Geachte,
Op 4 juli 2025 kocht ik via de NMBS-app een treinticket voor een traject bestaande uit twee aansluitende treinritten, waarvan één met een EuroCity Direct (ECD) trein.
Op de ECD-trein werd me een boete van €120 werd opgelegd omdat ik een trein eerder nam. Dit ondanks het feit dat ik een geldig vervoerbewijs kon voorleggen op het juiste traject voor de juiste treinmaatschappij, nl. Eurocity Direct. NMBS-tickets die ik kocht zijn immers volgens Belgische regels geldig op eender welke trein op het traject. Zeker als er zoals op de ECD-treinen geen stoelreservering is. De Nederlandse uitbater hanteert impertinente en onduidelijk gecommuniceerde voorwaarden die haaks staan op de regels die gelden bij treinreizen op het Belgische spoorwegennet.
Dit heeft geleid tot een onterechte extra kost van €120 bovenop de oorspronkelijke €55,60, en tot verwarring en frustratie bij mij gezien ook de klantonvriendelijke houding van de controleur.
Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 15 oktober 2025 om terugbetaling van de extra aangerekende €120.
De Nederlandse ECD-treinen laat ik in de toekomst heel graag aan mij voorbij gaan.