Beste, Ik bestelde 2 jaar geleden (7 maart 2020) een fototoestel van Sony, namelijk de sony a6000 omdat ik van plan was om die zomer een verre reis te maken waarbij ik graag kwaliteitsvolle foto's wou nemen. Een week na mijn bestelling startte echter de lockdown omwille van corona. Ik heb niet gereisd waardoor ik het fototoestel amper heb gebruikt. Dit kan nagegaan worden op mijn Sony account. Er zijn amper foto's getrokken met het toestel. Aangezien ik deze zomer wel op vakantie wou gaan omdat de coronamaatregelen zo goed als allemaal zijn opgeheven, heb ik mijn fototoestel opnieuw bovengehaald. Wanneer ik echter probeerde een foto te trekken, verscheen er onmiddellijk een error op het scherm, namelijk: error: camera error turn power off and on. Op dat ogenblik bevroor de camera. Na wat opzoekwerk op het internet heb ik gevonden dat er veel mensen te maken krijgen met deze error. Ik heb dan ook verschillende toetsencombinaties geprobeerd zoals zelfs voorgesteld op de site van Sony maar niets bleek te werken. Nu blijkt dat er een probleem is met de shutter en dat deze vervangen zou moeten worden. Dit zou mij €200 kosten. Ik vind het zelf echter merkwaardig dat de shutter nu reeds kapot zou zijn. Het toestel is amper gebruikt, werd steeds mooi opgeborgen in een opbergtas enzovoort. Verder vind ik het opvallend dat deze error toevallig verschijnt 2 maanden nadat de garantieperiode van 2 jaar is verstreken. Wanneer je op het internet sony a6000 camera error ingeeft, zie je dat er tal van mensen zijn met een sony camera die te maken krijgen met exact hetzelfde probleem. ( https://www.dpreview.com/forums/thread/4252499 https://www.sonyalphaforum.com/topic/10276-camera-error-turn-power-off-then-on-my-a6000/ )Het lijkt mij dan ook dat er hier sprake is van een fout in het sony a6000 model op het vlak van de shutter. Ik ben al jaren een trouwe klant van Sony. Ik ben ondertussen aan mijn tweede smartphone van Sony, heb reeds drie hoofdtelefoons van Sony in mijn bezit en koos daarom ook voor Sony bij het kopen van een fototoestel. Dit bleek echter een foute keuze te zijn. Ik heb mijn fototoestel ter reparatie binnengebracht bij de mediamarkt omdat ik het daar had gekocht. Zij hebben in mijn aanvraag tot herstel reeds gevraagd of Sony er rekening mee kon houden dat ik dit toestel amper heb gebruikt. Uit hun antwoord komt echter naar voren dat ik zelf zou moeten instaan voor de reparatiekosten van het toestel omdat de garantie verstreken is. Aangezien ik hier niet mee akkoord ga, heb ik zelf geprobeerd om Sony te contacteren. Bij een eerste poging is mij dit niet gelukt. Er bestaat namelijk een pagina waarop de camera error bij de Sony a6000 wordt aangehaald ( https://www.sony.nl/electronics/support/e-mount-body-ilce-6000-series/articles/00026269 ). Wanneer je hier klikt op 'contact' krijg je echter de melding dat de site niet bereikbaar is. Na verder zoeken heb ik een telefoonnummer van de klantendienst van Sony verkregen. Ik heb hen opgebeld maar de persoon aan de lijn kon mij niet verder helpen. Hij heeft mij contactgegevens doorgestuurd van het Sony repair center in België. Ik heb dit nummer gebeld. Zij lieten mij weten dat ze opnieuw bij Sony gingen horen of er sprake was van een structurele fout bij de Sony a6000 aangezien ik aanhaalde dat er tal van voorbeelden zijn te vinden van personen met hetzelfde probleem bij hun Sony camera. Ze haalden echter aan dat al het contact via mediamarkt zou verlopen. Diezelfde avond ontving ik al een mail van mediamarkt waarin stond dat ze mijn camera gaan terugsturen of dat ik zelf de reparatie moet betalen. Ook heb ik gepolst of ik opnieuw 2 jaar garantie zou krijgen op die fout als ik toch de shutter van mijn camera zou laten repareren. Zij vertelden mij dat ik dan slechts 3 maanden garantie zou krijgen op diezelfde foutmelding. Op dit ogenblik heb ik dan ook het gevoel dat ik opgelicht ben door Sony. Wanneer een camera die amper gebruikt is, plots beschikt over een kapotte shutter, lijkt mij dit niet de fout van de consument. Zeker niet wanneer er overigens zeer veel andere personen zijn met eenzelfde camera met identiek hetzelfde probleem. Daarenboven was ik tot nu toe steeds een trouwe Sony klant. De manier waarop deze zaak behandeld werd tot nu toe, vind ik getuigen van zeer groot gebrek aan klantvriendelijkheid en sympathie bij Sony.