Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
B. C.
17/09/2025

Foutieve einddatum van leegstandcontract

De einddatum van leegstandcontract van ons appartement is foutief. Dit moet 14/05/2025 zijn en niet 30/06/2025. Ik nam reeds tweemaal telefonisch contact op met Engie. Na het doorsturen van de gevraagde documenten (energie-overdracht) zowel per mail als aangetekend per post blijft de einddatum in de herinneringen hetzelfde. Engie heeft de factuur nu doorgestuurd naar een gerechtsdeurwaarder "De Wilde&Partners" . Factuur met 20 cent verhoogd. Ik nam telefonisch contact op met dit buro en stuurde de gevraagde documenten nogmaals door. De telefoniste was verbaal vrij agressie - zonder documenten konden zij niets ondernemen. Zij luisterde niet naar mijn verhaal. Maar omdat ik er geen goed oog in heb, schakel ik jullie reeds in. Bedankt al voor jullie bijdrage . Hilde Polet

In behandeling
P. D.
15/09/2025

Betwisting eindafrekening wegens niet toepassen van beloofde welkomstpremies

Geachte mevrouw/heer, Ik ben klant bij uw onderneming met referentie 2 210 659 446. Ik heb een eindafrekening gekregen begin mei 2025 voor een bedrag van 739,98 EUR. Ik betwist echter deze factuur omdat geen rekening gehouden werd met de beloofde welkomstpremies ten tijde van intekening. Op de Engie klantenzone heb ik in verband hiermee, volgende klachten ingediend: 0094151780 (10/5/2025) 0094314270 (8/7/2025) 0094319476 (9/7/2025) 0094427821 (20/8/2025) Er zijn 4 maanden verstreken sinds mijn eerste klacht en nog steeds is er geen correcte afhandeling geweest van dit dossier ! Mag ik u verzoeken om de eindfactuur op basis van de eerder verstrekte informatie ten spoedigste en uiterlijk binnen de 7 dagen te willen corrigeren? Met vriendelijke groet, Pieter Delforche

In behandeling
R. C.
8/09/2025

PROBLEEM SOCIAAL TARIEF

BESTE HIERBIJ VRAAG IK NOG EENS HET SOCIAAL TARIEF AAN IK HEB DE GELDIGE ATTESTEN REEDS VERSCHILENDE KEREN DOR GESTUURD PER MAIL EN AANGETEKEND SCHRIJVEN VAN 01/09/2025 TOCH BLIJFT U ANTWOORDEN DAT DIT GEEN GELDIGE ATTESTEN ZIJN HET IS EEN ATTEST VAN DE FOD MET MIJN INVALIDITEIT EN EEN ATTEST VAN ECONOMIE ENERGIE WAAR OOK DUIDELIJK STAAT DAT IK RECHT HEB OP SOCIAAL TARIEF . IK HOOP DAT U DIT NU SPOEDIG HERZIET VOOR IK VERDER KLACHT INDIEN .MVG CAMPE ROGER .

In behandeling
S. L.
22/08/2025

Foutieve facturatieperiode

Geachte mevrouw/heer, Ik ben klant bij uw onderneming met klantennummer 2 208 495 432 Ik heb de eindafrekening gekregen op 10.09.2024 voor de facturatieperiode 01.12.2023 - 28.08.2024. Ik betwist echter deze factuur omdat ik uitgetrokken ben uit het aangesloten pand op 02.01.2024 wat ook zo bevestigd wordt door het overnamedocument dat jullie reeds ontvangen hebben van mij. Ik heb van jullie sindsdien een bericht ontvangen (ref. 1047453549 (SWI/2208495432/JN6379)) waarin jullie verwijzen naar artikel 2.3 van mijn contract. Begin 2024 heb ik gemerkt dat er nog steeds voorschotten werden afgehouden van mijn rekening via de domiciliëring. Ik heb dan op 13.03.2024 reeds een bericht gestuurd naar jullie klantendienst om na te gaan of de overname correct verlopen was (ref. 9293594308). Nadat ik bevestiging had gekregen dat deze vraag correct ontvangen was en dat deze werd doorgestuurd naar de tweede lijn heb ik daar nooit een antwoord op ontvangen. Indien jullie klantendienst toen tijdig geantwoord had, had ik op die datum reeds het overnamedocument in kunnen dienen en het contract kunnen beëindigen. In plaats daarvan lieten jullie mij in het gewisse wat er juist fout was en heeft het contract dus foutief gelopen tot 28.08.2024. Mag ik u verzoeken om de eindfactuur op basis van die elementen spoedig en uiterlijk binnen de 14 dagen te willen corrigeren met als nieuwe einddatum 13.03.2024? Met vriendelijke groet, Stijn Langendries

Opgelost
L. V.
27/07/2025

Onrechtmatig aangerekend verbruik

Wij vragen een creditering van de betalingen die wij (eigenlijk wijlen ons moeder Daenekindt Hilda klantnr. 2210196201) verricht hebben sinds december 2023 voor het elektriciteitsverbruik via de meter met code EAN541448860022001188, welke ons nooit heeft toebehoord maar blijkbaar gekoppeld is met een openbaar verkeerslicht.

In behandeling
P. M.
23/07/2025

Onderhoud ketel

Beste, Via deze weg dien ik een formele klacht in tegen Engie/Senec betreffende mijn onderhoudscontract voor ketelonderhoud. Mijn klantnummer: 2 204 512 182. Situatie • Op 11 juli 2025 werd ik door Engie/Senec opgebeld met de melding dat mijn geplande ketelonderhoud op 14 juli niet zou doorgaan. Zonder mijn toestemming werd dit verplaatst naar 4 september 2025. • Na verschillende telefoontjes is het mij toch gelukt om een afspraak te krijgen op 15 juli (voormiddag). Dit was essentieel, want op 16 juli werd de verkoopakte van onze woning getekend, en het ketelonderhoud was schriftelijk vastgelegd in de akte door de notarissen. • Op 15 juli om 11:38 belde ik naar Senec omdat de technieker nog steeds niet was langsgekomen en ik om 13:00 bij de dokter moest zijn. De medewerker aan de telefoon wist van niets, beweerde dat er geen afspraak bestond (terwijl ik een bevestigingsmail had) en werd zeer onbeleefd. Ze verbrak zelfs het gesprek. • Daarna belde ik opnieuw met Engie, maar niemand kon mij helpen of een oplossing bieden. • Op 16 juli kreeg ik onverwacht een mail van Engie met de boodschap dat ik zogezegd gevraagd had om mijn ketelonderhoud stop te zetten vanaf 7 juli 2025. Dit is compleet onjuist en ik viel uit de lucht. • Sindsdien heb ik herhaaldelijk contact proberen op te nemen, maar tot op vandaag (23 juli) heb ik geen enkele reactie of oplossing ontvangen. • Noch Engie, noch Senec heeft mij een officieel document bezorgd dat ik aan de notarissen kon voorleggen. Mijn laatste onderhoud dateert ondertussen van twee jaar geleden, terwijl ik elke maand heb afgedragen voor het onderhoud. Bewijsstukken Ik hou een logboek bij van alle telefoongesprekken en ik beschik over bevestigingsmails van de gemaakte afspraken, die ik als bewijs kan voorleggen. Deze kan ik desgewenst volledig bezorgen. Gevolgen • Door deze nalatigheid dreigde de verkoop van mijn woning in het gedrang te komen. • Ik heb onnodig tijd, energie en telefoonkosten verspild. • Ondanks mijn maandelijks betaalde onderhoudscontract heb ik mijn Ketelonderhoud niet gekregen Mijn verzoek • Een officieel document/attest dat ik kan voorleggen, waarin bevestigd wordt waarom mijn onderhoud niet werd uitgevoerd. • Een financiële compensatie voor twee jaar onterecht betaalde bijdragen en de veroorzaakte stress en hinder + terugbetaling van deze geleden • Een formele excuses van Engie/Senec voor hun nalatige en klantonvriendelijke behandeling.

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
P. C.
22/07/2025

Inloggen lukt niet meer op Engie website

Beste, ik kan al een 2 tal weken niet inloggen op de Engie website. (zie foto bijlage) ik krijg telkens een melding dat ik geen klant meer ben sinds 2-tal jaar, nochtans betaal ik elke maand mooi op tijd mijn facturen aan Engie. Ik heb contact opgenomen via jullie chatbox ze gingen mij zo snel mogelijk contacteren via telefoon. Na enkele dagen niets gehoord heb ik gebeld naar Engie zeer onvriendelijk ontvangen, ze weten van dit probleem en werken eraan. Nu intussen ook weeral een paar dagen geleden werkt nog steeds niet. Ik heb alle begrip voor technische problemen en dat dit een tijd kan duren aleer dit opgelost is. Maar weten van het probleem en klanten niet op de brengen dit kan niet! Wanneer zal dit in orde zijn? Mvg, Castille Peter

In behandeling
D. V.
19/07/2025

Ouderlijk huis verkocht in mei en toch nog een factuur in juni. (vervolg)

En het verhaal blijft duren… 17 juni 2025 krijgen wij een slotfactuur van 172,54€ te betalen voor 30 juni 2025. Betreft de periode van 9/1/23 tot 22/6/23 welke al feitelijk niet klopt aangezien het huis verkocht is op 22 mei 2023 en die laatste maand dus al voor rekening van de nieuwe eigenaars was. Maar aangezien deze laatste niets in orde brachten en ook overstapten naar een andere leverancier was de overdracht van de meters een ramp. Bij nazicht blijken wij deze rekening dan toch al betaald te hebben op 31/7/23. Bevestigd door Engie zelf via mail op 1/8/23! 29 juni 2025 sturen wij via Testaankoop een klacht aangezien we telefonisch niet geholpen worden. Deel 1 gaat over de andere slotfactuur waarbij we 55,07€ terug gekregen hebben, dus in orde. Deel 2 gaat over de slotfactuur van 172,54€. Wij verwachten dat beide facturen geannuleerd worden. 8 juli weer betalingsherinnering van 172,54€ en weer klacht van ons dat deze factuur moet geannuleerd worden. 10 juli wordt meegedeeld dat er geen openstaande schuld meer is. 17 juli onderstaande mail We zien 2 verschillende klantnummers nl eerst van Lea De Donder, vervolgens na haar overlijden van haar zoon. Ligt daar het probleem? Los het dan aub voor eens en altijd op! Bijkomend zijn wij niet meer in staat om de achterliggende info van deze laatste factuur op te roepen aangezien we geen klant meer zijn van Engie. Beste heer Van Langenhove Er dient nog een openstaand bedrag van 172,54 € betaald te worden na de eindafrekening van uw energieverbruik (klantnummer 2 209 672 848).

Opgelost
W. V.
17/07/2025

Engie weigert voorschot aan te passen

Beste, Ik ben klant bij Engie en mijn elektriciteitsverbruik was vrij hoog. Ik betaalde een maandelijks voorschot van 213 euro en kreeg een afrekening van 950 euro. In totaal had ik dus een jaarlijks verbruik van 3500 euro. Ik ben dan op zoek gegaan naar de toestellen die veel elektriciteit verbruiken en nu bleek dat onder andere een Coca Cola ijskast in de garage de grote boosdoener was met een verbruik van meer dan 1200 euro per jaar. Ik heb dan allemaal nieuwe toestellen gekocht waaronder een nieuwe ijskast, diepvriezer en warmtepomp droogkast met het aller laagste verbruik en sinds de toestellen geleverd zijn is mijn dagelijks verbruik gedaald met 30%. Wat is nu het probleem: Het nieuwe maandelijkse voorschot is door Engie bepaald 296 euro (3550 euro jaarlijks). Maar door het lagere elektriciteitsverbruik (30% lager zichtbaar in de Engie app) is dit voorschot te hoog. Nu wil ik mijn maandelijks voorschot aanpassen naar 200 euro, maar Engie weigert. (Ik heb ook de klantendienst gecontacteerd) Volgens hen is het minimumvoorschot 296.83 euro (ik kan het voorschot aanpassen tussen de 296,83 en 5936.6 euro per maand). Engie weigert gewoon om mijn voorschot aan te passen naar 200 euro terwijl dit mijn volste (en wettelijke) recht is. Engie overtreed hiermee flagrant de wet. Ze hebben niet het recht om een minimum voorschotfactuur op te dringen. Een hoger voorschot mag wettelijk gezien niet eenzijdig worden opgelegd en de je hebt steeds het recht een wijziging van het voorschotbedrag te weigeren. Dus Engie... leef de wet na, en geef al uw klanten de mogelijkheid om zelf hun voorschotfactuur aan te passen zowel naar boven als naar beneden. Een minimumbedrag opleggen of eenzijdig het voorschotfactuur verhogen zonder wederzijdse toestemming is wettelijk "ABSOLUUT" niet toegelaten. Dus stop met het overtreden van de wet en geef mij (en andere klanten) de mogelijkheid om zelf in de app het voorschotbedrag aan te passen naar mijn (en hun) eigen behoefte (dus omhoog of omlaag). Dit telt niet alleen voor mij, maar voor alle Engie klanten. In tussentijd vraag ik dat mijn nieuwe maandelijks voorschotfactuur onmiddellijk aangepast wordt naar 200 euro.

Afgesloten
Z. V.
16/07/2025

Eindafrekening

Beste , Ik heb een eindafrekening gekregen in juni van €450,80 . Ik heb via my engie app alles uitgekrekend hoeveel ik per maand aan elektriciteit en gas opgedaan heb samen komt dit op een totaal van € 1234,28 van de periode van juli 2024 tot mei 2025 en ik heb aan voorschotten in totaal €1200 betaalt dus zou ik eigenlijk op mijn eindafrekening maar €34,28 moeten betalen . Maar ik heb een factuur van €450,80 gekregen . Ik heb al meerder keren contact proberen op te nemen zonder succes vandaar mijn klacht

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform