Terug

onbehoorlijk handelen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. V.

Naar: Solidaris Mutualiteit

05/06/2025

Geachte, Bij deze wil ik uw aandacht vragen voor onbehoorlijk handelen van het ziekenfonds Solidaris. Om te beginnen wil ik hier mijn situatie ter verduidelijking schetsen. Ik heb de Nederlandse nationaliteit en woon in België. Tot 01.01.2021 was ik verzekerd bij het ziekenfonds Partena. Vanaf die datum ben ik overgestapt op het ziekenfonds Solidaris. Van mijn beide Nederlandse pensioenen (AOW staatspensioen en ABP particulier pensioen) werd elke maand in Nederland een premie Zorgverzekeringswet Buitenland ingehouden. Toen dit na de overstap naar Solidaris niet meer gebeurde heb ik telefonisch contact opgenomen met Solidaris. Nadat ik de situatie had uitgelegd verklaarde de medewerker van Solidaris dat ik geen bijdrage in Nederland meer hoefde te betalen omdat ik nu verzekerd was voor medische zorg volgens de wetgeving van België. Toen ik vertelde dat het bij Partena anders geregeld was, verklaarde hij dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat hij absoluut zeker was van zijn zaak. Op 16.03.2021 kreeg ik daarop van het CAK Nederland (is belast met wettelijke, administratieve taken op het gebied van zorg en welzijn in het buitenland, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn) een brief met de mededeling dat zij bericht hadden gekregen dat ik in mijn woonland verplicht verzekerd zou zijn en daarom geen verdragsbijdrage aan Nederland meer hoefde te betalen. Daarna kreeg ik van de pensioenfondsen op 22.04.2021 bericht dat zij op verzoek van het CAK geen inhoudingen voor de Zorgverzekeringswet Buitenland meer zouden inhouden. Van 2021 tot eind 2023 heb ik gelukkig nooit een beroep op medische zorg hoeven doen. Vanaf 2024 is dat helaas anders. Ik kreeg problemen met mijn hart en ben diverse keren opgenomen in het ziekenhuis voor operaties. Het is dan ook met grote verbazing dat ik op 14.10.2024! een brief kreeg van hetzelfde CAK dat zij een verzoek hadden gekregen van Solidaris om mij in te schrijven als verdragsgerechtigde. Per 01.01.2021! Dat kan toch geen toeval zijn. Het meest irritante van dit alles is, dat Solidaris,mij nooit persoonlijk geconsulteerd heeft (of geïnformeerd) over deze wijziging. Ik word voor voldongen feiten geplaatst. Nu heeft het CAK mij een rekening gestuurd over het jaar 2022. Of ik € 3500,- wil overmaken op hun rekening voor 08-07-2025. Dat betekent dus voor de goede verstaander dat ik ook nog rekeningen krijg over 2021, 2023 en 2024. 4 x € 3500,- = € 14.000,- Ik vermoed, dat Solidaris mij als volledige Belgische klant wilde zonder tussenkomst van het CAK omdat Solidaris premies kan incasseren voor mijn lidmaatschap bij de Belgische Staat in de periode 2021-2024. Weet u hier meer over? Resumerend: Solidaris verklaart aan de Nederlands instantie CAK dat ik in mijn woonland verplicht verzekerd ben en dat er geen inhoudingen meer hoeven plaats te vinden (16.03.2021). Vanaf eind ’23 / begin ’24 vinden er ziekenhuisopnames van mij plaats (ziekenhuis ZOL te Genk). Solidaris wil deze ziekenhuisopnames niet blijven betalen en meldt mij weer aan als verdragsgerechtigde bij het CAK (in 2024, met als ingangsdatum 01.01.2021) (zie bijlage).

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 20 juni 2025

Solidaris Mutualiteit

Naar: M. V.

02/07/2025

Uw referte: Geachte Wij ontvingen via jullie website een klacht, ingediend door mevrouw Marijke Vaessen. Ons ziekenfonds kan hieraan geen verder gevolg verlenen aangezien deze persoon niet bij ons is aangesloten. Met vriendelijke groeten V. Van Belle Solidaris Brabant Zuidstraat 111 1000 Brussel www.solidaris-brabant.be Rue du Midi 111 1000 Bruxelles Snel een antwoord op je vraag? Stel ze via ons contactformulier! «Dit is een professionele e-mail. De informatie in dit bericht is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de persoon of entiteit aan wie het bericht is verzonden en anderen die gerechtigd zijn dit bericht te ontvangen. Indien je niet de geadresseerde of een gerechtigde bent, word je er hierbij op gewezen dat het openbaar maken, kopiëren, verspreiden of gebruik maken ervan, verboden is en illegaal kan zijn. De verzender kan niet aansprakelijk worden geacht voor een onjuiste of onvolledige overdracht van de inhoud van dit verzonden bericht, noch voor niet tijdige ontvangst ervan. We wijzen elke aansprakelijkheid af voor elk verlies of schade veroorzaakt door software virussen veroorzaakt.» Voor meer informatie met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens, kan je het handvest over persoonsgegevensbescherming raadplegen via de link s:www.solidaris-brabant.be/nl/gebruiksvoorwaarden «Ceci est un courrier électronique à caractère professionnel. Le présent message comporte une information confidentielle à l'attention exclusive de la personne ou de l'entité à qui il est adressé ainsi que des autres destinataires autorisés à le recevoir. Si vous n'êtes pas le destinataire désigné ou autorisé, il vous est signifié que toute divulgation, copie, distribution ou utilisation de cette information est strictement interdite et peut être illégale. L'expéditeur ne peut être tenu pour responsable en cas de transmission incorrecte ou incomplète de l'information contenue dans le message ou en cas de retard dans sa réception. Nous déclinons toute responsabilité pour toute perte ou dommage causé par des virus.». Pour tout renseignement complémentaire concernant le traitement de vos données à caractère personnel, veuillez consulter notre Charte sur la protection des données disponible à l'adresse suivante s:www.solidaris-brabant.be/fr/conditions_d_utilisation


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform