Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
J. B.
21/03/2025

Fraude wordt niet onderzocht

Door Fraudeurs hebben we onbedoelde multimedia aankopen gedaan via de orange factuur. Via orange alle mogelijke nummers zoals transactie, payment, PSN ID doorgekregen. Maar bij contact met sony kunnen of willen ze geen onderzoek starten aangezien ikzelf geen Playstation account heb en ook niet het account van de fraudeurs weet. Terwijl ze alle ID nummers van de betaling en transactie voor hun neus hebben, kan het niet moeilijk kan zijn om deze te annuleren of op zijn minst te onderzoeken.

Afgesloten
M. S.
9/07/2024

defecte product geleverd

Geachte mevrouw/heer, Op 22/05/2024 kocht ik een Tv sony KD-65X85L in uw winkel en betaalde ik er [€] voor. Na het openen van het product werd opgemerkt dat het product beschadigd was. Meer specifiek, scherm was zichtbaar kapot na het openen van de verpakking. Op 16 juni heb ik het officiele aangemel na dat ik 20 keer beelde zonder resultaat, gezien de aard van het product en de omvang van het geconstateerde defect, vervanging van het product of retourneren van de complete betaalde som onder garantie te vragen. [Mijn verzoek is afgewezen omdat ik zogezegd te laat een klacht ingedient heb (maar het was wel op tijd binnen de termijn). Ik maak bezwaar tegen het bovenstaande omdat ik heb het dus wel op tijd gedaan en elk stap dat ze hadden gevraagd deed ik voor hun zoals fotos van de verpakking enzo maar ik werd genegeerd en dan na dat ik een nieuwe case heb geopent dan hebben ze dat gezegd. Overeenkomstig de wettelijke garantie van 2 jaar, verzoek ik dan ook onverwijld om vervanging van het product, dan wel om ontbinding van de overeenkomst met terugbetaling van de koopprijs. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Orderbevestiging • Betalingsbewijs

Afgesloten
B. V.
10/04/2024

Garantie geweigerd

Beste,Ik heb vorig jaar in februari een Playstation VR2 headset gekocht (dmv een pre-order in november 2022 rechtstreeks bij Playstation Direct, hun online winkel) en aangezien bij één van de lenzen de beschermlaag beschadigd is, is de beeldkwaliteit serieus verminderd (wazig, mistig beeld in het rechteroog).Ik heb telkens de instructies gevolgd om de lenzen op een veilige manier te kuisen, enkel met een microfiber doek zonder vloeistof, het is zelfs de microfiber doek die bij de vorige versie van de Playstation VR headset bijgeleverd werd (PSVR2 had geen meegeleverde doek).Op een Facebook forum voor PSVR2 gebruikers (PSVR 2 Community) is dit wel een probleem die door meerdere vermeld wordt, maar dit terzijde.Ik heb vandaag de helpdesk van Playstation Belgie gecontacteerd (nummer 025884240) en was in gesprek met iemand die denk ik op de afdeling in Nederland werkt.Hij gaf aan dat de fabrieksgarantie van deze Playstation VR2 headset maar 1 jaar is en deze dus overschreden is.Toen ik zei dat de wettelijke garantie op electronica in België 2 jaar was, hielden ze voet bij stuk en kreeg ik een email met hun uitleg.De reparatiekosten zouden 300€ bedragen, wat ongeveer de helft is van de aankoopprijs.Dit is de inhoud van de email:Hallo Bart,Bedankt voor je contact met PlayStation Support. We begrijpen dat je een vraag hebt over onze garantievoorwaarden. Je geeft aan dat je graag wilt weten waarom onze fabrieksgarantie 1 jaar is in plaats van de Europese garantietermijn van 2 jaar.Laten we voorop stellen dat de consumentengarantie in Nederland behoorlijk ingewikkeld geregeld is, maar we zullen dit verder proberen toe te lichten. Wij als fabrikant hebben geen wettelijke verplichting naar de consument, tenzij we een bepaalde fabrieksgarantie bieden. Wij bieden 1 jaar fabrieksgarantie en zijn daardoor verplicht jou ook in dat jaar te helpen als je problemen ervaart met jouw PlayStation, mits je kunt voldoen aan onze garantievoorwaarden natuurlijk.Er bestaat verder geen Europese wet omtrent consumentengarantie, dit is een richtlijn waar elke deelstaat (land) zijn wet op dient te baseren, zolang deze maar in het voordeel van de consument uitvalt. Nederland heeft besloten om deze richtlijn niet over te nemen. In Nederland heb je namelijk recht op een deugdelijk product. In de praktijk houdt dit binnen de garantietermijn in dat de winkelier dient aan te tonen dat het defect door jou als consument is veroorzaakt. Na deze garantieperiode dien jij als consument aan te tonen dat het product al defect was ten tijde van de aankoop (een fabricagefout).De regelgeving betreffende deze garanties gaan exclusief over de verkoopovereenkomst tussen de consument en de verkoper. De fabrikant heeft hier dus niets mee te maken.Meer informatie over de wettelijke garantie kun je terugvinden in onderstaande link van de Rijksoverheid:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-productWe raden je tenslotte aan om ook jouw garantieverzoek bij de verkoper neer te leggen wellicht heeft deze afwijkende garantievoorwaarden.Mocht je nog verdere vragen en/of opmerkingen hebben, dan horen we het graag.Met vriendelijke groet,Het PlayStation-ondersteuningsteam Is het normaal dat ze mij doorverwijzen naar de Nederlandse wetgeving?Ik had duidelijk aangegeven dat ik in België woon.Klopt hun uitleg dat hun fabrieksgarantie van 1 jaar voorrang heeft op de Europese (of Belgische) wettelijke garantie van 2 jaar?Alvast bedankt!Bart

Afgesloten
E. F.
16/03/2024

aankopen bij sony

beste, van mijn tel operator kreeg ik plots een sms van 2 aankopen bij sony die ik helemaal niet gedaan hebSony Interactive Entmt. Netwerk EU - PSN-786571101767069Prijs 50 EURBetaaldatum 16-03-2024 03:41Handelaar Sony Interactive Entmt. Netwerk EUReferentiehandelaar 9kxv8522uldjdutt60zm52peSony Interactive Entmt. Netwerk EU - PSN-786571208986437Prijs 50 EURBetaaldatum 16-03-2024 03:41Handelaar Sony Interactive Entmt. Netwerk EUReferentiehandelaar 9kxv8504nu4igblqt7ls73ikHoe kan dit op mijn tel rekening komen? Wie heeft dit aangekocht? Word dit terug betaald?

Afgesloten
G. B.
30/12/2023

Weigering cash Back

Ik kocht bij Foto Robert in Kortrijk een fototoestel van het merk Sony. Er was een actie cash back. Ik diende conform de voorschriften alle informatie bij Sony in en ontving ook een bevestiging van ontvangst van mijn aanvraag. Later kreeg ik de melding dat er een bewijs van betaling ontbrak, alhoewel dit aan de factuur zelf was toegevoegd. Wegens het feit dat zij niet binnen de door Sony gestelde termijn antwoord kregen, lieten ze weten dat de vraag definitief was afgewezen. Tussen mijn oorspronkelijke aanvraag en vandaag was er een hele reeks verwarrende correspondentie waar Sony bijvoorbeeld vroeg naar het reeksnummer van mijn TV en in een andere mail schreven zij dat de actie cash back enkel geldig was voor fotolenzen. Kortom een totale verwarring was aan de gang. Uiteindelijk dus die definitieve weigering van de cash back van 100 euro.

Afgesloten
J. B.
22/09/2023

Problemen met account

Beste,Ik heb een aantal problemen met Sony en hun account-policy.In het verleden heb ik een Playstation 3 gehad, met een account voor op deze console. Dit account is aangemaakt met een @hotmail.com mailadres.Ik ben destijds de gegevens hiervan kwijt geraakt, waardoor ik niet meer in mijn account kon en hierdoor ook alle gegevens en vooruitgang kwijt ben. Alle pogingen om dit account te herstellen hebben niets uitgehaald. Voor een nieuw account te maken heb ik dus speciaal een ander mailadres moeten aanmaken (@outlook.be). Dit is enkel en alleen gemaakt voor het 'Sony Playstation' account.Dit ter zijde, als bijkomende info.Nu, In 2021 heb ik een hoofdtelefoon van Sony gekocht. Hier komt een app bij en (uiteraard) vragen ze je een account te maken. Hier heb ik het hotmail.com (identiek aan het eerste playstation account) gebruikt, omdat dit nog steeds mijn primaire mailadres is. Tot zo ver ging alles goed en op dit punt heb ik 3 accounts bij Sony.1. Hotmail.com (Playstation, gegevens kwijt, niet inlogbaar, zou ook gekoppeld zijn aan kind, terwijl dit mijn account is, ik ben 30+...)2. outlook.be (nieuw account voor de playstation, nog steeds in gebruik vandaag)3. Hotmail.com (Voor Sony hoofdtelefoon app, nog steeds in gebruik vandaag en identiek aan het mailadres van account 1).Nu vraagt de Sony app op alle accounts te koppelen, zodat er 1 account is voor alle diensten van Sony. Uiteraard wil ik dit doen, dat maakt alles eenvoudiger. Hier kan ik niet anders dan doorklikken. Ik krijg geen optie te zien om deze stap over te slaan. Ze verplichten je om je accounts te koppelen.Als ik vervolgens wil doorgaan, krijg ik een melding dat de accounts niet gekoppeld kunnen worden, en dat het hotmail.com adres tot een kind behoort. Hier zeggen ze dus dat 2 accounts met HETZELFDE mailadres NIET gekoppeld kunnen worden.Doordat deze accounts niet gekoppeld kunnen worden, ben ik dus nu ook bij mijn hoofdtelefoonaccount, al mijn gegevens kwijt. Alweer, 2e keer.Ik heb jaren geleden al alles geprobeerd om mijn gegevens te recupereren. Sony heeft dit nooit opgelost. Ik ben nu alweer alles kwijt. Sony doet niet veel om hierbij te helpen want 'ze kunnen geen accoutns koppelen'Ik heb juist de helkpdesk gebeld, en ze zeiden mij dat er geen 2 accounts gekoppeld kunnen worden. Dit terwijl hun eigen app er je er wel toe verplicht.Ik ben intussen al op 2 van de 3 accounts mijn gegevens kwijt. Een derde keer zou echt de druppel zijn.De ideale oplossing voor mij zou zijn dat ze alle 3 mijn accounts kunnen recupereren en samenvoegen onder 1 account met 1 mailadres.Een andere oplossing is dat mijn allereerste account (Hotmail.com vanop Playstation) geschrapt wordt en dat het mailadres van mijn 2e account (Outlook.be) vervangen wordt door het hotmail.com account.

Afgesloten
I. V.
30/06/2022

Veel voorkomende error bij sony fototoestel a6000 wordt niet vergoed

Beste, Ik bestelde 2 jaar geleden (7 maart 2020) een fototoestel van Sony, namelijk de sony a6000 omdat ik van plan was om die zomer een verre reis te maken waarbij ik graag kwaliteitsvolle foto's wou nemen. Een week na mijn bestelling startte echter de lockdown omwille van corona. Ik heb niet gereisd waardoor ik het fototoestel amper heb gebruikt. Dit kan nagegaan worden op mijn Sony account. Er zijn amper foto's getrokken met het toestel. Aangezien ik deze zomer wel op vakantie wou gaan omdat de coronamaatregelen zo goed als allemaal zijn opgeheven, heb ik mijn fototoestel opnieuw bovengehaald. Wanneer ik echter probeerde een foto te trekken, verscheen er onmiddellijk een error op het scherm, namelijk: error: camera error turn power off and on. Op dat ogenblik bevroor de camera. Na wat opzoekwerk op het internet heb ik gevonden dat er veel mensen te maken krijgen met deze error. Ik heb dan ook verschillende toetsencombinaties geprobeerd zoals zelfs voorgesteld op de site van Sony maar niets bleek te werken. Nu blijkt dat er een probleem is met de shutter en dat deze vervangen zou moeten worden. Dit zou mij €200 kosten. Ik vind het zelf echter merkwaardig dat de shutter nu reeds kapot zou zijn. Het toestel is amper gebruikt, werd steeds mooi opgeborgen in een opbergtas enzovoort. Verder vind ik het opvallend dat deze error toevallig verschijnt 2 maanden nadat de garantieperiode van 2 jaar is verstreken. Wanneer je op het internet sony a6000 camera error ingeeft, zie je dat er tal van mensen zijn met een sony camera die te maken krijgen met exact hetzelfde probleem. ( https://www.dpreview.com/forums/thread/4252499 https://www.sonyalphaforum.com/topic/10276-camera-error-turn-power-off-then-on-my-a6000/ )Het lijkt mij dan ook dat er hier sprake is van een fout in het sony a6000 model op het vlak van de shutter. Ik ben al jaren een trouwe klant van Sony. Ik ben ondertussen aan mijn tweede smartphone van Sony, heb reeds drie hoofdtelefoons van Sony in mijn bezit en koos daarom ook voor Sony bij het kopen van een fototoestel. Dit bleek echter een foute keuze te zijn. Ik heb mijn fototoestel ter reparatie binnengebracht bij de mediamarkt omdat ik het daar had gekocht. Zij hebben in mijn aanvraag tot herstel reeds gevraagd of Sony er rekening mee kon houden dat ik dit toestel amper heb gebruikt. Uit hun antwoord komt echter naar voren dat ik zelf zou moeten instaan voor de reparatiekosten van het toestel omdat de garantie verstreken is. Aangezien ik hier niet mee akkoord ga, heb ik zelf geprobeerd om Sony te contacteren. Bij een eerste poging is mij dit niet gelukt. Er bestaat namelijk een pagina waarop de camera error bij de Sony a6000 wordt aangehaald ( https://www.sony.nl/electronics/support/e-mount-body-ilce-6000-series/articles/00026269 ). Wanneer je hier klikt op 'contact' krijg je echter de melding dat de site niet bereikbaar is. Na verder zoeken heb ik een telefoonnummer van de klantendienst van Sony verkregen. Ik heb hen opgebeld maar de persoon aan de lijn kon mij niet verder helpen. Hij heeft mij contactgegevens doorgestuurd van het Sony repair center in België. Ik heb dit nummer gebeld. Zij lieten mij weten dat ze opnieuw bij Sony gingen horen of er sprake was van een structurele fout bij de Sony a6000 aangezien ik aanhaalde dat er tal van voorbeelden zijn te vinden van personen met hetzelfde probleem bij hun Sony camera. Ze haalden echter aan dat al het contact via mediamarkt zou verlopen. Diezelfde avond ontving ik al een mail van mediamarkt waarin stond dat ze mijn camera gaan terugsturen of dat ik zelf de reparatie moet betalen. Ook heb ik gepolst of ik opnieuw 2 jaar garantie zou krijgen op die fout als ik toch de shutter van mijn camera zou laten repareren. Zij vertelden mij dat ik dan slechts 3 maanden garantie zou krijgen op diezelfde foutmelding. Op dit ogenblik heb ik dan ook het gevoel dat ik opgelicht ben door Sony. Wanneer een camera die amper gebruikt is, plots beschikt over een kapotte shutter, lijkt mij dit niet de fout van de consument. Zeker niet wanneer er overigens zeer veel andere personen zijn met eenzelfde camera met identiek hetzelfde probleem. Daarenboven was ik tot nu toe steeds een trouwe Sony klant. De manier waarop deze zaak behandeld werd tot nu toe, vind ik getuigen van zeer groot gebrek aan klantvriendelijkheid en sympathie bij Sony.

Afgesloten
C. M.
30/03/2022

PS5 controller stickdrift

Beste, contact opgenomen met de support van Sony Playstation omdat de PS5 controller stickdrift heeft. Men weigert echter deze te herstellen, men verschuilt zich achter 1 jaar garantie ipv de wettelijke europese 2 jaar. Ik heb de console aangekocht december 2020.Zo is het natuurlijk wel makkelijk, men produceert een controller die snel stuk gaat (er zijn heel veel mensen met stickdrift controllers) en dan willen ze geen 2 jaar garantie geven.

Afgesloten
G. G.
22/06/2020

Softwarematig defect Sony Bravia KD-49X8309C

Beste,Op 19/06 diende ik een supportcase in via de website van Sony (ref: 20393314) voor het defect van mijn Sony Bravia TV type: KD-49X8309C.De dag ervoor ging de tv via de afstandsbediening niet aan. Eerst dachten wij aan de batterijen van de afstandsbediening, deze vervangen bracht geen soelaas.Na het uittrekken van het stopcontact en terug inpluggen startte de tv op met het Google/android scherm. Daarna zwart zonder de mogelijkheid van het menu te openen.Na een tweetal minuten schakelt de tv automatisch terug uit. Terug opstarten is hetzelfde probleem.Wij hebben geprobeerd een hard factory reset te doen, bechreven zoals op onderstaande link:https://services.sony.be/supportmvc/nl/content/triage/pos/sakura-ts-reboot/5-1-6/2?SI=0emati535ahf4mo1pr4olhsb?SI=0emati535ahf4mo1pr4olhsbStap 1-5 hebben wij herhaaldelijk (tot meer dan 20 keer toe) uitgevoerd, zonder resultaat.Ik heb nog geprobeerd van de laatste firmware-update manueel via een USB stick te laten lopen. De tv begint met kopiëren maar kan nooit voltooien want de tv herstart al na een paar minuten, waarna die gewoon opnieuw begint.Aan het scherm waarop er gekopieerd wordt kunnen wij zien dat er hardwarematig niets, maar dan ook niets mis is met de tv.Wat meer opzoekwerk heeft me geleerd dat er aan dit probleem sotfwarematig niets te doen is. Er zijn vele lotgenoten die exact hetzelfde probleem hebben of gehad hebben. De enige oplossing is het moederbord vervangen?Kostenraming bijna 500€! Dat is meer dan de helft van wat de tv gekost heeft.Het kan toch niet dat de consument moet opdraaien voor de kosten van een nieuw moederbord door (eventueel) een mislukte update van jullie systeem of de incapabiliteit van het systeem om deftig te resetten of de systeemsoftware opnieuw te flashen? Als een computer crasht kan je gemakkelijk terug windows installeren. Bij een Android tv van Sony lukt dit blijkbaar niet.Hardwarematig is er namelijk niets mis met de tv, dus de kosten van een nieuw moederbord zijn ferm overdreven ivm wat er fout loopt.Voor het geld dat je betaalt voor de reparatie van de tv heb je al een volledig nieuwe tv in de plaats.Wij kregen doodleuk het antwoord: Het is vervelend te horen dat u problemen ondervindt met uw KD-49X8309C.Een TV kan kapot gaan en dit kan met heel veel factoren te maken hebben. Bij Sony is er niets bekend dat, zoals u zegt, door een software update uw moederboard kapot is gegaan.Als je ten rade gaat op het forum van Tweakers, 9lives en nota bene het forum van Sony zelf is er bewijs van heel wat gelijkaardige gevallen.Ik heb in dit veld te weinig plaats om ze allemaal op te sommen, maar dit topic geeft het pijnlijk weer:https://community.sony.nl/t5/android-tv/sony-android-tv-kd-49x8305c-start-voortdurend-opnieuw-op/td-p/2713477?fbclid=IwAR3ZQAx_wOFYSJPSj-B56wS3JLQquUB7jNh0JNx_ZMp475wUw8DfZHurTi8Kan test-aankoop hierin optreden aub?Wij hebben intussen een nieuwe tv gekocht maar ik weiger de oude naar het containerpark te brengen voor een softwareprobleem. Graag hadden wij een oplossing gekregen die binnen de perken valt en geen 500€ kost. Of ze komen de tv ophalen om hem daarna refurbished te verkopen, in dat geval wensen wij een financiële compensatie.Met vriendelijke groeten,Glenn Gosse

Opgelost
A. C.
21/02/2018

Weigering wettelijke 2 jaar garantie op Playstation 4

Op 28/12/2016 heb ik voor mijn zoon een Playstation4 Slim 500 GB gekocht. Hij maakt enkel gebruik van online spelletjes die hij download. Op 1 januari 2018 krijgt hij 2 nieuwe spelletjes van zijn oma. Hij probeert om deze CD ROM games op te laden maar het toestel neemt deze niet aan. Ik ben met dit toestel naar Game Mania Borsbeek geweest (winkel waar PSP werd aangekocht). Bij hen lukte dit ook niet. De garantie van 1 jaar was verlopen maar men zei uitdrukkelijk dat Sony wettelijk verplicht was om 2 jaar te geven. Dat we zeker voet bij stuk moeten houden en ons niet moeten laten afschepen. Mijn man belt naar Sony maar daar worden we van hier naar daar doorverbonden om dan uiteindelijk toch iemand van het onthaal aan de lijn te krijgen. Neen meneer dit klopt niet! Er staat nergens vermeld dat wij wettelijk verplicht zijn om 2 jaar garantie te geven. Zij heeft de lijn dan ook dichtgesmeten! Na een 2de poging bleef men weigeren om 2 jaar garantie te geven (die dag verstuurd in een mail door Sony : We begrijpen dat je een vraag hebt over onze garantievoorwaarden. Je geeft aan dat je graag wilt weten waarom onze fabrieksgarantie 1 jaar is in plaats van de wettelijke Europese garantietermijn van 2 jaar.) Er werden mij zo nog verscheidene mails toegestuurd die ik ook kan doorsturen. Ik vind dit absoluut niet correct. We zijn februari en dit is nog steeds niet opgelost met als gevolg dat mijn zoon zijn gekregen spelletjes niet kan gebruiken.Nog even vermelden indien je via hen de reparatie laat uitvoeren men niet zeker is of je wel je eigen product terugkrijgt!? Correct?Als je via ons repareert dan duurt het hele proces ongeveer 3 weken. Je krijgt je product gerepareerd terug of je ontvangt een gereviseerd gelijkmatig PlayStation product thuis. Let dus goed op dat wij niet garanderen dat je exact jouw eigen product terugkrijgt.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform