Ik sloot in het verleden een abonnement af bij one.com voor meedere domeinen. In januari 2024 heb ik via telefoon aangegeven dat ik het abonnement wilde stopzetten. Enige tijd later ontving ik alsnog een incasso brief, herinneringen zouden gemaild zijn, bij nader controle had ik geen toegang meer tot het bijbehorende e-mailadres van registratie. Bij herhaaldelijke pogingen om in te loggen kreeg ik foutmeldingen, waarvan ik ook bewijs heb in de vorm van screenshots en die mailde naar one.com.
One.com weigert mijn opzegging echter te aanvaarden, en stelt dat dit enkel geldig is:
- via een specifieke opzeglink (enkel bereikbaar via een mail, waarop ik niet meer kon inloggen),
-of enkel vanaf het bij hen geregistreerde e-mailadres (waar ik geen toegang meer toe had).
Ondanks mijn herhaaldelijke pogingen en duidelijke communicatie (met een ander emailadres én via de ticketservice op de website), wordt mijn opzegging genegeerd en werd mijn abonnement stilzwijgend verlengd. Ze hebben het dossier overgedragen aan Troy Incasso, een incassobureau met zetel in Nederland, die nu betalingsdruk op mij uitoefent.
One.com stelt onredelijke eisen voor opzeg, die ik technisch onmogelijk kon vervullen.
Mijn opzegintentie is duidelijk en herhaaldelijk gecommuniceerd in de afgelopen weken, volgens one.com omdat ik niet kon bewijzen dat ik de eigenaar was van de domeinen terwijl ze nadien zelf in mail al mijn gegevens oplijsten en mijn domeinnamen bij naam noemen, maar werd genegeerd op puur formele gronden.
Hun opzegmethode is onnodig omslachtig (verplicht formulier printen, invullen, ondertekenen, inscannen en naar een speciaal emailadres mailen) en verhindert feitelijk een vlotte beëindiging van het abonnement.
Ik voel mij als consument vastgehouden in een ongewild contract, en geconfronteerd met extra kosten en juridische dreiging, ondanks tijdige opzeg. Ook domeinen die ik wens op te zeggen die nog niet voorbij de vervaldatum zijn, weigeren zij op te zeggen via mail/telefoon (het gaat dus niet om het financiële plaatje maar echt om het opzeggen bewust te bemoeilijken).
Deze praktijk lijkt sterk op zogenaamde "dark patterns" die consumenten ontmoedigen om te stoppen.