Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
kosten binnen garantieperiode
Betreft: Betwisting van factuurnummer 2026 / 202600048 van 10/07/2025 Geachte mevrouw/heer, Op 10/07/2025 heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van € 159,00. Dat moet echter een vergissing zijn: De vervanging van een defecte omvormer binnen de garantieperiode. Ik beroep mij op de wettelijke garantie. Ik vind nergens in jullie algemene voorwaarden terug dat verplaatsingskosten en vervangingskosten door een technieker - van onderdelen in garantie - hierin niet begrepen zitten. Onder wettelijke garantie zijn de kosten voor plaatsing van een vervangend onderdeel of een reparatie normaal gesproken voor de verkoper, niet voor de consument. Dit geldt voor zowel nieuwe als tweedehands producten die onder de wettelijke garantie vallen. De verkoper mag geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten in rekening brengen. Ik verwijs ook naar mijn eerdere mails van 10/7 en 17/7. Tot op heden heb ik mijn gevraagde contract uit 2020 met de garantievoorwaarden nog niet ontvangen waarin duidelijk staat dat zowel de verplaatsingskosten als de vervanging door een technieker niet zijn inbegrepen binnen de gestelde garantieperiode. Wil u dit alsnog doormailen a.u.b. Ik betwist die factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken. In afwachting van uw reactie betaal ik het niet-betwiste gedeelte van de factuur, namelijk € 159,00 , en dit onder voorbehoud van al mijn rechten. Met vriendelijke groet,
Alfasun levert geen dienst na betaling voorschot
Wij vroegen advies aan Alfa Sun voor het plaatsen van een warmtepomp ter vervanging van een stookoliebrander. De afspraak ter plaatse gebeurde door Kobe Bické op 20/09/2024. Wij ontvingen de voorschotofferte op datum 2/10/2024 en betaalden dezelfde dag het voorschot van 5628.60 euro. Op 8/10/2024 hadden wij nog enkele bijkomende vragen; pas na de 2de reminder op 15/10/2024 kregen we hierop een antwoord na zelf telefonisch contact op te nemen. De plaatsing werd voorzien op 6/11/2024 om 7:00 uur. Echter ontvingen wij een bericht van Steven Malfrooid (andere medewerker) op 6/11/2024 om 7:31uur om te melden dat de plaatsing niet kon doorgaan wegens COVID. Nieuwe plaatsing werd voorzien op 26/11/2024. Op 25/11/2024 ontvingen wij een nieuwe annulering omdat er blijkbaar geen toestel geleverd werd door hun Spaanse leverancier; wat de annuleringsreden van 6/11/2024 in vraag stelt. Door deze annuleringen werden wij genoodzaakt om stookolie aan te kopen zodat wij de winterperiode konden overbruggen. Gezien het absoluut ontbreken van duidelijke communicatie, twijfelachtige excuses en de meerkost van de stookolie, namen wij opnieuw contact op met de vertegenwoordiger Kobe op 27/11/2024 met de vraag of wij de bestelling konden annuleren. Hij zou dit opnemen met het management. Luc De Vos nam op 28/11 contact op met ons. Na verduidelijking van de situatie stelden we voor om de bestelling nietig te verklaren omdat er naar ons aanvoelen een schending was van het vertrouwen. We stelden voor om de schadevergoeding, conform de algemene voorwaarden van Alfa Sun, van 10% van de totaalfactuur te betalen. Dit bleek niet mogelijk te zijn omdat de commercieel verantwoordelijke zijn commissie reeds had ontvangen op onze aankoop. Hierop stelde Luc De Vos voor om de bestelde (en ondertussen geleverde warmtepomp in het magazijn van Alfa Sun) te vervangen door een nieuwe hoogrendement stookoliebrander. Krijgen hiervoor op 10/12/2024 een offerte. Hierin werd echter geen melding gemaakt van de boete die ons boven het hoofd hangt wanneer wij dit zouden installeren (namelijk 2000€ + 3000€). Wij hebben hierop gereageerd op 10/12/2024 met melding van deze boete en vraag naar een ander alternatief die tegen de waarde van ons voorschot kon staan om geen extra kosten meer te maken. Tot op heden ontvingen we geen enkele reactie, geen goederen en is Alfa Sun nog steeds in het bezit van het voorschot. Wij wensen ons voorschot dan ook zo spoedig mogelijk terug.
Verplaatsen buitenunit alfasun
Ik heb vorig jaar in juli zonnepanelen laten plaatsen en airconditioning bij alfasun, ik had duidelijk gevraagd om de buitenunit op de muur te plaatsen en niet op het plat dak omwille van geluid en trillingen. Doch hebben zij dit op het dak geplaatst. Heb direct contact opgenomen en ze gingen dit kosteloos komen verplaatsen, heb ik op mail staan als bewijs. Ik heb zeker 20 mails gestuurd, steeds uitvluchten, te druk, ziekte van werknemers , slecht weer, verlof, noem maar op. Heb ik uiteindelijk de nr van de technieker gekregen om zogezegd een afspraak te maken, 4 keer gebeld, hij ging langskomen, nog steeds niet gezien, dan naar bedrijf zelf geweest, daar hebben ze direct naar technieker gebeld en ging terug contact opnemen maar tot op heden nog niets vernomen.Ik kan nu mijn airco's niet gebruiken omwille van het lawaai, zelf de buren zijn al komen klagen hierover en heb dit ook aan hun gemeld, nu de gas zo duur was zou ik dit zeker kunnen gebruiken... Nu ga ik mijn plat dak vernieuwen en isoleren maar dan moet de buitenunit dringend verplaatst worden. Hoop dat hier snel een oplossing kan voor komen met de hulp van jullie
Product niet geleverd. Geld wordt niet teruggegeven
Beste, wij betaalden een voorschot voor de plaatsing van een thuisbatterij+omvormer bij Alfasun, maar die werd nooit geleverd en op mails wordt niet gereageerd. We hebben intussen een advocaat ingeschakeld om het voorschotbedrag terug te krijgen. Maar het blijft stil.
NIET werkende installatie zonnepanelen
Beste,Op 19/5 werd de zonnepanelen geplaats dit zonder omvormer/thuisbatterij, zou later gebeuren . We werden hier niet van op de hoogte gesteld op voorhand.25/08/200 Omvormer en thuisbatterij geplaatst, aansluiting verliep moeizaam. Volgende werkdag zou er iemand langskomen. Er werd een andere batterij geplaatst dan diegene die we besteld hadden zonder ons hier iets over te melden. De batterij werkt niet . Is het wel compatibel? is de aansluiting juist.27/09/22 tot op heden nog niemand gezien of gehoord. Wel al 2 aangemaand om te betalen . 2X gereageerd dat wij pas betalen als alles opgeleverd is.27/09 zelf nogmaals contact opgenemen, ze zouden me uitzoeken wat er fout loopt en mij contacteren. Tot heden niks gehoord.We zouden graag alls in orde hebben voor het eind van het jaar daar we ook onze subsidies tijdig zouden kunnen aanvragen.
Installatie en aangifte van zonnepanelen en thuisbatterij
BesteIk bestelde op 18/01/2021 zonnepanelen en een thuisbatterij na bezoek van een Alfasun verkoper. Deze beweerde dat alles perfect aansluitbaar was en dat Alfasun ook alle nodige premies voor mij zou aanvragen. Voorschotfactuur voor zonnepanelen en thuisbatterij (828,43 euro en 2343,15 euro) werd betaald op 20/1.Op 9/2 werd me meegedeeld dat ik de premies zelf moest aanvragen. Ik beschik tot op vandaag nog steeds niet over de nodige documenten en gegevens om deze correct aan te kunnen vragen. Alle vragen hierover bleven door Alfasun onbeantwoord.De installatie zelf werd tot drie maal toe uitgesteld door Alfasun. Meters voor elektriciteit en gas moesten ineens ook vervangen worden op mijn kosten terwijl bij eerste bezoek dit geen probleem zou zijn volgens de Alfasun verkoper.Op 14/4 werden de zonnepanelen geïnstalleerd. De thuisbatterij was er niet bij. Tot op heden weet ik nog steeds niet wanneer deze zal geïnstalleerd worden (geen antwoord van Alfasun op aangetekend schrijven van mezelf of advocaat). De keuring en aangifte bij Fluvius van de installatie zou contractueel door Alfasun gebeuren. Is tot op heden ook nog niet gebeurd, desondanks het betalen van het factuurbedrag 1933,00 euro op 27/4 (met behoud van mijn rechten weliswaar).Ik zou graag hebben dat Alfasun zijn contractuele verplichtingen nakomt (aangifte van installatie bij Fluvius, technische keuring, de plaatsing van de thuisbatterij en het bezorgen van de nodige info en documenten zodat ik mijn premies kan aanvragen).
Animatie zonnepanelen door scheiding
Beste Vorig jaar is Michiel de vertegenwoordiger van Alfasun langs geweest om een offerte te maken van zonnepanelen. Maar door de scheiding van mij en mijn vrouw heb ik dit afgezegd via mail aan Michiel. Nu een jaar later krijg in er telefoon van dat mijn factuur niet betaald heb.maar ik heb geen zonnepanelen liggen en heb dit afgezegd aan Michiel via mail. Dus ik win dat hier iets aan gedaan wordt!
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten