Scoredetails
- Totaal aantal klachten
- 128
- Aantal klachten *
- 28
- Afgesloten klachten*
- 71%
- Antwoordratio*
- 29 dagen
Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Dit bedrijf heeft een slechte score
Als je hulp nodig hebt, bel onze advocaten
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Meest recente klachten
Boete omdat ik een trein eerder nam.
Geachte, Op 4 juli 2025 kocht ik via de NMBS-app een treinticket voor een traject bestaande uit twee aansluitende treinritten, waarvan één met een EuroCity Direct (ECD) trein. Op de ECD-trein werd me een boete van €120 werd opgelegd omdat ik een trein eerder nam. Dit ondanks het feit dat ik een geldig vervoerbewijs kon voorleggen op het juiste traject voor de juiste treinmaatschappij, nl. Eurocity Direct. NMBS-tickets die ik kocht zijn immers volgens Belgische regels geldig op eender welke trein op het traject. Zeker als er zoals op de ECD-treinen geen stoelreservering is. De Nederlandse uitbater hanteert impertinente en onduidelijk gecommuniceerde voorwaarden die haaks staan op de regels die gelden bij treinreizen op het Belgische spoorwegennet. Dit heeft geleid tot een onterechte extra kost van €120 bovenop de oorspronkelijke €55,60, en tot verwarring en frustratie bij mij gezien ook de klantonvriendelijke houding van de controleur. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 15 oktober 2025 om terugbetaling van de extra aangerekende €120. De Nederlandse ECD-treinen laat ik in de toekomst heel graag aan mij voorbij gaan.
Afschaffing tienrittenkaarten zorgt voor een serieuze verhoging in de kost
De NMBS heeft als plan om de tienrittenkaarten af te schaffen, vanaf 15/10/2025. Behalve dat er héél weinig over te vinden is vandaag en weinig over gecommuniceerd wordt, heeft dit voor velen (volwassenen, reizend in piekuur vooral) een gevolg dat de prijs gaat stijgen, soms met meer als 30%. Voor Volwassenen komt er wel een voordeelkaart die je kan kopen voor extra korting maar die is enkel voor daluren. De tickets voor heel verre ritten worden wel goedkoper, maar dan moet je wel héél ver reizen. NMBS verwijst naar hun abonnementen als je regelmatig reist, maar dan moet je 2x per week naar een bestemming gaan. Er is geen abonnement voor 1x per week. Flexibiliteit verdwijnt ook. Voor mensen die 1x per week naar een bestemming gaan, en dit moet doen tijdens de piekuren, is er geen alternatief dan te werken met vaste tickets. In mijn geval is dat een verhoging van 7 euro per dag (28 euro met standaardtickets ipv 21 euro met een tientrittenkaarten heen en terug 2de klasse). Voor de mensen die gebruik maken van het Federaal Mobiliteitsbudget, omdat ze een auto weigeren, gaat dit op dit budget uiteraard gevolgen hebben. Je houdt dus, op het einde van het jaar, een pak minder over.
Terugbetaling en dienstverlening
Betreft NMBS Op 18 juli laatstleden bestelde ik via de site van de NMBS 2 senioren tickets in eerste klasse voor een reis van Oostende naar Marbehan op 19 juli. Deze werden geregistreerd op mijn identiteitskaart. Op de bewuste dag bleek dat er vanaf Brussel te weinig plaatsen waren met als gevolg dat de coupés van de eerste klasse overvol geraakten met alle ongemakken van dien. Iets voor Namen kregen de eersteklas reizigers (een viertal op het hele coupé) een voucher met dewelke terugbetaling van de treinreis kon gevorderd in om het even welk station en dat zonder beperking in tijd. Eenmaal terug thuis ,een paar dagen later, bood ik deze vouchers aan in het station van Oostende waar men mij aan het loket zei dat het voor hen onmogelijk was online geboekte tickets met de betreffende voucher te vergoeden en dat deze terugbetaling ook online moest teruggevorderd worden en dit binnen een termijn van 14 dagen!( in tegenspraak met wat de treinbegeleider ons verklaarde). Men zou toch mogen verwachten dat ieder bevoegd personeelslid de te volgen procedures kent. Op de site is het ook moeilijk terug te vinden hoe in dit specifiek geval terugvordering mogelijk is . Uiteindelijk vond ik wat ik zocht, formuleerde mijn aanvraag en stuurde de gekregen vouchers op in pdf.( merk op slechts 1 bijlage in pdf. Is mogelijk!). Er werd een automatisch antwoord gegenereerd met de melding dat mijn aanvraag zou worden bekeken en dat binnen een termijn van 30 dagen! Ik kreeg ook melding van het feit dat de aanvraag onvolledig was daar de reisbiljetten niet werden bijgevoegd, wat uiteraard niet mogelijk was daar die op mijn ID geregistreerd waren! Gelukkig had ik nog de mail ter bevestiging van de aankoop en kon ik opnieuw de aanvraagprocedure indienen. Ondertussen maar afwachten. U zult wel begrijpen dat wij helemaal niet tevreden zijn over de dienstverlening van de NMBS en dit om volgende redenen: Op de vooravond van 21 juli te weinig plaatsen in de treinen met ongeziene overlast in eerste klasse als gevolg. Tegenstrijdige uitspraken aangaande te volgen procedures voor terugbetaling. Weinig gebruiksvriendelijke site als het om klachten en terugbetalingen aankomt. Te lange wachttijden voor terugbetaling. Als lid van testaankoop vond ik het noodzakelijk deze gang van zaken kenbaar te maken en stuur ik in bijlage alle documenten ter staving . Mogelijks kan jullie tussenkomst bij de NMBS er voor zorgen dat dergelijke situaties op een klantvriendelijker manier opgelost kunnen worden. Om te eindigen uit ik mijn meeste waardering voor het uitstekend werk door jullie geleverd. Met vriendelijk groeten, M.P.
SChadeclaim vertraging meer dan 2u
Zie bijlage
controle treinbegeleider
Geachte mevrouw/heer, op 09 april 2025 nam ik de trein van liedekerke naar villers la ville na het overstappen in Brussel zuid op de trein van 9u32 richting aarlen werd ik gecontroleerd door een vrouwelijke treinbegeleider ik liet mijn tienrittenkaart zien(waarop al 2 ritten van vorig jaar augustus ingevuld en geknipt werden door desbetreffende treinbegeleiders, deze ritten had ik ingevuld met een bic die wat uitgelopen was waarschijnlijk door de warmte want heb er nog een plek van in mijn jaszak dit heb ik ook gemeld aande controleurs) mevrouw zei me luid dat dit allemaal dubbel geschreven is waarop ik wou zeggen wat er werkelijk was maar ze herhaalde luid dat dit dubbel geschreven was terwijl die 2 ritten van vorig jaar al gecontroleerd en geknipt waren waarop ze met een rode bic de datums van de 3 ritten omcirceld en de 3 ritten nog eens prikt plus 3 lege vakjes daaronder waardoor ze 3 toekomstige vakjes ongeldig maakt, ik wil daarom dat mijn 3 ritten die mevrouw ongeldig heeft gemaakt recupereren vermits 2 van de bovenstaande ritten van vorig jaar al gecontroleerd en geknipt werden Met vriendelijke groeten, Bijlage: - Kopie factuur - Ander nuttig element voor het bedrijf in het kader van uw klacht
Hulp nodig?
Dit bedrijf antwoordt doorgaans binnen de 29 dagen.
Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten