Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
Werkbon = langdurig 10-jarig contract
Beste, als bedrijf moeten wij onze brandblussers, brandhaspels en noodverlichtingen jaarlijks laten keuren en onderhouden. Wij hebben dit laten uitvoeren door de firma Nu-Swift - Importex NV. Na het uitgevoerde werk vraagt de technieker een werkbon af te tekenen voor het geleverde werk maar dat blijkt nu een langdurig contract te zijn van maar liefst 10 JAAR. Wij wensen niet verder te werken met bedrijven met zulke handelspraktijken en hebben gemeld geen beroep meer te willen doen op hun diensten. Nu dagen ze ons voor de rechtbank en eisen ze een schadevergoeding.
Nu-Swift 10 jarig contract
4 jaren geleden ben ik een zaak gestart, met name CrossFit Bilzen. Toen we alles aan het installeren waren in de beginweken werd ik benaderd door de firma Nu-Swift die me verhaalde dat de brandblussers dringend onderhouden dienden te worden. Dit zou nog in het contract staan van de vorige huurder. Goedgelovig dat ik was liet ik de man zijn ding doen en sloot af met de woorden kan je even deze werkbon tekenen als bewijs dat ik hier ben geweest?. Domme en nieuwe zelfstandige ik onderteken desbetreffend document. Nu kwamen deze mensen vaker langs en vooral op momenten dat ik niet in de zaak was. Brandblussers werden onderhouden of vervangen, er werd gepusht om de water haspels te laten controleren,...doch heb ik ze zoveel mogelijk afgescheept. Vandaag 12/06 zijn ze weer in mijn zaak geweest. Ik was er zelf niet en tegen een personeelslid werd gezegd dat dit verplicht was. En correct het is verplicht, maar ik ben niet verplicht dit bij Nu Swift te doen. Vervolgens hebben ze naar een ander personeelslid gebeld die wist van toeten of blazen en maar gezegd heeft doe maar. Uiteindelijk kunnen ze mij bereiken en bel onmiddellijk naar de technieker van Nu-Swift. Die zegt me sorry heb alles al gedaan, dus ik moet factureren. Zonder officiële toestemming van mij heeft deze persoon in mijn zaak handelingen gedaan die ik niet wens. Vervolgens zegt deze persoon dat ik een contract heb, welke ik nooit heb ondertekent. Uit verder onderzoek blijkt dat deze criminelen de werkbon zien als een contract. Echter is er nooit gesproken over een contract. Mijn eerste stap is testaankoop, dus hoop hier een goed antwoord te ontvangen over wat ik moet doen met deze wanpraktijken.
Zogenaamde Werkbon blijkt contract voor 10 jaar te zijn
De firma Nu Swift/ Importex stuurt onderhoudsmensen de baan op die je komen aanbieden om blusapparaten te kopen of om de bestaande apparaten te onderhouden. Ze beweren dat zij erkend zijn door de verschillende verzekeringsmaatschappijen. Dat blijkt niet zo te zijn.Alle gedupeerden zijn in de veronderstelling een werkbon te tekenen, maar tekenen in feite een onderhoudscontract voor 10 jaar dat stilzwijgend verlengd wordt zonder opzegging voor steeds terug 10 jaar. Jaarlijkse controles of bezoeken voor onderhoud, gebeuren onaangekondigd en het zijn dikwijls nietsvermoedende medewerkers in de zaak die het ‘werkdocument’ ondertekenen.Afgekeurde( of soms zelfs niet aanwezige) toestellen worden telkens opnieuw onderhouden en ten onrechte wordt dit onderhoud ook gefactureerd. Na herhaaldelijk vragen in 2015 en 2016 om dit afgekeurde toestel van ons niet meer te controleren en na telefonische bevestiging van dit niet meer te doen in 2016, wordt het in 2017 toch weer gedaan. Deze keer protesteren we de factuur (via mail, telefonisch en via aangetekend schrijven) maar onze klacht blijft genegeerd worden en we blijven betalingsherinneringen en zelfs verhogingen krijgen. Ondanks onze vele mails, telefoontjes en zelfs aangetekende brieven. Het terecht aangerekende deel van de factuur brachten we wel binnen de termijn in orde. Voor het onterechte deel voor de afgekeurde blusser vragen we een creditnota, die we nooit ontvangen. Ten einde raad vragen we de firma om in de toekomst niet meer langs te komen voor onderhoud van de apparaten. Op dat moment zeggen ze dat dit niet kan, want dat er een contract loopt voor 10 jaar. Als we eindelijk een zogenaamd ‘contract’ onder ogen krijgen, blijkt het inderdaad de ‘werkbon’ te zijn die we in 2001 ondertekenden. We willen die opzeggen en moeten en opzegvergoeding van 4 jaar betalen. In deze berekening wordt het afgekeurde toestel opnieuw mee berekend, ondanks het feit dat men op 6/09/2017 via mail bevestigde, na lang aandringen, om dit toestel in de toekomst niet meer te komen nazien. De berekening gaat als volgt: 30%van de tot de einddatum van het contract nog te factureren bedragen, hetzij in dit geval: 30% x 4 jaar x €54,98 = €65,98 Ook deze berekening protesteren we, we stellen een berekening voor zonder dit afgekeurde toestel aangezien er ons net daarvoor bevestigd werd om dit toestel in de toekomst niet meer te komen onderhouden. . Ons voorstel: 30% x 4 x €27,49 (= kost voor nazicht van 1 toestel) = €32,98 en dit wordt ook betaald op 6/11/2017.Ook dit protest wordt genegeerd en we blijven betalingsherinneringen, verhogingen en deze week ook een brief van hun advocaat krijgen. Na wat onderzoek online zien we dat er over de verschillende jaren heel veel gedupeerden zijn met allemaal dezelfde klachten. Dit is in onze ogen een vorm van oplichterij. *je ondertekent bij een eerste bezoek een zogenaamde werkbon, maar je tekent in feite een onderhoudscontract voor 10 jaar dat stilzwijgend verlengd wordt zonder opzegging en dit opnieuw voor 10 jaar. Een dubbel krijg je niet van dit contract, tenzij je heel lang aandringt.*Jaarlijkse controles gebeuren steeds onaangekondigd en het zijn dikwijls nietsvermoedende medewerkers die het ‘werkdocument’ ondertekenen.Afgekeurde( of soms zelfs niet aanwezige) toestellen worden gekeurd en ten onrechte gefactureerd. Dit zijn in onze ogen geen correcte handelspraktijken en daarom willen we dit melden. Ik ben 20 jaar zelfstandig en heb steeds een goede relatie met leveranciers en partners. Nergens hebben wij enige schuld. Wat correct is, betalen wij graag, maar in dit geval voelen wij ons bedrogen. Als wij dan lezen dat wij zeker de enige niet zijn en deze firma deze praktijken al jaren hanteert, dan voelen wij ons verplicht dit te melden.
Aangesmeerd contract
Vorig jaar werden wij gecontacteerd door de firma Nu-Swift om de 3 brandblusapparaten in onze opbrengsteigendom te laten controleren. Wij waren sedert een jaar de nieuwe eigenaars van dit huis en Nu-Swift had ons telefoonnummer doorgekregen van de vorige eigenaars. Even later kwam er een technieker langs voor dit nazicht. Wanneer hij de brandblusapparaten had nagekeken liet hij mijn vrouw een papier ondertekenen waarop de facturatiegegevens werden geschreven. Nu, 1 jaar later, belt een (opdringerige en zelfs licht agressieve) medewerker van deze firma mijn vrouw op met de vraag om een nieuwe afspraak te maken. Mijn vrouw vertelt hem dat we dit jaar geen beroep wensen te doen op hun diensten, maar nu blijkt dat de bon die mijn vrouw vorig jaar ondertekende een contract is voor 10 jaar! Er werd vorig jaar op geen enkel moment aan mijn vrouw verteld dat zij door die bon af te tekenen ons voor 10 jaar zou verbinden aan deze firma. Deze bon lijkt gewoon op een doodnormale 'typische' bon die je aftekent als iemand een goed of dienst bij je aflevert, zij het niet dat er achteraan die 'kleine lettertjes' staan... Deze vertellen ook dat indien je het contract wenst te verbreken hen een vergoeding dient te betalen van '30% van de tot de einddatum van het contract nog te factureren bedragen'Na wat 'onderzoek' op het internet blijkt dat wij zeker niet de enigen zijn die reeds in deze val van Nu-Swift zijn getrapt.Mag deze firma dergelijke praktijken toepassen? Kunnen wij hier iets tegen ondernemen of zijn wij verplicht dit aangesmeerde (!) contract 10 jaar te volgen? Alvast bedankt voor uw tijd en moeite.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten