Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Kliniplan weigert terugbetaling
Beste, Ik ben opgenomen op 05/09/2024 voor een dagopame bij Sint-Trudo kliniek te Sint-Truiden voor verschillende onderzoeken (zie bijlage). Ik heb Kliniplan op de hoogte gebracht. Er werd ruggemergvocht getrokken waarna ik minimum 2 uur moest plat liggen. Daarna verschillende keer bloed getrokken alsook MRI en CT-SCAN. De betrokken dokter (Dr. SCHREURS ANNABEL)verzekerde mij dat alles werd terugbetaald door de verzekering. Echter na meer dan 3 maanden intving ik een factuur van 212,90€+40,08€. Ik heb dit betaald in 3 keer. Op 03/03/2025 ontving ik nog een factuur van diezelfde opname ad. 275,67€ Opnieuw heb ik die voldaan in 3 keer. Ik ben van oordeel dat 526€ voor een dagopname niet de bedoeling kan zijn ,ondanks dat ik een hospitalisatieverzekering heb, om mijn gezondheid te verifiëren. En dit op verzoek van Dr. SCHREURS. Hiermee zou ik geen onderzoeken meer laten uitvoeren in de toekomst. Ik vrees dat ik niet alleen sta met dit onderwerp. Hoe is het mogelijk dat ik geen terugbetaling krijg van KLINIPLAN/SOLIDARIS? Kan U daarvoor met hun contact opnemen? Met oprechte vriendelijke groeten, Bert Colebunders
Onbehoorlijk handelen
Aan V. Van Belle Onlangs heeft u mijn klacht afgewezen omdat u Marijke Vaessen (naam lidmaatschap Testaankoop) niet kent. Mijn echtgenote is bij u geregistreerd als klant van Solidaris onder de naam Meijs Maria, 580424-550.73 Tesamen zijn we, als echtpaar, lid van Testaankoop. Wij verzoeken V. Van Belle dan ook om te antwoorden op onze klacht van onbehoorlijk handelen! mvg, Vaessen Jan
Niet verzekerd
Begin februari kwam ik bij de apotheek en kreeg te horen dat ik niet verzekerd zou zijn (na het vorige jaar geen pribleem gehad te hebben). Ik belde met de klantendienst. Die vertelden me dat ik hier eind vorig jaar een brief over gekregen zou hebben. Deze had ik niet gekregen. Dat lag volgens hen niet aan hen (was niet aangetekend verstuurd, wat me bij zo'n belangrijk bericht het minste lijkt). Ze hebben deze dan alsnog via mail gestuurd en mij het probleem uitgelegd. Er werd er mij verteld dat mijn verzekering on hold gezet was, omdat ik in 2023 niet voldoende belastingen betaald had. Ik vertelde hen dat ik niet werk en huismoeder ben en daarom ten laste van mijn man sta. Hier wisten ze niets van. Ik moest een afspraak maken met de adviseur van het ziekenfonds en die ging me verder helpen. 11 maart (bijna een maand later) had ik dan eindelijk een afspraak met de adviseur. Die mevrouw heeft me heel goed verder geholpen. Samen met mij alles bekeken en de benodigde documenten ingevuld. Volgens haar was ik in orde en moesten er enkel nog wat documenten getekend worden door mijn man en dan zou dit snel in orde moeten zijn. Ik heb diezelfde dag deze papieren nog terugbezorgd en ze gingen ermee aan de slag. Dit was enkele weken later nog niet in orde dus ik besloot de klantendienst te bellen. Ze vertelden me dat ze nog wachtten op een document van de cm (vorige mutualiteit) om alles in orde te kunnen brengen. Weer enkele weken verder, nog niet in orde en besluit weer te bellen. Ze hebben nog altijd niet de nodige documenten. CM heeft iets doorgestuurd, maar niet het juiste (Zouden verklaring van recht moeten hebben van mijn man). Wanneer ik vraag of ik zelf iets kan doen of dit kan opvragen is het antwoord nee, gewoon afwachten. Nog enkele weken later bel ik weer. Hetzelfde antwoord, we wachten nog op een document van de CM. Maar nu wordt er mij wel aangeraden om zelf eens contact op te nemen. Wanneer ik de CM contacteer vertellen ze me dat ze alles wat ze hebben hebben doorgemailt en dus niet weten wat het probleem is. Solidaris zou ook een rechtstreekse nummer hebben naar hun dienst lidmaatschap dus ik krijg de boodschap dat ze hier naar moeten bellen om het uit te klaren. Dit geef ik door aan solidaris en ze gingen dit doen. Verder krijg ik ook de optie aangeboden om een aanvullende storting te doen, zodat ik toch a l in orde zou zijn voor terugbetalingen. Ze kunnen me niet zeggen hoe veel dit is. Ergens kan dit een tijdelijke oplossing zijn, maar ik vindt dit eigenlijk geen oplossing, want in se ben ik wel gewoon in orde en ligt het probleem bij hen. Enkele dagen later heb ik een afspraak bij het ziekenhuis, waar ik 50 euro voorschot moet betalen omdat ik nog steeds niet verzekerd zou zijn. Mijn kosten blijven oplopen en ik kan moeilijk mijn zorg op pauze zetten voor een document dat niet in orde is aan hun kant. Tot op vandaag (27/6/2025) ben ik nog altijd niet verzekerd. Ik vind dat ik al veel geduld gehad heb, maar het zou niet mogen dat iemand meer dan een half jaar lang niet verzekerd is omwille van een probleem met documenten, terwijl de ziekenfondsadviseur samen gekeken heeft dat alles klopt langs mijn kant. Bij deze dien ik dus klacht in, in de hoop dit toch zo snel mogelijk op te lossen. In bijlage de brief die ik niet aangekregen had die ze me nadien in mail gestuurd hebben en de documenten, ingevuld samen met de adviseur, om mij ten laste te plaatsen.
onbehoorlijk handelen
Geachte, Bij deze wil ik uw aandacht vragen voor onbehoorlijk handelen van het ziekenfonds Solidaris. Om te beginnen wil ik hier mijn situatie ter verduidelijking schetsen. Ik heb de Nederlandse nationaliteit en woon in België. Tot 01.01.2021 was ik verzekerd bij het ziekenfonds Partena. Vanaf die datum ben ik overgestapt op het ziekenfonds Solidaris. Van mijn beide Nederlandse pensioenen (AOW staatspensioen en ABP particulier pensioen) werd elke maand in Nederland een premie Zorgverzekeringswet Buitenland ingehouden. Toen dit na de overstap naar Solidaris niet meer gebeurde heb ik telefonisch contact opgenomen met Solidaris. Nadat ik de situatie had uitgelegd verklaarde de medewerker van Solidaris dat ik geen bijdrage in Nederland meer hoefde te betalen omdat ik nu verzekerd was voor medische zorg volgens de wetgeving van België. Toen ik vertelde dat het bij Partena anders geregeld was, verklaarde hij dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat hij absoluut zeker was van zijn zaak. Op 16.03.2021 kreeg ik daarop van het CAK Nederland (is belast met wettelijke, administratieve taken op het gebied van zorg en welzijn in het buitenland, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn) een brief met de mededeling dat zij bericht hadden gekregen dat ik in mijn woonland verplicht verzekerd zou zijn en daarom geen verdragsbijdrage aan Nederland meer hoefde te betalen. Daarna kreeg ik van de pensioenfondsen op 22.04.2021 bericht dat zij op verzoek van het CAK geen inhoudingen voor de Zorgverzekeringswet Buitenland meer zouden inhouden. Van 2021 tot eind 2023 heb ik gelukkig nooit een beroep op medische zorg hoeven doen. Vanaf 2024 is dat helaas anders. Ik kreeg problemen met mijn hart en ben diverse keren opgenomen in het ziekenhuis voor operaties. Het is dan ook met grote verbazing dat ik op 14.10.2024! een brief kreeg van hetzelfde CAK dat zij een verzoek hadden gekregen van Solidaris om mij in te schrijven als verdragsgerechtigde. Per 01.01.2021! Dat kan toch geen toeval zijn. Het meest irritante van dit alles is, dat Solidaris,mij nooit persoonlijk geconsulteerd heeft (of geïnformeerd) over deze wijziging. Ik word voor voldongen feiten geplaatst. Nu heeft het CAK mij een rekening gestuurd over het jaar 2022. Of ik € 3500,- wil overmaken op hun rekening voor 08-07-2025. Dat betekent dus voor de goede verstaander dat ik ook nog rekeningen krijg over 2021, 2023 en 2024. 4 x € 3500,- = € 14.000,- Ik vermoed, dat Solidaris mij als volledige Belgische klant wilde zonder tussenkomst van het CAK omdat Solidaris premies kan incasseren voor mijn lidmaatschap bij de Belgische Staat in de periode 2021-2024. Weet u hier meer over? Resumerend: Solidaris verklaart aan de Nederlands instantie CAK dat ik in mijn woonland verplicht verzekerd ben en dat er geen inhoudingen meer hoeven plaats te vinden (16.03.2021). Vanaf eind ’23 / begin ’24 vinden er ziekenhuisopnames van mij plaats (ziekenhuis ZOL te Genk). Solidaris wil deze ziekenhuisopnames niet blijven betalen en meldt mij weer aan als verdragsgerechtigde bij het CAK (in 2024, met als ingangsdatum 01.01.2021) (zie bijlage).
Weigering vergoeding abonnement
Op de website van ‘Solidaris Brabant’ met foto dat dat een jaarlijks zwem-abonnement recht geeft op een tegemoetkoming…Ik heb een jaarabonnement genomen mede in overweging dat daardoor een behoorlijke korting kon bekoelen worden….1, De werd geweigerd… 2. Ik motiveerde mijn vraag en stuurde hen een gemotiveerd antwoord mét kopie,van hun reclamefoto op hun website aangaande tegemoetkoming. 3. Zij blijven echter bij hun standpunt en betalen niets uit. Terloops heeft het secretariaat van de zwemvereniging vermeld dat ze de ene keer wel en de andere keer niet uitbetalen, maar dat zijzelf daar geen invloed op hebben. Graag uw advies en eventueel behandeling. Dankje
terugbetaling inhouding
Na maanden van proberen af te houden door solidaris dan eindelijk het verlossende woord het te weinig betaalde bedrag zou door solidaris eindelijk betaald worden. Helaas binnen de gezegde termijn niets ontvangen. graag zou ik per omgaande dit bedrag op de rekening zien aangezien door de toestemming is aangegeven dat jullie fout zaten. Een eindeloos drama waar we van het kastje naar de muur zijn gewezen. Als wij te laat zijn met reageren al is het maar 2 dagen krijgen we meteen een strafkorting op de uitkering dus hopla Solidaris anders ga ik naar de arbeidsrechtbank
behandeling van dossier
Betreft dossier Katrien Marcel - lid Solidaris. Katrien is alleenstaande moeder en is erkend +66% invaliditeit sedert 2022. Zij probeert terug recht te krabbelen, maar de manier waarop Solidaris haar dossier behandelt werkt dit tegen. Zij is afhankelijk van een tijdige betaling, voor afbetaling van haar huis en voor de vaste kosten. De betalingen verlopen echter zeer moeilijk, een maandelijkse opvolging is noodzakelijk, gewoon om na te gaan of alle documenten die ingeleverd zijn ook doorgegeven zijn aan de dienst uitbetalingen. Katrien werkt nu één dag per week, en probeert met toestemming van de dokter af den toe een dag extra te werken door in te vallen bij haar werkgever. Zij zou echter telkens opnieuw vooraf toestemming moeten vragen aan Solidaris, wat bij invalbeurten moeilijk is. Gevolg vertraagde betalingen veel stress en verwijlintresten. In juli moest ze weer op controle, de arts daar was van mening dat zij best meer kan werken (tegen het advies van haar arts in) en nu gaat ze naar een jobcoach. Begin augustus, bij het opvolgingstelefoontje krijgt ze te horen dat ze een schorsing van 18 dagen heeft gekregen 'omdat de verlenging van de invaliditeit niet tijdig binnen was'. Ze heeft geen vraag gekregen, geen herinnering, zelfs geen melding dat er een schorsing is uitgesproken. Op 6 augustus stuurt ze het gevraagde document door, bij opvolging blijkt dat de mail nog niet geopend is, dat het document nog niet is doorgestuurd. Op 21 augustus verschijnt in haar online dossier een document dat stelt dat haar invaliditeit loopt van april 2022 tot 31 maart 2025. Opnieuw telefoon, belofte te storten 'vandaag of morgen' . Vandaag opnieuw 'document is niet doorgestuurd' . Gevolg Katrien is volledig ingestort, heeft opnieuw meer medicatie nodig . Bovendien waarschijnlijk weer verwijlinteresten voor laattijdige betalingen, ... Officiële klacht ingediend vandaag bij Solidaris. wij voelen ons machteloos en doen daarom beroep op jullie. In de klachtenlijst zien we trouwens meer gelijkaardige klachten tegen dezelfde organisatie. met vriendelijke groeten, Nelly Flebus, een bezorgde moeder PS de klacht mag openbaar gemaakt worden, maar graag zonder vermelding van de naam van mijn dochter Katrien Marcel. Documenten opladen kan ik pas als Katrien terug voldoende hersteld is om alles samen te zoeken.
Wachttijd hospitalisatieverzekering Solidaris
BesteWij hebben een probleem bij Solidaris omtrent de hospitalisatieverzekering. Even schetsen : Mijn echtgenote C B gaat volgend jaar eind juni op 61 jarige leeftijd met pensioen . Bij de politie heeft ze een lopende ziekteverzekering bij Ethias vanaf 1/01/2024 . Voor deze datum was dit een andere verzekeraar, wat bij de overheid normaal is aangezien er iedere 2 of 3 jaar een nieuw bestek wordt uitgeschreven. Wij hebben na info bij solidaris beslist om mijn echtgenote voor haar 60ste verjaardag al bij de hospitalisatieverzekering van solidaris aan te sluiten, ondanks dat deze op haar werk verder loopt tot eind juni 2025 omdat dit per jaar een premie voordeel van 50 euro opbrengt, en dit ieder jaar opnieuw . Wij hebben een document van Ethias tot 2 maal toe aangevraagd omdat solidaris na het 1ste attest vroeg om een einddatum te vermelden op het attest. Ook op het 2de attest staat deze einddatum niet vermeld omdat logisch gezien Ethias nog niet kan weten wanneer mijn echtgenote stopt met werken. Wat ik kan begrijpen.Nu wil Solidaris een wachttijd van 3 maanden aanrekenen vanaf de starttijd van de solidarispolis (01/06/2024) . Dit kan en wil ik niet begrijpen. Ook al is mijn echtgenote tot eind juni 2025 dubbel verzekerd en zouden we zowiezo indien nodig eerst beroep doen op de Ethias verzekering , vind ik dit een principekwestie en ongehoord dat ze het attest van Ethias niet aanvaarden. Als er nog geen einddatum is , kan je deze niet invullen !Graag jullie mening en ondersteuning bij deze aub. BedanktKenmerk SVDE/T11491 311/0 334 051 - hospitalisatieverzekering
Terugbetalingen
Geachte,Ik heb nu al verschillende malen contact opgenomen met jullie en de klachtendienst van jullie en er veranderd NIETS geen zak.De terugbetalingen van mijn verschillende Solidaris diensten, Dentaplan en Bond Moyson zijn altijd maar later, vroeger 3à4 dagen tegenwoordig 14 dagen tot zelfs langer.Waarvoor staat jullie dienstverlening tegenwoordig voor?Waarvoor staat jullie motto van snelle terug betaling ?Op jullie startpagina :Ontdek ons sterk voordelenpakketMeer dan € 3.000 aan voordelen???? Lage bijdrage en snelle terugbetalingen ???Altijd klaar om jou te helpenBetaalbare tand- en hospitalisatieverzekering.U kunt snelle terugbetaling beter verwijderen want jullie komen de afspraak niet na.Wanneer gaan jullie dit eens oplossen ?Ik heb recht op een snelle uitbetaling, ik betaal mijn bijdrage ook op tijd via domiciliëring, speciaal omdat het op tijd zou zijn, wat ik van jullie uitbetaling niet kan zeggen.Ik ben alleenstaande, heb ook kosten, ik heb mijn geld ook nodig, zoals de meeste mensen, dus kom jullie beloften na.Ik ben al 46 jaar lid toch enige reden van spreken of niet ?met (vriendelijke) groeten Frank Vermeire,
Problemen met ziektefondsuitkeringen
Beste,Sinds 12 December 2022 ben ik gedeeltelijk op ziekteverlof. Ik ben voor 40% thuisgeschreven. Dit is besloten omwille van een hoogrisico zwangerschap (vorige zwangerschap leed ik aan ernstige pre eclampsie en tijdens deze nieuwe zwangerschap heb ik een verhoogd risico op wederom pre eclampsie). De dokterS (ik word opgevolgd door 3 dokters en een professor) zijn het er allemaal over eens: ik moet rustiger aan doen qua werk omdat stressvolle situaties nefaste gevolgen kunnen hebben voor mezelf en mijn ongeboren kind.Ik heb meteen mijn papieren ingediend bij mijn ziektefonds (Solidaris) en mijn dossier werd zogenaamd goedgekeurd. Eind Januari ontving ik een brief: Ik werd op 6 Feb uitgenodigd op een controle raadpleging bij hun adviserend arts. Op 6 Februari had ik echter een al langer geplande zakenreis naar het buitenland geboekt (Deze zakenreis was al langer gepland dan de uitnodiging van de adviserend-arts). Aangezien het om een Europese top vergadering van mijn bedrijf ging, kon deze niet verplaatst worden. Ik heb hier omtrent METEEN contact opgenomen met Solidaris. De dame aan de telefoon wist me te vertellen dat ik een medisch attest moest aanleveren, om mijn afwezigheid te rechtvaardigen. Echter, zoals ik haar ook zei, was ziekte geen reden voor mij afwezigheid bij de controleraadpleging, maar een geplande zakenreis. Geen probleem, werd me op het hart gedrukt. Een schriftelijke bevestiging van mijn leidinggevende was eveneens voldoende. Op 1 Feb stuurde ik dus een mail met de bevestiging van mijn leidinggevende dat ik van 6 t/m 8 feb in het buitenland zou zijn. Op zondag 5 feb krijg ik een herinneringsssms en panikeer een beetje. Ik was bang dat de info die ik zowel telefonisch als schriftelijk had gedeeld met Solidaris, intern niet was doorgegeven. Dus op 6 Feb (geplande datum voor de controleraadpleging en tevens mijn vertrekdatum voor de dienstreis) bel ik nogmaal naar Solidaris, of ze alles wel goed ontvangen hadden. ik wilde namelijk zeker zijn dat ik in orde was met mijn papieren (Sinds 12 december had ik trouwens nog GEEN uitkering ontvangen - we waren ondertussen 6 Feb). De dame aan de telefoon verzekerde me, dat alles in mijn dossier stond, maar dat ze nog maar aan de mails van 31 januari toegekomen waren en dat ik daarom de herinneringssms ontving op zondag 5 feb. Ik was gerustgesteld.Een dag later (7 feb) ontving ik antwoord op de bevestiging van mijn leidinggevende - Solidaris wenste te weten waar de zakenreis plaatsvond. Ik antwoordde op 7 feb dat deze in Spanje was. Daarna radiostilte.Vandaag 17 feb ontvang ik een brief in de brievenbus. Solidaris weet me mee te delen dat ik niet op de controleraadpleging was en dus mijn uitkering stop wordt gezet.Ten eerste heb ik nog geen cent gezien...alle papieren braaf ingevuld en opgestuurd, alles opgevolgd in e-mut (digitaal platform van Solidaris) en zag ook dat alles in orde was. Mijn verbazing is dus groot dat ik nog geen cent heb mogen ontvangen.Ten tweede lijkt me deze brief ook absoluut niet in orde Ik heb 4 keer (2 maal telefonisch en 2 maal per mail) meegedeeld dat ik op zakenreis zou zijn. Telefonisch werd me ook telkens op het hart gedrukt dat dit geen probleem zou zijn en dat ik een nieuwe datum zou ontvangen. Per mail is een ander paar mouwen: behalve de vraag waar de zakenreis plaats zou vinden, krijg ik via de electronische weg geen reactie. Wél per brief... Wederom vragen ze me om een medisch attest voor te leggen, met de reden waarom ik niet aanwezig kon zijn op de raadpleging. Zoals al telefonisch met Solidaris besproken, lijkt het me onjuist om naar mijn dokter te hollen en een nep-medisch attest te laten schrijven ik ben immers niet te ziek om naar de controle raadpleging te komen, ik was in het buitenland voor het werk. Hierbij wil ik alsnog het feit bekrachtigen dat ik ALLE stress moet vermijden (hoog risico zwangerschap) en ik met heel deze bureaucratie van Solidaris toch wel redelijk inzit. Tot op heden GEEN uitkering. Ik heb een hypotheek te betalen, lopende facturen, een kind te voeden, doktersafspraken en facturen na te komen. Hoe moet ik dit doen als Solidaris niet punctueel kan betalen? Hoe moet ik dit doen als de medewerkers bij Solidaris me steeds geruststellen om nadien brieven te sturen die dit tegenspreken?Ik ben uiterst ontevreden van hun dienstverlening jegens (gedeeltlijk) zieken - Niemand kiest er toch voor om thuis te zitten? De bereikbaarheid van hun diensten laten aan hun wensen over: lange telefonische wachtrijen, om daarna tegenstrijdige info te ontvangen slechte schriftelijke opvolging (mails), ouderwetse brievenwisselingen met brieven die steeds later en later aankomen.Ik heb Solidaris vandaag nog een mail gestuurd om mlijn ongenoegen te uiten en om uitleg te vragen, gezien ze telefonisch niet bereikbaar zijn (sluiten om Vrijdag om 12:30). Ik verwacht geen antwoord voor 14 dagen. Dat zijn dus weeral 14 dagen extra zonder uitkering, zonder reactie, zonder begrip van hun zijde.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten