Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
vluchtweigering
Case number: P20250730-63450299 Hallo Ik had een vliegticket van Madrid naar Manchester op de datum . Ik had een fout gemaakt in de naam bij het boeken en ontdekte dit een paar uur voor de vlucht per ongeluk. Ik belde het bedrijf en zij regelden het voor me en stuurden me ook een bevestiging. Toen ik bij de balie op de luchthaven aankwam, kon de medewerker mijn ticket niet vinden. Het was ongeveer vijftig minuten voor de vlucht. Toen vertelde hij me dat hij niets meer voor me kon regelen omdat het systeem ongeveer vijftig minuten voor de vlucht sluit. Hij verwees me naar de klantenservice van het bedrijf. Ze beweerden dat ik het ticket niet had ontvangen omdat ik te laat was voor de vlucht en ze konden me niet helpen. Ik beweerde dat ik op tijd was aangekomen. Ik ging terug naar de incheckbalies en de man die me had geholpen was al vertrokken. Een andere medewerker die er wel was en die eerder had geprobeerd de persoon bij mijn balie te helpen, wilde niets met me te maken hebben. Ik ging terug naar de klantenservice om in ieder geval de details van mijn ticket te bekijken, totdat uiteindelijk een van de medewerkers het ermee eens was. Blijkbaar had hij de fout opgemerkt en me een ander vliegticket gegeven via Londen, en ik kwam laat in de avond in Manchester aan met een aanzienlijke vertraging van meer dan drie uur Ik nam contact op met het bedrijf en ze vertelden me uiteindelijk dat de reden voor de weigering het probleem met de naam was. Ik vroeg hen waarom ze weigerden, terwijl ik van hen de bevestiging had ontvangen dat de naam was gecorrigeerd, en ze antwoordden me niet.
Door vertraging aansluitende vlucht gemist
Geachte mevrouw/heer, Op [DATUM] ben ik op de luchthaven [LUCHTHAVEN VAN VERTREK] aangekomen met een geldig ticket voor vlucht nr. [VLUCHTNUMMER] naar [LUCHTHAVEN VAN BESTEMMING] met uw maatschappij. Op de luchthaven vernam ik via het vertrekbord dat deze vlucht vertraging had; het personeel was niet in staat om tijdens de wachttijd uitgebreide informatie/assistentie te verlenen. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig pas om [H DEPARTURE] en kwam het ongeveer [3 of meer] uur later dan gepland aan op zijn bestemming. Overeenkomstig Europese wetgeving, verzoek ik hierbij om schadevergoeding ten bedrage van - 250€ per passagier (onder 1500 km) - 400€ per passagier (onder 3500 km) - 600€ per passagier (over 3500 km) boven op de vergoeding voor alle geleden schade en de extra kosten die ik heb moeten maken, zoals gedocumenteerd in de bijlage. Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal [€]. Gelieve mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen door overschrijving op de betalingswijze die voor de boeking werd gebruikt. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Kopie van vliegticket • Kopie betalingsbewijzen van gemaakte kosten Als extra info doordat er geen plaats was in de cabine moesten we wachten op de handbagage en hebben we onze aansluitende vlucht gemist. Overnacht op de grond in de luchthaven Madrid geen hotel. Zij willen niks compenseren.
Door vertraging aansluitende vlucht gemist
Geachte mevrouw/heer, Op [DATUM] ben ik op de luchthaven [LUCHTHAVEN VAN VERTREK] aangekomen met een geldig ticket voor vlucht nr. [VLUCHTNUMMER] naar [LUCHTHAVEN VAN BESTEMMING] met uw maatschappij. Op de luchthaven vernam ik via het vertrekbord dat deze vlucht vertraging had; het personeel was niet in staat om tijdens de wachttijd uitgebreide informatie/assistentie te verlenen. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig pas om [H DEPARTURE] en kwam het ongeveer [3 of meer] uur later dan gepland aan op zijn bestemming. Overeenkomstig Europese wetgeving, verzoek ik hierbij om schadevergoeding ten bedrage van - 250€ per passagier (onder 1500 km) - 400€ per passagier (onder 3500 km) - 600€ per passagier (over 3500 km) boven op de vergoeding voor alle geleden schade en de extra kosten die ik heb moeten maken, zoals gedocumenteerd in de bijlage. Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal [€]. Gelieve mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen door overschrijving op de betalingswijze die voor de boeking werd gebruikt. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Kopie van vliegticket • Kopie betalingsbewijzen van gemaakte kosten Als extra info. Mijn dochter en vriend hebben op de grond geslapen in Madrid geen eten geen hotel. Iberia gaat schuil achter het probleem omdat er geen plaats was voor hun handbagage en daarom moesten zij wachten en missen ze hun aansluitende vlucht die al vertraging had vanuit Gran Canaria van meer als een uur. Dit kan toch niet...
Vertraging vlucht van 27 uur
Geachte mevrouw/heer, Op 12/2/2025 ben ik op de luchthaven Adolfo Suárez Madrid-Barajas aangekomen met een geldig ticket voor vlucht nr. IB0601 naar Brussels Airport Zaventem met uw maatschappij. Eenmaal aanboord hebben tot twee keer toe van vliegtoestel moeten veranderen, vanwege een ,zoals door het cabinepersoneel aangegeven, technisch mankement aan het vliegtoestel. Wij zijn na twee keer "deboarden" met de bus doorvervoerd naar diverse hotelverblijven. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig pas op 13/2/2025 om 19:40 en kwam het ongeveer 27 uur later dan gepland aan op zijn bestemming. Overeenkomstig Europese wetgeving, verzoek ik hierbij om schadevergoeding ten bedrage van - 400€ per passagier (onder 3500 km). Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal 400€. Gelieve mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen door overschrijving op de betalingswijze die voor de boeking werd gebruikt. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Kopie van vliegticket
Gestolen inhoud van bagage
Geachte mevrouw/heer, Op 12/02/204 vloog ik met uw luchtvaartmaatschappij IBERIA/LATAM op vlucht nr. IB606 van BRUSSELS naar MADRID en verder met LATAM naar CHILI/SCL. Van IBERIA check-in moest ik mijn enige handbagage afgeven. Ik vroeg of ik deze toch mocht bijhouden omdat ik daar al mijn belangrijke zaken in had gestoken. De dame zei " er is totaal geen probleem omdat dit volledig veilig was". Ik zei dan wil ik wel mijn laptop eruit halen tegen bescherming van de schokken. Mijn NIKON camera was goed ingepakt en bleef dus in de handbagage. Deze vlucht was een vervanging van de oorspronkelijke geannulleerde vlucht om 19:45 die nu pas om 21:40 vloog. Bij aankomst in MADRID, hadden we geen aansluiting naar SANTIAGO/CHILI. We kregen een overnachting aangeboden. Ik had geen scheerapparaat en geen ondergoed... Er werd niets voorzien. De vlucht naar SANTIAGO werd uitgesteld naar 14/02 om 23:35 's avonds. Bij aankomst op de luchthaven CHILI/SANTIAGO was mijn bagage niet beschikbaar, die op de luchthaven BRUSSELS was ingecheckt. Dus heb ik een aantal zaken moeten kopen omdat ik geen tandenborstel, scheerapparaat, ondergoed, T-shirt, broek en schoenen had voor de zomer die allemaal in mijn bagage zaten. Ik zal de aankoopnota's toevoegen. Ik heb onmiddellijk bij het bevoegde kantoor op de luchthaven SANTIAGO/CHILI aangifte gedaan van het verlies van mijn bagage. Het PIR nummer is van LATAM SCLLA85110. Zaterdag kreeg ik bericht: SCLLA85110 - Bag01/02/BLACK/BLACK - Your items have been prepared to be delivered to you. Pas op zondag 16 februari werden mijn valiezen afgeleverd in Vitacura waar ik verblijf. Daar bleek namelijk dat de camera verdwenen was uit mijn "handbagage". Ik heb een klacht ingediend op 17/02 bij LATAM : nummer 64852875 met vermelding van de gestolen goederen: - Nikon Z7 body (+~ 2000€) - NIKKOR Z 24-70mm F/2.8S ( 2000€ ) - Nikon Z teleconverter TC-2.0x (500€ excl btw ) - Nikon 660GB CFEXPRESS memory card (550€ Was inbegrepen in factuur van NIKON Z9) - camera bag LOWEPRO TLZ 50 AW (60€) Mijn klacht bij LATAM #64852875 wordt afgewezen omdat ik deze voorwerpen in mijn handbagage moet meenenemen !!! - een medereiziger van deze vlucht, meldt mijn ook dat haar merkkleren gestolen zijn uit haar "handbagage" die ze moest afgeven ! Maar OOK dat de etiketten van de bagage etiketten zijn van de IBERIA ! Dus ze zijn niet verantwoordelijk Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: . Gekochte goederen . Aankoopfacturen gestolen goederen • Kopie van vliegticket • Bagage-identificatiebewijs • PIR ingevuld op de luchthaven
Iberia vluchtvertraging
Geachte mevrouw/heer, Op 29/11/2024 ben ik op de luchthaven San Jose juan santamaria intl aangekomen met een geldig ticket voor vlucht nr. IB0244 naar Madrid Adolfo Suarez Barajas met uw maatschappij. Op 29/11/2024 ontving ik een mail van iberia dat de vlucht 4 uur vertraging had. Het personeel was niet in staat om tijdens de wachttijd uitgebreide informatie/assistentie te verlenen. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig pas om 22u15 en kwam het ongeveer 4 uur later dan gepland aan op zijn bestemming. Overeenkomstig Europese wetgeving, verzoek ik hierbij om schadevergoeding ten bedrage van - 600€ per passagier (over 3500 km) Er worden geen bijkomende kosten ingebracht. Er werd een voucher voor 15 dollar gegeven door baliemedewerker voor dinner. Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal 1200,00 euro.Gelieve mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen door overschrijving op de betalingswijze die voor de boeking werd gebruikt. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Kopie van vliegticket • Kopie betalingsbewijzen van gemaakte kosten Kopie van dinner voucher Kopie van weigering iberia tot tegemoetkoming
oplichting met boeking
Dinsdag 22/10 via de website van Iberia.com hebt ik een overschrijving gedaan dat via Klarna(sofort) gedaan via instant overschrijving voor de boeking van een reis met iberia. De overschrijving is direct gegaan dus 1300.89 Eur zijn van mijn rekening betaald maar ik ontving geen bevestiging van Iberia of klarna. Geld was direct overschrijven naar partner van Iberia automatisch via hun website platform en had geen reservatie of ticket ontvangen Na verschillende gespreken met Iberia ze hebben me informeer dat het geld zou na 7 dagen terugstorten worden op mijn rekening. We zijn vandaag 06/11 en ik heb niets ontvangen. Via klarna customer service, heb ik de link gekregen van terugbetaling maar dit gaat niet door omdat ik geen referentienummer hebt. Volgens de bank is alles in goed orde verlopen, volgens Iberia zo klarna zouden deze rembours doen maar ik krijg niets. Maandag hoor ik van iberia dat ze gaan bekijken en ik moet nog 7 dagen wachten. Het is nu al 2 weken en ze willen een week meer! Kunnen jullie dit traceren ?
Nog steeds geen antwoord noch terugbetaling
Beste, op dinsdag15 augustus vloog ik met Iberia van Alicante -> Madrid en van Madrid -> Brussel. Tijdens de vluch Madrid-Brussel raakte mijn bagage kwijt. Bij mijn aankomst op de luchthaven in Brussel-Zaventem maakte ik onmiddelijk mijn dossier aan met alle nodige gegevens en details. Op woensdag kreeg ik telefoon van Iberia dat mijn valies de volgende dag geleverd zou worden. Daar onze straat door werken volledig open ligt, liet ik mijn valies bij mijn schoonmoeder leveren (wiens valies ook zoek was). Daar leverden ze op donderdag een blauwe valies die helemaal niet overeenstemde met de eigenschappen van mijn valies opgegeven in mijn dossier. Ik nam contact op met Iberia, maakte via de website een claim aan en kreeg hierop antwoord dat ik zelf de foute bagage naar de luchthaven van Zaventem moest brengen, en daar achter mijn bagage vragen. Daar er geen andere oplossing kwam van Iberia, ging ik op zaterdag naar de luchthaven om de foute bagage af te zetten en de mijne te zoeken. Helaas was mijn bagage daar nergens te vinden! Gelukkig werd ik wel goed geholpen door een luchthavenmedewerker aan het loket die me nadien persoonlijk opbelde om te melden dat hij mijn bagage gevonden had (ergens onderweg in een of andere camion). Ik las op de website van Iberia dat de gemaakte kosten door het verlies of delay van een bagage terugbetaald werden. Daar ik zwanger ben en al mijn verzorgingsproducten en medicatie (vitaminen) in mijn bagage zaten, ging ik op vrijdagavond naar de apotheek. Daar kocht ik de nodige vitaminen en producten aan voor een totaal van 209,66€.Ik stuurde dit meteen door naar Iberia en kreeg hier - tot op heden - nog steeds geen antwoord op. Noch een antwoord, noch een terugbetaling.Ik voerde een nieuwe klacht in, en ook hier nog steeds geen antwoord op ontvangen. Zouden jullie me aub kunnen verderhelpen?Alvast bedankt,Met vriendelijke groetenKatrien Menten
Lost lugage
dear,on September 14th 2023, i traveled from Seville to Madrid with the flight IB 3951. I only had a small carry on luggage. At the gate, my luggage was taken from me because it needed to go in the plane. In Madrid, I had a connecting flight to Brussels with flight IB3208. My luggage did not arrive in Brussels and want therefore submit a complaint for financial compensation. The loss of luggage was reported in PIR with number AHL BRUIB21567
Problemen met betaling schadevergoeding
Onze vlucht van Brussel naar Madrid op 28 januari jl. had vertraging opgelopen door een technische panne bij Iberia. Hierdoor misten we vervolgens onze aansluitende vlucht naar Bogota. Er is correspondentie waarin Iberia duidelijk meldt dat die vertraging heeft plaatsgehad (pas daags nadien was er nieuwe vlucht) en erkent Iberia dat de vertraging te wijten was aan hun computersysteem. Ondanks herhaalde vraag hebben mijn partner en ik nog niet de wettelijke schadevergoeding van 600 euro per persoon nog niet ontvangen. Beide vluchten werden verzorgd door Iberia en de boeking werd gedaan via British Airways die echter stelden dat ik mij diende te richten tot Iberia (ook al zijn zij verwante vennootschappen....)
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten