Antwoord van expert
“Wat moet ik doen als mijn pakje is bezorgd, maar ik niks heb ontvangen?”
17 februari 2023

"Voor de tweede keer krijg ik een melding dat mijn pakje is afgeleverd, terwijl dat niet zo is! De afzender vervangt gratis mijn "vermiste" pakketje, maar staat niet in voor de leveringskosten. Het verantwoordelijke postbedrijf - bpost - bereiken, is haast onmogelijk. Wat zijn mijn rechten?"
Wie is er verantwoordelijk als een pakket niet aankomt?
Wat als de verkoper je een leveringsbewijs toont van de bezorgdienst?
De koerier mag niet zelf aftekenen en het pakketje achterlaten aan jouw deur, tenzij je daar uitdrukkelijk toestemming voor hebt gegeven. In de praktijk zal de verkoper toch schermen met het ontvangstbewijs van de koerier. Het feit dat je bpost maar moeilijk kunt bereiken, is omdat deze nu eenmaal alleen een contract heeft met de verkoper en niet met jou.
- Blijf dus zeker aandringen bij de verkoper en laat weten dat je het ontvangstbewijs betwist.
- Betwist daarnaast de ontvangstbevestiging bij de bezorgdienst. Weigert bpost om je te helpen, dan kun je een klacht indienen bij de Ombudsman voor de Postsector (www.ombudspost.be).
- Stel je leveringsvoorkeur in als je liever niet hebt dat de koerier je pakje zomaar levert zonder dat je het persoonlijk in ontvangst neemt. Als je dat bij bpost niet hebt gedaan, zal de koerier het bij de buren proberen of een veilige plaats zoeken, en anders als dat niet mogelijk is, krijg je een berichtje in de bus met de vraag om het pakje te komen ophalen.
Wat moet je doen als je pakketje niet is aangekomen?
Wacht je tevergeefs op de ontvangst van jouw pakketje, maar deze laat weken op zich wachten en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd? Dit zijn je rechten:
- De verkoper is verplicht om je bestelling tijdig te leveren. Maar wat is tijdig? Als je samen een datum bent overeengekomen, moet de verkoper tegen die datum leveren. Let wel: sommige webshops geven alleen een indicatie van de leveringsdatum. Dat is niet hetzelfde, in dat geval hebben ze zich er juridisch niet toe verbonden om tegen die datum te leveren, ze hebben je alleen een idee gegeven van de termijn.
- Maar ook als je niks hebt afgesproken, mag de levering niet eeuwig op zich laten wachten. In dat geval geldt als deadline de termijn die in de wet werd vastgelegd: 30 dagen.
- Denk evenwel niet dat je meteen je geld zult kunnen terugeisen als de verkoper niet op tijd levert. Anderzijds blijf je ook beter niet bij de pakken zitten, geef hem nog een laatste kans om te leveren. Stuur een aangetekende brief of een e-mail waarin je vraagt om de bestelling te leveren binnen een redelijke termijn, bijvoorbeeld één week. Voeg eraan toe dat je de bestelling anders kosteloos zult annuleren. Mocht je het pakje na het verstrijken van die extra termijn nog altijd niet hebben ontvangen, dan mag je de aankoop als over en uit beschouwen. Stuur een mail of een aangetekende brief met de reden waarom je de bestelling annuleert en je geld terugvraagt.
- Als de verkoper weigert om je terug te betalen, zul je verdere stappen moeten ondernemen. Je kunt een bemiddeling proberen via ons. Bel onze juridische dienst van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Contacteer ons op 02 542 32 00
- Of je kunt er een rechtszaak van maken als je vindt dat het sop de kool waard is. Voor geschillen met een buitenlandse webshop bestaat een eenvoudige en goedkope procedure die we in ons magazine Budget&Recht 284 van september 2022 toelichtten.
- Als je met een kredietkaart hebt betaald, is er nog een andere mogelijkheid want dan kun je een zogenaamde chargebackprocedure starten om de betaling terug te draaien via www.mijnkaart.be.