Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
M. P.
2/08/2025

Terugbetaling en dienstverlening

Betreft NMBS Op 18 juli laatstleden bestelde ik via de site van de NMBS 2 senioren tickets in eerste klasse voor een reis van Oostende naar Marbehan op 19 juli. Deze werden geregistreerd op mijn identiteitskaart. Op de bewuste dag bleek dat er vanaf Brussel te weinig plaatsen waren met als gevolg dat de coupés van de eerste klasse overvol geraakten met alle ongemakken van dien. Iets voor Namen kregen de eersteklas reizigers (een viertal op het hele coupé) een voucher met dewelke terugbetaling van de treinreis kon gevorderd in om het even welk station en dat zonder beperking in tijd. Eenmaal terug thuis ,een paar dagen later, bood ik deze vouchers aan in het station van Oostende waar men mij aan het loket zei dat het voor hen onmogelijk was online geboekte tickets met de betreffende voucher te vergoeden en dat deze terugbetaling ook online moest teruggevorderd worden en dit binnen een termijn van 14 dagen!( in tegenspraak met wat de treinbegeleider ons verklaarde). Men zou toch mogen verwachten dat ieder bevoegd personeelslid de te volgen procedures kent. Op de site is het ook moeilijk terug te vinden hoe in dit specifiek geval terugvordering mogelijk is . Uiteindelijk vond ik wat ik zocht, formuleerde mijn aanvraag en stuurde de gekregen vouchers op in pdf.( merk op slechts 1 bijlage in pdf. Is mogelijk!). Er werd een automatisch antwoord gegenereerd met de melding dat mijn aanvraag zou worden bekeken en dat binnen een termijn van 30 dagen! Ik kreeg ook melding van het feit dat de aanvraag onvolledig was daar de reisbiljetten niet werden bijgevoegd, wat uiteraard niet mogelijk was daar die op mijn ID geregistreerd waren! Gelukkig had ik nog de mail ter bevestiging van de aankoop en kon ik opnieuw de aanvraagprocedure indienen. Ondertussen maar afwachten. U zult wel begrijpen dat wij helemaal niet tevreden zijn over de dienstverlening van de NMBS en dit om volgende redenen: Op de vooravond van 21 juli te weinig plaatsen in de treinen met ongeziene overlast in eerste klasse als gevolg. Tegenstrijdige uitspraken aangaande te volgen procedures voor terugbetaling. Weinig gebruiksvriendelijke site als het om klachten en terugbetalingen aankomt. Te lange wachttijden voor terugbetaling. Als lid van testaankoop vond ik het noodzakelijk deze gang van zaken kenbaar te maken en stuur ik in bijlage alle documenten ter staving . Mogelijks kan jullie tussenkomst bij de NMBS er voor zorgen dat dergelijke situaties op een klantvriendelijker manier opgelost kunnen worden. Om te eindigen uit ik mijn meeste waardering voor het uitstekend werk door jullie geleverd. Met vriendelijk groeten, M.P.

Opgelost
P. M.
7/06/2025
In behandeling
F. L.
10/04/2025

controle treinbegeleider

Geachte mevrouw/heer, op 09 april 2025 nam ik de trein van liedekerke naar villers la ville na het overstappen in Brussel zuid op de trein van 9u32 richting aarlen werd ik gecontroleerd door een vrouwelijke treinbegeleider ik liet mijn tienrittenkaart zien(waarop al 2 ritten van vorig jaar augustus ingevuld en geknipt werden door desbetreffende treinbegeleiders, deze ritten had ik ingevuld met een bic die wat uitgelopen was waarschijnlijk door de warmte want heb er nog een plek van in mijn jaszak dit heb ik ook gemeld aande controleurs) mevrouw zei me luid dat dit allemaal dubbel geschreven is waarop ik wou zeggen wat er werkelijk was maar ze herhaalde luid dat dit dubbel geschreven was terwijl die 2 ritten van vorig jaar al gecontroleerd en geknipt waren waarop ze met een rode bic de datums van de 3 ritten omcirceld en de 3 ritten nog eens prikt plus 3 lege vakjes daaronder waardoor ze 3 toekomstige vakjes ongeldig maakt, ik wil daarom dat mijn 3 ritten die mevrouw ongeldig heeft gemaakt recupereren vermits 2 van de bovenstaande ritten van vorig jaar al gecontroleerd en geknipt werden Met vriendelijke groeten, Bijlage: - Kopie factuur - Ander nuttig element voor het bedrijf in het kader van uw klacht

Afgesloten
J. D.
12/02/2025

Onbetrouwbare Treindienstverlening en Mogelijke Afbraak van Kleine Stations

Beste NMBS, Beste Test-Aankoop, In het station van Haaltert stond ik tot vier keer toe in de kou: - Op woensdag 22/1 en 29/1 voor de trein van 17.42u - Op dinsdag 4/2 voor de trein van 7.42u - Op dinsdag 11/2 voor de trein van 14.17u Dit was telkens wegens "operationele redenen". Wat houdt dit precies in? Dit is gewoonweg schandalig. De afschaffingen vinden op willekeurige momenten van de dag plaats, wat totaal onlogisch is. Het gebrek aan betrouwbare dienstverlening is onaanvaardbaar! De parking van station Haaltert staat eivol, wat aantoont dat er meer dan voldoende reizigers zijn. Er is al slechts één rechtstreekse trein naar Brussel, maar het zomaar afschaffen van treinen is ongehoord! Bovendien heb ik hierdoor twee keer mijn aansluiting naar de luchthaven gemist, omdat er geen overstap mogelijk was in Denderleeuw. Mijn vrees is namelijk dat de NMBS de dienstverlening naar kleinere stations misschien met opzet verslechtert, waardoor er minder reizigers via deze kleinere stations de trein zullen nemen en met de wagen naar de grotere stations (vb. Denerleeuw) zullen moeten gaan om hun trein naar Brussel te nemen. De volgende stap van de NMBS is dan om deze kleinere stations te sluiten, wegens het feit dat er maar weinig treinreizigers zijn die via dat station de trein nemen. Dit is dus een vicieuze cirkel waar je als consument niets tegen kunt beginnen. Ik verzoek u dringend om werk te maken van deze treinlijn, S6 richting Geraardsbergen, en ervoor te zorgen dat de opstaphalte Haaltert altijd bediend wordt. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat treinen op willekeurige tijdstippen worden afgeschaft terwijl mensen tijdig op hun werk moeten zijn. Ter indicatie, op de parking staan meer dan 100 auto's. Kom gerust zelf eens tellen, dan ziet u welke impact dit heeft op de reiziger. Ik reken erop dat dit in de toekomst niet meer zal voorkomen. Met verontwaardigde groet, L.D.C.

Afgesloten
L. V.
27/08/2024

Klacht dienstverlening

Op 23/08 nam ik speciaal een dag verlof om eens naar de zee te gaan. We gaan met de trein van Leuven naar Blankenberge. Het openbaar vervoer wordt namelijk goed gepromoot met hun ‘treintijd’. Dat is helaas schandalig duur geworden. Om met 2 personen de trein te nemen betaal je namelijk bijna 100 EUR. Dit jaar is er in de zomer ook blijkbaar geen promo meer om het openbaar vervoer te promoten. Bovendien ben ik op een treinrit die bijna 2u30 duurt (!heen en terug! ) NOOIT gecontroleerd (zie tickets in bijlage). Ik heb dus in totaal ruim 5u op de trein gezeten zonder een conducteur te zien. Eigenlijk had ik dus evengoed geen overpriced ticket moeten kopen en kunnen zwartrijden. Op deze manier is het wel de laatste keer geweest dat ik nog een daguitstap inplan met de trein. Tegen deze prijs sta ik op minder dan 2u uur ook in Londen of Parijs met een hogesnelheidstrein. Treintijd, frustratietijd zou misschien een betere slogan zijn.

Afgesloten
K. V.
24/08/2024

Dure tickets & geen controle

Speciaal een dag verlof genomen om in de vakantie eens naar de zee te gaan. We gaan met de trein van Leuven naar Blankenberge. Het openbaar vervoer wordt namelijk goed gepromoot met hun ‘treintijd’. Dat is schandalig duur: bijna €100 voor 2 personen (dit jaar ook geen promo meer om het openbaar vervoer te promoten blijkbaar). Bovendien ben ik op een treinrit die bijna 2u30 duurt (!heen en terug!) NOOIT gecontroleerd (zie tickets in bijlage). Ik had dus evengoed geen overpriced ticket kunnen kopen. Op die manier is het wel de laatste keer geweest dat ik met de trein een daguitstap doe. Treintijd, allemaal goed en wel, maar tegen die prijs betaal ik een parking die 10x goedkoper is. Ik begrijp waarom al mij vrienden sinds ze 27 jaar geworden zijn liever de auto nemen.

Afgesloten
F. S.
19/08/2024

Missen vlucht door vertraging trein

Datum van de feiten: 22072024 Vertrekstation: Leuven / Voorzien vertrekuur : 18:08 Overstapstation: / Bestemmingstation: Brussels Airport Reden van aanvraag: Op 22/07 nam ik de trein (bijlage) vanuit Leuven naar Brussels Airport, waar ik een vlucht diende te nemen naar Stockholm met SAS (bijlage). Door een technisch probleem aan de trein, zijn we meer dan 1 uur blijven staan en mochten we de trein niet verlaten om daarna terug te keren naar Leuven. Resultaat, vlucht gemist en een nieuw ticket moeten boeken via SN (bijlage). Ticket trein 13,20€ Nieuw ticket SN : 664,93€ Totaal bedrag van 678,13€ schadevergoeding ter compensatie van de gemaakte kosten

Afgesloten
E. B.
8/07/2024

Onterecht administratiekosten als boete

Geachte heer/mevrouw, Hierbij dien ik een formele klacht in over de administratiekosten die mij in rekening zijn gebracht, ondanks dat ik tijdig heb gereageerd op de ontvangen brieven en e-mails. Op 6/3/2024 heb ik binnen de gestelde termijn een reactie gestuurd waarin ik aangaf niet akkoord te gaan met de in de brief genoemde kosten. Desondanks heb ik diverse brieven en e-mails ontvangen met verschillende bedragen die niet correct zijn. Het lijkt erop dat mijn eerdere klacht niet serieus is genomen. Ik heb mijn reactie met de datum nogmaals bijgevoegd, evenals de brieven die ik van u heb ontvangen. Hieruit blijkt duidelijk dat ik binnen de gestelde termijn heb gereageerd. Daarom mogen er geen administratiekosten in rekening worden gebracht. Gezien de situatie verzoek ik u vriendelijk om deze kosten per direct te schrappen en de correspondentie hieromtrent te herzien. I Ik zie uw reactie graag binnen twee weken tegemoet. Met vriendelijke groeten

Afgesloten
W. A.
10/04/2024

Gebrek aan transparantie van geautomatiseerd proces

Beste,Ik meldde 8 weken geleden het verlies van een doosje met hoorapparaten. Ik had enkele weken later een gerichte vraag gesteld over de geautomatiseerde match op basis van kleur/ merk en mijn bezorgdheid dat de vinder onmogelijk het merk kan achterhalen. Ik heb 3 geautomatiseerde berichten gekregen dat de zoektocht volop bezig was en nu eeb laatste dat de zoektocht gestaakt wordt. Nergens wordt mijn vraag beantwoord : namelijk hoeveel impact kleur/ merk heeft op het zoekproces. Aan het loket raadde men mij aan om meldingen te blijven maken met alle mogelijke merken/kleuren om toch maar een match te krijgen. Dat zie ik niet zitten en lijkt me niet de bedoeling. Er moet toch iemand zijn buiten dit proces die kan opzoeken of er iets gemeld wordt onder categorie hoorapparaten zonder dat het merk gekend is ?

Opgelost
I. D.
5/04/2024

Achteraf betalen ticket boordtarief na niet werken app

BesteOp 23/3 nam ik de trein van Eine naar De Pinte. Ik kocht 20 minuten voor vertrek een ticket via de app. Op de trein bleek dat mijn ticket nog steeds aan het verwerken was. De conducteur verzekerd me dat ik niets anders mocht doen en gewoon moest laten draaien. Ik mocht zeker niet opnieuw 1 aanschaffen. Hij zei me dat dit normaal wel doorgaat en dat indien dat niet zo was mijn ticket achteraf kon betalen. Hij zei niet dat ik dat dan aan boordtarief ging moeten betalen. Ik vind dit geen service, dat omwille van het niet werken van jullie app, ik nu een duurder ticket moet aanschaffen. Dat als abonnee zijnde van de NMBS voor bijna 30 jaar. Allesbehalve service is dit. Ik nam ook een screenshot van mijn ticket dat in verwerking is.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform