Hoe herken je valse webshops?
Online een koopje gespot? Let op! Het wemelt van de valse webshops van schimmige e-handelaars die allerlei producten verkopen tegen té aantrekkelijke prijzen. Hun doel: zoveel mogelijk mensen doen klikken en kopen. Maar wie bestelt riskeert helemaal niets te ontvangen.

In dit artikel
- Balova.nl, een malafide webshop ontmaskerd
- Alarmbel 1: te veel typfouten
- Alarmbel 2: te positieve reviews en beoordelingen
- Alarmbel 3: geen duidelijke info over het bedrijf
- Alarmbel 4: levertijden en retourkosten wijzen op dropshipping
- Alarmbel 5: sommige productfoto’s staan ook elders op het web
- Alarmbel 6: lage prijzen of grote kortingen
- Hoe kun je jezelf beschermen tegen malafide praktijken op het internet?
Balova.nl, een malafide webshop ontmaskerd
In slechts een paar klikken kun je producten bestellen op het internet, maar haast en spoed is zelden goed. In augustus 2024 vonden we een goed voorbeeld van een malafide webshop via een advertentie op Instagram. Balova.nl verkocht spullen zoals decoratie, gadgets …
Maar de webshop bleek pure oplichterij te zijn. Wanneer je bestelt, stuurt het bedrijf niets op of een product van minderwaardige kwaliteit en is nadien onbereikbaar. Je bent je geld gegarandeerd kwijt. De website is ondertussen niet meer online, maar niets verhindert de eigenaars om een nieuwe webshop te beginnen onder een andere naam.
De zes alarmbellen van Balova.nl
Aan de hand van het concrete voorbeeld van de malafide website Balova.nl leggen we uit hoe je je het best kunt beschermen tegen online valkuilen. We vonden een aantal mankementen op Balova.nl, maar liefst zes, die onze alarmbellen af deden gaan.
Op Instagram vonden we reclame van de kleurrijke handdoeken van Balova.nl. Wanneer we doorklikken naar de website, ziet er nog steeds leuk uit.
Bovenaan wordt vermeld: “Gratis verzending! Niet goed? Geld terug!” Onderaan staan enthousiaste commentaren én een goede score bij Trustpilot. Ook wordt ons verzekerd dat: “klantenservice 7 dagen per week bereikbaar, gratis bezorging, veilige betaling …”
Bestellen dan maar?
Terug naar bovenAlarmbel 1: te veel typfouten
Iedereen maakt al eens een typfout, maar een ernstige en professionele website zal ervoor zorgen dat hun teksten correct zijn. Typfouten en slechte vertalingen zijn al een eerste signaal om een site wat verder onder de loep te nemen.
Alarmbel 2: te positieve reviews en beoordelingen
Het is makkelijk om positieve reviews en scores op je eigen site te zetten. En die klinken in het geval van Balova.nl opvallend goed.
Maar deze reviews zijn niet echt.
Als er verwezen wordt naar beoordelingen op een andere site is het altijd de moeite om even te checken of het wel correct is wat beweerd wordt, in dit geval is dat Trustpilot.com. Daar lezen we iets anders.
Trustpilot meldt dat Balova.nl zijn gebruiksvoorwaarden heeft geschonden, waaronder een misleidende weergave van de merknaam, het logo, de scores, de reviews …
Bovendien regent het klachten over Balova.nl op Trustpilot, vooral van mensen die nooit een product hebben ontvangen. Degenen die wel iets ontvingen, klagen over de kwaliteit.
Terug naar bovenAlarmbel 3: geen duidelijke info over het bedrijf
Op de pagina ‘Over ons’ stond een mooi verhaal, maar er was niets terug te vinden over de bedrijfsgegevens. Nochtans is dat wettelijk vereist. Adres? Ondernemingsnummer? Nergens te vinden.
Er is een telefoonnummer in Nederland, maar dat leidt naar voicemail. We slaagden er niet in om iemand aan de lijn te krijgen, ook werden we niet teruggebeld wanneer we een boodschap achterlieten.
We hebben een e-mail gestuurd naar info@balova.nl, maar kregen nooit een antwoord. Ook via het contactformulier kregen we geen antwoord.
DNS-gegevens kunnen malafide praktijken ontmaskeren
Zowel in België als in Nederland kun je online de gegevens vinden van de eigenaar van een website. Wanneer we dat deden voor Balova.nl vonden we nog meer gegevens die argwaan wekten.
De domeinnaam balova.nl werd geregistreerd op 6 maart 2024 door Se-Jin Chao via een bedrijf in Canada. De officiële contactpersoon is te bereiken via madiva.amsterdam@gmail.com, maar ook daar kregen we geen antwoord. De technische contactpersoon is bereikbaar via noreply@data-protected.net, maar data-protected.net bestaat niet.
Volgens SIDN is de website gelinked aan Madiva Nederland. Als we dat bedrijf checken op Trustpilot krijgen we nog meer onrustwekkende berichten.
Terug naar bovenAlarmbel 4: levertijden en retourkosten wijzen op dropshipping
Het is ook altijd een goed idee om de algemene voorwaarden te bekijken, zeker als je bij een onbekende website bestelt. Bij Balova.nl zagen die er goed uit. Maar het is eenvoudig om een tekst op je site te zetten, het blijft natuurlijk de vraag hoe ze in de praktijk worden toegepast.
Op de pagina ‘Bestelling en levering’ op de site van Balova.nl kregen we wel een slecht voorgevoel. We lezen dat de producten rechtstreeks worden verzonden via de leveranciers. De levertijd zou tussen 3 en 7 dagen duren. Dat kan op dropshipping wijzen.
Als je online iets koopt heb je meestal recht op een bedenktijd van 14 dagen nadat je het product ontvangen hebt, zonder dat je daar een reden voor moet opgeven. Je hebt dan recht op terugbetaling van de betaalde prijs en de verzendkosten. De terugzendkosten kunnen wel door jou betaald moeten worden op voorwaarde dat je daar door de verkoper duidelijk over wordt geïnformeerd.
Gepersonaliseerde goederen mogen uitgesloten worden, artikelen met verbroken zegel ook. Maar een algemene uitsluiting van “hygiëneproducten, zoals lingerie, badmode en bh’s” gaat te ver.
Bedenktijd
30 dagen bedenktijd bij Balova.nl, dat klinkt goed. Maar de retourkosten zijn voor de koper, en ze bedragen in dit geval volgens de verkoper ongeveer 25 euro. Dat doet vermoeden dat de goederen vanuit het (verre) buitenland worden verstuurd, en dat het dus om dropshipping gaat
Wat is dropshipping?
We vermoeden dus dat Balova.nl een dropshipper was. Dit is een lucratief businessmodel omdat ze zelf geen voorraden moeten aankopen, geen opslagmagazijn nodig hebben, geen voorraden moeten beheren enz. Balova.nl was slechts een tussenpersoon.
De eigenlijke leverancier bevindt zich in China of een ander Aziatisch land. Dropshippers kopen daar hun spullen en laten ze rechtstreeks aan jou leveren.
Je loopt veel risico's bij dropshipping:
- De levertermijn is sowieso een pak langer, er wordt vaak niet duidelijk over gecommuniceerd én hij wordt lang niet altijd nagekomen.
- Je riskeert extra douanekosten op het ogenblik dat het pakje wordt geleverd.
- De producten komen heel dikwijls uit Azië en de kwaliteit laat vaak te wensen over.
- De standaardmaten komen niet altijd overeen met wat bij ons geldt.
- De Europese veiligheidsnormen worden niet altijd gerespecteerd.
- Soms gaat het ronduit om namaak, wat strafbaar is.
- Vaak zijn dezelfde producten terug te vinden op andere webshops tegen een fractie van de prijs die een dropshipper vraagt.
- Als je je na de levering bedenkt en je wilt het pakje terugsturen, is de kans groot dat je het naar de eigenlijke leverancier in Azië moet terugsturen. En dan riskeer je een fikse rekening.
Alarmbel 5: sommige productfoto’s staan ook elders op het web
Ga na of de foto’s van de producten ook op een andere webshop staan. Zo krijg je een beter idee of een correcte prijs wordt aangerekend. Het kan ook helpen om een oordeel te vormen over de kwaliteit van het product. Dat kun je doen door afbeelding op te zoeken via Google Lens. Of je kunt rechtstreeks naar een grote webshop gaan, zoals AliExpress, en hetzelfde product zoeken.
Balova.nl verkocht deze boekenlamp voor € 39,95 (i.p.v. oorspronkelijke prijs € 80).
Bij AliExpress wordt ze verkocht voor € 8,75.
Dat is dus een duidelijk voorbeeld van dropshipping.
Terug naar bovenAlarmbel 6: lage prijzen of grote kortingen
Alle producten op de website van Balova.nl werden afgeprijsd tot de helft of minder dan de oorspronkelijke prijs. Ook dit zorgt voor argwaan en is een manier om mensen te doen denken dat ze een koopje kunnen doen en hen te overtuigen om snel te kopen. Maar opnieuw: als iets te goed is om waar te zijn, is dat meestal ook zo.
Hoe kun je jezelf beschermen tegen malafide praktijken op het internet?
Je vindt hier een overzicht van de meest gebruikte listen, tips om jezelf te beschermen en wat je kunt doen als je slachtoffer werd van oplichting.
Tips voor je webshopping
Het is goed om je een aantal reflexen aan te kweken waardoor je bij elke onlinebestelling automatisch op je hoede bent voor valstrikken. In ons dossier Kopen via het internet geven we tips vóór je iets online koopt en leggen we uit hoe je valse webshops kunt herkennen.
Lees meer over hoe je veiliger kunt kopen op internet
Check vooraf de webshop
Om geen kater over te houden aan je onlineaankoop blijf je beter weg van webshops waarvan je niet zeker bent dat ze echt bestaan en dat je ze kunt vertrouwen. Wij beschikken over een tool waarmee we je daarbij helpen, onze vergelijker voor webshops.
Vind je de webshop niet in onze vergelijker dan kan je zelf op onderzoek met onze tips en met behulp van de Webshop Check van het Europees Centrum voor de Consument, waarin nog meer te controleren punten op een rijtje worden gezet.
Ondervind je problemen met een onlinehandelaar die gevestigd is in een ander Europees land? Dien klacht in bij het Europees Centrum voor de Consument (ECC).
Vergelijk webshops voor veiligere online aankopen
Oplichterij op internet: bescherm jezelf
Door de toename van communicatiemogelijkheden gaan oplichters alsmaar inventiever te werk om goedgelovige consumenten op te lichten. Het internet is hun geliefde speelterrein. Je vindt hieronder een overzicht van de meest gebruikte listen, tips om jezelf te beschermen en wat je kunt doen als je slachtoffer werd.
Lees onze tips om jezelf te beschermen
Zit je met vragen?
Je kunt altijd terecht bij de experts van onze adviesdienst. Je kunt hen opbellen op het nummer 02 542 32 00, elke werkdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (16 uur op vrijdag).
Dit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.