Terug

Klacht Indie Campers – compensatie geweigerd ondanks bewezen problemen

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

Y. V.

Naar: Indie Campers

24/11/2025

Geachte mevrouw/heer, Op 23 juli 2025 heb ik via Indie Campers een camper gehuurd (boekingreferentie 8E431J). Bij het ophalen van het voertuig bleek het meerdere ernstige gebreken en tekortkomingen te hebben die mijn vakantie aanzienlijk hebben beïnvloed en mij blootstelden aan juridische en veiligheidsrisico’s. 1. Camper in onaanvaardbare en onhygiënische staat Ondanks dat ik een Preparation Fee van €149 had betaald, was de camper bij ophaling smerig en ongepast voor gebruik: - Er lag afval van vorige huurders in de camper. - De koelkast was vuil en onbruikbaar. - De matras was bevlekt en vies. -De vloer en het exterieur waren niet schoon, en de black watertank vertoonde zichtbaar fecaal residu. De algehele staat van de camper maakte dat ik deze zelf moest schoonmaken voor vertrek. 2. Vertraging bij ophaling De geplande ophaling was om 15:30. Door ernstige onderbezetting bij het depot (slechts één medewerker aanwezig voor check-in én schoonmaak) kon ik pas rond 18:00 vertrekken, een vertraging van ruim twee uur. Dit veroorzaakte extra stress en tijdverlies. Bij het depot stonden ook meerdere gebruikte gasflessen onveilig opgeslagen, wat een duidelijk veiligheidsrisico vormde en niet conform de wetgeving is. 3. Ontbrekende wettelijke documenten Bij vertrek ontbraken de wettelijk verplichte documenten: - Inschrijvingsbewijs - Verzekeringsbewijs -Conformiteits- of keuringsdocumenten Ik ontdekte dit pas tijdens een politiecontrole, wat mij blootstelde aan juridische en verzekeringsrisico’s. De documenten werden pas later, op mijn dringende verzoek, via e-mail bezorgd. Het feit dat deze documenten niet aanwezig waren bij de start van de huur wijst op ernstige tekortkomingen van Indie Campers. 4. Ontbrekende of defecte uitrusting Tijdens de reis bleek dat verschillende noodzakelijke en veiligheidsrelevante items ontbraken of niet functioneerden: - Geen eerstehulpset aanwezig. Dit is verplicht in België. - Geen bandenreparatieset. Dit werd beloofd door de organisatie. - Eén van de gaspitten werkte niet. - Warm water in douche en keuken werkte niet. - Keukenuitrusting was onvolledig: geen lepels, geen glazen, geen scherp mes. Deze tekortkomingen hebben geleid tot extra kosten en aanzienlijk tijdverlies, omdat ik onderdelen zelf moest regelen en improviseren tijdens mijn vakantie. 5. Communicatie en klachtverloop Ik heb direct na oplevering op 23 juli 2025 een gedetailleerde klacht ingediend, inclusief foto’s en video’s, waarin ik om terugbetaling van de Preparation Fee (€149), de Insurance/Service Fee (€144,80) en compensatie voor ongemakken vroeg. De opvolging door Indie Campers was zeer traag en onvoldoende: - 26/07/2025: ontvangstbevestiging van de klacht, geen oplossing. - 29/08/2025: herinnering door mij, enkel automatische reactie. - 12/09/2025: ik herhaalde de klacht en stelde een deadline voor een oplossing. - 13/11/2025: Indie Campers erkende enkele problemen, minimaliseerde de vertraging tot “34 minuten” en weigerde alsnog compensatie. - 14/11/2025: ik corrigeerde hen: vertraging was >2 uur, documenten ontbraken bij vertrek, Preparation Fee en Service/Insurance Fee zijn ongerechtvaardigd, interne policies kunnen EU-consumentenrechten niet overrulen. Ze bleven weigeren compensatie toe te kennen. 6. Gevolgen voor mij Door deze gebreken en tekortkomingen heb ik financiële schade, tijdverlies, stress en ongemak ervaren. Bovendien was ik blootgesteld aan veiligheids- en juridische risico’s, omdat het voertuig niet volledig conform wetgeving was uitgerust. 7. Mijn verzoek Daarom verzoek ik u om onverwijld: - Terugbetaling van de Preparation Fee (€149) - Terugbetaling van de Insurance/Service Fee (€144,80) - Redelijke compensatie voor tijdverlies, ongemak en bijkomende kosten veroorzaakt door de tekortkomingen van Indie Campers 8. Bijlagen (systeem geeft foutmelding 'probeer later' maar kan de bestanden later bezorgen) - Kopie boekingsbevestiging/factuur - Foto’s en video’s van de camper bij ophaling - Alle e-mailcorrespondentie met Indie Campers Alvast bedankt!

Berichten (1)

Indie Campers

Naar: Y. V.

26/11/2025

- Typ uw reactie boven deze regel - Your request (1966942) has been updated. To add additional comments, reply to this email. Polina (Indie Campers) 26 nov 2025 16:20 WET Hallo Yentl Vancampenhoudt, Heel erg bedankt voor je e-mail. Mijn naam is Polina en ik maak deel uit van de afdeling Incidenten en Klachten hier bij Indie Campers. Na beoordeling van de zaak merkten we op dat het ingevulde afhaalformulier aangaf dat het busje schoon was en dat alle voorzieningen op het moment van afhaling naar behoren functioneerden. Wat de ontbrekende juridische documenten betreft, heeft ons ondersteuningsteam op reis u onmiddellijk de geldige documenten voor het voertuig verstrekt. Wat betreft de ophaalvertraging, we verontschuldigen ons voor het ongemak, maar we willen graag verduidelijken dat de pick-up nog steeds binnen de standaard ophaaluren was. Wat betreft het probleem met kachels en warm water, heeft ons ondersteuningsteam op reis u voorzien van de stappen voor probleemoplossing. Helaas hebben we nooit een reactie ontvangen, dus het is niet mogelijk om de exacte reden voor de niet-functionaliteit te bepalen. Op basis van onze beoordeling had het probleem echter hoogstwaarschijnlijk betrekking op een reset van het verwarmingssysteem of een gebrek aan gas, dat had kunnen worden opgelost met de verstrekte stappen voor probleemoplossing. Op basis van het bovenstaande zijn wij van mening dat compensatie in dit geval niet van toepassing is. We verontschuldigen ons nogmaals voor het eventuele ongemak en we hopen u in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Met vriendelijke groet, Polina Complaints Incidents Analyst Klachten 24 nov 2025 22:31 WET


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform