Geachte,
ik ben een fietsende pendelaar en diende een klacht in bij de NMBS voor het feit dat ik als enige pendelaar een supplement moet bijbetalen voor het meenemen van mijn fiets op de trein. Het dossier werd behandeld door vervolgens de NMBS die het op zijn beurt doorstuurde naar de FOD Mobiliteit die mij via het DG Duurzame Mobiliteit en Spoorbeleid naar de Raad van State doorverwijst.
Het DG verwijst naar de VERORDENING (EU) 2021/782 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 29 april 2021 (https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/782/oj). De belangrijkste passage in dit geval is de volgende:
(16) De toenemende populariteit van fietsen in de hele Unie heeft gevolgen voor de algehele mobiliteit en het toerisme. Het toenemend gebruik van de combinatie zowel de trein en de fiets vermindert de gevolgen van het vervoer op het milieu. Spoorwegondernemingen moeten de combinatie van trein en fiets daarom zoveel mogelijk aanmoedigen.
Hoe kan het dat het betalen van een extra supplement mensen zal aanmoedigen om zoals ik, met een gewone fiets te pendelen? En het kan nog erger. De NMBS verhoogt het supplement per 15/10/2025 naar € 5,00 per rit (https://www.belgiantrain.be/nl/products/supplements/bike?gad_source=1&gad_campaignid=20965754819&gclid=EAIaIQobChMI19jS6PaykAMV7sh5BB26fAlREAAYASAAEgK41_D_BwE). In bijlage een overzicht van de betaalde supplementen van 01/01/2024 tot nu. Ik kom ondertussen aan -1.408,00 € !
De overheid motiveert via allerlei incentives sinds 20 jaar (!) om fietsgebruik te stimuleren. Ik kan maar niet vatten waarom de NMBS maar niet wil dat mensen met een gewone fiets en de trein pendelen? Ik doe minsten dezelfde inspanningen als mensen met een plooitfiets, er is de fietswagon en alle andere tuigen (steps, kinderwages, ed. ) hoeven ook niet bij te betalen. Alleen ik krijg eigenlijk een boete voorgeschoteld.
Wat kan hier aan gedaan worden?
Groeten, Luc BOSSUYT.