Meest recente klachten

Y. V.
24/11/2025

Klacht Indie Campers – compensatie geweigerd ondanks bewezen problemen

Geachte mevrouw/heer, Op 23 juli 2025 heb ik via Indie Campers een camper gehuurd (boekingreferentie 8E431J). Bij het ophalen van het voertuig bleek het meerdere ernstige gebreken en tekortkomingen te hebben die mijn vakantie aanzienlijk hebben beïnvloed en mij blootstelden aan juridische en veiligheidsrisico’s. 1. Camper in onaanvaardbare en onhygiënische staat Ondanks dat ik een Preparation Fee van €149 had betaald, was de camper bij ophaling smerig en ongepast voor gebruik: - Er lag afval van vorige huurders in de camper. - De koelkast was vuil en onbruikbaar. - De matras was bevlekt en vies. -De vloer en het exterieur waren niet schoon, en de black watertank vertoonde zichtbaar fecaal residu. De algehele staat van de camper maakte dat ik deze zelf moest schoonmaken voor vertrek. 2. Vertraging bij ophaling De geplande ophaling was om 15:30. Door ernstige onderbezetting bij het depot (slechts één medewerker aanwezig voor check-in én schoonmaak) kon ik pas rond 18:00 vertrekken, een vertraging van ruim twee uur. Dit veroorzaakte extra stress en tijdverlies. Bij het depot stonden ook meerdere gebruikte gasflessen onveilig opgeslagen, wat een duidelijk veiligheidsrisico vormde en niet conform de wetgeving is. 3. Ontbrekende wettelijke documenten Bij vertrek ontbraken de wettelijk verplichte documenten: - Inschrijvingsbewijs - Verzekeringsbewijs -Conformiteits- of keuringsdocumenten Ik ontdekte dit pas tijdens een politiecontrole, wat mij blootstelde aan juridische en verzekeringsrisico’s. De documenten werden pas later, op mijn dringende verzoek, via e-mail bezorgd. Het feit dat deze documenten niet aanwezig waren bij de start van de huur wijst op ernstige tekortkomingen van Indie Campers. 4. Ontbrekende of defecte uitrusting Tijdens de reis bleek dat verschillende noodzakelijke en veiligheidsrelevante items ontbraken of niet functioneerden: - Geen eerstehulpset aanwezig. Dit is verplicht in België. - Geen bandenreparatieset. Dit werd beloofd door de organisatie. - Eén van de gaspitten werkte niet. - Warm water in douche en keuken werkte niet. - Keukenuitrusting was onvolledig: geen lepels, geen glazen, geen scherp mes. Deze tekortkomingen hebben geleid tot extra kosten en aanzienlijk tijdverlies, omdat ik onderdelen zelf moest regelen en improviseren tijdens mijn vakantie. 5. Communicatie en klachtverloop Ik heb direct na oplevering op 23 juli 2025 een gedetailleerde klacht ingediend, inclusief foto’s en video’s, waarin ik om terugbetaling van de Preparation Fee (€149), de Insurance/Service Fee (€144,80) en compensatie voor ongemakken vroeg. De opvolging door Indie Campers was zeer traag en onvoldoende: - 26/07/2025: ontvangstbevestiging van de klacht, geen oplossing. - 29/08/2025: herinnering door mij, enkel automatische reactie. - 12/09/2025: ik herhaalde de klacht en stelde een deadline voor een oplossing. - 13/11/2025: Indie Campers erkende enkele problemen, minimaliseerde de vertraging tot “34 minuten” en weigerde alsnog compensatie. - 14/11/2025: ik corrigeerde hen: vertraging was >2 uur, documenten ontbraken bij vertrek, Preparation Fee en Service/Insurance Fee zijn ongerechtvaardigd, interne policies kunnen EU-consumentenrechten niet overrulen. Ze bleven weigeren compensatie toe te kennen. 6. Gevolgen voor mij Door deze gebreken en tekortkomingen heb ik financiële schade, tijdverlies, stress en ongemak ervaren. Bovendien was ik blootgesteld aan veiligheids- en juridische risico’s, omdat het voertuig niet volledig conform wetgeving was uitgerust. 7. Mijn verzoek Daarom verzoek ik u om onverwijld: - Terugbetaling van de Preparation Fee (€149) - Terugbetaling van de Insurance/Service Fee (€144,80) - Redelijke compensatie voor tijdverlies, ongemak en bijkomende kosten veroorzaakt door de tekortkomingen van Indie Campers 8. Bijlagen (systeem geeft foutmelding 'probeer later' maar kan de bestanden later bezorgen) - Kopie boekingsbevestiging/factuur - Foto’s en video’s van de camper bij ophaling - Alle e-mailcorrespondentie met Indie Campers Alvast bedankt!

In behandeling
K. C.
20/10/2025

verhuur levensgevaarlijke camper & wanbetaler

Via deze weg willen we in een 'notendo'p onze klacht neerleggen over de campervan die wij bij Indie Campers huurden. Wat een droomreis met ons gezin had moeten worden, werd een aaneenschakeling van gevaarlijke situaties, verloren dagen, frustratie en angst. En tot vandaag geen terugbetaling voor reparaties & waarborg. Bij het afhalen van de camper in Elewijt waren we positief. Een Fiat Diesel uit 2022, slechts 30.000 km gereden, zou in goede staat moeten verkeren. De verkoper gaf toe geen technische achtergrond te hebben, daar alles te hebben geleerd maar wel instond voor alles wat met de bussen te maken heeft, ook onderhoud. We vertrokken met een half opgeladen batterij, wat losse sluitingen, raampjes, rechterspiegel geblutst en kleine interieur mankementen waar we niet van zouden wakker liggen. En als we een oogje dicht zouden houden, zou de verkoper bij onze terugkomst hetzelfde doen als wij een kleine beschadiging zouden hebben, wat we wel heel vreemd vonden. Maar na enkele kilometers verschenen de eerste foutmeldingen: *Check Engine*, *Oliepeil te hoog*, *Olie verversen nodig*. De verkoper zei me dat hij daar olie had leren vervangen en dit net gedaan zou hebben. We gingen er dus ook vanuit dat hij iets overvuld had, en de waarschuwing hierdoor kwam, of dat hij de waarschuwing niet gecleard had nadien. Zo een groot internationaal bedrijf zou ons toch niet al wetend aten vertrekken voor een huurperiode langer dan een maand met een campervan met een kapotte motor. Of was het verreist om de kennis van een ervaren vakman te bezitten om de bus na te kijken voor vertrek, blijkbaar wel want indie campers staat niet in voor herstellingen. Al snel merkten we dat de camper nauwelijks optrok. Op snelwegen en zeker in de bergen zakte de snelheid soms tot 40 km/u. Invoegen werd levensgevaarlijk, vrachtwagens claxonneerden ons voortdurend voorbij. Intussen verschenen nieuwe meldingen: *ABS niet beschikbaar*, *ESC defect*, *Hill Climb Control defect*, *Cruise Control defect*, *Achteruitrijsensor defect*. In Portugal probeerden we via “urgent support” hulp te krijgen. Vervangwagen of roadside assistance, waarvoor we de premium verzekering hadden afgesloten, bleef uit. We kregen enkel chatberichten met loze beloftes: dat er een swap mogelijk was in Lissabon, dat er voertuigen beschikbaar waren, dat we later bericht zouden krijgen. Twee dagen bleven we noodgedwongen in Lissabon wachten rond het HQ, maar uiteindelijk kregen we te horen dat er géén wagen was en we in deze staat naar een ander land kunnen rijden om misschien een vervangwagen te krijgen. Ze vragen ons om honderden, of zelfs duizenden kilometers te rijden, met een kapotte wagen, naar een plaats waar we helemaal niet moeten of willen zijn zonder garantie dat ze daar eigenlijk ook wel een camper hebben of dezelfde situatie zich zou voordoen. De “24/7 service” was een lege doos. Wij verloren dagen van onze reis, bleven op ongewenste locaties hangen en kregen nul daadwerkelijke hulp. Na de motor die niet naar behoren werkt begint de camper luid te schuren, alsof hij elk ogenlijk uiteen kan vallen of er iets over de grond van metaal sleept. Eerst denken we aan een steun van de uitlaat dat is losgekomen waardoor die over de grond sleept. Zo luid is het. We zetten ons aan de kant, en alles hangt nog op zijn plaats. Enkel losse tie-wraps van eerdere ‘reparaties’ teniet gelaten ziet de onderkant er in goede staat uit. Met een baby achterin reden we duizenden kilometers in een voertuig dat elk moment leek uit te vallen. De spanning was immens en het gevoel van onveiligheid voortdurend aanwezig. Indie Campers wil ons ook bij deze niet helpen met roadside assistance! . 
Zo konden we echt niet verder rijden en besloten een garage die Indie Campers ons doorgaf voor herstellingen te bezoeken, waar we onmiddellijk geholpen zouden kunnen worden. Daar bleek niemand van ons dossier te weten. De garagist kon ons pas de volgende dag helpen. Na diagnose bevestigde hij wat wij al vreesden: de wagen was totaal niet onderhouden. Volgens hem was het gevaarlijk om zo de baan op te gaan en moesten we op zijn snik hete parking overnachten. Vastgesteld werd o.a.: * Volledig verstopte roetfilter * Geen remblokken vooraan (ze waren gesmolten door een gok van de garagist voorgaand ongeval) * Geen werkende handrem * Ernstige defecten aan ABS-systeem (rechtsachter) * Olie verversen dringend nodig (olie van zo danig slechte kwaliteit dat deze vele andere problemen heeft veroorzaakt) Daarnaast gaf het uitlezen van de boordcomputer een hele reeks foutcodes: motorproblemen, turbofouten, defecte sensoren, inefficiënte NOx-katalysator, transmissiestoringen, problemen met de Body Control Module en Parking Assist Module. De garagist was in totale chock dat zo’n voertuig werd verhuurd. Hij adviseerde dringend herstel, vermist indie campers weigerde om de factuur rechtstreeks te betalen aan de garagist hebben we hem gevraagd om het minimale te doen zodat we wel veilig in België terug zouden geraken. Ze beloofde terugbetaling binnen 10–15 dagen die reeds lang zijn gepasseerd zijn en we nog geen terugbetaling hebben ontvangen, alsook onze waarborg. 
Ondertussen lezen we de recensies online over deze wanpraktijken en wat voor een oplichters het zijn, hoe een onveilige campers ze zonder technisch nazicht meegeven en dat mensen daar zelf voor alle kosten moeten opdraaien en vaak nog een totaal uit de mouw geschudde extra factuur krijgen. Door deze problemen: * verloren we meer dan een week reistijd door oa de snelheid en aangepaste wegen, * moesten we op hete asfaltparking bij de garage overnachten, * reden we permanent in angst met onze baby in een onveilige wagen, * maakten we onnodige kosten voor brandstof, zoals ook de ad blue bovenop de reeds betaalde huursom van meer dan €4.000 waaronder de premium verzekering zou vallen €1.400 waar ze zich niet aan houden.
We betaalde 500 euro waarborg die ze niet blokkeerden op de rekening maar enkel rechtstreeks wouden innen via Bancontact. Nog steeds niet terugbetaald. Dit alles hadden we er zeker voor over om met een gerust gevoel op reis te vertrekken. In tegenstelling hiervan hebben we een voertuig meegekregen voor een road trip dat na nazicht van de garagist ons niet meer van zijn parking heeft laten afgaan omdat het te gevaarlijk was om mee te rijden. Wij hadden ook het vertrouwen dat zulk een groot onderneming ter controle werd gehouden en dat we niet de kennis en materialen van een mechanieker met ons dienden mee te nemen vooraleer we de parking van Indie Campers zouden afrijden. Bij terugkeer in Elewijt bleek niemand van de eerdere verkopers nog in dienst. De enige aanwezige medewerker moest alleen alles afhandelen, het platform werkte niet, foto’s zouden later wel worden gemaakt, dit voelt heel louche. Hij ging een nota maken dat de bus gemaakt diende te worden – maar zei tegelijkertijd ook dat een “handige bestuurder; geen vrouw of oudere mensen” wel met zo’n bus zou kunnen rijden en ze dat zo wel eens oplossen. Het is zeer twijfelachtig of deze camper effectief uit roulatie wordt genomen. We hebben er geen vertrouwen in dat ze ons de gemaakte kosten gaan terugbetalen zonder dat we klacht neerleggen of onze waarborg en dat ze met een schadevergoeding komen voor de tijd die we hebben verloren van onze reis en het gevoel van onveiligheid dat ze hebben veroorzaakt door de camper in zo een slechte staat de baan op te sturen.  Ik hoop via deze weg dat wij een compensatie kunnen krijgen voor de geleden last en dat ze de gemaakte kosten betalen. Op zijn minst de premium verzekering die door hen absoluut niet nageleefd werd, de kosten van de garage, en een tegemoetkoming voor zowel de verloren dagen, als de emotionele impact die dit heeft gehad om niet alleen onszelf, maar ook onze baby in deze levensgevaarlijke situaties te moeten plaatsen.

In behandeling
I. V.
14/08/2025

kapotte camper

ik diende deze klacht in bij indie campers, maar heb er geen vertrouwen in, aangezien ik al uren op de chat van indie campers gechat heb om alle problemen aan te kaarten, maar steeds aan het lijntje gehouden wordt. De camper werd opgehaald in Las Vegas en wordt afgegeven in Chicago. Van 3 tot 20 augustus 2025. De camper die we kregen voldeed helemaal niet aan wat er op internet beloofd werd. Hij was zelfs gewoon ronduit niet veilig om mee op straat te komen. Na een verschrikkelijke rit van 45 minuten naar ons hotel ('s avonds), heel de nacht zitten chatten met meerdere medewerkers die ons niet konden helpen. Voor de gebreken verwijs ik naar de conversaties gedaan op de avond van pick up in Las Vegas. De volgende ochtend besloten we terug ons leven te riskeren en de camper terug naar het pick-up punt te brengen in de hoop dat ze ons daar wel konden helpen. Gelukkig daar een heel behulpzame dame (Christina) die toegaf dat de camper technisch niet gecontroleerd werd door de mechanieker. Er was een andere beschikbaar die technisch wel gecontroleerd was en we konden hem inwisselen. De eerste camper was volledig leeg wat betreft nafte. We moesten dus wel na 1 mijl tanken. Ik tankte voor 75 dollar, en Christina zei me dat ik het bedrag zou terugkrijgen omdat de tweede camper ook een lege tank had om te vertrekken (en we geen twee keer leeg kunnen inleveren). Via de chat liet men mij weten dat ik geen terugbetaling kreeg omdat de camper leeg terug mocht. De tweede camper rijdt wel vlotter maar heeft heel wat gebreken. Er werd gevraagd om een filmpje te maken. Ik stuurde 8 filmpjes in met de gebreken. Er zijn nog meer mankementen die ik zelfs niet opsomde, zoals het magneetslotje uit een kastje uit de slaapkamer die los in de kast zit. Ik stuur hier nog eens de filmpjes door. Ik verwacht een financiële tegemoetkoming, want wij betaalden meer dan 5200 dollar en de camper voldoet allesbehalve aan hetgeen op de website 'verkocht' wordt. De campers zijn oud en helemaal versleten en stuk. Een schande om dit zelfs te durven verhuren.

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
P. D.
12/06/2025

Kapotte camper, geen oplossing

Wij zijn sinds maandag 9 juni op weg met een camper van Indiecampers Athene. Vanaf het begin liep het al mis. We stonden in de brandende hitte te wachten tot de camper klaar was, en werden dankzij emotionele manipulatie onder druk gezet om de premium verzekering te nemen. Een degelijke check van de camper werd weggewoven. Ik heb zelf foto's genomen van alle schade. Telkens ik iets meldde aan de verantwoordelijke, werd het weg gelachen. Enkele voorbeelden hiervan waren kapotte verduisteringspanelen van de ramen en een kapot slot van een kast. We werden onder druk gezet om het document te bevestigen dat alles in orde was, anders zouden we niet kunnen vertrekken. Op dat moment stonden we met onze zes maanden oude baby al een uur in de brandende zon van 35 graden. Na minder dag 1 dag hield de koelkast op met werken. Niet op de electriciteit, niet op de batterij en niet op de gas. De verduistering hebben we zelf gerepareerd, de onderdelen hiervan lagen op de grond verspreid in de camper. Het keukengerei dat we extra gehuurd hadden was quasi allemaal vuil. De adblue ging zogezegd gevuld zijn, maar was slechts zodanig gevuld dat het waarschuwingslampje net niet ging branden. Hetzelfde voor de gasfles, die was al meer dan half leeg toen we vertrokken. De extra gasfles die men meegeeft is zelfs van een totaal ander type met een andere aansluiting. Natuurlijk om ervoor te zorgen dat je die probeert aan te sluiten en dan kunnen ze nadien zeggen dat je het oneigenlijk gebruikt hebt en je daar nog extra kosten aanrekenen. Wij vragen ondertussen al dagen voor een een oplossing om de koelkast gerepareerd te krijgen. Men beweert dat we het zelf moeten laten repareren en dat we dan de rekening moeten doorsturen. Dit vertrouw ik natuurlijk absoluut niet. In hun huurcontract staat dat zij een repar center aanduiden waar we naartoe moeten gaan, maar dat weigeren ze. Evenals weigeren ze om.ons een geschreven bewijs te geven dat ze ons zullen terug betalen. Ik ga dit dus niet doen. Wij willen graag geholpen worden, maar zijn stilaan ten einde raad. Op het internet vinden we ook tal van nachtmerrie verhalen, en nu voelen we ons schuldig dat we dit zelf niet op voorhand beter hebben onderzocht. We zitten ondertussen in een camper die in enorm slechte staat is, en onze vakantie is ei zo na geruïneerd. Het bedrijf liegt over alles en weigert ons te helpen. Gelieve ons zo snel mogelijk bijstand te verlenen, we zijn ten einde raad.

Afgesloten
J. R.
12/05/2025

Compensatie last minute verwisseling van voertuig

Geachte mevrouw/heer, Ik huurde een campervan bij indie campers van 27 april 2025 tot en met 09 mei 2025 in New York. Jammer genoeg kreeg ik slechts één dag op voorhand te horen dat het model dat we geselecteerd hadden (solis) niet beschikbaar was. We kregen een 'upgrade', namelijk de conquest. Dit is een echte RV, in vergelijking met waar we oorspronkelijk voor gingen, een compacte campervan. Deze was daarbovenop ook nog eens goedkoper op het moment dat we hebben geboekt. Wij hebben dus bewust de keuze gemaakt om voor het duurdere, compactere model te gaan dat ons 3450 dollar kostte in totaal, tegenover het grotere (wat wij met twee helemaal niet nodig hadden, waar ik mij niet comfortabel genoeg in voelde om mee te rijden), dat zo'n 500 dollar goedkoper was, en ook nog eens meer naft verbruikte. Hierdoor is onze reis ineens vele duurder geworden. Ik stel echter vast dat na het contacteren van de costumer service, geen refund te krijgen valt. Gezien het prijsverschil, en gezien het discomfort van een grotere RV te krijgen, zo last minute voor onze reis, heeft dit onze reis duurder gemaakt, met een slechter model dat meer naft verbruikt. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen het einde van deze maand een compensatie te bezorgen waar we wel degelijk recht op hebben. Met vriendelijke groeten, Jet

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform