Goed

63 punten Info

Meest recente klachten

D. D.
1/12/2025

erbarmelijke service

Geachte, Een geplande levering op 27/11 heeft niet plaatsgevonden. Melding werd hierover gemaakt aan uw diensten Inmiddels zijn we 5 dagen verder en geen enkele communicatie is ontvangen omtrent leverdatum! Betreft Faktuur VK/2025/08116

Opgelost
E. V.
19/11/2025

Onrechtmatig innen premie na melden hospitalisatieverzekering bij andere maatschappij via werkgever

Beste In januari 2022 maak ik voor het eerst melding van opzeg van bestaand hospitaliaplan bij Helan. Na vooral veel verstragingsmanoeuvres van hun kant uit zette ik in mei 2022 zelf het domicilieringsmandaat op wegens in gebreke blijven van Helan. Zij van hun kant verstuurden vanaf dan maandelijks betalingsuitnodigingen die onbetaald bleven en waar ik hen blijvend bleef vragen om het nodige te ondernemen om een nota bene niet wettelijk verplichte verzekering stop te zetten. Wegens uitblijven van premiebetalingen van mijn kant uit werd ergens eind 2022 een incassobureau ingeschakeld. Vanaf dat moment heb ik zelf deze nalatigheid en wanpraktijken via ombusdsdiensten aangekaart, dit echter zonder gevolg. Uiteindelijk ontving ik eind 2023 een aangetekend schrijven van de rechtbank van Gent dat deze zaak van de rol was geschrapt wegens ruim 1 jaar van geen enkele partij stukken hierover waren aangebracht, ik was hier nooit van in kennis gesteld dat een zaak lopende was, voor mij betekende dit dat geen verder gevolg meer zou worden gegeven aan verdere pogingen om nog langer onrechtmatig premies op te eisen wat zuivere oplichting is. Fast forward naar oktober 2025. 2 jaar na beslissing van een rechtbank word ik opnieuw door het incassobureau aangeschreven om alsnog het openstaande bedrag over te schrijven. Onmiddellijk meld ik dat zowel zij als Helan al sinds 2022 over alle nodige stukken beschikken en een rechtbank dit dossier verticaal heeft geklasseerd en vraag ik om hen aan deze beslissing te houden om niet langer premies op te eisen waar zij geen recht op hebben. Ondertussen heb ik het parket Gent aangeschreven met incassobureau in Cc om mij een kopie van dit schrijven te bezorgen omdat Helan dit stuk informatie achterhoudt voor het incassobureau. Met inschakelen van een incassobureau trachten zij te dreigen wat mensen er vaak toe aanzet alsnog te betalen ondanks het Helan zelf is die van bij aanvang in gebreke is gebleven. Ik weiger dan ook hier op in te gaan en vraag u dit te onderzoeken en deze wanpraktijken van Helan aan te klagen. Temeer omdat uit ondertussen wat verder onderzoek ik geen alleenstaand geval blijk en deze praktijk reeds meermaals is toegepast door Helan. Mvg Evelien Vanpoucke

In behandeling
J. D.
20/10/2025

lagere uitbetaling als voorgesteld

Beste Ik ben een voorhuwelijkssparen aangegaan voor Alix Willems in 2010. Alix heeft op haar 30 jaar de som van 1170.92 gekregen?768 gespaard en 402.92 rente. Dit is veel minder dan toen voorgesteld. Ik ging uit van 2300€ aan 30 en nog meer bij huwelijk. Ik ging langs op 22/8 bij Helan met 2 vragen , waaronder mij het oorspronkelijk contract te bezorgen van het OZ van 2010 waarbij ik dit afgesloten had. Helan heeft oz overgenomen. Dat kon volgens mij het probleem zijn . Ik kreeg 25/8 antwoord op mijn eerste vraag maar niks over voorhuwelijks sparen ? Ik antwoordde dat mijn vraag over voorhuwelijks sparen niet geantwoord. Ik kreeg antwoord met de percentages . Ik heb toen opneuw gevraagd naar het origele contract . Ik kreeg een tekst van Helan ... Ka u mij helpen ? Grts Annick Mortier Jean Dhont Schildpadstraat 7 9032 Wondelgem

Opgelost
S. V.
27/08/2025

Terugbetalingsprobleem

Beste Ik ben al jaren klant bij helan en heb ook een bijkomende tandverzekering sinds zeker 10 jaar . Ik had een aanvraag tot terugbetaling van orthodontiekosten(559€) ingegeven en kreeg terug dat deze geweigerd werd . De reden : ik ben te oud. kunnen jullie hier iets aan doen ? Ik ben te oud om terugbetaling te ontvangen maar op mijn bijdrage aan deze verzekering te leveren ben ik niet te oud. Elke

Opgelost
S. J.
29/07/2025

Weigering tot tegemoetkoming in de orthodontiekosten via Dentalia Up

Met deze brief wens ik formeel klacht in te dienen over de weigering tot tegemoetkoming in de orthodontiekosten van mijn zoon Elijah geboren op 29/09/2009, ondanks jarenlange en ononderbroken aansluiting bij de tandverzekering van Helan. FEITEN Elijah is sinds 1 juli 2019 aangesloten bij de tandverzekering Dentalia Plus, samen met mij als hoofdverzekerde. In 2023 informeerde ik op het kantoor van Helan naar de mogelijkheid om ook mijn twee andere kinderen aan te sluiten. De aanwezige consulente, mevrouw Melanie, adviseerde expliciet om het hele gezin – inclusief Elijah – over te stappen naar Dentalia Up, gezien de betere voorwaarden. In het nieuwe kalenderjaar (op 1/1/2024) stappen we effectief over met het hele gezin. Bij deze overstap werd ons, behoudens vergissing, niet meegedeeld dat Dentalia Up een clausule bevat die bepaalt dat orthodontiebehandelingen die starten na de leeftijd van 15 jaar geen bijkomende terugbetaling genieten (artikel 13.2, punt 1 van de Algemene Voorwaarden Dentalia Up). Gezien de leeftijd op dat moment van Elijah en de geldende wachttijden bij de orthondontisten) lijkt met dat toch geen onbelangrijke informatie aan de cliënt. Elijah ging elk jaar stipt en voorbeeldig op controle bij zijn vaste tandarts, mevrouw Julie Deneckere, die bij elke controle de optie van een orthodontische behandeling in het midden liet en nooit definitief aangaf dat er op dat moment gestart moest worden. Op 3 april 2023 vond een oriënterend consult plaats bij orthodontist Deseyne, om advies in te winnen én om de wachttijd voor orthodontie te laten starten. In de zomer van 2024 werd ik telefonisch gecontacteerd door de orthodontist met de melding dat de wachttijd verstreken was en dat een behandeling kon starten. Door mijn drukke professionele agenda miste ik dit telefoontje tussen alle anderen oproepen die op dat moment binnenliepen. Op 15 januari 2025, toen Elijah net 15 jaar was, adviseerde de tandarts alsnog expliciet om met een orthodontische behandeling te starten. Na contact met het secretariaat van de orthodontist werd mij duidelijk dat er mogelijk geen recht meer zou zijn op terugbetaling, noch via de wettelijke ziekteverzekering, noch via Dentalia. Na navraag bij het Helan-kantoor in Oostende werd dit bevestigd, met als reden dat sinds de overstap naar Dentalia Up (1 januari 2024) de leeftijdsvoorwaarde van toepassing is, waardoor Elijah uitgesloten wordt van terugbetaling. STANDPUNT Ik erken mijn menselijke fout in het missen van het telefoontje van de orthodontist in 2024, waardoor de behandeling eerder had kunnen starten. Wij leggen ons neer bij het feit dat er geen tegemoetkoming mogelijk is via de wettelijke ziekteverzekering. Echter, ik acht het onredelijk dat er ook via Dentalia (Up/Plus) geen tegemoetkoming wordt toegekend, gezien: • Elijah gedurende meer dan 4 jaar aangesloten was bij Dentalia Plus (waar deze leeftijdsclausule niet bestond) en waarvoor wij steeds trouw de premie hebben betaald. • De overstap naar Dentalia Up gebeurde op uitdrukkelijk advies van een Helan-medewerker, zonder duidelijke en expliciete toelichting over de concrete gevolgen voor lopende of voorzienbare orthodontiebehandelingen. • De sociale doelstelling en het imago van Helan als klantgerichte mutualiteit impliceert dat er in dergelijke overgangssituaties ruimte is voor redelijkheid en clementie. • Bovendien wijs ik op artikel 14.3.1 van de Algemene Voorwaarden Dentalia Up, waarin expliciet staat dat bij een overstap van Dentalia Plus naar Dentalia Up de oorspronkelijke aansluitingsdatum bij Dentalia Plus in rekening wordt genomen voor de bepaling van de plafonds van Dentalia Up. Deze bepaling bevestigt dat de aansluiting bij Dentalia Plus in juridische zin een ononderbroken dekking vormt bij de overstap naar Dentalia Up. Vanuit dit continuïteitsprincipe acht ik het in strijd met de geest van de overeenkomst om nieuwe, strengere voorwaarden – zoals de leeftijdsgrens voor orthodontische terugbetaling – toe te passen op reeds lopende of voorzienbare behandelingsnoden, zeker wanneer de verzekerde niet expliciet en schriftelijk op dit substantieel nadeel is gewezen op het moment van de productwijziging. Ik verzoek Helan om, gelet op de jarenlange aansluiting bij Dentalia Plus, de omstandigheden van de overstap naar Dentalia Up, de jaarlijkse controles waarbij de noodzaak van een orthodontische behandeling steeds werd afgewacht, en het ontbreken van duidelijke communicatie over deze leeftijdsbeperking, alsnog een tegemoetkoming toe te kennen voor (een deel van) de kosten van de orthodontiebehandeling van Elijah. De geraamde kostprijs van deze behandeling bedraagt ca. € 3.000 voor één jaar beugel, conform mondelinge raming door de behandelende orthodontist (schriftelijke offerte volgt). We begrijpen dat Helan, en het onderliggende verzekeringsbedrijf, geen liefdadigheidsinstelling is, maar gezien de sociale doelstelling van het bedrijf en het imago die het bedrijf zich wil aanmeten via diverse mediacampagnes toch deze vraag in overweging neemt. We hebben jarenlang trouw onze bijdrage betaalt, maar voelen zich in de zaak door Helan – over wiens dienstverlening we overigens heel tevreden waren- in de kou gezet. In afwachting van uw gemotiveerd antwoord, verblijf ik,

Afgesloten

Hulp nodig?

Dit bedrijf antwoordt doorgaans binnen de 1 dagen.
Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform