Terug

Zogenaamde Werkbon blijkt contract voor 10 jaar te zijn

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: NU SWIFT

15/02/2018

De firma Nu Swift/ Importex stuurt onderhoudsmensen de baan op die je komen aanbieden om blusapparaten te kopen of om de bestaande apparaten te onderhouden. Ze beweren dat zij erkend zijn door de verschillende verzekeringsmaatschappijen. Dat blijkt niet zo te zijn.Alle gedupeerden zijn in de veronderstelling een werkbon te tekenen, maar tekenen in feite een onderhoudscontract voor 10 jaar dat stilzwijgend verlengd wordt zonder opzegging voor steeds terug 10 jaar. Jaarlijkse controles of bezoeken voor onderhoud, gebeuren onaangekondigd en het zijn dikwijls nietsvermoedende medewerkers in de zaak die het ‘werkdocument’ ondertekenen.Afgekeurde( of soms zelfs niet aanwezige) toestellen worden telkens opnieuw onderhouden en ten onrechte wordt dit onderhoud ook gefactureerd. Na herhaaldelijk vragen in 2015 en 2016 om dit afgekeurde toestel van ons niet meer te controleren en na telefonische bevestiging van dit niet meer te doen in 2016, wordt het in 2017 toch weer gedaan. Deze keer protesteren we de factuur (via mail, telefonisch en via aangetekend schrijven) maar onze klacht blijft genegeerd worden en we blijven betalingsherinneringen en zelfs verhogingen krijgen. Ondanks onze vele mails, telefoontjes en zelfs aangetekende brieven. Het terecht aangerekende deel van de factuur brachten we wel binnen de termijn in orde. Voor het onterechte deel voor de afgekeurde blusser vragen we een creditnota, die we nooit ontvangen. Ten einde raad vragen we de firma om in de toekomst niet meer langs te komen voor onderhoud van de apparaten. Op dat moment zeggen ze dat dit niet kan, want dat er een contract loopt voor 10 jaar. Als we eindelijk een zogenaamd ‘contract’ onder ogen krijgen, blijkt het inderdaad de ‘werkbon’ te zijn die we in 2001 ondertekenden. We willen die opzeggen en moeten en opzegvergoeding van 4 jaar betalen. In deze berekening wordt het afgekeurde toestel opnieuw mee berekend, ondanks het feit dat men op 6/09/2017 via mail bevestigde, na lang aandringen, om dit toestel in de toekomst niet meer te komen nazien. De berekening gaat als volgt: 30%van de tot de einddatum van het contract nog te factureren bedragen, hetzij in dit geval: 30% x 4 jaar x €54,98 = €65,98 Ook deze berekening protesteren we, we stellen een berekening voor zonder dit afgekeurde toestel aangezien er ons net daarvoor bevestigd werd om dit toestel in de toekomst niet meer te komen onderhouden. . Ons voorstel: 30% x 4 x €27,49 (= kost voor nazicht van 1 toestel) = €32,98 en dit wordt ook betaald op 6/11/2017.Ook dit protest wordt genegeerd en we blijven betalingsherinneringen, verhogingen en deze week ook een brief van hun advocaat krijgen. Na wat onderzoek online zien we dat er over de verschillende jaren heel veel gedupeerden zijn met allemaal dezelfde klachten. Dit is in onze ogen een vorm van oplichterij. *je ondertekent bij een eerste bezoek een zogenaamde werkbon, maar je tekent in feite een onderhoudscontract voor 10 jaar dat stilzwijgend verlengd wordt zonder opzegging en dit opnieuw voor 10 jaar. Een dubbel krijg je niet van dit contract, tenzij je heel lang aandringt.*Jaarlijkse controles gebeuren steeds onaangekondigd en het zijn dikwijls nietsvermoedende medewerkers die het ‘werkdocument’ ondertekenen.Afgekeurde( of soms zelfs niet aanwezige) toestellen worden gekeurd en ten onrechte gefactureerd. Dit zijn in onze ogen geen correcte handelspraktijken en daarom willen we dit melden. Ik ben 20 jaar zelfstandig en heb steeds een goede relatie met leveranciers en partners. Nergens hebben wij enige schuld. Wat correct is, betalen wij graag, maar in dit geval voelen wij ons bedrogen. Als wij dan lezen dat wij zeker de enige niet zijn en deze firma deze praktijken al jaren hanteert, dan voelen wij ons verplicht dit te melden.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform