Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
Weigering alternatieve opzegmethodes
Ik sloot in het verleden een abonnement af bij one.com voor meedere domeinen. In januari 2024 heb ik via telefoon aangegeven dat ik het abonnement wilde stopzetten. Enige tijd later ontving ik alsnog een incasso brief, herinneringen zouden gemaild zijn, bij nader controle had ik geen toegang meer tot het bijbehorende e-mailadres van registratie. Bij herhaaldelijke pogingen om in te loggen kreeg ik foutmeldingen, waarvan ik ook bewijs heb in de vorm van screenshots en die mailde naar one.com. One.com weigert mijn opzegging echter te aanvaarden, en stelt dat dit enkel geldig is: - via een specifieke opzeglink (enkel bereikbaar via een mail, waarop ik niet meer kon inloggen), -of enkel vanaf het bij hen geregistreerde e-mailadres (waar ik geen toegang meer toe had). Ondanks mijn herhaaldelijke pogingen en duidelijke communicatie (met een ander emailadres én via de ticketservice op de website), wordt mijn opzegging genegeerd en werd mijn abonnement stilzwijgend verlengd. Ze hebben het dossier overgedragen aan Troy Incasso, een incassobureau met zetel in Nederland, die nu betalingsdruk op mij uitoefent. One.com stelt onredelijke eisen voor opzeg, die ik technisch onmogelijk kon vervullen. Mijn opzegintentie is duidelijk en herhaaldelijk gecommuniceerd in de afgelopen weken, volgens one.com omdat ik niet kon bewijzen dat ik de eigenaar was van de domeinen terwijl ze nadien zelf in mail al mijn gegevens oplijsten en mijn domeinnamen bij naam noemen, maar werd genegeerd op puur formele gronden. Hun opzegmethode is onnodig omslachtig (verplicht formulier printen, invullen, ondertekenen, inscannen en naar een speciaal emailadres mailen) en verhindert feitelijk een vlotte beëindiging van het abonnement. Ik voel mij als consument vastgehouden in een ongewild contract, en geconfronteerd met extra kosten en juridische dreiging, ondanks tijdige opzeg. Ook domeinen die ik wens op te zeggen die nog niet voorbij de vervaldatum zijn, weigeren zij op te zeggen via mail/telefoon (het gaat dus niet om het financiële plaatje maar echt om het opzeggen bewust te bemoeilijken). Deze praktijk lijkt sterk op zogenaamde "dark patterns" die consumenten ontmoedigen om te stoppen.
Problemen met opzeggen van abonnementen
Beste, Op 11 mei 2021 heb ik een aangetekende brief gestuurd om mijn abonnementen op te zeggen van aboutretail.be en about-retail.com. Dit omdat ik al mijn log-in gegevens kwijt ben, daar mijn zelfstandige activiteit van About retail ! bvba niet meer bestaat, mijn mailbox via one.com niet meer gebruik en omdat ik reeds getracht heb via de link op te zeggen. Sindsdien zijn de 2 webpages van bovenstaande abonnementen niet meer actief en kan ik niet meer aan de log-in codes. Echter aanvaardt one.com de aangetekende opzegging niet, terwijl deze bij mijn weten perfect legaal is. Daarop heb ik maar weer eens de abonnementen betaald en een nieuwe poging ondernomen op 11/07/2022. Aanmaningen kreeg ik via het incassobureau INTRUM. Ik heb vervolgens de procédure die jullie beschreven hebben gevolgd en op 11/07/2022 voor beide abonnementen apart de online documenten ingediend, maar zonder gevolg en voor alle zekerheid de achterstallige betaling dan toch maar weer betaald. Echter krijg ik alweer facturen van one.com. In heel het proces van het opzeggen van de beide abonnementen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat one.com bewust de procédure bemoeilijkt. Dit noemt men dark patterns en is in de regel in strijd met de conumentenbescherming.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten