wetsvoorstel rond de promotie van producten en diensten, gelanceerd door BEUC, dat de fysieke en mentale gezondheid van de bevolking, vooral die van jongeren, moet beschermen in hun contact met commerciële belangen.

De Europese Commissie heeft een doorlichting uitgevoerd om te beoordelen of de huidige wetgeving inzake consumentenbescherming toereikend is om online een hoog niveau van consumentenbescherming te garanderen.

Conclusie? Hoewel de huidige wetten een solide basis bieden, beschermen ze de consument niet voldoende in het licht van de huidige digitale wereld. Waarschijnlijk zal er de komende jaren nieuwe wetgeving inzake digitale gelijkheid worden gecreëerd om consumenten online beter te beschermen.

Terug naar boven

Oplichterij door influencers op TikTok en Instagram herkennen

In afwachting van strengere wetgeving en geschikte controles kun je letten op volgende alarmsignalen:

Terug naar boven

Conclusie

Wees voorzichtig als je voedingsadvies van influencers op sociale media opvolgt, aangezien hun informatie niet altijd betrouwbaar of wetenschappelijk correct is. Bij ons onderzoek van verschillende populaire accounts kwamen we immers veel mythes en verkeerd advies tegen.

Vergeet bovendien niet dat influencers vaak betaald worden om producten te promoten, zoals voedingssupplementen of diëten (coaching, boeken enz.). Zelfs als de posts worden aangeduid als partnership, is het moeilijk om te bepalen of het advies oprecht is of ingegeven door commerciële contracten.

Vertrouw dus niet zomaar op wat er op sociale media wordt gezegd, maar vraag liever advies aan een professional.

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou