Geachte,
Ik ben een consument die zich ernstige zorgen maakt over een structureel probleem met de motoren van Audi model E-Tron. Ik heb mijn auto tweedehands gekocht en sindsdien lid geworden van een aantal eigenaarsgroepen waar polls zijn uitgevoerd. Daaruit blijkt dat ongeveer 28% (48 van de 168) van de van de auto's één of meerdere motoren hebben moeten vervangen. Zelfs bij relatief lage kilometerstanden en jonge bouwjaren van de auto's. Het gaat dan ook uit auto's vanaf bouwjaar 2019.
Deze problemen doen zich te vaak voor, wat duidt op een mogelijk ondeugdelijk ontwerp van de motoren.
Dit probleem leidt ertoe dat eigenaren vaak gedwongen worden om de motoren te vervangen, wat aanzienlijke kosten met zich meebrengt (Duizenden euro's). Verder blijkt dat de audi dealers onduigdelijk omgaan met de kosten rond reparatie. In Nederland wordt dit soms zonder kosten vervangen, andere werken met coulance waarbij enkel werkuren aangerekend worden. Soms worden alle kosten doorgerekend.
Het probleem met de motoren lijkt mogelijk te duiden op een fabricagefout, wat voor mij als consument zorgwekkend is. Audi is hier uiteraard van op de hoogte. In de Verenigde Staten bieden ze momenteel een verlengde garantie voor dit type probleem, namelijk garantie tot 200.000km of 10 jaar.
Ook zijn de digitale camera spiegels van deze auto's een veel voorkomend probleem.
Verschillende consumenten hebben zelfs al 4 á 5 nieuwe sets spiegels, en nog slaan ze aan met vocht. In Nederland heeft 1 van de eigenaren een rechtszaak gewonnen waarbij de dealer gedwongen werd de auto na 4 jaar terug te kopen.
Dit probleem brengt een zeer groot gevaar met zich mee en kan ongelukken veroorzaken doordat het zicht in de spiegels niet duidelijk is.
Ik hoop dat Testaankoop kan helpen bij het aandragen van stappen om de situatie aan te kaarten en mogelijke juridische stappen te ondernemen om Audi verantwoordelijk te houden voor dit ondeugdelijk product.
Met vriendelijke groet
Sam