Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
P. O.
8/12/2025

Boekingsprobleem

De app van de NMBS laat niet toe dat tekst wordt ingevuld omdat het tekstklavier slechts heel kort verschijnt. Er scheelt dus iets aande app. Men kan hierdoor geen naam van een 2de reiziger invullen.

In behandeling
L. D.
20/11/2025

systeem Train+ werkt niet

Beste Ik heb op 16/10/25 een train + kaart online aangekocht en gekoppeld aan mijn account. Ik kan geen tickets kopen online, noch aan een automaat. Aan het loket zegt men mij dat ik niet de enige ben . Daar kon ik probleemloos een ticket met korting bestellen. Mevrouw bevestigde dat we de code van de Train+ correct hebben gekoppeld aan onze account van de NMBS. Uiteraard wil ik een oplossing. Ik bel de klantendienst en kies voor nederlands. Ik krijg een elektronisch antwoord in het frans: 'de mailbox zit vol we kunnen u niet helpen!!' Ik kies voor de chat en beschrijf mijn probleem zoals hier, samen met al mijn gegevens (hieronder). Ik krijg een getypt antwoord: 'Sorry, ik ben even het spoor bijster. Kan je het later nog eens proberen'. Dat tart toch elke verbeelding!! Mijn echtgenoot hetzelfde probleem. Lieve De Wilde 23-08-1958 lievedewilde@hotmail.com code Train+ AC-153BPZEKS Herman Keppens 02-04-1953 hermankeppens@hotmail.com code Train+ AC-85UGD7O5 Ik wens jullie meer succes... Mvg Lieve De Wilde 0491737041 Abonnee Test Aankoop 1876541-76

Afgesloten
A. S.
19/11/2025

Vertraging traject Leuven-Ieper

Geachte mevrouw/heer, Op vrijdag 14 november 2025 nam ik de trein van Leuven, naar Ieper. Ik had hiervoor een ticket gekocht voor een bedrag van €20,90 euro. De trein kwam op de bestemming aan om 19:36 uur, met een vertraging van 61 minuten ten opzichte van de oorspronkelijk geplande aankomsttijd. De tijd die genoteerd werd op de NMBS-website, strookt niet met de realiteit. Hetzij een vertraging tussen de 1 uur en 2 uur. Ik voeg de volgende documenten bij: ticket van de aankoop en attest van de website van de NMBS.. Ik vraag de vergoeding waarop ik recht heb overeenkomstig de Europese wetgeving (25% van de ticketprijs). Gelieve dit bedrag te willen storten op mijn bankrekening. Met vriendelijke groet, Bijlagen: - Ticket - Bewijs vertraging

In behandeling
A. S.
19/11/2025

Verandering geldigheid standard multi

Beste mevrouw, heer, Op 25 april 2025 kocht ik een Standard Multi, zoals ik vaak eerder deed. Bij de betaling en bevestigingsmail stond er geen vervaldatum op dit ticket. Vandaag, 19/11/2025, wenste ik de rest van de pas op te gebruiken en kwam tot de vaststelling dat deze niet meer geldig was omdat de geldigheidstermijn overschreden was. Dit leek me zeer vreemd, omdat alle communicatie hierover duidelijk maakte dat deze passen hun normale geldigheid gewoon zouden uitdoen. Bij het nakijken van alle communicatie, valt het op dat pas bij het eerste gebruik de geldigheid gecommuniceerd werd. Dit viel me pas nu op en wil mij dan ook beroepen op de onduidelijke communicatie van uw kant uit en had graag de restitutie van de overige 3 ritten bekomen, dan wel de heractivering van deze ritten. In bijlage de bevestiging van de bestelling. Met vriendelijke groet Arnout Simons

In behandeling
P. N.
4/11/2025

AANGETEKENDE BRIEF

Onder bovenvermelde referentie hebben ik en mijn kleinzoon jullie al meerdere malen gevraagd naar deze aangetekende brief die jullie zouden opgestuurd hebben op 07/03/2025 ? Tot op heden zijn jullie er niet in geslaagd ons een kopie ervan te bezorgen. Iedereen weet hoe het versturen van een aangetekende zending gebeurd , dus moeten jullie ons niet wijsmaken dat er geen bewijs meer van is. Geen kopie van deze brief , wil dan ook zeggen dat de tussenkomst van MODERO onwettig is. Blijkbaar hebben zij ook geen kopij in hun dossier ?? Dus we betwisten de begane fout niet maar of jullie , jullie fout gaan toegeven is een ander paar mouwen. Jullie laten mij geen keuze om via deze weg te procederen , want wij worden wel bedreigd door Modero . Wij hebben het recht op inzage van het dossier , dewelke tot nu toe onvolledig is. Hopende op een antwoord,

In behandeling
L. B.
27/10/2025

Het fietssupplement is een discriminerende behandeling van fietsende pendelaars.

Geachte, ik ben een fietsende pendelaar en diende een klacht in bij de NMBS voor het feit dat ik als enige pendelaar een supplement moet bijbetalen voor het meenemen van mijn fiets op de trein. Het dossier werd behandeld door vervolgens de NMBS die het op zijn beurt doorstuurde naar de FOD Mobiliteit die mij via het DG Duurzame Mobiliteit en Spoorbeleid naar de Raad van State doorverwijst. Het DG verwijst naar de VERORDENING (EU) 2021/782 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 29 april 2021 (https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/782/oj). De belangrijkste passage in dit geval is de volgende: (16) De toenemende populariteit van fietsen in de hele Unie heeft gevolgen voor de algehele mobiliteit en het toerisme. Het toenemend gebruik van de combinatie zowel de trein en de fiets vermindert de gevolgen van het vervoer op het milieu. Spoorwegondernemingen moeten de combinatie van trein en fiets daarom zoveel mogelijk aanmoedigen. Hoe kan het dat het betalen van een extra supplement mensen zal aanmoedigen om zoals ik, met een gewone fiets te pendelen? En het kan nog erger. De NMBS verhoogt het supplement per 15/10/2025 naar € 5,00 per rit (https://www.belgiantrain.be/nl/products/supplements/bike?gad_source=1&gad_campaignid=20965754819&gclid=EAIaIQobChMI19jS6PaykAMV7sh5BB26fAlREAAYASAAEgK41_D_BwE). In bijlage een overzicht van de betaalde supplementen van 01/01/2024 tot nu. Ik kom ondertussen aan -1.408,00 € ! De overheid motiveert via allerlei incentives sinds 20 jaar (!) om fietsgebruik te stimuleren. Ik kan maar niet vatten waarom de NMBS maar niet wil dat mensen met een gewone fiets en de trein pendelen? Ik doe minsten dezelfde inspanningen als mensen met een plooitfiets, er is de fietswagon en alle andere tuigen (steps, kinderwages, ed. ) hoeven ook niet bij te betalen. Alleen ik krijg eigenlijk een boete voorgeschoteld. Wat kan hier aan gedaan worden? Groeten, Luc BOSSUYT.

Afgesloten
V. J.
6/10/2025

verandering voorwaarden

kaarten afgeleverd aan ouders die LEVENSLANG (mijn hoofdletters) recht hebben op deze korting dat staat nog steeds op de website van de nmbs. "Deze korting" is 50% van het normale tarief. toch is de korting per 15/10/2025 afgeschaft. Dat zou toch niet moeten kunnen. Contract is contract. met vriendelijke groet Jan Willem Heemstra

Afgesloten
A. V.
20/09/2025

Boete omdat ik een trein eerder nam.

Geachte, Op 4 juli 2025 kocht ik via de NMBS-app een treinticket voor een traject bestaande uit twee aansluitende treinritten, waarvan één met een EuroCity Direct (ECD) trein. Op de ECD-trein werd me een boete van €120 werd opgelegd omdat ik een trein eerder nam. Dit ondanks het feit dat ik een geldig vervoerbewijs kon voorleggen op het juiste traject voor de juiste treinmaatschappij, nl. Eurocity Direct. NMBS-tickets die ik kocht zijn immers volgens Belgische regels geldig op eender welke trein op het traject. Zeker als er zoals op de ECD-treinen geen stoelreservering is. De Nederlandse uitbater hanteert impertinente en onduidelijk gecommuniceerde voorwaarden die haaks staan op de regels die gelden bij treinreizen op het Belgische spoorwegennet. Dit heeft geleid tot een onterechte extra kost van €120 bovenop de oorspronkelijke €55,60, en tot verwarring en frustratie bij mij gezien ook de klantonvriendelijke houding van de controleur. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 15 oktober 2025 om terugbetaling van de extra aangerekende €120. De Nederlandse ECD-treinen laat ik in de toekomst heel graag aan mij voorbij gaan.

Afgesloten
G. K.
18/09/2025

Afschaffing tienrittenkaarten zorgt voor een serieuze verhoging in de kost

De NMBS heeft als plan om de tienrittenkaarten af te schaffen, vanaf 15/10/2025. Behalve dat er héél weinig over te vinden is vandaag en weinig over gecommuniceerd wordt, heeft dit voor velen (volwassenen, reizend in piekuur vooral) een gevolg dat de prijs gaat stijgen, soms met meer als 30%. Voor Volwassenen komt er wel een voordeelkaart die je kan kopen voor extra korting maar die is enkel voor daluren. De tickets voor heel verre ritten worden wel goedkoper, maar dan moet je wel héél ver reizen. NMBS verwijst naar hun abonnementen als je regelmatig reist, maar dan moet je 2x per week naar een bestemming gaan. Er is geen abonnement voor 1x per week. Flexibiliteit verdwijnt ook. Voor mensen die 1x per week naar een bestemming gaan, en dit moet doen tijdens de piekuren, is er geen alternatief dan te werken met vaste tickets. In mijn geval is dat een verhoging van 7 euro per dag (28 euro met standaardtickets ipv 21 euro met een tientrittenkaarten heen en terug 2de klasse). Voor de mensen die gebruik maken van het Federaal Mobiliteitsbudget, omdat ze een auto weigeren, gaat dit op dit budget uiteraard gevolgen hebben. Je houdt dus, op het einde van het jaar, een pak minder over.

Afgesloten
M. P.
2/08/2025

Terugbetaling en dienstverlening

Betreft NMBS Op 18 juli laatstleden bestelde ik via de site van de NMBS 2 senioren tickets in eerste klasse voor een reis van Oostende naar Marbehan op 19 juli. Deze werden geregistreerd op mijn identiteitskaart. Op de bewuste dag bleek dat er vanaf Brussel te weinig plaatsen waren met als gevolg dat de coupés van de eerste klasse overvol geraakten met alle ongemakken van dien. Iets voor Namen kregen de eersteklas reizigers (een viertal op het hele coupé) een voucher met dewelke terugbetaling van de treinreis kon gevorderd in om het even welk station en dat zonder beperking in tijd. Eenmaal terug thuis ,een paar dagen later, bood ik deze vouchers aan in het station van Oostende waar men mij aan het loket zei dat het voor hen onmogelijk was online geboekte tickets met de betreffende voucher te vergoeden en dat deze terugbetaling ook online moest teruggevorderd worden en dit binnen een termijn van 14 dagen!( in tegenspraak met wat de treinbegeleider ons verklaarde). Men zou toch mogen verwachten dat ieder bevoegd personeelslid de te volgen procedures kent. Op de site is het ook moeilijk terug te vinden hoe in dit specifiek geval terugvordering mogelijk is . Uiteindelijk vond ik wat ik zocht, formuleerde mijn aanvraag en stuurde de gekregen vouchers op in pdf.( merk op slechts 1 bijlage in pdf. Is mogelijk!). Er werd een automatisch antwoord gegenereerd met de melding dat mijn aanvraag zou worden bekeken en dat binnen een termijn van 30 dagen! Ik kreeg ook melding van het feit dat de aanvraag onvolledig was daar de reisbiljetten niet werden bijgevoegd, wat uiteraard niet mogelijk was daar die op mijn ID geregistreerd waren! Gelukkig had ik nog de mail ter bevestiging van de aankoop en kon ik opnieuw de aanvraagprocedure indienen. Ondertussen maar afwachten. U zult wel begrijpen dat wij helemaal niet tevreden zijn over de dienstverlening van de NMBS en dit om volgende redenen: Op de vooravond van 21 juli te weinig plaatsen in de treinen met ongeziene overlast in eerste klasse als gevolg. Tegenstrijdige uitspraken aangaande te volgen procedures voor terugbetaling. Weinig gebruiksvriendelijke site als het om klachten en terugbetalingen aankomt. Te lange wachttijden voor terugbetaling. Als lid van testaankoop vond ik het noodzakelijk deze gang van zaken kenbaar te maken en stuur ik in bijlage alle documenten ter staving . Mogelijks kan jullie tussenkomst bij de NMBS er voor zorgen dat dergelijke situaties op een klantvriendelijker manier opgelost kunnen worden. Om te eindigen uit ik mijn meeste waardering voor het uitstekend werk door jullie geleverd. Met vriendelijk groeten, M.P.

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform