De beste webshops volgens onze abonnees

Waar kun je zorgeloos online shoppen? Om te weten te komen wat de beste webshops zijn, deed Testaankoop een beroep op zijn leden. Op basis van de bijna 35 000 meningen die we in een enquête verzamelden, konden we een beeld schetsen van het e-commercelandschap in België. Het hoofddoel was om vast te stellen hoe tevreden consumenten zijn, maar ook wat de voornaamste klachten zijn en hoe vaak die voorkomen.
De criteria die we gebruikten om de beste webshops te selecteren
We gebruikten verschillende criteria om de webshops te beoordelen:
- stiptheid van de leveringen (de belangrijkste factor volgens de leden die deelnamen aan de enquête)
- informatie over het product (foto, kenmerken enz.)
- algemene informatie (algemene verkoopvoorwaarden, details over de levering, retourprocedure enz.)
- productprijzen
- gebruiksvriendelijkheid (navigeren op de website, producten selecteren, aankoopbevestiging enz.)
- aanbod
- betalingsopties
De uiteindelijke score is gebaseerd op de globale tevredenheid.
Enquête bij onze leden
De deelnemers aan de enquête werd gevraagd hun vijf laatste online-aankopen in de afgelopen twaalf maanden te beoordelen. Aankopen zonder fysieke levering, zoals vliegtickets, kwamen niet in aanmerking.
Problemen met een aankoop bij een webshop?
Uit de enquête bleek dat 90% van de aankopen via een onlinewinkel zonder problemen verliep. We hebben ook vastgesteld welke problemen Belgische consumenten het vaakst ondervonden en over welke webshops het vaakst werd geklaagd.
Hoe kies je een goede webshop?
Je wilt iets kopen. Maar hoe weet je nu of een webshop betrouwbaar is? Je kunt op tal van manieren achterhalen of een website al dan niet betrouwbaar is. Kijk goed naar de domeinnaam en de url van de website (een site die eindigt op .be, .nl of .fr wordt niet noodzakelijk daar gehost), de contactgegevens (als er een telefoonnummer wordt vermeld, bel dan even om het te controleren), de getoonde prijzen (is het product abnormaal goedkoop tegenover andere websites?), de betaalopties (Western Union biedt kopers geen enkele bescherming, in tegenstelling tot bijvoorbeeld PayPal) enz.
Lees hier al onze tips over dit onderwerp.
Wat zijn de beste webshops?
Uit de enquête kwam een algemene tevredenheidsscore van 79% naar voren, en 81% van de deelnemers is zelfs heel tevreden. Dat is een goed resultaat voor de 101 webshops die we hebben kunnen analyseren aan de hand van de getuigenissen van onze leden. Ontdek de volledige rangschikking van de beste webshops en de resultaten van de bekendste e-commercehandelaars.
Dit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.
De top 10 van de beste webshops
Deze 10 webshops voeren het klassement aan:
De tevredenheidsscores
Buiten die 10 beste onlinewinkels halen nog 43 webshops een score van minstens 80/100.
Enkele bekende webshops behalen mooie scores: Newpharma (83/100), Apple (82/100), Cool Blue (82/100), Amazon (80/100), Zalando (80/100), Bol.com (79/100), Decathlon (79/100), Ikea (78/100) en Media Markt (78/100).
De Chinese gigant AliExpress zit in de middenmoot (68/100) en de op een na slechtste score is voor Alibaba (57/100).
Vaakst voorkomende klachten bij webshops
Het overgrote deel (90%) van de online-aankopen verloopt zonder problemen, maar in sommige gevallen gaat er iets mis. Dit zijn de vaakst voorkomende klachten:
- Het product werd geleverd na de geschatte bezorgdatum
- De geschatte bezorgdatum ligt te ver weg
- Probleem met de bezorger (bij een verkeerd adres bezorgd of buiten de doorgegeven uren)
- Het product lijkt beschikbaar te zijn op de website, maar vervolgens krijg ik een melding dat het niet beschikbaar is/niet geleverd kan worden
- Er werd niets geleverd, maar ik heb een terugbetaling ontvangen/ik had nog niet betaald
Voor enkele webshops ligt het aantal incidenten ver boven het gemiddelde. Dat is het geval bij Alibaba, AliExpress, Autodoc, Ebay, Emma Matras, Groupon, Light in the Box, Unigro en Wish.