Onderwerp: Ernstige gebreken aan Audi E-tron Sportback – verzoek tot dringende Belgische opvolging
Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van een eerder bij Audi Duitsland geregistreerde klacht (referentie 04791163) richt ik mij ook tot u als officiële invoerder voor België. Ik ben eigenaar van een Audi E-tron Sportback (2022) met ernstige structurele gebreken:
-het GPS-systeem is sinds aankoop onbetrouwbaar en functioneert niet naar behoren;
-een sensor vooraan rechts geeft willekeurige foutmeldingen;
-na een software-update van de versnellingsbak zijn bijkomende storingen ontstaan (defecte sensoren, foutieve alarmen);
Het navigatiesysteem is niet bruikbaar, en toch wordt mij gevraagd om mijn Audi connect-diensten te verlengen.
Het technisch personeel van mijn Audi-verdeler stelt zich correct en hulpvaardig op, maar loopt zichtbaar vast op softwarematige beperkingen. Ik rijd momenteel met een voertuig waarvan meerdere kernsystemen niet functioneren zoals mag worden verwacht van een premiumwagen. Dit is voor mij als klant onaanvaardbaar.
Tot slot wens ik te wijzen op het ontbreken van een toegankelijk klachtenkanaal bij Audi België. Dat men voor elke klacht moet terugvallen op een algemeen e-mailadres zonder opvolgstructuur of referentienummer, is ondermaats voor een merk dat zich als topklasse positioneert.
Ik verwacht binnen 14 dagen een gemotiveerde en inhoudelijke reactie, met:
-een structurele oplossing of compensatievoorstel,
-een toelichting over de Belgische opvolging, en bevestiging van uw interne klachtenprocedure.
Ter volledigheid voeg ik hieronder de originele klacht toe die ik heb gericht aan Audi Duitsland:
Bijlage: klacht gericht aan Audi Duitsland ( overgemaakt in de Duitse taal) en hieronder vrij vertaald:
Geachte heer/mevrouw,
Als trouwe Audi-klant en eigenaar van een Audi E-tron Sportback (bouwjaar 2022) wens ik u langs deze weg mijn ernstige ongenoegen over te maken over een aanhoudend en onaanvaardbaar probleem met het ingebouwde GPS-navigatiesysteem van mijn voertuig.
Sinds de levering van het voertuig stel ik onregelmatigheden vast in de werking van het GPS-systeem. Ondanks herhaalde meldingen aan mijn erkende Audi-dealer bleef een effectieve oplossing uit. Integendeel – de situatie is progressief verergerd, met als gevolg dat het systeem vandaag volledig onbetrouwbaar is geworden en in de praktijk onbruikbaar.
Tot mijn verbazing werd mij recentelijk door mijn dealer goedbedoeld meegedeeld dat ik mij daar “maar moet bij neerleggen” en – als alternatief – WAZE moet gebruiken. Met andere woorden: ik moet beroep doen op een gratis app van derden omdat het geïntegreerde systeem, waarvoor ik bij aankoop een stevige prijs betaalde, niet naar behoren werkt.
Dit is niet alleen een aanfluiting van klantgerichtheid, maar ook een ondermijning van het vertrouwen in het merk Audi als technologisch voorloper.
De absurditeit wordt nog versterkt door het feit dat ik van Audi zopas een bericht ontving met de melding dat mijn Audi connect-diensten binnenkort aflopen, met de aanbeveling om deze tegen betaling te verlengen. Dit terwijl een essentieel onderdeel van die diensten – het navigatiesysteem – al geruime tijd structureel faalt.
Mijn vragen aan u zijn dan ook de volgende:
Hoe noemt men een situatie waarbij een fabrikant een betaalde dienst aanbiedt waarvan men weet dat deze niet functioneert zoals beloofd, en dit vervolgens naast zich neerlegt?
Acht Audi het normaal dat klanten hun toevlucht moeten nemen tot gratis apps van derden, ondanks het feit dat zij bij aankoop hebben betaald voor een volwaardig geïntegreerd systeem?
Welke garantie kan Audi bieden dat bij verlenging van de Audi connect-diensten het GPS-systeem naar behoren zal functioneren?
Ik wens formeel een duidelijke en schriftelijke reactie op deze klacht, evenals een concreet voorstel tot oplossing of compensatie. Indien nodig ben ik bereid deze klacht ook te melden bij de Europese consumenteninstanties en autosectorwaakhonden, aangezien het hier gaat om een fundamenteel gebrek aan conformiteit.
Laat me tevens duidelijk zijn: dit is mijn zesde Audi, maar als dit de standaard wordt voor klantenzorg, dan wordt het ongetwijfeld mijn laatste.
Ik verwacht binnen 14 dagen een gemotiveerde en inhoudelijke reactie.
Met beleefde groet,
Johan Schandevyl
Driebek 11
1760 Roosdaal – België
📧 johan.schandevyl@telenet.be
📞 +32 476 74 65 01
Chassisnummer: WAUZZZGE5NB046502
Audi connect ID: 04874257