Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
J. S.
6/07/2025

garantie

Onderwerp: Ernstige gebreken aan Audi E-tron Sportback – verzoek tot dringende Belgische opvolging Geachte heer/mevrouw, Naar aanleiding van een eerder bij Audi Duitsland geregistreerde klacht (referentie 04791163) richt ik mij ook tot u als officiële invoerder voor België. Ik ben eigenaar van een Audi E-tron Sportback (2022) met ernstige structurele gebreken: -het GPS-systeem is sinds aankoop onbetrouwbaar en functioneert niet naar behoren; -een sensor vooraan rechts geeft willekeurige foutmeldingen; -na een software-update van de versnellingsbak zijn bijkomende storingen ontstaan (defecte sensoren, foutieve alarmen); Het navigatiesysteem is niet bruikbaar, en toch wordt mij gevraagd om mijn Audi connect-diensten te verlengen. Het technisch personeel van mijn Audi-verdeler stelt zich correct en hulpvaardig op, maar loopt zichtbaar vast op softwarematige beperkingen. Ik rijd momenteel met een voertuig waarvan meerdere kernsystemen niet functioneren zoals mag worden verwacht van een premiumwagen. Dit is voor mij als klant onaanvaardbaar. Tot slot wens ik te wijzen op het ontbreken van een toegankelijk klachtenkanaal bij Audi België. Dat men voor elke klacht moet terugvallen op een algemeen e-mailadres zonder opvolgstructuur of referentienummer, is ondermaats voor een merk dat zich als topklasse positioneert. Ik verwacht binnen 14 dagen een gemotiveerde en inhoudelijke reactie, met: -een structurele oplossing of compensatievoorstel, -een toelichting over de Belgische opvolging, en bevestiging van uw interne klachtenprocedure. Ter volledigheid voeg ik hieronder de originele klacht toe die ik heb gericht aan Audi Duitsland: Bijlage: klacht gericht aan Audi Duitsland ( overgemaakt in de Duitse taal) en hieronder vrij vertaald: Geachte heer/mevrouw, Als trouwe Audi-klant en eigenaar van een Audi E-tron Sportback (bouwjaar 2022) wens ik u langs deze weg mijn ernstige ongenoegen over te maken over een aanhoudend en onaanvaardbaar probleem met het ingebouwde GPS-navigatiesysteem van mijn voertuig. Sinds de levering van het voertuig stel ik onregelmatigheden vast in de werking van het GPS-systeem. Ondanks herhaalde meldingen aan mijn erkende Audi-dealer bleef een effectieve oplossing uit. Integendeel – de situatie is progressief verergerd, met als gevolg dat het systeem vandaag volledig onbetrouwbaar is geworden en in de praktijk onbruikbaar. Tot mijn verbazing werd mij recentelijk door mijn dealer goedbedoeld meegedeeld dat ik mij daar “maar moet bij neerleggen” en – als alternatief – WAZE moet gebruiken. Met andere woorden: ik moet beroep doen op een gratis app van derden omdat het geïntegreerde systeem, waarvoor ik bij aankoop een stevige prijs betaalde, niet naar behoren werkt. Dit is niet alleen een aanfluiting van klantgerichtheid, maar ook een ondermijning van het vertrouwen in het merk Audi als technologisch voorloper. De absurditeit wordt nog versterkt door het feit dat ik van Audi zopas een bericht ontving met de melding dat mijn Audi connect-diensten binnenkort aflopen, met de aanbeveling om deze tegen betaling te verlengen. Dit terwijl een essentieel onderdeel van die diensten – het navigatiesysteem – al geruime tijd structureel faalt. Mijn vragen aan u zijn dan ook de volgende: Hoe noemt men een situatie waarbij een fabrikant een betaalde dienst aanbiedt waarvan men weet dat deze niet functioneert zoals beloofd, en dit vervolgens naast zich neerlegt? Acht Audi het normaal dat klanten hun toevlucht moeten nemen tot gratis apps van derden, ondanks het feit dat zij bij aankoop hebben betaald voor een volwaardig geïntegreerd systeem? Welke garantie kan Audi bieden dat bij verlenging van de Audi connect-diensten het GPS-systeem naar behoren zal functioneren? Ik wens formeel een duidelijke en schriftelijke reactie op deze klacht, evenals een concreet voorstel tot oplossing of compensatie. Indien nodig ben ik bereid deze klacht ook te melden bij de Europese consumenteninstanties en autosectorwaakhonden, aangezien het hier gaat om een fundamenteel gebrek aan conformiteit. Laat me tevens duidelijk zijn: dit is mijn zesde Audi, maar als dit de standaard wordt voor klantenzorg, dan wordt het ongetwijfeld mijn laatste. Ik verwacht binnen 14 dagen een gemotiveerde en inhoudelijke reactie. Met beleefde groet, Johan Schandevyl Driebek 11 1760 Roosdaal – België 📧 johan.schandevyl@telenet.be 📞 +32 476 74 65 01 Chassisnummer: WAUZZZGE5NB046502 Audi connect ID: 04874257

Afgesloten
S. C.
8/01/2025

Structureel Motorprobleem Audi E-tron

Geachte, Ik ben een consument die zich ernstige zorgen maakt over een structureel probleem met de motoren van Audi model E-Tron. Ik heb mijn auto tweedehands gekocht en sindsdien lid geworden van een aantal eigenaarsgroepen waar polls zijn uitgevoerd. Daaruit blijkt dat ongeveer 28% (48 van de 168) van de van de auto's één of meerdere motoren hebben moeten vervangen. Zelfs bij relatief lage kilometerstanden en jonge bouwjaren van de auto's. Het gaat dan ook uit auto's vanaf bouwjaar 2019. Deze problemen doen zich te vaak voor, wat duidt op een mogelijk ondeugdelijk ontwerp van de motoren. Dit probleem leidt ertoe dat eigenaren vaak gedwongen worden om de motoren te vervangen, wat aanzienlijke kosten met zich meebrengt (Duizenden euro's). Verder blijkt dat de audi dealers onduigdelijk omgaan met de kosten rond reparatie. In Nederland wordt dit soms zonder kosten vervangen, andere werken met coulance waarbij enkel werkuren aangerekend worden. Soms worden alle kosten doorgerekend. Het probleem met de motoren lijkt mogelijk te duiden op een fabricagefout, wat voor mij als consument zorgwekkend is. Audi is hier uiteraard van op de hoogte. In de Verenigde Staten bieden ze momenteel een verlengde garantie voor dit type probleem, namelijk garantie tot 200.000km of 10 jaar. Ook zijn de digitale camera spiegels van deze auto's een veel voorkomend probleem. Verschillende consumenten hebben zelfs al 4 á 5 nieuwe sets spiegels, en nog slaan ze aan met vocht. In Nederland heeft 1 van de eigenaren een rechtszaak gewonnen waarbij de dealer gedwongen werd de auto na 4 jaar terug te kopen. Dit probleem brengt een zeer groot gevaar met zich mee en kan ongelukken veroorzaken doordat het zicht in de spiegels niet duidelijk is. Ik hoop dat Testaankoop kan helpen bij het aandragen van stappen om de situatie aan te kaarten en mogelijke juridische stappen te ondernemen om Audi verantwoordelijk te houden voor dit ondeugdelijk product. Met vriendelijke groet Sam

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
L. W.
8/01/2025

Prijs banden niet correct

Geachte mevrouw/heer, Op 8/1/2025 heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van €  1425,28. Dat moet echter een vergissing zijn: de prijs van de 2 banden is uitzonderlijk hoog. Vermoedelijk is er iets misgelopen bij het opstellen van de factuur. Bij een partner garage zijn dezelfde banden met dezelfde dienst voor € 839,56 beschikbaar. Ik betwist die factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken. Met vriendelijke groet, Liesbeth Wouters Elektriciteitswerken Davy Put EDDP bv

Opgelost
K. D.
30/12/2024

Defect AUDI e-Tron

Defecte achterste versnellingsbak AUDI e-Tron met slechts 48.349 km op de teller. Audi garage kon geen oorzaak geven van dit defect (zou niet mogen gebeuren, kreeg ik als antwoord). Omdat de auto zijn wettelijke garantieperiode reeds verstreken was, heb ik geen recht meer op een eventuele tussenkomst. Dus moet je dan maar akkoord gaan met de zwakke makelij van de e-Tron. Blijkbaar is het ook zeer moeilijk om een auto te laten repareren bij jouw officiële Audi-dealer. Auto binnengebracht op 25/11/2024 en pas gerepareerd op 17/12/2024. (Duurtijd herstelling 3uur x 2 personen) Heel deze periode ook geen vervangwagen kunnen genieten. Wat zeer onaangenaam was ifv mijn professionele functie. Kortom, ik ben zeer teleurgesteld in de werking van AUDI.

Opgelost
M. N.
20/01/2024

Wagen 30% van de tijd in herstelling

Miin leasewagen Audi E tron Sportback 55 werd geleverd op 15/12/22. Amper enkele maanden later een 1e defect met herstelduur 7 weken. Nu opnieuw 11 weken sedert 01/11/23 defect en in herstelling bij A&M group Sint-truiden en Herent. Diverse contactnames met de garage, met de klachtendiensten van A&M group en Audi België, met de CEO van A&M group, leverden tot op heden niets op om de herstelperiode toch ietwat REDELIJK te houden. Want sedert de levering is deze wagen tot op heden dus al 18 weken of 30% van de tijd in herstelling geweest. Ofwel is er geen tijd om eraan te beginnen. Ofwel zijn er geen onderdelen. Ofwel is het gewoon ‘windstil’. ..

Afgesloten
R. D.
17/02/2023

Defecte ad-blue pomp

Mijn wagen een Audi A4 Avant B9 2000TDI, 1e inschrijving december 2016, altijd onderhouden geweest bij Audi en slechts 102.000 km. Enkele weken geleden is, zonder enige aanleiding, ineens een foutmelding op mijn display gekomen Ad-blue storing, u kunt nog 1000 kilometer rijden. Bij nazicht door de hersteller blijkt dat de ad-blue pomp defect is. Dit kan uiteraard hersteld worden, echter daar blijft het niet bij. De ad-blue pomp zit verlijmd in de ad-blue tank, dus deze moet ook vervangen worden ondanks dat hier verder niets aan mankeert. Tevens moet er een nieuwe stuurdoos geplaatst worden om de nieuwe pomp te laten communiceren met het managementsysteem van de wagen. Aan de huidige stuurdoos zit geen defect.Een ruwe raming van de reparatiekosten ongeveer € 3000,-. Ik heb bewust gekozen voor een degelijke wagen, en had het volste vertrouwen in de kwaliteit van Audi.Als consument mag ik toch verwachten dat de ad-blue pomp langer meegaat dan 5 jaar of 100.000 kilometer.En hoelang gaat de nieuwe pomp meegaan? Betekent dit dat over 100.000 kilometer en/of 5 jaar ik weer voor dezelfde kosten sta?Ondertussen staat mijn wagen al 6 weken bij de hersteller omdat de stuurdoos niet kan worden geleverd door Audi. Momenteel is er geen zicht op wanneer dit wel het geval is. Graag had ik een voorstel van Audi om dit financieel op te lossen, met name vergoeding van de extra kosten voor vervanging van onderdelen die niet defect zijn.

Afgesloten
I. E.
10/02/2022

Audi bj 2016, lekkende Adblue verstuiver

Beste,Ik heb onderstaande tekst via de website van Audi customer care op 11/09/2021 gestuurd en nooit een antwoord ontvangen. Het betreft nochtans een defect (motor)onderdeel dat specifiek voor motoren van bouwjaar 2016 (zoals hieronder vermeld) dat later door Audi aangepast werd.Bij mijn wagen (bj 2016) is een motorstoring opgetreden (lampje motormanagement aan) die veroorzaakt werd door een defecte (lekkende) verstuiver van het AdBlue additief. Dit defect blijkt, volgnes de hersteller, veelvuldig op te treden bij Euro 6 W 2.0 TDI motoren van vermeld bouwjaar. In 2017 werd, aldus mijn dealer, het verstuivertype aangepast (nieuw onderdeelnummer 04L131113S) waardoor dit probleem verholpen is. De lekkende verstuiver veroorzaakt echter ook een verstopping van de EGR koeler (04L131512A) die het detectiesysteem triggert. Het herstel heeft geleid tot een factuur van 1654,32 euro. De oorzaak van het probleem, nl. de lekkende AdBlue verstuiver, blijkt terug te brengen tot een ontwerpfout in de verstuiver. Dit werd echter niet door de fabrikant aan zijn klanten meegedeeld, wat kostenbesparend kon zijn. Daarom mijn vraag of Audi hier tussenkomt in de herstelkosten.verstuurd zaterdag 11/09/21 via https://www.dieteren.be/en/help-contact/?page-service=customer-care-webform

Afgesloten
P. S.
29/11/2020

weinig respect voor een klant

beste, mijn nieuwe wagen Audi Q8 van meer dan 82000 € verbruikte van dag 1 olie.ik heb dat ook aan de garage gemeld.na 8000 km ging het lichtje van olie pijl aan en ben langs gegaan langs de garage.Weinig respectloos tegenover de klant vond ik een factuur van 55.73€ om de olie bij te vullen.Langs deze weg wil ik de toekomstige Audi bezitters waarschuwen voor de arrogantie van de Audi dealer.groeten Paul Schelkens

Opgelost
T. D.
21/08/2020

Problemen met levering en datum overschreden

In december van 2019 heb ik een aankoop gedaan van een nieuw voertuig,bij Audi center brussel in drogenbos.de levertermijn op de bestelbon is op dit moment overschreden(vanaf 2.8.2020).nu heb ik op 30juli nog contact gehad met de concessie op een oplossing te zoeken samen want de levertermijn was voor mij essentieel.ze hebben mij hiervan nooit officieel op de hoogte gebracht en tot op vdaag heb ik nog geen nieuwe specifieke datum gekregen van levering..ik heb dringend een wagen nodig..ze konden echter niets voor mij doen zeiden ze..ik heb verschillende voorstellen gedaan,annulatie van bestelbon met teruggave van mijn voorschot,vervangwagen,nieuwe datum op bestelbon maar met recht van annulatie als dan de levertermijn terug overschreden wordt..nu probeer ik hun te contacteren en krijg op geen enkele manier nog antwoord,zelfs via de klantenservice van d'ieteren België niet meer..zij Zegge ook dat dit niet kan en de concessie mij minstens moet tegemoetkomen.. kunnen jullie mij verder bijstaan want ik ben ten einde raad..

Opgelost
A. C.
16/10/2018

panne na software update

Ik ben op 4/9/2018 bij Audi garagae Top Motors in Wevelgem binnengegaan voor een software update. Mijn Audi A6 is anderhalf jaar oud. Ik ben op 21/9/2018 stilgevallen op de autostrade. Motor uitgezet op pechstrook en na een paar minuten terug opgestart en aan 60 per uur (was maximum dat ik haalde) naar de garage gereden.Ze beweren dat ik slechte diesel heb getankt en dat ze mijn tank hebben moeten schoonmaken. Na de update en de herstelling heb ik de indruk dat mijn auto fors minder kracht heeft en snel hoger in toeren gaat. Dit is niet meer de auto waar ik al anderhalf jaar mee rondrij. Dit is een flauwe versie van wat ik gewend ben. De garage beweert dat dat niet kan. Ik kreeg een potje mee met daarin een staal van de vervuilde diesel die ze in mijn tank hadden teruggevonden maar ik neem dat niet zomaar aan. Wie zegt dat dat uit mijn auto komt?Ik vind het alleszins niet normaal. Ik tank in het station waar ik altijd tank en alle wagens van ons bedrijf tanken daar diesel zonder enig probleem.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform