Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
A. K.
1/12/2025

Onterecht gefactureerd

Beste, Graag dien ik een formele klacht in betreffende een ernstige fout die is ontstaan bij Engie. Recent ontving ik een aanmaning van het incassobureau LA-ON te Antwerpen in verband met een openstaande factuur van € 2.037,34 voor het verbruiksadres Jozef Wautersstraat 73, 9050 Gentbrugge. Ik wens te benadrukken dat ik op geen enkele manier verbonden ben met dit adres. Ik heb daar nooit gewoond, ken de bewoners niet en heb nooit een contract geopend voor dit verbruiksadres. Ik ben eigenaar van de woning op Jozef Wautersstraat 12, 9050 Gentbrugge. Toen de huurders vertrokken, heb ik op 13.12.2023 een energiecontract bij Engie geopend voor dit adres. De woning stond vervolgens leeg tot 02.09.2024, en gedurende deze periode heb ik meerdere voorschotfacturen betaald onder mijn klantnummer 2 207 425 236. In september 2024 verhuisde mijn dochter H.K. (klantnummer 2 210 580 747) naar ditzelfde adres (nr. 12), waarna zij het contract overnam en tot en met december 2024 voorschotfacturen betaalde. We hebben nu vastgesteld dat zowel ik als mijn dochter gedurende de periode 13.12.2023 t.e.m. december 2024 voorschotten hebben betaald voor het verkeerde verbruiksadres, namelijk nr. 73, hoewel onze contracten bedoeld waren voor nr. 12. Ik ontdekte deze fout toevallig tijdens het aanvragen van een nieuw contract bij Engie. Daarbij werd mij gemeld dat een incassobureau werd ingeschakeld voor een openstaande schuld, terwijl de EAN-codes op de facturen niet overeenkomen met de meters van mijn woning en bovendien het verbruiksadres nr. 73 vermeld stond. Uit voorzorg ben ik recent persoonlijk langsgegaan bij Jozef Wautersstraat 73. Daar kreeg ik te horen dat de woning in december 2024 is verkocht en dat er voordien bijna 60 jaar hetzelfde koppel heeft gewoond. De dochter van de vorige eigenaars van nummer 73 bevestigde dat haar ouders steeds een energiecontract hebben gehad en nooit enige wijziging of probleem hebben gemeld of ontvangen. Zij was zelf erg verbaasd over de situatie. Na indiening van een klachtenformulier bij Engie, ontving ik op 18 november 2025 een e-mail met de vraag om een formulier 'bijkomende inlichtingen' te laten invullen door de bewoners van het betwiste adres. De eerste pagina, met de meterstanden en EAN-codes, moet ik dan zelf invullen. Ondanks meerdere pogingen (telefonisch, per e-mail en per sms) weigert mevrouw H.V., de dochter van de vorige eigenaars van het betwist adres (nr. 73) dit formulier in te vullen. Zij gaf aan dat dit probleem te wijten is aan Engie en dat zij niet wenst mee te werken aan administratieve stappen voor een fout die niet door hen is ontstaan. Tijdens een telefonisch gesprek liet Engie mij echter weten dat, indien dit formulier niet door de oude eigenaars wordt ingevuld, ik verantwoordelijk blijf voor het volledige foutief gefactureerde bedrag van € 2.037,34. Deze situatie brengt mij ernstig in de problemen, omdat ik hierdoor momenteel zelfs geen energiecontract kan openen op mijn nieuwe adres. Gezien de aard en de ernst van deze fout verzoek ik u met aandrang om deze situatie onmiddellijk recht te zetten. Ik vraag dat de volledige aanmaning van € 2.037,34 wordt geannuleerd en dat het incassobureau LA-ON hiervan officieel op de hoogte wordt gebracht. Daarnaast verzoek ik dat alle door mij betaalde voorschotten tussen 13 december 2023 en 2 september 2024, alsook alle door mijn dochter betaalde voorschotten tussen september 2024 en december 2024, die foutief aan nr. 73 werden toegewezen, volledig worden terugbetaald. Tevens vraag ik een schriftelijke bevestiging van de correct uitgevoerde wijzigingen, inclusief de juiste koppeling van de EAN-codes aan het correcte verbruiksadres, namelijk Jozef Wautersstraat 12. Ik vertrouw erop dat dit dossier snel en correct wordt behandeld. Indien deze fout niet binnen een redelijke termijn wordt opgelost, zie ik mij genoodzaakt om een klacht in te dienen bij de Ombudsdienst voor Energie en desnoods verdere juridische stappen te ondernemen om mij te beschermen tegen deze foutieve schuldtoewijzing. Uiteraard ben ik steeds bereid om aanvullende informatie of bewijsstukken te bezorgen. Met vriendelijke groeten, A.K.

In behandeling
X. D.
29/11/2025

Abnormaal hoge eindfactuur

Beste, Ik had in september een mega hoge eindafrekening en kan het eigenlijk nog altijd niet echt geloven.. Ik had verwacht een 300€ opleg ofso maar moest meer dan duizend euro betalen.. Kunnen jullie dit aub nog eens nakijken of alles klopt? Ik kan er zelf niet zo heel goed aan uit.. Vooral dat gasverbruik? Misschien een komma verkeerd? Of zit ik met een lekkage of iemand die illegaal van mij aftapt misschien? De factuur is al betaald wel uit schrik voor eventuele boetes of represailles. Hopelijk ben ik niet te laat met deze vraag ook.. Alvast bedankt, Met vriendelijke groeten, Xavier Dieleman

In behandeling
R. S.
24/11/2025

Overdracht leverancier

Beste, Via mijn energie had ik de overdracht gevraagd naar Engie. Alvorens dat ze me inlichten dat ik een waarborg dien te betalen, maken ze zomaar een contract op.

In behandeling
C. P.
23/11/2025

foutieve slotfactuur

beste, er is een fout gemaakt bij opmaken slotfactuur voor elektriciteit bij verhuis, de gas afrekening is correct verlopen. - op 29/09/2023 is er 1 document stopzetting contract aan engie doorgestuurd. - op 29/09/2023 door de huurder 1 document naar eneco doorgestuurd voor opstart gas en elektriciteit op dezelfde datum. (beide documenten opgeladen) gas afrekening is correct verlopen. elektriciteit 1 maand te laat. ik heb al verschillende malen contact met klantendienst opgenomen en ze weten telkens niets en sturen nietszeggende antwoorden na lange tijd. graag correct afrekening elektriciteit met einddatum 29/09/2023.

Afgesloten
B. D.
19/11/2025

Foutieve berekening afrekening na plaatsing digitale meter

Er is geen rekening gehouden met de overschot van electriciteit na plaatsing van de digitale meter. de meter is geplaatst op 19/9 en de meterstand is opgenomen op 1/11. De uitleg is dat als de meter geplaatst wordt in de opnameperiode, dat dan de regeling dat je uw overschot kan meenemen tot aan de jaarlijkse afrekening niet van toepassing is. Dit is volgens mij verkeerd, hier zit toch een aanzienlijke periode tussen. vorig jaar is de mail van opgave tellerstand op 21/10 toegekomen, dus ik ga er vanuit dan de periode dan bv. start op 21/10 en ik krijg 10 dagen om het door te geven, dus loopt dit van 21/10 tot 1/11. Ik eis een correcte factuur met opname van mijn overschot. De tellerstand is juist vermeld in de tijdelijke afrekening van 27/9. overschot is 581 en verbruik aangerekend is 414 Kwh.

Afgesloten
E. D.
17/11/2025

betalingsprobleem

hallo , ik heb verleden maand een afrekening gekregen van Engie ( fluvius ) en moet meer betalen in één maand dan in de voorbije jaren samen ( €1263.43 ) , rekening houden dat ik 32 zonnepanelen op mijn dak heb en dat mijn meter tot en met begin augustus terugdraaide en mijn vrouw die zelfstandig is ( kapster ) nu niet meer 5/5 werkt maar verminderd is voor gezondheidsredenen naar 3/5 sinds 2025 maar toch zoveel te betalen - heb deze rekening reeds betaald zodat wij geen problemen zouden krijgen met de electriciteit voor het kapsalon . Heb al meerdere malen contact op gezocht maar zij beweren dat dit normaal is . Wat ook belangrijk is dat ik maandelijks 270€ voorschot heb betaald aan Engie !! vorige jaren het verbruik 2022 totaal 1483Kwh 2023 totaal 1281kWh 2024 totaal 966kWh 2025 totaal 4831kWh totaal kost 2025 €2112.02+€1263.43 = € 3375.45 met zonnepanelen en terugdraaiende teller en een rijhuis ( geen villa hé )

In behandeling
M. T.
15/11/2025

afrekening

ik betaalde van februari tot juni een voorschot van37,25 kreeg in juli mijn afrekening van81,89 terug .met het plaatsen van digitale meter betaal ik een voorschot van 50 euro per maand nu krijg ik mijn afrekening deze bedraagt 164.78 bij te betalen is dat corect

In behandeling
A. Z.
21/10/2025

Betwisting factuur

Betreft: : Klacht/betwisting over mijn contract en eindafrekening van 8 oktober ’25 en verzoek om oplossing Geachte mevrouw/heer, Hierbij wil ik een formele klacht indienen over mijn huidige energielevering bij Engie en verzoek ik om een dringende oplossing voor mijn situatie. Ik heb de klantendienst reeds gecontacteerd maar heb geen bevredigend antwoord gekregen. Ik heb een klachtenbrief verstuurd maar complaintmanagementteam@engie.com maar heb nog geen antwoord ontvangen. Ik neem contact met jullie op via Test Aankoop. Het is i.v.m. de eindafrekening van 8 oktober ’25. Op 27 december 2024 hebben wij telefonisch contact gehad met uw klantenservice om een vast contract aan te vragen met een vast maandbedrag. Tijdens dit gesprek werd het jaarlijkse verbruik doorgegeven van onze vorige leverancier, Total Energies: 10.000 kWh voor gas en 2.000 kWh voor elektriciteit. Wij hebben aanvaard dat het maandbedrag 94,20 euro zou zijn, waarbij duidelijk werd gecommuniceerd dat dit een vast bedrag betrof voor het opgegeven verbruik voor een jaar. Na het opzeggen bij Total Energies ontvingen wij een bevestiging per e-mail waarin deze afspraken werden herhaald, een contract voor een jaar met een vaste prijs. Tot onze verbazing ontvingen wij op 7 oktober 2025 onze afrekening, waaruit blijkt dat wij 546,26 euro moeten terugbetalen (zie bijlage). Ons verbruik bleek zelfs lager te zijn dan datgene wat aanvankelijk werd opgegeven: 5.948 kWh voor gas en 1.405 kWh voor elektriciteit. Dit staat in schril contrast met de duidelijke afspraken die wij hebben gedaan. Ik heb jullie gecontacteerd maar heb geen bevredigende hulp kunnen verkrijgen (enkel dat wij een ander contract kunnen aangaan). Dit is voor mij zeer teleurstellend en onaanvaardbaar, aangezien ik mijn verbruik te goeder trouw heb doorgegeven en een duidelijke overeenkomst heb gesloten. Ik verzoek u vriendelijk om deze situatie te herzien en om een passende oplossing te bieden. Gezien wij dit betwisten zullen wij de betaling voorlopig uitstellen tot wij een correct en volledig antwoord van u hebben ontvangen. Met vriendelijke groet, Ameer Zaidan en Halima Arbaj

In behandeling
I. C.
17/10/2025

installatie Smart App Engie

Beste, Sinds 12-10-2025 ben ik aangesloten bij Engie. Heb mail ontvangen voor de klankzone en de Smart-App. Alles ingevuld maar de App werkt niet omdat men de installatie niet kan afronden je krijgt dan de melding Kink in de kabel en deze site bestaat niet meer. Bij de klantenzone kun je nergens de verkregen activatie code inbrengen. Heb al een tweetal mails verzonden maar geen reactie alleen dat ze zijn ontvangen. Aantal keren de robot in de chat en medewerker gekregen maar ook dat loopt vast. Gewoon even iemand live spreken via de telefoon is niet mogelijk. Volgens mij is via een gesprek deze kwestie oplosbaar. Nu kan ik dus geen gebruik maken van alle voordelen. Dit is erg klant onvriendelijk en eigenlijk heb ik nu al spijt dat ik voor Engie heb gekozen. Wilt u zo spoedig mogelijk met mij contact opnemen om dit probleem op te lossen.

Opgelost
B. C.
17/09/2025

Foutieve einddatum van leegstandcontract

De einddatum van leegstandcontract van ons appartement is foutief. Dit moet 14/05/2025 zijn en niet 30/06/2025. Ik nam reeds tweemaal telefonisch contact op met Engie. Na het doorsturen van de gevraagde documenten (energie-overdracht) zowel per mail als aangetekend per post blijft de einddatum in de herinneringen hetzelfde. Engie heeft de factuur nu doorgestuurd naar een gerechtsdeurwaarder "De Wilde&Partners" . Factuur met 20 cent verhoogd. Ik nam telefonisch contact op met dit buro en stuurde de gevraagde documenten nogmaals door. De telefoniste was verbaal vrij agressie - zonder documenten konden zij niets ondernemen. Zij luisterde niet naar mijn verhaal. Maar omdat ik er geen goed oog in heb, schakel ik jullie reeds in. Bedankt al voor jullie bijdrage . Hilde Polet

Opgelost Behandeld door Test Aankoop

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform