Terug

Terugbetaling en dienstverlening

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. P.

Naar: NMBS

02/08/2025

Betreft NMBS Op 18 juli laatstleden bestelde ik via de site van de NMBS 2 senioren tickets in eerste klasse voor een reis van Oostende naar Marbehan op 19 juli. Deze werden geregistreerd op mijn identiteitskaart. Op de bewuste dag bleek dat er vanaf Brussel te weinig plaatsen waren met als gevolg dat de coupés van de eerste klasse overvol geraakten met alle ongemakken van dien. Iets voor Namen kregen de eersteklas reizigers (een viertal op het hele coupé) een voucher met dewelke terugbetaling van de treinreis kon gevorderd in om het even welk station en dat zonder beperking in tijd. Eenmaal terug thuis ,een paar dagen later, bood ik deze vouchers aan in het station van Oostende waar men mij aan het loket zei dat het voor hen onmogelijk was online geboekte tickets met de betreffende voucher te vergoeden en dat deze terugbetaling ook online moest teruggevorderd worden en dit binnen een termijn van 14 dagen!( in tegenspraak met wat de treinbegeleider ons verklaarde). Men zou toch mogen verwachten dat ieder bevoegd personeelslid de te volgen procedures kent. Op de site is het ook moeilijk terug te vinden hoe in dit specifiek geval terugvordering mogelijk is . Uiteindelijk vond ik wat ik zocht, formuleerde mijn aanvraag en stuurde de gekregen vouchers op in pdf.( merk op slechts 1 bijlage in pdf. Is mogelijk!). Er werd een automatisch antwoord gegenereerd met de melding dat mijn aanvraag zou worden bekeken en dat binnen een termijn van 30 dagen! Ik kreeg ook melding van het feit dat de aanvraag onvolledig was daar de reisbiljetten niet werden bijgevoegd, wat uiteraard niet mogelijk was daar die op mijn ID geregistreerd waren! Gelukkig had ik nog de mail ter bevestiging van de aankoop en kon ik opnieuw de aanvraagprocedure indienen. Ondertussen maar afwachten. U zult wel begrijpen dat wij helemaal niet tevreden zijn over de dienstverlening van de NMBS en dit om volgende redenen: Op de vooravond van 21 juli te weinig plaatsen in de treinen met ongeziene overlast in eerste klasse als gevolg. Tegenstrijdige uitspraken aangaande te volgen procedures voor terugbetaling. Weinig gebruiksvriendelijke site als het om klachten en terugbetalingen aankomt. Te lange wachttijden voor terugbetaling. Als lid van testaankoop vond ik het noodzakelijk deze gang van zaken kenbaar te maken en stuur ik in bijlage alle documenten ter staving . Mogelijks kan jullie tussenkomst bij de NMBS er voor zorgen dat dergelijke situaties op een klantvriendelijker manier opgelost kunnen worden. Om te eindigen uit ik mijn meeste waardering voor het uitstekend werk door jullie geleverd. Met vriendelijk groeten, M.P.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform